Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Bästa däcken bak?

Bilfrågan

"På däckfirman påstod personalen att man alltid ska sätta de bästa däcken bak. Stämmer det?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har tidigare alltid bytt däck själv på min Saab 9-3 men lät denna gång en däckfirma göra bytet. När jag bytt själv så har jag alltid växlat så att förra årets framdäck blivit bakdäck och bakdäck blivit framdäck men den som bytte däck åt mig nu hävdade att man alltid ska sätta de bästa däcken bak. Stämmer det?

Han tyckte dessutom att det var onödigt att jag plockade bort småstenarna som fastnat i vinterdäcken under vinterns körningar (har alltid gjort det tidigare). Stämmer det?

Arne Ståhl

SVAR:
Oavsett fram- eller bakhjulsdrivning ska du alltid montera de bästa däcken bak. Detta för att behålla väggreppet på bakhjulen och därigenom undvika sladd vid exempelvis en undanmanöver.

Moderna sajpade däck "sväljer" en hel del småsten men att plocka bort dessa är en överloppsgärning. Nya stenar kommer ändå att fastna i däcken nästa vinter så snart du börjar köra på halkbekämpade vägar.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Därför ska bästa däcken sitta bak – se webb-tv.

Diskutera: Bästa däcken fram eller bak? Ta bort småsten?

Kommentarer

#1
Anonymous
2010-12-20 09:25

Några millimeters skillnad mellan fram- och bakdäcken har ingen betydelse. För övrigt anser jag att frågan inte har ett självklart svar i alla lägen.

#2
Roland P
2010-12-20 10:04

Oftast sitter sämsta däcken på släpet, gamla hårda vinterdäck. Rätt läskigt vid en panikbromsning.
När det gäller sommardäck så känns det som om problemet med vattenplaning är störst på framhjulen.

#3
2010-12-20 10:18

Roland P, där håller jag med helt.
Det gäller ju också att komma ihåg vad frågan gällde, "bästa däcken bak" behöver ju inte betyda att de senast köpta däcken är de bästa.

Sedan en annan sak som jag själv råkade ut för.
Helt nya Gislaved Nordfrost var inte lyckade som framdäck på Saab, jag fick skrota dem efter ett par säsonger, de tappade 75% av dubben.
Nu sitter det Michelin där i stället, och Gislaved kvar bak.
Nu har jag inte tappat några dubb.

#4
Torbjörn Nordqvist
2010-12-20 14:33

Tveksamt om experterna har rätt. Det borde ju vara viktigast att inte tappa styrningen, dvs bästa däcken fram. Eller?

#5
Smart !
2010-12-20 15:17

Vid däckbyte monterar jag alltid dom minst slitna däcken på drivhjulen, då har man nästan alltid samma mönsterhjup runt om. En ny bil levereras väl också med samma mönsterhjup på alla däck ? Eller har dom djupare mönster bak ?

#6
bo johansson
2010-12-20 15:22

Vad som talar emot är
-80 % av bromseffekten finns på framhjulen
- har man ESP stabiliseras framför allt bakvagnen vid sladd. ESP har svårare att häva sladd på framhjulen.
Skulle bilen sakna ESP är rådet bästa däcken bak relevant enligt min uppfattning

#7
S-E S
2010-12-20 15:44

För mig är det helt obegripligt att man prioriterar bort styr-och bromsförmåga för att undvika en bakvagnssladd med ESP! Man ska alltså ha de bästa däcken på det enda stället på bilen där det går att ersätta däcken med skidor! Nu börjar jag förstå varför långtradare får köra med sommardäck. INKOMPETENS!

#8
Fellali
2010-12-20 15:45

Allmänna regeln och det självklara svaret: de bästa ska sitta bak. Därför att man hellre vill ha en understyrd bil än en överstyrd sådan i en nödsituation/undanmanöver, särskilt i högre farter. Förstår man inte det ska så vill man nog inte ta reda på det, det är bara att lyda rådet ;-)
Men: börjar man blanda olika märken av däck kan det bli svårt att avgöra vilka däck som är dom bästa även om det finns skillnad i mönsterdjup. Och det är lätt att hamna där om man aldrig skiftar däcken och bara byter ut det slitna paret. Därför är det ännu bättre att skifta däcken fram/bak regelbundet så att det aldrig hinner uppstå en betydelsefull skillnad i mönsterdjup fram och bak. De sliter jämna och man byter alla fyra däck samtidigt. Jag tycker personligen att en skillnad på max 1,5mm är inget att bråka om då i stort sett alla bilar är understyrda och man har således har lite marginal innan de blir övervägande överstyrda.

#9
S-E S
2010-12-20 15:50

Kom att tänka på: Det vore väl ett bra uppslag till en artickel. I samband med provningen av nästa års vinterdäck, kör testbilen med 5 mm mönsterdjup fram och 8 mm bak. Upprepa körningen med ombytta däck på bak/framaxel. Ser fram emot "utredningen" i kommande VIB-nr.

#10
S-E S
2010-12-20 15:54

Fellali, om alla bilar "är i stort sätt understyrda" är det väl fram mönsterdjupet bör finnas om man inte tycker om djupsnö och dikesrenar?

#11
Fellali
2010-12-20 16:04

S-E-S: håller med dig. Dock det är svårt att kommunicera "om bilen har antisladd" då många knappt vet vad det är och ännu fler har inte en susning om billen har "det". BMW förare tror att det har det när de endast har antispinn, eller tvärtom. Vi som vet bättre vet ju exakt vad vi sysslar med och behöver inga allmänna råd... men får man bara säga en sak utan om och men så är det bäst bak som gäller...

#12
2010-12-20 18:12

Bästa däcken fram!

Eller som mig, bästa däcken runt om.

#13
däckoscar
2010-12-20 18:33

det `ses`efterlyser har redan testats och visats på tv. Resultatet: Förbluffande mycket bättre väghållning med bästa däcken bak

#14
S-E S
2010-12-20 19:33

Däckoscar, om du sade : "ersätt bakdäcken med skridskor i vinterväglag" hade jag trott på dig, men att en undersökning har genomförts i vinterväglag i "tillåtna" hastigheter och med moderna bilar har jag svårt att tro på. VIB kan väl trolla fram aktuell undersökning?

#15
Nithin01
2010-12-20 22:01

"För mig är det helt obegripligt att man prioriterar bort styr-och bromsförmåga för att undvika en bakvagnssladd med ESP!"

Det är svårt när man inte förstår

Det handlar inte om att prioritera bort styr och bromsförmåga.
Det handlar mer och att vaska lite efter det som är relevant.
Har du sämre däck fram så lär du t ex. i en understyrd bil notera vart gränsen för väggreppet finns långt innan bakvagnen kommer farandes och kan göra allting så mycket knepigare.
Och pratar vi om inbromsning så kan du prova att göra en effektiv inbromsning under sväng från lite högre hastighet med dåliga däck bak.
Du lär ganska snart kliva av bromsen för att hålla bakvagnen i chack så egentligen blir den reella bromsförmågan en helt annan.
Kombinerar du gott grepp fram och luras att köra lite snabbare än vad bakdäcken tillåter...
Och hänger ju bara med...

Det går lite fort i en svepande kurva och en älg kliver ner i dikeskanten på höger sida.
Du börjar bromsa, bakvagen känns på en gång lite nervös.. Det kommer strax ett litet gupp och vips har du en situation som inget ESP kan hantera..
Oavsett om bilen är fram el. bakhjulsdriven.

Det kommer ingen retursladd däremot glider bilen över i mötande körfält där det kommer långtradare som du nu blottar din sida för..

Tack och hej - Leverpastej.

#16
4WD så klart...
2010-12-21 00:23

fan va lönt å diskutera köp 4 nya varje gång!!!! har man råd å köpa bil har man råd å hålla den så lätt e de...

GOD HJUL!!!!!

#17
Roland P
2010-12-21 05:31

Angående den där videon med testet, varför gjordes inte testet även med ESPn på?
Hur ändras problemet med vattenplaning om man använder breda eller smala däck särskilt när däcken är mer eller mindre slitna?
Och gör gärna testet med en släpkärra efter.

#18
2010-12-21 21:09

Sätt de bredaste däcken bak ... det är snyggast :o)

#19
Nithin01
2010-12-21 23:18

"Hur ändras problemet med vattenplaning om man använder breda eller smala däck särskilt när däcken är mer eller mindre slitna?
Och gör gärna testet med en släpkärra efter."

Ja, det är ju rätt vanligt man man på en bil som är utrustad med olika däckdimensioner drar släpkärra el. husvagn.
Jag tänker på BMW:s M series, Mercedes AMG, Porsche, Ferrari och Lamborghini.
Lotus brukar också ha olika dimensioner fram och bak det är ju förresten en förträffligt fin dragbil.
Ja, den väger ju så lite så totalvikten blir ju inte så hög även med en stor vagn.
Speciellt Elise. Den är bra.

Korsade förra vintern genom hela Europa till Italien över Alta Via 2.
Inga problem med ESP och nya sommardäck.
Inte ens i snön.

#20
S-E S
2010-12-22 16:40

Det är klart att man ska ha sämsta däcken fram om man vill prakticera vattenplaning vill säga. Visst går det att köra med vilka däck som helst bara man vet hur man ska agera. Fick en höst åka Davos - St. Moritz tor på sommardäck i snöväder (hyrbil). Inte roligt, men lärorikt. (Glömde kolla om bästa däcken satt bak!)

#21
2010-12-22 16:57

Testar endast om detta inlägg godtas
Ett inlägg jag just försökt skicka in, blev stoppat av spamfiltret, utan att det går att se varför.

#22
emellertid
2010-12-25 21:45

i stort sett Alla mina inlägg stoppas av spamfiltret

#23
Anonymous
2010-12-27 14:14

det vore inte helt fel om spamfiltret kunde ge en hint om vilken formulering eller uttryck som inte accepteras... har också råkat ut för detta.

#24
emellertid
2010-12-27 16:49

Jag kan göra ett inlägg om dagen sen stoppas jag av spamfiltret, provade precis att logga in på Vib och det fungerar inte heller längre. Jag brukade skriva under Raymond K

#25
_palmen_
2010-12-27 21:17

mycket intressant ämne då lika många proffs som amatörer säger att si och så ska det vara.
jag som bilmekaniker får ofta denna fråga i samband med däck byte och för att jag ska kunne ge ett korrekt svar har vi på firman gått privat kurs som hållts av en expert från continental.
han lärde då ut att dom bästa däcken generelt sett alltid ska vara ifram.
för mig är det en självklarhet!
om du får sladd med bakänden så blir det väldigt svårt att styra ur den om du inte har grepp fram.
om du har grepp fram kan du styra dig ur ett bakvagns släp lättare
och iom att dom flesta bilar är understyrda så vill man ha så mycket grepp som möjligt på fram däcken för att undvika att ens få sladd.
en annan sak jag reflekterade över är att Bengt Dieden inte hänvisar sitt svar till några pålitliga tester eller mer fakta baserad information?
fråge ställaren måste ju få ett 100% korrekt svar med bra verklighets baserad fakta annars hade han ju lika gärna kunnat lita på påståendet från mecken...

#26
Nithin01
2010-12-27 22:57

"...jag som bilmekaniker får ofta denna fråga i samband med däck byte och för att jag ska kunne ge ett korrekt svar har vi på firman gått privat kurs som hållts av en expert från continental."

"Oljeapor" säger det som man ber dem att säga.
Varken mer eller mindre.
Det är min erfarenhet.

"...en annan sak jag reflekterade över är att Bengt Dieden inte hänvisar sitt svar till några pålitliga tester eller mer fakta baserad information?"

Vad har du själv att backa upp med?
En "expert" från "Conti", vilka fö. var övertygade om att deras nya dubbdäck skulle soppa banan ren med alla dessa hakkadäck detta år.
Så blev det ju inte..

VI kan näbbla och käbbla om däck hit och dit.
Men ska du ge något råd så blir det att bästa skall vara bak.
Och om nu någon inbillar sig annat så handlar det inte enbart om vinterdäck, maximalt grepp eller om fram eller bakhjulsdrift.

Det handlar om att snabba förändringar i väggreppet vilka lättast hanteras om det sker fram.
Må så vara att du kör av vägen och in i ett träd.
Det är bättre än att sladda och träffa det med sidan.

Och om du har haft en försäljare från Continental som på allvar menar att om du tar in en bil med vinterdäck från 2003 (med godkänt mönsterdjup, 3 mm) och menar att dessa skall sättas där bak..

Ge mig hans namn.

Jag tror trots allt att du missuppfattat allt.
Under (många) och vissa omständigheter kan man ha "bästa" däcken fram.
Men det förutsätter vissa saker.

Det tror jag du har missat.

#27
Bengt2
2010-12-28 15:04

Hela frågeställningen är fel från början. För att dina dyra vinterdäck eller sommardäck ska fungera bra så länge som möjligt så ska dom roteras så att alla fyra slits likartat. Om bästa däcken hamnar fram, så är dom bara tillfälligt bättre. Innan det är dags att skifta så är dom inte längre bättre.

Om man, med stöd av leksaksbilar och pseudovetenskap alltid sätter sämsta däcken fram, på en framhjulsdriven bil så slits dom ju dubbelt så fort. Det betyder att man åker omkring med skrotfärdiga däck i förtid. Bakdäcken kommer ju då att se rätt bra ut, varvid man bara köper 2 nya, och åker med gammalt stelt gummi på de 2 andra.

Det verkar som om en del inte fått bättre tankeförmåga än att de inte kan lista ut att det däckpar som är bäst, kanske är det när dom monteras. Men man ska ju åka hela säsongen.

Det enda sättet att både fram och bakdäcken är så bra som möjligt under så stor del av säsongen som möjligt är att montera framdäcken bak och vice versa varje år. Det betyder förstås att de bästa däcken hamnar fram. Men de är bara bäst just då. På sensommaren och hösten är de troligen sämre, och sitter, som många vill, fram med de bästa däcken bak.

Alla inser förhoppningsvis, att 2 riktigt bra däck och 2 riktigt dåliga är illa, oavsett hur dom sitter. Det är precis vad man får, om de sämsta alltid monteras fram, varje vår. Dåligt för ekonomin, säkerheter, framkomligheten och miljön. Småkorkat..

#28
Anonymous
2010-12-28 16:19

Tack, Bengt2 för det välformulerade svaret. Det måste ju spela större roll med den inbördes skillnaden mellan däcken än just slitagenivån generellt ( inom rimliga gränser förstås...) om däcken har 7 eller 5 mm mönsterdjup kanske inte är lika vikitigt som ett så lika slitage som möjligt, för att minimera skillnaden mellan fram och bak. Därför roterar jag mina däck mellan fram och bakvagn växelvis vid varje byte, när jag väl byter får jag 4 nya fräscha med samma egenskaper. i motsats till att åka på ett par 5 år gamla hårda och 2 nya mjuka fina...

#29
_palmen_
2010-12-28 16:21

Nithin01
"Oljeapor" säger det som man ber dem att säga.
Varken mer eller mindre.
Det är min erfarenhet.

hoppas det inte var riktat mot mig eller nån annan person här inne?
för det är inget man kallar en annan människa för...

det jag backar upp min info med är som jag skrev en expert från continental

och det jag syftar på med svaret från Bengt Dieden är att det är en fråge spallt i en seriös tidning med seriösa utförande tester och då bör svararen i fråge spalten också komma med ett utförligt bevisat riktigt svar?

vart har du fått din information?
skulle vara intressant att veta då all info är bra info även om den i mina öron inte rstämmer med mina tankar och funderingar alltid

och hallå påstar inte alla stora däck märken att dom är bättre än deras konkurenter?

var inte på nått sätt en säljare från conti som hade kursen så dom tjänar inte ett smack på att ge ut just den informationen till oss

om du tar ett exempel som drifting där du har extrema fårhållanden med både torrt, halt och snö så har man alltid dom bästa däcken fram för att kunna kontrollera sladden och inte tappa kontrollen

och som jag skrev så ska generelt sätt alltid dom bästa däcken sitta fram och självklart så förutsätter det en rad faktorer

lite snabbt svarat så är min EGEN tanke då att om man behärskar bilen ska man ha bäst däck fram för bästa styrförmåga.
och då om man inte är skicklig med bilen eller inte har nån erfarenhet så ska dom bästa däcken sitta bak?
då har alla påsätt och vis rätt...

/Palmen

#30
Nithin01
2010-12-28 22:54

Allt jag säger är att visa köper det andra förmedlar med hull och hår.
Andra gör det inte.

_palmen_
"om du tar ett exempel som drifting där du har extrema fårhållanden med både torrt, halt och snö så har man alltid dom bästa däcken fram för att kunna kontrollera sladden och inte tappa kontrollen"

För att åka extremt fort skall du ha ett fordon som varken över eller understyr.

"Kontrollerad överstyrning" eller sk. drifting är SHOW och inte GO!
Det känns fö. märkligt med "drifting" som exempel när man pratar om normal körning.
Be mormor sätta bästa däcken bak så att hon lättare kan kontrollera "driftvinkeln" på väg till ICA?

"Alla inser förhoppningsvis, att 2 riktigt bra däck och 2 riktigt dåliga är illa, oavsett hur dom sitter. Det är precis vad man får, om de sämsta alltid monteras fram, varje vår. Dåligt för ekonomin, säkerheter, framkomligheten och miljön. Småkorkat.."

Är det?

Slitaget torde vara relativt konstant.
Visst kan man skifta fram, bak hit och dit men försöker man inte trolla om man gör det i akt och mening att spara pengar?

Du får nog fundera lite på det där.
Säljare och allt som du är..

_palmen_
"..och hallå påstar inte alla stora däck märken att dom är bättre än deras konkurenter?"

Inte dom som vill finnas kvar.

_palmen_
"lite snabbt svarat så är min EGEN tanke då att om man behärskar bilen ska man ha bäst däck fram för bästa styrförmåga.
och då om man inte är skicklig med bilen eller inte har nån erfarenhet så ska dom bästa däcken sitta bak?
då har alla påsätt och vis rätt..."

Jaha, se där.

Jag har inte för avsikt att sladda runt som en driftingkung bland mina medtrafikanter.
Jag kan inte kräva att dom bara genom att se mig ska förstå vilken ypperlig förare och vilken fantastiskt kontroll jag har på mitt fordon.
Det funkar inte så. Folk blir oroliga och rädda när du kommer på tvären.

Dessutom är det inte vardagskörning vi pratar om.
Det handlar om akuta situationer där du måste göra det du måste och där kan du försöka "drifta" dig från himlen när du möter en lastbil.

#31
Nithin01
2010-12-28 23:02

Ganska torftigt.
Men lite lärorikt.

#32
lubos
2010-12-29 17:25

Bästa bak, därmed basta! Framhjulsdrivna bilar sliter i motsats till de flesta bakhjulsdrivna framhjulen mycket mer än bakhjulen, därav behovet att växla säsongvis mellan fram- och bakhjul på framhjulsdrivna bilar. Åker själv framhjulsdrivet sedan åtta år tillbaks, tidigare alltid bakhjulsdrivet och skillnaden är markant! Båda typerna av fordon är lika lömskt sladdbenägna i modd och slask.
Har hört sägas att antisladdsystem på t ex BMW fungerar otroligt bra och kommer nog att välja ett sån fordon nästa gång.

#33
Bengt2
2011-01-03 15:36

spamfiltret verkar inte vara det bästa, som ni skrev.

Jag har skrivit en hel del men det går inte. Det får vara.
Slicks fram alltså!

#34
2014-11-12 21:07

Om man inte kör väldigt hårt med sin framhjulsdrivna bil (så slitageskillnaden blir stor) så är det nog väldigt lugnt att skifta fram bak > bak fram varannan säsong. Så små skillnader som det lär vara lär knappast vara märkbara. Sen har svårt att se hur det laterala greppet skulle ha nåt med mönsterdjupet att göra. Det som skulle kunna skilja är väl vattenbortträngningsförmågan - men åter igen - det lär vara så liten skillnad så det skulle mycket till att det gör nån skillnad. En framhjulsdriven bil ställer ju dessutom mycket högre krav på framdäcken än bakdäcken. Under extremare situationer är det inte för osannolikt att ett par sämre bakdäck skulle göra bilen mer neutral. Inget att eftersträva kanske dock ;)

EDIT: Och nu kom en sån artikel från 30 år sen upp igen :P Ni borde fasen märka ut att de är gamla så man inte gör bort sig så här ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.