Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Fem frågor om fyrhjulsdrift

Bilfrågan

Dagens Bilfråga kommer från en läsare som undrar över fyrhjulsdriften på Volkswagen Passat. Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Volkswagen Passat 2,4 4motion -03.

1. Vad har denna bil för 4-hjulsdrivingssystem?

2. Om jag kör på slät asfalt, hur mycket driver bilen bak?

3. Om ett hjul slirar fram, kan då bilen driva bak?

4. Stabiliserar systemet för sidvindar.

5. Hur mycket drivning bak i procent kan jag få max?

Prenumerant

SVAR:
1. Din bil är utrustad med en Haldexkoppling för bakaxeln.

2. På slät asfalt driver bara framhjulen.

3. Om ett eller bägge framhjulen börjar rotera fortare än bakhjulen kopplas bakhjulsdriften in. Detta innebär att bilen även kommer att driva på ett eller bägge bakhjulen.

4. Nej, inte annat än i undantagsfall.

5. Det beror på underlaget. Är det samma underlag för fram och bakaxel delas kraften 50/50. Står bakhjulen på torr asfalt med framhjulen på glansis kommer 100 procent av drivningen ske med bakhjulen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågorna?

Kommentarer

#1
2011-08-29 10:14

Bengt, jag tror du har fel i ditt svar under punkt 5. Med denna typ av 4WD, så kan bara maximalt 50% överföras till bakhjulen, d.v.s. haldexkopplingen är maximalt låst. Detta till skillnad mot t.ex. Torsen, som kan överföra mer än 50% till bakhjulen.

#3
2011-08-29 11:44

jlun, ja det blev fel och det dubbelt upp. Trodde att Haldex satt i den modellen (och det trodde ju Bengt också), men så var det ju inte. Bra att du korrigerade mig. Men 100% är fortfarande "fel".

#2
2011-08-29 11:48

Ujuj Bengt, här blev det fel fel fel.

VW Passat B5 årsmobeller 1997-2005 delar plattform med Audi och har således längdsmonterad motor och fyrhjulsdrift med TorSen-diff som centerdiff. Detta innebär att den är konstant fyrhjulsdriven på alla underlag och kan överföra upp till 75-80 % av vridmomentet till bakhjulen om framhjulen slirar.

Passat B6 årsmodeller 2006 och framåt delar plattform med Golf och har tvärställd motor med Haldex-systemet. Håller med föregående inlägg angående Haldex. Maximalt 50 % kan överföras till bakhjulen.

#4
2011-08-29 13:00

Jag kontaktar Bengt och hör vad som gäller. Tack för synpunkterna!

/Kevin Carlsson, tillförordnad webbredaktör

#5
2011-08-29 18:12

Till Vi Bilägare: Byt dessutom artikelbild. Ni visar dagens generation Passat och frågan avser den FÖRRFÖRRA generationens Passat. Jag visste heller inte att Passat -03 sålts med 2.4-liters V6:an (som finns med 136/165/170 hk i Audi)?

#6
2011-08-29 18:36

Till Vi Bilägare:
Passat -03 såldes med följande motorer:
Bensin 1.6, 2.0, 1.8T, 2.3 V5, 2.8 V6
Diesel 1.9TDI, 2.5TDI V6

Jag tycker det ofta är fel bilder i tidningen på sidan med åtta olika begbilar.

#7
2011-08-29 19:38

Audi A5 SB.

Om Bengt har fel i att 100 % går till bakhjulen när framhjulen står på is, då är ju fyr-hjuls-driften värdelös i mina ögon. Så kan det ju INTE vara!

Det skulle betyda att med framhjulen på is eller i luften så skulle INGEN kraft gå till bakhjulen heller även om dessa skulle stå på barmark.

#8
2011-08-29 20:05

Kevin Carlsson

Har Bengt rätt i svaret på fråga 3? "Att bilen även kommer att driva på ETT eller bägge bakhjulen."

Om det finns en (helt låst) differentialspärr så har han rätt i att all kraft kan gå till ETT bakhjul, om inte har han fel!

Utan differentialspärr driver bakhjulen lika mycket på båda sidor. Den kraft som går till bakhjulen delas i så fall lika mellan vänster och höger bakhjul. 50 / 50 % som i de flesta differentialer.

#12
2011-08-29 20:56

leifer:
På många moderna bilar med elektronisk gaspedal går det inte att aktivera broms och gas samtidigt. Tändningen bryts när man trampar på bromsen. Hur det är i det specifika fallet vet jag dock inte.

Min Subaru Legacy Spec B ska enligt uppgift ha en TorSen-diff i bakaxeln och en 40-60 fördelning mellan fram- och bakaxel. Så den är minst 3-hjulsdriven. Har aldrig haft bekymmer med framkomligheten iaf.

#14
2011-08-29 22:08

Oavsett system så är det milsvida skillnader mot 2wd när det är kasst väglag. Handlar det däremot om lite tuffare körning så är den permanenta fyrhjulsdriften roligare och helt förutsägbar, oavsett om det är halt eller torrt. Jag och ljun ler med hela ansiktet när det blir halt medan Haldex ser till att man tar sig fram säkert. I Audis fall är den nya A4:an väsensskild i förhållande till den tidigare modellen tack vare 60/40 fördelningen. Riktigt kul att köra i halka vilket man kanske inte tror innan man testat. Tyvärr verkar Torsen vara lite utrotningshotat pga centiliterjakten och vad jag förstår kommer nya Q3 med Haldex, dock givetvis specialanpassat.

#15
2011-08-29 22:53

quattron:
Håller med fullständigt, har svårt att tänka mig en 2wd igen efter en vinter med 4wd. 60/40 fördelning med merparten mot bakaxeln måste vara det optimala. Ingen understyrningstendens, man styr bara med gasen istället för ratten. Snacka om körglädje. I kombination med antisladdsystem är liknelsen med tåg och räls inte långt borta. Oplogade Norrlandsvägar och moddsträngar är ingen utmaning längre. Varför ska det inte vara roligt att köra bil?

#17
2011-08-29 23:04

Hur kul är det att köra på räls?
.
RWD är rått o kul ... i alla väglag :o)

#18
2011-08-29 23:24

leifer:
Fwd med eller utan diffbroms är inte i ens i närheten av kul i jämförelse med rwd eller riktig 4wd.

Jes:
Inge kul alls. :) Men ibland vill man bara ta sig fram på ett säkert sätt, och då är det bra. Naturligtvis ska ett ESP-system gå att stänga av. Annars har man ju ingen nytta av boxersexan under huven. Styra med gasen är kul. ;)

#20
2011-08-30 01:01

leifer:
Jag sa inte att det är dåligt med diffbroms och rwd, det är klart att det är bättre än öppen diff. Min bil har TorSen-diffbroms i bakaxeln plus fyrhjulsdrift. Så jag har som sagt inga problem med grepp.

Jag har jämfört Mazda 3 MPS fwd (med TorSen) mot Mazda 6 MPS 4wd på torr asfalt. Båda med 260 hk. Jag väljer 4wd alla dagar i veckan. Betänk då hur stor skillnaden är vid halt väglag. Drivkraftsreaktionerna i ratten är svåra att bygga bort med fwd och mycket effekt.

#22
2011-08-30 08:50

Varför släpa på 100 kg extra 100 % av tiden för något (4WD) som man har nytta av mindre än en promille av tiden.

#23
2011-08-30 09:39

Snabb95: Hur ofta använder du reservhjulet?

#24
2011-08-30 11:44

snabb95:
Varför ska man ha försäkring?
Den har man ju nytta av mindre än en promille av tiden.

I Norrland är det vinter nästan 6 månader per år, så jag vill påstå att jag har nytta av 4wd betydligt mer än en promille av tiden. Tänk på det när du står och slirar vid rödljuset med din 2wd bil.

#25
2011-08-30 14:22

jlun. Jag har aldrig sett någon som blivit stående vid ett rödljus trots att de flesta har 2wd. Har aldrig råkat ut för det själv heller. Men jag kan förstå att det händer om lutningen är stor och osandad.

#27
2011-08-30 21:22

Äkta fyrhjulsdrift kräver diffspärrar och en fördelningslåda som spärrar 50/50 vilket bara ett fåtal terängbilar har.
Allt annat är försäljarsnack.

Fy 17 vad man skulle kört fast om det varigt snö/is eller blött gräs eller lerigt med denna sk fyrhjulsdrift.

Min erfarenhet av vinterkörning är bla undvik att slira, friktionen minskas när däcket polerar upp isen.

Som starthjälp i tex motlut är det väl tämligen dumt att det måste spinnas loss på framhjulen innan bak driver.Är underlaget då mjukt, kramsnö eller sand så gräver då hjulet en grop.
Har man väl fart så förflyttas man ju framåt (bort från problemet) . Och har man bra fart så kommer man oftast upp, fram som bakdrivning.
Varför inte möjligheten att manuellt kunna låsa drivningen innan man kommer till svårigheten.
Samma sak med antispinn som bromsar skenande hjulet, Pricipen att förs mata på med bränsle och sedan bromsa bort energin till värme under slirande känns för mig inte speciellt begåvat. Tänk om man i stället kunde spärra drivaxlarna med samma varvtal när ska starta.
Manuell diffspärr har lastbilar haft länge och
jag klagar inte över funktionen.

Teoretisk fyrhjulsdrift är dock alltid överlägsen teoretisk tvåhjulsdrift vid svåra förhållanden.

Och hur fungerar det med en drivning som inte är 50/50 utanexempelvis 66/33.
Om man står med framaxeln på blank is ger gas så motorn pumpar ut 30Kw hamnar då inte så gott som alla de 30Kw på bakaxeln då inget bromsar fram?
Eller vart tar 20Kw vägen då inget bromsar?
Eller ytterligare ett teoretiskt räkneexempel
med givna förutsättningar.

#28
2011-08-30 21:32

Så länge man har en diff som kan spärras på ett eller annat sätt är det strunt samma vilka eller hur många hjulpar bilen driver på - det är alltid bättre.

Tror problemet är att AWD är lättare att marknadsföra, då endast de lite tekniskt insatta förstår fördelarna med en diffspärr, medans alla tycker att AWD är bra.

Sanning - har du en "vanlig" AWD-bil med elektronisk "diffspärr" (bromsar det spinnande hjulet) och en fram eller bakhjulsdriven bil med spärr, och de har ena sidans hjul på asfalt, andra på is, så kommer den 2-hjulsdrivna komma iväg fortast.

Fyrhjulsdrift är nog bättre på att "tugga sig" fram genom lite tjockare snö dock, så det har ju sina fördelar, bara drivningen verkligen kickar i och den verkligen driver på ALLA FYRA.

#29
2011-08-30 22:50

Jag har nu kört ca 30.000 mil med 3 olika Audi Q (Torsen). Inte en enda gång har de svikit mig. Men det är klart, jag har naturligtvis inte försökt forcera en plogvall på en halvmeter eller motsvarande. Hade jag behövt göra det, så är mitt bilval fel. (Däremot så har jag dragit loss en distributionslastbil som kört fast med drivhjulen i två små isiga gropar på en parkering. Det var kul, chaffisen trodde inte jag var klok när jag erbjöd mig.)

I stort sett vid all normal körning är Quattron kanon. Bilen är nästan bara bakhjulsdriven i normalfallet (som bl.a. BMW och MB). Utmärkt på torr asfalt och motorväg. När det tjurar till sig och blir halt; stabilt utan bakvagnskast. Moddsträngar "finns inte". En krokig snötäckt väg: Roliga Timmen!

#32
2011-09-05 10:14

Vore det inte dax att andra svaret så det blir rätt??
Det är ingen haldex i Passaten...

#33
2011-09-13 13:24

McTar.
Den nya passaten dvs från 05 och framåt har Haldex system för fyrhjulsdrift, de äldre versionerna har Torsion system, samma som Audi använt i alla år TT undantagen.

#34
2014-09-29 18:11

När jag nu läser detta flera år senare så verkar det som om vib fortfarande tror att en passat från 2003 har haldex.

Även om det är för sent att ändra i papperstidningen så kan man väl ändra på på svaret här, när man uppenbart gett fel svar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.