Nästa artikel
Nytt sorts säkerhetsbälte lanseras
Nyheter

Nytt sorts säkerhetsbälte lanseras

Publicerad 8 maj 2012 (uppdaterad 8 maj 2012)
Bilsäkerhetsföretaget Autoliv visar ett nytt tvåpunktsbälte som ska komplettera det vanliga trepunktsbältet. Introduktion ska ske i en kommande elbil.

Det nya bältet är tänkt att sitta på motsatt sida av det ordinarie bilbältet. För föraren fungerar det så att denne sätter sig i bilen, knäpper på sig det vanliga trepunktsbältet och sedan för in högerarmen bakom det nya tvåpunktsbältet.

Detta ska minska belastningen på personen vid en krock eftersom trycket fördelas över en större del av kroppen, något som särskilt ska vara till fördel för äldre bilåkande eftersom bröstkorgen på en 60-åring bara tål hälften så hög belastning som en 20-årings bröstkorg.

Eftersom båda axlar blir fastspända hjälper det nya bältet till att skydda bättre i alla riktningar, till exempel då bilen välter och passagerarna riskerar att kastas runt. Med det nya bältet hålls passagerarna också fast vid sidokollisioner istället för att riskera att kastas mot bilens mitt som kan vara fallet med vanliga trepunktsbälten.

Autoliv ska ha genomfört tester där man kommit fram till att det nya extrabältet leder till att risken för allvarliga skador och dödsfall minskar med 30 procent.

Tester genomfördes också med fyrpunktsbälten och fempunktsbälten, vilka ger bättre skydd än ett vanligt trepunktsbälte men är så komplicerade att knäppa på sig att det förmodligen skulle leda till att vissa struntar i bältet.

Autoliv tänker sig att det nya tvåpunktsbältet ska ge samma skydd som de mer komplicerade bältena men vara betydligt enklare att ta på sig, ungefär som att trä in armen under remmen när man ska bära en ryggsäck eller axelväska.

Säkerhetsbältet ska introduceras i Renaults nya elbil Twizy.

Diskutera: Vad tycker du om Autolivs nya säkerhetsbälte?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-08 14:56
Oomkullrunkelig

Håller med. Varför är inte 4-punktsbälte standard?

#2 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Anledningen till att fyrpunktsbälte inte är standard är att det blir för drygt för folk att ta på det och ingen tillverkare vill vara först med nåt som anses vara krångligt. Samma sak med alkolås, det tar ju 30 sek. längre tid att komma iväg, en evighet i dagens stressiga samhälle. Även om just denna lösning inte är optimal så är det bra att nya ideer för bältets utformning tas fram, det har ju sett likadant ut sen 60-talet medan allt annat kring bilsäkerhet har tagit enorma kliv framåt.

#3 • Uppdaterat: 2012-05-08 16:15
Sniffit

@Prestigelös: Hjulet har varit runt i 5000 år, allt annat i transportvärlden har ju utvecklats enormt, kanske dags att ta fram lite nya idéer...
Att en uppfinnings utformning har några år på nacken betyder inte att utvecklingen står stilla, titta på bälteskonstruktionen med tillhörande delar från 60-talet och jämför med idag. Tror du kommer hitta ett antal skilnader.

#4 • Uppdaterat: 2012-05-08 18:14
Thommys

Undra vad som händer med nacken. Om kroppen fixeras mer så betyder det att bara huvudet slungas framåt fritt. Det blir inte samma uppbromsning som när kroppen följer med en bit.

#5 • Uppdaterat: 2012-05-08 19:04
Roy J

Jag tänkte också först att fyrpunktsbälten ju är något som redan finns och funkar bra Läser man vidare i texten så handlar det om enkelheten med det nya bältet.
Jag tycker i och för sig inte att fyrpunktsbälten är krångliga, men det handlar väl om motivation.
Man försökte ett tag i USA med självpåtagande bälten som löpte i dörrarna, men även där har folk fattat att man faktiskt kan klara ansträningen att stoppa in en platta i ett lås - men kanske de inte orkar så mycket mer.
Det finns ju till och med idioter som tror att krockkuddar kan ersätta bilbälten.

Thommys, bra fundering, där.
Nu handlar det ju inte så mycket om att minska uppbromsningssträckan, utan mer om att fördela krafterna bättre. Dessutom slipper man ju en eventuell vridning i nacken när ena axeln kastas fram längre än den andra, som nu är fallet.

#6 • Uppdaterat: 2012-05-08 19:10
dogdex

Sätt in redga bälten med en gång och varför skall gammla bilar få köra utan bälten för dom kör ju ganska fort dom med det skall vara bälten i alla bilar och inga undantag men dom kanske inte är så mycket värda dom så det gör inget om dom kör ihjäl sig.

#7 • Uppdaterat: 2012-09-13 04:07
cainiao1988 (ej verifierad)

coach outlet We all want to stay up with the time and look our best. Coach products are coach outlet store online expensive well made goods and when purchasing these items it is important to make sure you are spending your hard earned money on the real McCoy. This is why you must be careful when shopping Coach Factory Outlet Stores Online. coach outlet online
coach factory outlet online We are all great shoppers today and are savvy coach factory outlet enough to use all our informational resources before buying the Coach goods we intend to purchase. The internet has provided us with a wonderful place to do our research on various designer products so we know what we should spend when we physically go to the store and buy the item. In buying Coach products online, you need to be sure that it is authentic. coach factory outlet online
coach store online In addition to research, those of us that do not like to go out and shop have the luxury of buying through a factory outlet store online. While this is convenient, you have to be careful. Due to the large number of replicas or “knock offs” of Coach designer goods, it is hard to trust many online outlets. There are many websites that advertise that coach factory outlet they are outlets for Coach but in many cases are just selling used or imitation goods. You may be able to send them back but who needs the hassle. At the same time many sites advertise that they do not allow the selling of imitation merchandise. It has yet to be proven how they insure that the product you buy will truly be an authentic Coach product.coach outlet

#8 • Uppdaterat: 2012-05-08 14:16
milkylainen

Fjantigt. Sätt in ett riktigt fyrpunktsbälte om det ska vara så.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.