Nästa artikel
Bilfrågan: Problem med koppling och svänghjul
Bilfrågan

Bilfrågan: Problem med koppling och svänghjul

Publicerad 15 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Jag har en Subaru Legacy och har två gånger haft problem med koppling och svänghjul. Vanligt problem?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en Subaru Legacy -04 och har haft problem med koppling och svänghjul.

Första gången allt byttes var inom föreskriven garantitid och utan kostnad vid cirka 9 000 mil.

När bilen gått ytterligare 10 000 mil, så uppstod problemen på nytt och jag fick för egen kostnad byta hela paketet (dryga 15 000 kr).

Jag har pratat med generalagenten och med flera serviceverkstäder och den samlade bilden är att det inte står rätt till med kvaliteten på främst svänghjulet.

Tilläggas kan att bilen inte nyttjas för att dra tyngre släp samt att bilen körs i långpendlingstrafik på landsväg till 90 procent.

Det skulle vara intressant att få höra "Bilfrågans" uppfattning samt om några andra Legacyägare har haft liknande problem.

Göran Strid, Sjötorp

SVAR:
Bilen har, tillsammans med många andra bilar på marknaden, ett så kallat dubbelmassesvänghjul.

Denna konstruktion används för att utjämna vibrationer och göra växlingarna smidigare.

Nackdelen är att svänghjulet i sig självt kan alstra oljud när den flexibla delen slits.

I ditt fall uppger importören att lamellen inte byttes vid 9 000 mil utan bara svänghjulet.

Att lamellen är utsliten efter cirka 20 000 mil är inte anmärkningsvärt i sig, det intressanta är att svänghjulet då byttes igen.

Detta kan bero på att det blåanlöpts av en sliten koppling men också av slitage i svänghjulet självt.

Importören uppger att de inte haft större reklamationsgrad på bilar med dubbelmassesvänghjul än de med homogena svänghjul.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-07-15 10:57
Gösta (ej verifierad)

Befriande med en generalagent som inte mörkar eller skyller ifrån sig. Ärlighet vinner i längden.

#2 • Uppdaterat: 2010-07-15 15:33
Åke (ej verifierad)

Nä verkar ingen ide att köra/köpa en Subaru. De är inte bara fula med bedrövligt gammaldags design nu framgår det att motorns svänghjul och kopplingen håller ca 9 000 mil och dessutom får betalas av kunden vid 2:a tillfället - skandal!! Bör ju hålla minst 30 000 mil eller bilens livslängd. Bojkotta skiten!

#3 • Uppdaterat: 2010-07-15 15:41
Kjell-Åke (ej verifierad)

Måste vara snålhet intill snikenhetens högsta gräns att inte byta lameller i samband med byte av svänghjul, 2 delar som är slitna tillsammans.
"Tjänstefel"!!!!

#4 • Uppdaterat: 2010-07-15 18:58
janne (ej verifierad)

det går inte att börna bra med permanent fyrhjulsdrift ;)

#5 • Uppdaterat: 2010-07-16 00:48
S-E S (ej verifierad)

Håller med Kjell-Åke, girigt eller oprofessionellt.

#6 • Uppdaterat: 2010-07-16 01:02
S-E S (ej verifierad)

Dessutom:
Svaret skall naturligtvis vara: Garantireparationen utfördes inte på bästa sätt. Vi tar följden av detta och bjuder på senaste reparationen. Vad betyder annars "har inte haft större reklamationsgrad på bilar med dubbelmassesvänghjul än de med homogena".
1. De är lika dåliga/lika bra?
2. Shit happens?
3. Ja vi har ett återkommande problem, och båda svänghjulen har lika höga reklamationsgrader?

#7 • Uppdaterat: 2010-07-20 14:44
Observer (ej verifierad)

Kjell-Åke: Förväxlar du inte svänghjul med tryckplatta? Om en drivknut behöver bytas finns det ju ingen anledning att byta bromsbelägg.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.