Nästa artikel
Bilfrågan: Godkända oljor?
Bilfrågan

Bilfrågan: Godkända oljor?

Publicerad 14 december 2011 (uppdaterad 14 december 2011)
"Till Saabs dieselmotor får inte olja av typen A5/B5 användas. Kan det ha någon verklighetsanknytning?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Till Volvos dieselmotor i V70 får endast olja av typen ACEA A5/B5 användas. Till Saabs dieselmotor får inte A5/B5 användas. Kan det ha någon verklighetsanknytning? Motorernas konstruktion och prestanda torde vara tämligen lika.

Att A1/B1 inte är lämplig kan jag förstå men varför duger inte A3/B3 eller A3/B4 och A5/B5. Eller går det bra nu när GM inte längre är inblandat?

Olle Svedåker, Alfta

SVAR:
Att Saab enbart godkänt oljor enligt GM:s normer är helt säkert beroende på att GM:s tekniker känner sig bekväma med dessa produkter och litar på dem.

Saabs motorer fungerar säkert utmärkt på en A3/B3-olja men man måste vara observant på att oljan lämpar sig för dieselmotorns partikelfilter.

Vad som händer med Saab nu är ett oskrivet kort och det är inte bara på motoroljans område.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-12-14 12:31
Hanzzon

En lite komisk fråga då vi diskutterade just detta på mitt jobb i går på en 9-3 TTID-08:a vi servade då vi mestadels kör Castrol helsyntet som är Volvo-anpassad och uppfyller A5/B5 men den uppfyller alltså knepigt nog inte A3/B3 vad jag fick fram så vi vågade inte använda A5/B5 oljan som uppfyller Volvos krav i denna Saab utan tog en Castrol A3/B3 (samt C2/C3) som rekomenderades då bilen även har partikelfilter och en chansning kan bli onödigt dyrt och är inget vi vill ha på vårt samvete åtminstonde.
En jäkla djungel är detta med motoroljor på modernare dieselbilar i alla fall, även för oss som jobbar i branschen.

#2 • Uppdaterat: 2011-12-15 01:27
snabb95

milkylainen: ASEA A5/B5 är en SAE 0W-30 och därmed för tunn att använda i min V70 140 bensin 2001 och grabbens SAAB 9-3 2,0t 2001. Dessutom är A5/B5 dubbelt så dyr som en A3/B3.

Att SAAB med TTID motor i sitt servicehäfta varnar för att använda ASEA A5/B5 torde enbart bero på att de tycker att den oljan är för tunn.

Jag skulle vilja använda samma olja i bensinbilarna som i Dieseln med Partikelfilter. Samtidigt som jag även i Dieseln skulle vilja ha en tjockare olja eftersom den alltid startas efter förvärmning med Dieselvärmaren. Finns det ingen A3/B3 eller A3/B4 SAE 5W-40 med så låg svavelhalt att den kan användas till bilar med Partikelfilter?
Att oljan är tjockare kan väl inte ha någon negativ inverkan på Partikelfiltret?

Vad säger ASEA C2/C3 om oljan?

#3 • Uppdaterat: 2011-12-15 22:53
snabb95

milkylainen:
Tack för din möda att rekommendera lämplig olja för SAAB Dieseln.

Har Du förslag på lämplig olja SAE 5W-30 eller 5W-40 (billigare än 0W-30) till V70 dieseln med partikelfilter där jag byter olja dubbelt så ofta som rekommenderat. Helst Q8 (eller Texaco) som jag kan köpa billigt i 20 liters dunkar och som då även kan använda till våra gamla bensinbilar V70 och SAAB 9-3.

Du kan säkert också förklara vad ASEA C2/C3 står för.
Finns det någon allmän beteckning för olja med höga SAPS-krav (som jag tror att) med fördel kan användas i kombination med partikelfilter.

#4 • Uppdaterat: 2011-12-17 00:57
von Dys (ej verifierad)

Min dotters Saab 9000 bensin har fått mineral 10-40 från Biltema de senaste nio åren. Det fungerar jättebra och är billigt.

Vad en dieselbil ska ha för olja vet jag inte...

#5 • Uppdaterat: 2011-12-19 12:13
snabb95

milkyalinen:
Bengt Dieden skriver: "Saabs motorer fungerar säkert utmärkt på en A3/B3-olja men man måste vara observant på att oljan lämpar sig för dieselmotorns partikelfilter."

Jag är mycket intresserad av vilka oljor det är. För om de går bra till SAAB med partikelfilter så går de säker lika bra till V70 med partikelfilter. Samtidigt går samma olja lika bra att använda till SAAB 9-3 2,0t 2001 och V70 140 2001 vilket innebär den stora fördelen att jag kan använda olja från samma dunk till alla tre bilarna.

Viskositeten bör vara SAE 5W-30 eller 5W-40 och inte lika dyr som en ASEA A5/B5. För kallviskositeten är jag inte orolig eftersom vi både sommar och vinter använder Diesel- resp. bensinvärmare före start. Jag kan därför även tänka mig att använda SAE 10W-40 året runt om det är lättare att hitta en sådan olja lämplig för partikelfilter. SAAB 9-3 har varmgarage i Stockholm men tyvärr bara en elektrisk motorvärmare som inte alltid står korttids parkerad vid ett eluttag.

#6 • Uppdaterat: 2011-12-20 18:11
snabb95

Tack igen milkylainen. Den olja Du rekommenderar har Low SAPS som skonar katalysator och partikelfilter enligt databladet. Förutom ASEA A5/B5 har den ASEA C3 i specifikationen.

Jag har tittat på flera datablad och tror mig finna att C2 har Low SAPS, C3 har lägre SAPS och C4 har lägst SAPS och skulle i så fall vara den allra lämpligaste oljan för Partikelfilter. Därmed kan man leta efter en olja med specifikation ASEA A3/B3/B4 samt ASEA C3/C4. Denna olja bör då fungera utmärkt till alla tre bilarna. Om den dessutom har en GM beteckning är den ännu bättre, eller?

#7 • Uppdaterat: 2011-12-21 08:49
Dana

ACEA A5/B5 är en lågfriktions, bränslebesparande olja med låg HTHS viskositet
(High-Temperature/High-Shear ) och ska endast användas i bilar som är konstruerade för A5/B5 olja! (tajtare toleranser och mindre lagerspel etc) Nyare Volvo D5 tex. Man kan dock använda en tjockare ACEA A3/B3 i Volvon utan att motorn tar skada men förlorar några % i bränsleförbrukning.

A5/B5 ska inte användas i bilas som kräver A3/B3 olja, Saab Etc, samt äldre bilar då dessa bilar inte har motorer som är anpassade för den tunna lågfriktionsoljan, det leder då till ökat slitage ev lager haveri speciellt vid hård körning.

#8 • Uppdaterat: 2011-12-21 14:13
snabb95

Tack marauder@ Ytterligare kött på benen.
Kan Du svara om en ASEA A3/B3 olja även måste ha spec. C2 eller C3 eller C4 för att vara lämplig i kombination med partikelfilter. Det är nyheten partikelfilter som jag är mest orolig och frågande inför.

Vad står Low SAPS för? Varför behöver ett partikelfilter och ev. en katalysator låg SAPS och vad händer med katalysatorn om man inte har olja med låg SAPS?

#9 • Uppdaterat: 2016-03-02 08:26
PNI

Har själv haft en 9-3:a med ttid motorn.
Det funkade alldeles utmärkt med biltemas billigaste mineral. Inte ens med spillolja hände något märkbart.
Så skönt och slippa den bilen alltid något trasigt, och stillestånd i väntan på delar.
Körde hyrbil i 7 veckor plastlocket till egr kylaren läckte, SAAB svar: restad reservdel, vi vet inte när den kommer in. Tröttnade på att vänta till sist. Fick lägga en dag på att ringa runt till SAAB verkstäder för höra om det fanns någon skuren ttid motor, fick napp till slut. Fick åka dit med delen i en plastpåse till verkstaden - montera tack.
Motorn var väl det enda som höll, så varför underhålla motorn perfekt när övriga bilen är som den är.

#a • Uppdaterat: 2011-12-14 15:42
milkylainen

Din dieselsaab ska ha
GM-LL-B-025.
eller
GM DEXOS II
enligt spec.
Det man bör passa sig för en diesel är mängden svavel som finns i oljan. De kommer "slita" onödigt mycket på ditt partikelfilter.
Så rent tekniskt så är oljor som inte uppfyller dessa krav inte lämpliga för din bil. (Bensin och dieselmotoroljor har lite skillnader i krav pga just avgasrening).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.