Nästa artikel
Bilfrågan: Bästa motorn till Golf?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bästa motorn till Golf?

Publicerad 5 december 2011 (uppdaterad 5 december 2011)
"Jag funderar på en Volkswagen Golf med TSI-motor. Men vilken motor ska jag välja?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Funderar på en Volkswagen Golf med TSI-motor. Vad är det för skillnad mellan 115- och 140 hk-motorn? Har motorn några kända ”sjukdomar”? Driftsäkerheten?

Är motorn på 102 hk ett bättre alternativ?

Hans Larsson

SVAR:
I bensinversion finns Golf med tre motorer. Dels en med åtta ventiler och indirekt insprutning. Den ger 102 hk och är också möjlig att köra på E85. Dels TSI, en direktinsprutad 16-ventilsmotor med avgasturbo. Denna motor ger 122 hk. Finns också i en version med såväl mekaniskt driven turbo som avgasturbo. Då ger den 160 hk.

I början hade TSI-motorerna problem med kamkedjespännaren men det borde Volkswagen ha löst nu. Annars är motorerna kända för hög driftsäkerhet även om den högre tekniknivån i de motorstarkare versionerna kan ställa sig dyrare i service i det längre perspektivet.

Är du inte ute efter högsta prestanda är säkert motorn på 102 hk ett bra alternativ.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-12-05 10:20
Peugo

Borde och borde... som jag förstått det så har vissa saker åtgärdats (varianten med såväl mekaniskt driven turbo som avgasturbo) andra däremot inte. Det är ju frågan om konstruktionsfel så det kan ta sin tid. Skulle hellre kanske köpa diesel om jag valde att köpa en Golf av någon konstig anledning (dom har egna problem men mindre). PSA:s THP är inte bättre den heller, tack vara konstruktionsfel av BMW (200 hästars varianten vågar man dock köpa). Vart har alla kunniga ingenjörer tagit vägen?

#2 • Uppdaterat: 2011-12-05 11:11
mcregor (ej verifierad)

Svårt att råda när kravbilden inte framgår. Alla varianter kan vara "rätt" inkl dieselmotorerna.
Har själv en Golf Variant med Bluemotion 105 hk diesel och den trivs jag med men jag är rent generellt lite förvånad att inte flera bensinmotorer också är anpassade för E85-drift. Borde inte vara alltför besvärligt och då har ju ägaren fritt val att köra på bensin eller E85. Visserligen krävs en mellanservice (oljebyte) för E85-motorer men egentligen borde det kravet bara gälla om man verkligen kör den på E85. Jag inbillar mig att tillverkarna/verkstäderna egentligen har full koll på detta i bilens dator men inte riktigt vill medge detta utan istället vill få alla med en E85-motor att göra en extra mellanservice. Är det extra oljebytet vid 1500 mil så ser jag egentligen inte heller nåt större problem med detta - för många är det en vanlig 1-årsservice. Men med flera E85-anpassde bensinmotorer skulle jag gissa att den totala dominansen för dieslar idag när det gäller nyregistrerade bilar kanske skulle minska lite. Alternativa bränslen kan rimligen inte vara fel och är de förnyelsebara så ser jag det som en klar fördel. Volvo har ju sin nya 1,6 l turbo (Ford-motor i o f s) till bl a V70 i både rent bensin resp E85-utförande - man kan fråga sig varför 2 versioner av samma motor och med samma prestanda....
Med lite roligare E85-motorer (jfr t ex VW 105 hk som inte är speciellt inspirerande) och motorer som är såpass anpassade att inte E85-förbrukningen skjuter i höjden så borde det vara mera attraktiva alternativ än de som finns idag. Jag vet att det finns en hel mängd E85-hatare där ute men trots allt - att ha möjlighet till alternativa bränslen i en motor borde inte vara nån nackdel. Ni som inte gillar E85 kan ju i så fall köra på bensin så är problemen enkelt lösta för er del.

#3 • Uppdaterat: 2011-12-05 11:22
Swenssons

Vad jag har förstått har det svänkt det senaste året. Diseln blir alltdyrare och väntas stiga med ytterligare ca 2,5 - 3 kr per liter inom ett á två år. Ren bensinmotor blir alltsvårare att sälja eftersom oljan e påväg att sina samtidigt som även bensinen blir dyrare och dyrare. Alltså e det enda rimliga alternativet att ha valfriheten att tanka antingen etanol eller bensin, beroende på vad som e billigast för stunden. De senaste åren har etanol varit billigast att köra på. Alltså ska du köpa en etanolmotor där du har valfriheten och bränsleflexibilitet att tanka det som e billigast. Etanolmotorn är det självklara valet just nu och förmodligen den motor som e lättast att sälja den dag som du ska byta bil igen! Grattis till dinetanol, multifuel, VW!

#4 • Uppdaterat: 2011-12-05 11:34
mcregor (ej verifierad)

Jag hoppas du har rätt Swenssons men jag kan säga att idag är det ingen "merit" att ha ett inbyte med E85-motor utan tvärtemot gör det inbytet klart mindre attraktivt. Varför kan man verkligen fråga sig men det är min egna erfarenhet. Gissningsvis är det all propaganda mot E85 som bränsle som bl a vissa motorjournalister ägnat sig åt. Som när det gäller allt så finns det säkert en gnutta sanning i alla åsikter men jag och gissningsvis många andra bilägare har nog inte all kunskap som behövs för att fördöma E85 som bränsle som man ofta ser. Sen är väl inte heller bensin och diesel direkt världens frälsning när det gäller miljön vilket man ibland kan tro efter artiklar och inlägg.... Man ser många gånger bara nackdelarna med t ex E85 men inte fördelarna - medan det är tvärtom för bensin/diesel. Och det säger jag trots att jag själv kör diesel numera...man lever m a o inte jämt som man lär.... Men för att återknyta till ämnet så tycker jag att Golfen med 105 hk diesel är en rätt trevlig kombination. Vet inte om det bara är jag som påverkats men övergången till diesel har nog gett mig en lugnare körstil vilket jag tror är rätt bra...:)

#5 • Uppdaterat: 2011-12-05 11:42
Swenssons

Etanolen måste verkligen va ett av flera framtidsbränslen för annars skulle man väl inte ÖKA etanolinblandningen från 5% till 10% i hela europa. De flesta länderna gjorde visst det för över ett år sedan å i USA läste jag att man ökar etanolen från 10% till 15% i all bensin sedan länge. Så visst måste etanol va ett framtidsbränsle tillsamans med biogas. Läste detta bla i tidningen "motorföraren" härom månaden.

#6 • Uppdaterat: 2011-12-05 12:03
mcregor (ej verifierad)

Bensin/diesel-industrin är mäktig Swenssons och inte minst deras lobbing-organisationer - så vad som är bra behöver inte innebära att det blir framgångsrikt. Men vill minnas att jag nyligen läst något om att Toyota vänt lite och börjar satsa på etanol (alternativ framställning av etanol) - och dom har ju styvnackat varit motståndare till detta tidigare så det är möjligt att flera följer efter - vad vet jag. Vi har ju redan en infrastruktur i form av E85-mackar så det vore ju slöseri att inte använda dessa mera när vi dessutom får mera förnyelsebart i tankarna på det viset.

#7 • Uppdaterat: 2011-12-05 12:12
Peugeote-Pär

Om du inte kör så jättemycket så skulle jag nog köpa 140hk bensinmotorn för det skulle inte löna sig med diesel om du kör under 1500 mil per år... och att ta en större motor på bensin så är det trevligare med lite drag i bilen, man ångrar sig säkert annars... och kör man lite så handlar det om så lite bränslepengar.

Kör du mycket så är du dieselmotorn ett lätt val, då kanske med 105 hk motorn, bra bränsle ekonomi och pigg motor fast så lite hästar.

#8 • Uppdaterat: 2011-12-05 12:14
Peugeote-Pär

Kan även lägga till att skulle då absolut inte köpa en etanolbil för det är inget som kommer vara kvar i längden... Finns nog inget sämre än en bil med etanolmotor, tok dåligt andrahandsvärde!!

#9 • Uppdaterat: 2011-12-05 12:14
KaptenOberkommando

Swenssons, på 70-talet sa man att oljan skulle vara slut i stort sett redan idag ... Idag har man flyttat fram datumet åtskilliga årtionden. Själv är jag inte särskilt övertygad om att oljan tar slut någonsin - däremot kan vi kanske räkna med att det kan bli en viss brist på olja när Kina och Indien skall ställas på hjul.
Personligen tror jag att etanolen har tagits fram för att kompensera för en viss brist på olja som en effekt av att allt fler slåss om den befintliga oljan (se ovan). Att etanolen skulle vara ett framtidsbränsle tror jag inte på. Konkurrensen om odlingsarealerna har ju redan drivit upp världsmarknadspriserna på mat.

#a • Uppdaterat: 2011-12-05 12:48
Thommys

Den svagaste motorn duger. Använd pengarna till något bättre än att betala för en dyrare motor. I vardagskörning saknar man inte en starkare motor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.