Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Krav på synbarhet för blinkers?

Bilfrågan

"Främre blinkers på vissa bilar kan var svåra att se. Finns det något krav på synbarhet för blinkers?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Finns det något krav på synbarhet på bilens blinkers? Kombinationen av klara glas, ljust orange eller gula lampor, minimal lyktöppning eller placering i strålkastarhuset där blinkers tävlar om uppmärksamhet med halv- eller varselljus innebär att vid ogynnsamma förhållanden, till exempel starkt solsken, kan främre blinkers på vissa bilar vara svåra att se.

Ni som är duktiga på att mäta ljus på bilar kunde kanske titta på detta, ur säkerhetssynpunkt.

John i Skövde

SVAR:
Blinkers, eller körriktningsvisare, som är lagliga att säljas och användas på motorfordon och släpvagnar i Europa har genomgått tester enligt särskilda bestämmelser och ska då bland annat uppfylla krav på god synbarhet. De är typgodkända enligt normer från FN-organet ECE (reglemente nr 6, eller enligt EG-direktivet 76/759/EEG).

Dessa godkända blinkers ska vara E-märkta, antingen med ett stort E inom en cirkel, eller ett litet e inom en fyrkant.

Blinkers kategori 1 betyder fram, 2 betyder bak och 5 betyder sidoblinkers. Blinkers med klart glas kan vara E-godkända tillsammans med orange glödlampa, reglerna ger ibland utrymme för att följa modets växlingar.


Det finns en gräns för hur nära en halvljus- eller dimstrålkastare en körriktningsvisare får vara placerad: fyra centimeter, men det avståndet får minskas om man ökar ljusstyrkan i körriktningsvisaren.

Den senaste nyheten i reglerna för körriktningsvisare är att dessa nu får vara inkopplade i ett nödstoppsystem, de börjar då automatiskt blinka vid mycket hård inbromsning.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-08-26 11:34

Jag tror nog det är dags för John att börja fundera på synen eller om han över huvudtaget är lämplig som chaufför om han har problem att se blinkers.

#2
2011-08-26 11:37

en del blinkers syns ju faktiskt sämre, speciellt golf IV där lampan sitter inne bland de andra, där skymmer ibland ljuset från strålkastarna. Så helt fel har han inte...

#3
Pulu
2011-08-26 12:40

Det är såklart svårt att se eftersom blinkersen inte används...

#4
2011-08-26 15:06

@Pulu, du sliter orden ur munnen (?) fingrarna kanske, om blinkern inte används så är den förvisso svår att se.

#5
2011-08-26 15:47

Det verkligen bedrövligt med användandet är blinkers. Runt 50% skiter i dem. Och om de används, så är det ytterligare många som nöjer sig med en eller två blink, oftast när man redan gör själva t.ex. filbytet. Enda situationen där den används flytigt är när man ska tränga sig in och då tror man att andra har väjningsplikt också!

Nej håller med, det är verkligen usult med synbarheten av blinkers på de flesta bilar!

PS: till er som inte alltid använder dem med anledning att det inte finns en bil som kör i närheten säger jag detta: minst halva poängen med blinkers är att andra kan kunna planera sin körning ifall du själv har missat den andra bilen!!! Använd dem alltid. En bra vana!

#6
2011-08-26 20:35

Det det borde vara ABSOLUT KRAV på är användningen av körriktningsvisare! I stockholmsregionen i alla fall har alla glömt vad den där spaken till vänster ska användas till.

#7
2011-08-26 22:22

Förra generationens VW Caddy har en helt värdelös blinker som sitter längst in mot grillen. Faktiskt väldigt svår att se, lyser rätt svagt och sitter inte alls där man väntar sig.

#8
2011-08-27 21:14

Som yrkeschaufför kan jag konstatera att dagens vita blinkers syns väldigt dåligt jämfört med de med orangefärgat glas. Nästa bekymmer är bromsljus med dioder som inte syns i stadstrafik från hytten i t.ex. en Scania R-serie bil. Verkar som om de är riktade rakt bakåt och då inte syns på närmare håll från hytten. På landsväg med längre avstånd är det inga problem att se dem.
Dags att sätta funktion framför form kanske?

#9
2011-08-27 23:46

Det stämmer precis, jag har studerat blinkers och bakljus på alla bilar sedan 1970-talet och de här lagkraven är inte vatten värda.

Och EU gör det ju bara värre, där är allt tillåtet bara företagen lobbar rejält och sticker till de beslutsfattande en extra dusör, ibland – in natura – som man sa förr…

Mätningarna är gjorda under stela, optimala, okomplicerade förhållanden som sällan fungerar i verkligheten.

Det finns endast en enda biltillverkare i hela världen som genomgående satsat på att ta fram optiska egenskaper som fungerar i praktiken.
Det började med en ny 6-cylindrig modell som kom 1954 och som hade vetenskapligt speciellt utvecklade optiska egenskaper.
Sedan 1954 är det endast tre modeller som inte är så bra.

Alla andra bilar är slumpartade, om de är bra är det endast en tillfällighet, vanligtvis är de dåliga.

Just Audi och VW har av någon orsak visat sig vara de värsta mörkermakarna, där bryr man sig tydligen inte alls.

Ta första versionen av lysdioderna på A6, det räcker att man förflyttar sig omkring 20 – 25 graders vinkel för att bakljusen skall slockna helt, kolsvart, med en fungerande lag skulle en sådan bil naturligtvis förbjudas för trafik på allmän väg.

#10
v8-ronny
2011-08-28 10:33

Blinkersen ska sitta på kanten av fronten så den även syns från sidan som komplement till skärmblinkersen. Då syns den även i´fall skärmblinkersen pajjar och vise versa.

All annan placering är ful. VW skulle förbjudas. Blinkers mellan grill och lysen! Dessutom svårt att byta halvljuslampa. Det är nog därför VW-ägare sällan har halv- eller varseljus tända framförallt dagtid.

Jänkare och traktorer använder heller aldrig belysningen men de hörs iaf. Visst, VW knackar i ventilena men är de av nyare modell är de skaplig ohörbara vid möte.

#11
Raymond K
2011-08-28 11:07

Varför är det så viktigt att blinkers syns bra?
Det är ju så få som använder blinkers.

#12
2011-08-28 11:47

Kommentar till Raymond K: Ja man kan fundera över de flesta trafikregler idag, och jag misstänker att en stor del av skulden till den slappa attityden finns hos bilskolorna och statens inspektörer vid avläggandet av körkortsproven! Bland dem som använder blinkers har jag noterat att en stor del nuddar blinkersspaken samtidigt som de vrider på ratten, dvs svänger i den avsedda riktningen! Det borde ju ingå i sunt förnuft att i god tid visa vart man ämnar ta vägen i trafiken.

#13
Raymond K
2011-08-28 12:02

Ja lubos!
Jag har märkt det med, bilister bromsar och sen svänger och kanske ger en blink. Vad är vitsen med att blinka samtidigt som man svänger då är det ju redan försent. Då har man redan undrat varför bilisten framför plötsligt bromsar, har det sprungit ut något djur på körbanan eller har dom fått fel på bilen.

#14
2011-08-29 10:53

Det är ju märkligt att det finns tveksamheter när det gäller användande av blinkers.
Så här står det i Trafikförordningen:
"När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt."

Inget att tveka på, alltså!

När det gäller synbarheten kan jag bara hålla med föregående skribenter. Alldeles för ofta är det omöjligt att se blinkersen då den sitter så nära strålkastaren att den inte syns.
Konstigt att det inte finns bättre krav!

#15
2016-03-07 10:09

Det man ser i trafiken är en hand på ratten och en hand håller klösbrädan det finns ju ingen hand för övriga reglage , blinker och annat

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.