Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Borde ledningen bytts tidigare?

Bilfrågan

"Jag har för andra gången fått oljeläckage på min BMW 318iA Touring efter att det har frusit i vevhusventilationen. Varför?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en BMW 318iA Touring -04, svensksåld och servad enligt servicebok hos BMW.

I november 2007, då bilen hade gått 10 900 mil, fick jag oljeläckage efter att det hade frusit i vevhusventilationen.

Läckaget kom från oljetrågspackningen som byttes till en kostnad av 3 486 kronor.

I februari 2010 var det dags igen!

Då hade bilen gått 13 800 mil. Kostnad blev denna gång 7 635 kr.

Enligt BMW hade vevhusventilationen frusit med påföljd att oljetrågspackningen, ventilkåpspackningen samt även ventilationsledningen måste bytas.

På nätet kan man läsa att just BMW har stora bekymmer med detta och då undrar man om inte BMW borde ha bytt ventilationsledningen redan vid första läckaget 2007.

Kanske hade det besparat mig det senaste verkstadsbesöket?

Staffan

SVAR:
Vid förbränning av bensin eller diesel i en bilmotor bildas stora mängder vatten.

Vid normal arbetstemperatur försvinner detta vatten ut som vattenånga genom avgasröret.

Når motorn sällan eller aldrig normal arbetstemperatur kan vatten stanna kvar och bilda en emulsion med motoroljan som sedan förs ut i vevhusventilationen.

Är denna så konstruerad att emulsionen kan kylas ner under fryspunkten finns risk för att en ispropp bildas.

De förbränningsgaser som passerar förbi kolvarna har då ingenstans att ta vägen och övertrycket i vevhuset kan förorsaka skador på motorn.


Att rengöra denna kanal verkar bara för stunden.

Flera biltillverkare ser till att detta parti värms under körning för att förhindra frysning.

Då problemet är typiskt skandinaviskt görs dessa ändringar endast på bilar som är avsedda för vår marknad.

Varför detta inte gjorts på din bil har vi svårt att svara på.

Vi råder dig att ta kontakt med verkstaden och be dem vidta åtgärder för undvika att problemet upprepas.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Haubits77B
2010-07-02 12:16

Språkligt så gillar jag denna rubrik riktigt skarpt....... En känga mot BMW:s styrelse!?!

#1
Gösta
2010-07-02 14:59

Felet uppstod ju endast 2900 mil efter det att verkstaden "lagat" felet. Måste ju vara ett solklart fall för reklamation. Eller anser BMW att det är helt normalt att lägga ut 7635:- var 3000:e mil? Dvs drygt 2,5 kronor per mil. HUTLÖST och dåligt agerat av BMW.

#1
Sebastian
2010-07-02 17:23

Hmm.. kör en bmw 318i touring -97. Aldrig har något liknande hänt... den har snart gått 21000mil. kanske de äldre hade bättre kvalitét...?

#1
Per
2010-07-02 17:37

Kör man bara korta turer håller ingen motor detta. Jag kör själv aldrig korta turer, byter olja var 1000:e mil och har aldrig haft problem på över 17000 mil och det på en 12 år gammal Saab 9-5:a, som ändå är en utsatt modell.

#1
Andreas
2010-07-02 21:11

Det är ingen annat än riktigt uruselt att en biltillverkare som sägs göra världens bästa motorer inte klarar av att undvika såna här problem. Och att dessutom ta betalt när det händer för andra (och för många tredje gången) är ju så skandalöst så det finns inte ord.
Själv bor jag i en riktig kallhåla och kör också nästan bara kortkörningar men har aldrig upplevt något liknande (bil av japanskt fabrikat). Vad som också förvånar mig är att många BMW-ägare tycks acceptera i stort sett vilka kvalitetsbrister som helst bara för att få köra BMW.
Nej, låt inte BMW komma undan en sån här gång!!

#1
Niotre
2010-07-02 21:36

Hm...även Solen tycks ha fläckar...
Hade det varit en svensk bil hade detta forum varit fullt med elakheter från några få BMW-ägare.
NU är det ganska tyskt, förlåt jag menar förstå tyst. Förmodligen kommer detta inlägg att anses som en ren förelämpning mot dessa vilket naturligtvis inte är meningen.

#1
Hanzzon
2010-07-04 23:45

Jag jobbar som Personbilstekniker och jag kan bekräfta att detta är en "barnsjukdom" som är väldigt vanlig på 2000-talets Bmw motorer, vid kyla där vevhusventilationen fryser med många olika följdskador som tex. förstörda katalysatorer/lamdasonder, tändspolar m.m samt i värsta fall krökta vevstakar som följd eftersom massa olja pressas in i cylindrarna/avgassystem.
Bmw har på nyare bilar byggt om vevhusventilationen med isolerade slangar, oljefälla m.m men utan att ändra alla de bilar som redan byggts åren innan förändringen.
Dock är tyvärr inte felen avhjälpta heller på det nyare motorerna med den ombyggda vevhusventilationen eftersom vi även var med om bilar som drabbades med den nya konstruktionen efter denna kalla vinter.
Vi hade senast förra veckan in 2st Bmw där dom inte gick igenom bilprovningen pga dåliga avgasvärden samt att motorlamporna lyste som rena följdskador av detta problem då båda två hade frysit i vevhusventilationen i våras.
Hört att det var kö på Bmw verkstäder av bilar med detta fel senaste kalla vintern och det lär ha varit lika runt hela norden där det varit kallt i vinter.
Jag tycker det är konstigt att det inte skrivits mer om detta än det har gjorts faktiskt med tanke på hur många bilar det här faktiskt verkar ha drabbat.

#1
Helmut,
2010-07-05 00:45

Hanzzon, mycket bra info. Undrar om dettaäven har hänt Mercedes motorer, samt Mitsubishi???

#1
Gösta
2010-07-05 09:16

Hepp! Här verkar VIB vara en riktig skandal på spåren. Kanske läge att gräva vidare i denna härskna soppa. Det är hög tid att även direktörsmärken får sig en släng av sleven.

#1
Sigge
2010-07-05 13:30

Det gäller en bil som gått 14 000 mil. Att Hanzzon "har hört" samt att han skulle fått in två BMW i sin allbilsverkstad har sådär lagom stor trovärdighet. Hanzzon drar gärna till med sina egna sanningar allt för att hylla Toyota. Det gäller förövrigt inte modellen på bilden.

#1
Gustav
2010-07-06 13:20

Om man kör korta sträckor kanske det är vettigt med ett extra oljebyte mellan ordinarie servicetillfällen. Man kan ju undra om det är därför Toyota som har kortare serviceintervaller inte drabbas av den här typen av skador?

#1
Sigge
2010-07-06 14:24

Gustav...vad säger att just Toyota skulle vara förskonade?

#1
Hanzzon
2010-07-06 22:31

Sigge, Repotaget gäller en bil som gått 14000 mil där felet inträffar för andra gången ja!
Du är välkommen att besöka oss då vi även denna vecka håller på att byta just vevhusventilationen på en välskött Bmw 330-02:a som gått runt 10 000mil vilket betyder rivning av hela insuget, och bara den senaste vintern hade vi in betydligt fler än 2st Bmw med detta fel trots att vi procentuellt inte har in någre enorma mängder Bmw-bilar mest Volvo och Toyota bland våra kunder.
Jag har pratat med Bmw i Uppsala och i Falun som bekräftade att det var många bilar med detta fel på kö utanför i vintras, åtminstonde i Uppsala (Novation) hade man dessa prylar hemma på lager normalt men man hann inte med att ta hem på lagret vartefter det tog slut i vintras då åtgången var så stor vilket väl säger en del.
Vidare har jag varken varit med om detta fel på varken Mercedes, Mitsubishi eller någon gång på någon Toyota som har mycket kortare(samt grövre) slangar till sin vevhusventilation vilket gör att vevhusgaserna inte hinner bli så avkylda(vilket annars bildar kondens) som dom gör i bilar med långa ormbon till slangar och oljefällor utanför motorn, däremot har även Saab, Volvo men framförallt Vw och Audi vissa problem med detta.

#2
2014-11-01 21:26

BMW - de som uppfann vattenpumpen av plast. Vem är förvånad? :P

Kollat runt lite på autopower och just vevhusventilation och E46 verkar vara ett stående problem varje vinter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.