Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vad finns det för fyrhjulsdrivna miljöbilar?

Bilfrågan

Vad finns det för fyrhjulsdrivna miljöbilar på marknaden i nuläget? Vad beräknas komma under 2011 och 2012? Vi Bilägare svarar.

FRÅGA:
Jag och min fru planerar att bosätta oss på landet.

En del vägar kommer där förmodligen till och från på vintern inte plogas mer än max en gång per dag?

Vi behöver kanske därför en fyrhjulsdriven bil för att säkert kunna ta oss fram? Vad finns det för fyrhjulsdrivna miljöbilar på marknaden i nuläget?

Vad beräknas komma under 2011 och 2012?

John-Ivar Fallström, Ã-rebro

SVAR:
Just nu är utbudet begränsat men du kan till exempel köpa en Saab 9-3 X.
Miljöbilsklassad med etanolmotor kostar den från 319 900 kr.

Vill du ha en suv finns Mitsubishi Outlander med etanolmotor från 249 900 kr.

Under nästa år kommer Peugeot 3008 som dieseldriven, fyrhjulsdriven hybrid med tillräckligt låg förbrukning för att klassas som miljöbil.
Priset kommer förmodligen att hamna på ungefär samma nivå som för Saaben.

Sedan finns (eller kommer) några större och dyrare hybridsuvar med kombinerad bensin- och eldrift från bland andra Lexus, VW, Porsche, Audi, BMW och Mercedes.

Tyvärr är deras bränsleförbrukning för hög för att klara den svenska miljöbilsnormen.  

Tommy Wahlström, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Hasse
2010-07-19 11:12

Mitt val: Mitsubishi Outlander med Etanoldrift har en bra fyrhjulsdrift, där du kan välja 2WD, AUTO o LOCK4WD, något högre markfrigång och håller bra kvalite. En högbyggd kombi, helt enkelt.

#1
mctar
2010-07-19 12:35

Audi har sin a4 med 4wd och etanoldrift. Varför bara nämna Saab?

#1
Per
2010-07-19 12:57

En arbetskamrat till mig köpte ett torp i Hälsinglands djupa skogar strax utanför Los för ett drygt år sedan. Tidigare hade han en "vanlig bil" men köpte en SAAB 9-3 XDRIVE dvs med fyrhjulsdrift från svenska Haldex. Han hade i våras kört 6 - 7000 mil med SAABen mellan Linköping, bostad, och Los och skryter "vitt och brett" om dess förträfflighet. Han har inte haft SAAB förr, vad jag vet, men är nu "SAAB frälst"! Av den anledningen tror jag att SAABen är en bra bil som jag själv skulle köpa om jag hade behov av fyrhjulsdrift, AWD, OCH vill köra miljövänligt. Det är väl fantastiskt att man har valfriheten - möjlighet - att köra på bensin eller etanol beroende på det som är billigast. Just nu är visst etanol billigast att tanka.

#1
Hanzzon
2010-07-19 13:00

Om nu Lexus fyrhjulsdrivna RX 450H har för hög förbrukning för att "klara den Svenska miljöbilsnormen" så klarar väl i så fall heller ingen av de andra uppräknade bilarna som finns till salu i dag detta eftersom etanolbilarna ju drar klart mycket mer bränsle än vad Lexus RX 450H gör!?
-Kom gärna med en förklaring på vad ni menar med det Tommy Wahlström/Vi bilägare??
Sen är väl även Toyota Rav-4 på gång i miljöklassat hybridutförande ganska snart.

#1
sam
2010-07-19 14:23

Hanzzon:
Jag säger bara idiot! Det e väl självklart att etanolbilarna drar mer bränsle än en "sketen" Lexus med tanke på att Lexus inte ens går att köra på miljövänlig etanol.... Tönt! Fö rövrigt borde du veta att ingen sund människa skulle våga köpa en Lexus eller för den delen en Toyota eftersom de har ju återkallelser snart sagt varje vecka. År det inte krånglande ventiler i motorn så är det, gaspedaler som hänger sig, rattar som lossnar eller som inte går att styra, motorer som fastnar i fullgas läge...., bromsar som slutar fungera etc etc etc etc. Nä, vem har råd eller ens VÅGAR köpa japanskt? Tidigare sa Toyotafolket att "My Toyota is fantastic " numera läser jag att det heter "My Toyota is fan så taskig"!!

#1
Hanzzon
2010-07-19 14:35

Sam, samma visa varje gång, hur många namn har du egentligen??
För det första så drar dessa Etanolbilar klart mer bränsle än Lexusen även när de körs på Bensin vilket många av dessa kommer att tankas med eftersom det är på Bensin som Eu-normens förbruknings-siffror baserar sig på, sen att dom drar yttligare 20-30% mer om man kör på Etanol stämmer bra...
Sen verkar du ha missat att Amerikanska myndigheterna
som tidigare "misstänkte" alla dessa allvarliga säkerhetsfel hos Toyota nu backar och erkänner att deras egna utredningar visar att alla olyckor utom en enda INTE har berott på tekniska fel utan på förarfel, och i den enda olyckan där det inte berodde på förarfel fastnade gasen i gummimattan vilket Toyota åtgärdat långt innan denna hysteri drog igång mot Toyota.
Fakta: http://www.automotorsport.se/news/21130/toyota-krascher-är-förarfel--inte-tekniska/

#1
sam
2010-07-19 15:05

Jaha, Hanzzon!
Att du bara orkar! Varför inte be Vibilägare kolla nicksen? Hanzzon du kanske har rätt i "förarfelsteorin" i så motto att det är i huvudsak de "mindre intelligenta" bilköparna som kör Toyota och Lexus....;-)

#1
Sam
2010-07-19 15:09

Hanzzon:
Du förbiser vidare det faktum att Toyota / Lexus cheferna gråtit offentligt i bla TV över sina märkens USLA kvalitet. Är Toyota / Lexus cheferna som offentligt erkänt usel bil kvalitet också lurendrejare?

#1
calle
2010-07-19 16:56

Hanzzon; Etanolbilister är hjältar - med sina mkt låga utsläpp av C02-halter. Klart under kravet 120g/km. Trots relativ hög förbrukning betydligt bättre än motsv bensinare. Nya Audi A4 är en av de få som tydligen är extra bra etanolkonverterad med ännu lägre förbrukning trots 180 hk.

#1
Reidar
2010-07-19 17:12

Till redaktionen
Alla hybrider, oavsett förbrukning, klassas i sverige som miljöbilar.
Till etanolnissarna
Brasilien har faktiskt officiellt bett sverige hjälpa till att stoppa regnskogsskövlingen som är en följd av att vi köper så mycket etanol från dom.

#1
ap
2010-07-19 17:52

SAM, du förstår uppenbarligen inte japansk kultur eller har något affärssinne. Att gråta offentligt över sina bilars "usla" kvalitet, fast de tillhör de bästa på marknaden, är dels en del av deras kultut, dvs även om bilarna är bättre än konkurrenterna så tar man kritiken på allvar. Sen är det alltid bra för affärerna att be om ursäkt offentligt och visa att man tar detta på allvar. Till skillnad från nästan alla andra som in i det sista förnekat att de har problem trots att de kan ha problem många ggr värre än toytoa. Ford hade tex problem med för bräcklig tak på deras SUV:ar så de blev extra farliga när de välte. Lösning: Lägg 50 miljoner dollar på advokater för att motverka eventuella stämningar. Jämför med Volvo som stärkte taket på sin XC90 på en gång. Jag kan rekommendera dig SAM att läsa "The Toyota Way" om du vill få lite insikt hur överlägsen japansk kvalite faktiskt är.
mvh
/ap

#1
sam
2010-07-19 18:13

AP:
Är du ännu en anonym, pseudonym, á la Toyota fan club? All läsa "The Toyota Way" är lika klokt som skåda sig i naveln och tro sig veta ngt nytt om framtiden. Lika dumt och intelligensbefriat är att studera "Kalle Anka", Fantomen eller Tarzan och tro att man lärt sig ngt av vikt...

#1
kenneth
2010-07-19 18:25

Reidar:
det du påstår är inget annat än rappakalja! OM man vill minska världssvälten ska vi sluta dricka kaffe eftersom ca 20% av världens åkerareal odlas kaffe och tobak. Vill man minska skövling av regnskog ska vi sluta köpa utemöbler av tex Acacia. Betänk att knappt 1%!!! av världens åkrar används till biobränsleproduktion.
Vill vi förbättra allas vår miljö ska vi tanka etanol särskilt vår svenska certifierade etanol som fö. är det enda som säljs i Sverige. Se avslutningsvis vilka konsekvenser oljeutvinning får på jorden, tex Mexikanska Golfen, Exxon Valdez etc.
Se www.etanol.nu

#1
ap
2010-07-19 18:29

Ja du SAM, verkligheten kan vara skrämmande ibland. Håll dig till dina serietidningar du och återkom när du fyllt 18 och kanske har mognat lite så kan vi fortsätta diskussionen då.

#1
sam
2010-07-19 19:49

AP:
javisst är sanningen svår att förhålla sig till ibland... Läsa serietidningar slutade jag med i tonåren dvs för drygt 25 år sedan. Född 1966. Men för din skull finns ju fabler att läsa eller varför inte den naiva skriften: "The Toyota Way"...

#1
thunder
2010-07-20 07:23

LEXUS!!! Så klart.

#1
Hugge
2010-07-20 07:58

jag skulle rekomendera Nya Kia Sportage som kommer i augusti/september.
Dels för att den är snygg och du får 7 års garanti..
Det är mitt val kommer att beställa en själv så fort den kommer till försäljning....

#1
S-E S
2010-07-20 12:28

Bry dig inte så mycket om det är en "MILJÖBIL" eller inte. Om du ömmar om miljön så välj den 4-hjuldrivna bilen med lägst totala utsläpp när den används på ditt sätt. Miljöbil är ingen garanti för lägsta utsläpp utan den har endast rätt låga utsläpp när den används på rätt sätt och tankas med det drivmedel som påstås ge det låga utsläppet.

#1
Olle
2010-07-20 12:49

En fyrhjulsdriven bil är dyrare, tyngre, drar mera bränsle, har mera komponenter som kan gå sönder, (drivknutar, mellankopplingar, drivaxlar mm), sliter däck hårt och är mera känsliga för ojämnt slitna däck. Tänk efter om du verkligen behöver en fyrhjulsdriven bil de fåtal ggr det har snöat. Har själv bott på landet med dålig snöröjning och klarar mig utan problem med en framhjulsdriven bil.

#1
mctar
2010-07-20 18:07

Jag undrar varför en fyrhjulsdriven sliter mer däck? Den sliter däremot jämnare, vilket då motverkar ojämnt slitna däck (!). Ofta ger den dessutom en tryggare färd då den beter sig stabilare. Jag skulle aldrig byta bort fyrhjulsdriften, för den tar mig fram till huset vintertid. Bäst framkomlighet har du nog (av nämda) hos 9-3X med e-lsd. Den driver minst på tre hjul, andra bara på två.

#1
Kent
2010-07-21 22:59

Ett förtydligande! SAAB 9-3 finns som XWD BioPower i alla modeller, inte bara 9-3X. Startpris: 290 800 kr. Ytterligare ett bevis på SAAB:s brist på marknadsföring? Vad säger redaktionen på VIB?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.