Bild
Nästa artikel

Därför ska bästa däcken sitta bak

Webb-tv

Konsekvenserna kan bli förödande om bilens bästa däck är felplacerade. Se filmen som punkterar den eviga frågan om bästa däcken ska sitta bak eller fram.

 

Om man har skillnad i mönsterdjup på sina däck kan konsekvenserna bli förödande om de sämsta däcken sitter bak.

Vi Bilägares däckexepert Erik Rönnblom visar i den här filmen vad som kan hända då. Bilens antisladdsystem var urkopplat vid testtilfället.

Diskutera: Vad tycker du om filmen? Var placerar du bästa däcken?

Kommentarer

#1
Rålle
2010-02-17 13:06

Ni har absolut rätt. Detta har jag påtalat i många år men förvånansvärt många hävdar motsatsen, dvs att bästa däcken ska sitta fram. Hur övertyga dem? Känns som lika omöjligt som t ex att döda myten om att Systembolagets sprit innehåller kräkmedel, (många där jag bor tror benhårt på det fantastiskt nog!)...

#1
Erik F
2010-02-17 13:11

Filmen talar sitt tydliga språk. Själv försöker jag ha de minst slitna däcken fram, på drivhjulen, för att slita jämt och kunna byta alla däcken samtidigt. Känns som att det blir en massa åkande till däckaffären annars med två däck byten åt gången. Det viktigaste tycker jag dock är att anpassa körningen efter underlaget, vädret, trafiksituationen och sin egen förmåga/begränsning.

#1
Emerson
2010-02-17 13:44

Bra inslag.
Viktigt oxå att poängtera att bilens drivning (bak/fram) saknar betydelse för att ha de bästa däcken bak.
(Rålle, visst spyr man lätt efter några pavor ... så myten e nog korrekt)

#1
Dan K
2010-02-17 13:44

Hmm, är verkligen ESP påslaget här?

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2010-02-17 14:13

Bilens ESP var urkopplad vid testtilfället.

#1
McTar
2010-02-17 14:15

Nja... Drar mig till minnes att i instruktionsboken till en bil med torsendiff (famexel/bakaxel - ex. quattro med längsmonterad motor) skall bästa däcken sitta fram. Detta för att om friktionen minskar och man tappar "greppet" litegrann i fram så skjuter bakhjulen på och därmed kör man i diket. Är detta då fel i torsen Audi?

#1
mctar
2010-02-17 14:16

famexel = framaxel

#1
Fille
2010-02-17 14:53

Undrar varför inte nya bilar leveras med större mönsterdjup bak ?

#1
Sam
2010-02-17 15:26

Jämför med ESP inkopplat så bromsar bilen bättre med dom bästa däcken fram.

#1
Patrik...2
2010-02-17 15:34

Alla däck ska vara lika bra och helst nya är det väldigt lite skillnad eller innan det blir stor skillnad sätt de bästa däcken där de slits mest .
Då får du lika bra däck på alla hjulen
Jag kan inte fatta hur man kan diskutera sånt här och ändå sitter jag och kommenterar
bra eller dåligt däck kan även bero på fabrikat /gummiblandning så man ska alltid byta alla 4 hjulen samtidigt

#1
Emme
2010-02-17 15:47

Detta visste väl alla om redan? Fast det tycks inte så när man läser somliga kommentarer..

#1
Micke
2010-02-17 16:29

Skulle vara intressant att få se samma test med ESP påslaget.

#1
Erik Rönnblom
2010-02-17 17:09

Vi körde förstås samma test också med ESP. Då bromsar bilen grymt med
höger fram och troligen vänster bak. Det ryker faktisk om däcken. Men man hamnar ändå vid sidan om körfältet. Tyvärr fanns inte möjlighet att köra provet med hela vägbanan regnvåt som det ju ser ut när den här risken uppstår. Troligen
åker man i stort sett rakt, eller i vart fall, snett ut i terrängen. Greppet är ju då avsevärt sämre än det vi har vid testet.

#1
Henke
2010-02-17 17:10

Man ska såklart inte ha slitna däck alls, men om man mot förmodan har det skall dom sitta fram, det skall alla som har körkort veta.

#1
Markus
2010-02-17 17:11

Filmen är så där när det gäller åskådning faktiskt.
Bästa däcken ska för övrigt solklart sitta bak (väldigt märkligt råd i Audis instruktionsbok men kan bero på torsendiffen på något sätt). Slits framdäcken så mycket mer än bakhjulen att man märker det på en säsong ska man dels kanske fundera över hur man kör, dels kan det då vara anledning att rotera däcken under säsong.
Resonemanget gäller även med påslaget ESP. Vad som skiljer med och utan ESP är att ESP-systemet är mycket snabbare än människan (uppskattningsvis 20 ggr snabbare) men i bägge fallen gäller att ju bättre grepp man har desto säkrare går det.
För att spetsa filmen lite grand: Vad hade hänt i situation två om bilen fått möte??
Sedan kan vi ju samtidigt avliva myten att det är så farligt att tappa greppet på en understyrd bil. Har gjort det minst ett dussin gånger och det är ingen fara att hämta upp. Släpp gasen och bromsa eventuellt lätt bara. Hjulen ska helst vara rakställda.
Sladd däremot... det går för fort. Både du och många gånger även ESP är passagerare/åskådare.

#1
Erik S
2010-02-17 17:40

Enligt resultatat på filmen så borde väl bästa däcken sitta fram? Framhjulssläpp med understyrkning som i första försöket kan ju inte ESP systemet råda bot på. Men sladden som kommer i försök 2 hade ESP kunna hävt. Alltså, bästa däcken fram för min del.

#1
Lägerleffe
2010-02-17 17:49

Bästa bak så klart. Oavsett ESP mm kan man aldrig upphäva fysikens lagar och det faktum att bilens svagaste del (och farligast att krascha med) är sidan.
Nötter som inte har läst fysik borde inte ha körkort.

#1
Erik
2010-02-17 18:12

Lägerleffe:
Tror heldre jag försöker häva ett ställ om inte esp´n gör det än att åka rätt ner i diket o fronta ett träd

#1
Lägerleffe
2010-02-17 18:25

Erik.
Javel alltid styra först. En gyllene regel, inte minst i rallysammanhang: "Styr så länge det går!"
Men om det till slut blir karossbroms - se till att det INTE blir med sidan först.

#1
Uno
2010-02-17 19:25

Tar hellre en bakvagnssladd (som man har en möjlighet att parera med ratten) än att förlora styrförmågan helt.
Lågiskt räknat så torde framdäcken knuffa undan mer vatten än vad bakdäcken gör när de passerar samma ställe,om fram och bakdäcken har samma spårvidd.En viss betydelse har även axeltrycket på fram respektive bakaxel.

#1
Christer Eng
2010-02-17 20:12

Intressant diskusition som aldrig tycks ta slut. Jag funderar lite om det bara är däcken som bestämmer eller hur blir kombinationen med en svansmotorbil, eller mittmotor? Drivningen bak eller fram? Jag kan tänka mej en hel del kombinationer där det inte finns en regel utan undantag.

#1
Christer Eng
2010-02-17 20:12

Intressant diskusition som aldrig tycks ta slut. Jag funderar lite om det bara är däcken som bestämmer eller hur blir kombinationen med en svansmotorbil, eller mittmotor? Drivningen bak eller fram? Jag kan tänka mej en hel del kombinationer där det inte finns en regel utan undantag.

#1
Svensson
2010-02-17 20:17

Nu kommer den intressanta följfrågan: Ska man rotera däcken så att däcken slits jämnt, eller är det bättre att först slita ner framdäcken, flytta fram de gamla bakdäcken och sätta på nya bak. Då har man ju alltid bra däck bak...

#1
Jägaren
2010-02-17 21:34

Det är riktig dålig journalistisk, det här. För att bli någorlunda trovärdig måste ett sådant här test inte bara göras mer urförligt utan också visas mer utförligt för läsarna. Alltså måste testet göras med både fram-, bak- och fyrhjulsdrivna bilar samt med ESP in- respektive urkopplat (jag vet, ett jäkla hästjobb, men det måste göras). Så här enkelt som Vi Bilägare gör testet går inte. Dessutom är jag inte övertygad om att resultatet blir det samma på vinterväglag, vilket för övrigt borde ha varit ett självklart test nu när väglaget tillåter. För på vinterväg är det ju onekligen av yttersta vikt att ha ypperlig bromsförmåga och moddundanträngningsfrömåga, vilket erhålls med bästa däcken fram - om än med risk för sladd vid inbromsning i kurva (jag är väl medveten om detta).
Personligen sätter jag de bästa däcken fram på vår framhjulsdrivna bil, men bak på den bakhjulsdrivna (med ESP).
För övrigt bör en sådan här vattenplaningssituation inte kunna uppträda om föraren använder huvudet och agerar rätt från början.

#1
Olle
2010-02-17 22:06

Det måste jag säga var det absolut sämsta och intetsägande försök till test man någonsin skådat!!

#1
Lasse
2010-02-17 23:02

Håller med dig Olle. Väldigt oproffsigt och tafatt gjort. Gasuppsläpp i ena fallet? Olika spårval? Olika och ej konstanta styrutslag? Förutfattad mening från testarens sida med medveten/omedveten påverkan? Men jag tror nog att ViB är seriösa innerst inne och låter en "oberoende" testare göra om detta med detaljerad beskrivning hur det utförs. Så det utförs rätt! Jag menar inte att resultatet behöver bli annorlunda men det blir trovärdigt gjort. Skärp er ViB, ni tappar i trovärdighet, vi läsare är inte dumma eller okunniga.

#1
Jimmy
2010-02-17 23:15

Ska väl inte behövas något sånt här för att folk ska fatta att bästa däcken ska sitta bak. Som någon skrev tidigare, de som inte läst fysik kanske inte bör ha körkort. Och nej, det finns ingen kombination av motorplacering/drivning där de bästa däcken ska sitta fram. Jag fattar inte vart folk får det här nonsens snacket om "bästa däcken på drivhjulen". Vem fan bryr sig om framdrivning när man får sladd. Nej, jag tar hellre smällen i fronten och låter deformationszoner, bilbälten och airbags göra sitt jobb än smäller i sidan där det är en balk mellan mig och säker död.

#1
JD
2010-02-17 23:21

Pga dom låga hastighetsbegränsningarna finns det ingen risk att få sladd alltså spelar det ingen roll var dom bästa däcken sitter!

#1
Per Karlsson
2010-02-17 23:23

Detta är något som tål att upprepas. Allt för många tror att de bästa däcken skall sitta på framhjulen.

#1
Per Karlsson
2010-02-17 23:23

Detta är något som tål att upprepas. Allt för många tror att de bästa däcken skall sitta på framhjulen.

#1
Lars W
2010-02-18 00:05

Gör om testet med både fram-, bak- och fyrhjulsdrift så att tvivlarna blir övertygade. Bjud in vanligt folk så får dom prova själva vad som händer.

#1
Tommy Gustafsson
2010-02-18 00:14

Snälla Vi Bilägare. Jag tror att uttrycket "Gör om, Gör rätt" passar sig här. Jägarens beskrivning av problemet är ganska träffande. Gör om testet med fram, bak och fyrhjulsdrift samt med och utan ESP. Först då kan man dra några slutsatser av detta. Men som sagt, konsekvenserna kan bli förödande om man bedriver vetenskapliga tester utan korrekt insikt i vetenskaplig testmetodik...

#1
Morten
2010-02-18 00:56

ESP har ikke så stor betydning når bilen vannplaner, da har ikke hjula noen kontakt med veibanen og i en sving så har bakhjula en annen radie en framhjula. Da åker bilen rundt.

#1
MX-Anders
2010-02-18 01:06

Föraren gör ju ingen antydan till att räta upp sladden !
Är det bättre att flyga rakt ut i naturen ?
På min framhjulsdrivna bil sätter jag ALLTID
de bästa däcken fram så är de blir jämt slitna när säsongen är över, om det nu skiljer något i mönsterdjup, vilket jag alltid försöker att undvika.
På min bakhjulsdrivna sportbil som bara sommarkörs har jag alltid de bästa däcken bak till jag skiftar så de slits så jämnt som möjligt.
EN frahjulsdriven bil som både ska styra och driva med samma hjulpar måste ju självklart ha de bästa däcken.
Sladdar är till för att hävas. Medan understyrning rakt ut i skogen inte går att häva, det är redan för sent då det går rakt fram i diket.

#1
Jägaren
2010-02-18 01:30

LARS W: Mmm, gör om testet med både fram-, bak- och fyrhjulsdrift med ESP ur- respektive inkopplat (vilket från början var mitt förslag). Dock kan det bli så att ni "rättrogna" blir besvikna. Dessutom bör testet göras om på flera olika typer av underlag, bl.a. snö/is och våt asfalt.
I princip håller med MX-ANDERS om en frahjulsdriven bil som både ska styra och driva med samma hjulpar självklart måste ha de bästa däcken. Sladdar är till för att hävas, medan understyrning rakt ut i skogen inte går att häva, det är redan för sent då det går rakt fram i diket.
Sen är det också så att även jag låter däcken "vandra runt" på bilen så att de alltid är i princip jämnt slitna. Så det egentliga problemet som den här tramsartikeln handlar om inträffar aldrig på bilarna hos oss.

#1
gubbjvl
2010-02-18 09:02

Jag ser till att skifta varje säsong så i princip hamnar alltid de sämre däcken bak i början. Min understyrda C5 (med t.o.m. handbroms på framhjulen) förvandlas till en neutral/lätt överstyrd bil där baken släpper lite grann (på is och hårt packat snö) och ESP har inget problem som helst att hantera detta (skit roligt också).Ut och lek!

#1
Göran Johansson
2010-02-18 10:18

Om man lite i huvudet sätter man bästa däcken fram så att man kan styra bilen och undvika vattenplaning!

#1
Håkan S.
2010-02-18 11:14

Det går inte att övertyga "experter" som alldrig testa själva att bästa däcken skall sitta bak. Jag har povat på halkbana genom jobbet och det finns ingen tvekan. Meb bästa däcken bak snurrar bilen runt i högre fart! Oavsett hur bra föraren är!

#1
Jägaren
2010-02-18 11:17

Intressant att se formuleringen i ingressen: "Se filmen som punkterar den eviga frågan om bästa däcken ska sitta bak eller fram." Att döma av inläggen här nedan ser det faktiskt ut att ha blivit i det närmaste tvärtom. Med all rätt, dessutom - i varje fall utifrån det sätt på vilket "testet" genomfördes.

#1
AL
2010-02-18 11:23

Det är svårt att ifrågasätta elementär fordonsfysik. De allra flesta som har den minsta lilla koll på forodonsdynamik inser att bästa däcken skall sitta bak - och inget annat. Se annars en av Sveriges duktigaste forskare inom ämnet:http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/05/komplexa-fenomen-bakom-sladdolyckor för att få en referens.
MVH AL

#1
Håkan S.
2010-02-18 11:25

Hoppsan, jag skrev viss fel i slutet, med sämsta däck bak snurrar bilen skall det givetvis stå. Med sämsta däck fram går det givetvist bara rakt fram vilket är mycket mindre farligt. Om man får bakvangskast och träffas i sidan av en annan bil är det godnatt.

#1
Roy
2010-02-18 12:26

Det hjulpar som tappar greppet, oavsett anledning, strävar alltid efter att hamna först. Ta in den meningen, för så är det! Det spelar ingen roll hur viktfördelningen är och har hjulen väl släppt så spelar ju inte längre drivningen någon roll, eller hur?
OK, men vad händer då innan släppet? Vid en kraftig inbromsning så ligger 60 - 70 % av bromskraften fram - och det går inte att trolla bort med ABS. Det har att göra med att bilens vertikala tyngdpunkt alltid ligger ovanför däckens anliggningsyta. Helt naturligt, alltså. För att få maximal bromsverkan så ska naturligtvis bästa däcken sitta fram - om det inte vore för det där med bakvagnskast. Och inte heller här hjälper ABS till. Det reagerar visserligen snabbare än du själv, men måste ändå göra i stort sett samma sak som du, fast effektivare, i huvudsak minska på bromskraften fram för att få bilen att räta upp sig.

De som inbillar sig att bakvagnskast är bättre än att kasa rakt fram har en övertro på sin egen förmåga!
Det är en väldig skillnad på ett kontrollerat uppställ och ett ofrivilligt, oväntat släpp.
Vattenplanar bilen eller om man hamnat på riktigt hal is, så kan du just där och då inte göra ett förbannat dugg för att påverka bilens riktning! Det enda du kan göra är att se till att framhjulen pekar i färdriktningen (även om den skulle var åt fel håll) för att så snabbt som möjligt återfå väggreppet och då styra rätt.
Och visst kan man man häva släppet på en framhjulsdriven bil lika bra, ja oftast bättre, som på en bakhjusldriven. Kommer man i för hög fart in i en kurva och framhjulen börjar kasa, så är det bara att styra tillbaka lite så att hjulen återfår greppet. Svängen blir alltså lite vidare, men bilen tar knappast större plats i sidled än en bakvagnssladdande bil där man dessutom måste räkna med en retursladd.
Jag har varit med om knäckta hjulupphängningar när hjulen sidledes träffat trottoarkanter. Någon lyckades med det även beträffande framhjulen, vilket var lite onödigt, eftersom jag själv på samma ställe helt sonika rätade upp hjulen och lät dem rulla upp på trottoaren och sen svänga ner igen. Att fara fram sidledes är sällan att rekommendera (även om kontrollerade - alltså inte vilt sladdande - uppställ kan vara kul).
Nu äts ju många av de här skillnaderna upp av ABS och antisladd (ESP), men när det väl släpper så visar Vi Bilägares enkla test det som faktiskt händer.

#1
Rålle
2010-02-18 12:56

Som väntat så yttrar sig en massa individer här och hävdar att de bästa däcken ska sitta fram. Nu är det så att det inte bara är ViB som hävdar motsatsen utan alla motorjournalister, Vägverket, experter inom däcksbranchen m fl. Jag har ALDRIG sett någon person med VERKLIG kunskap i ämnet påstå att det skulle vara säkrare med de bästa däcken fram, aldrig! Men ni vet bättre då förstås än nämnda expertis. Suck!
Att hobbytyckare inte begriper bättre är beklagligt. Roy har helt rätt i sin beskrivning. Punkt.

#1
Jimmy
2010-02-18 12:57

Jag blir rädd varje gång det dyker upp en artikel här på ViB om däck och läser kommentarerna. Folk verkar ju ha helt sinnesjuka uppfattningar. Vare sig det handlar om dubb/friktion eller som i det här fallet var de bästa däcken ska sitta.
Jag ser många här som jag antar att under vinterhalvåret tar fram sina 10 år gamla dubbdäck och sätter de med 1mm mönsterdjup bak, och de med 2mm mönsterdjup fram, och sedan bestämt kommer hävda att de i alla lägen har bättre grepp än de med splitternya friktionsdäck.
Eller de som under sommarhalvåret har fram sina 10 år gamla blankslitna märkesdäck och i sin sinnesförvirring tror att de kommer ha bättre våtgrepp än den som satt på nya kinadäck.
Det är ett mirakel att man fortfarande vågar vistas på vägarna tillsammans med denna samling galenpannor.

#1
Erik
2010-02-18 13:09

Bästa däcken fram! om du vill kunna styra! Punkt slut ;-)

#1
Stefan R
2010-02-18 14:37

Bästa däcken ska vara bak. Har en målande historia som verkligen visar vad det handlar om. Tidigt en höst för många år sedan (ca 1980) kom det ett oväntat och rejält snöväder. Jag skulle därför i all hast sätta på dubbdäck på min Saab 96. Bytte först fram, men när jag skulle byta bak satt bultarna så hårt att jag inte fick av dem. Tänkte att jag kör ner till en verkstad i närheten och får hjälp med att lossa hjulbultarna bak. Dvs jag körde iväg med dubbdäck fram och sommardäck bak i snöväglag. Det gick inte att köra!! En Saab 96 V4 från 1970 är sällsynt stabil i snöföre, men det kändes som att bakhjulen satt på tvären! Minsta sväng på framhjulen och bilen gjorde en rundpall direkt, helt okörbar. (Jag är erfaren som förare med både rally- och racingmeriter så jag har viss koll på vad det handlar om).
Det är samma sak som en vattenskida utan fena på undersidan längst bak, den går inte att styra rakt fram. Alltså: bästa däcken bak!!

#1
Roy
2010-02-18 15:33

Erik, du har ingen nytta av styrningen när bakvagnen kommer farande på tvären och vill köra om.
Stefan R härunder har en bra liknelse beträffande stabilisering.
Till skillnad mot Markkus så verkar JD lätt hjärndöd - om inte inslaget är menat som ett (mycket dåligt) skämt.
Det finns en gammal myt som även hävdats här i spalten - att bakdäcken kan få vara sämre eftersom de ändå rullar i de torra spåren efter framdäcken. Tänk efter lite, tack! Hur ofta händer verkligen det? Ibland under spikrak kurs på spikrak väg, men oftast inte alls och definitivt inte vid svängar - när greppet behövs som bäst!

#1
Kent
2010-02-18 15:45

Det bästa är om alla däck är lika bra. Däcken på drivhjulen slits något snabbare, då skiftar man så man får dom bästa däcken på drivhjulen, när dom är mest slitna så skiftar man osv....osv....

#1
Roy
2010-02-18 16:00

För att undvika en massa funderingar kring fram-, bak- eller fyrhjulsdrift och front-, mitt- eller svansmotor så tänker jag reda ut en sak.
Ovanstående egenskaper kan vara nog så betydelsefulla när det gäller bilens allmänna uppträdande och framkomlighet, men när det väl släpper så finns det endast en kraft som vida överstiger de andra - det hjulpar som har sämst grepp vill komma först!
Ett hjul som saknar grepp har ingen riktning - det finns inget framåt eller bakåt, endast en yta som just då inte har riktig kontakt med underlaget. Det spelar heller ingen roll om greppet saknas på grund av gaspådrag eller att det är låst - eller helt enkelt bara inte får fäste.
Om det här verkar svårsmält, så gör då ett enkelt experiment. Ta och palla upp ett bord (eller någon annan skiva) så att det lutar. Leta upp en leksaksbil och lås ena hjulparet med gummisnoddar, tätningslist eller vad du vill. Släpp bilen nerför din egenkonstruerade backe. Det spelar ingen roll vilken ledd du placerar bilen på - bilen kommer alltid att räta upp sig så att de låsta hjulen kommer först!

Och när du bromsar så vill du inte att bakänden kommer farande - hur förtjust du annars än är i feta uppställ - du vill ha stopp på bilen!

#1
Volvo RWD
2010-02-18 17:24

Jag vill nog vara lite kritisk till detta inslaget. Ta en titt på denna statistik. Bläddra ner till sidan 8-9. Möte-platstyp kurvor är speciellt intressant i detta fallet. Vad säger VIB om detta?
-------------------
http://www.vv.se/PageFiles/8811/halkolyckor_med_dodlig_utgang_oh_bilder_051104.pdf?epslanguage=sv
-------------------
Här kan man iallfall se en massa exempel på hur många som har förlorat styrförmågan och på så sätt råkat ut för en kollosion. Jag vill påstå att fler scenarion borde testas innan en man kan dra en klar slutsats.

#1
AL
2010-02-18 21:26

Roy drar utmärkta paralleller och jag har i sak inget att tillägga. Det enda man kan säga är att sämst däck bak är ungefär samma sak som att sätta kölen i masten - istället för under vattenlinjen på en båt. Principen är densamma. Har man kölen under båten tippar den väldigt sällan runt (och gör den det hamnar den rätt till slut). Sätter man bäst däck bak sladdar bilen inte runt, eftersom det moment som håller emot sladden är större än avdriftsmomentet (och dessutom ligger det på rätt sida av tyngdpunkten vilket gör att man får en konstruktion som "hänger i sig själv", inom fordonsdynamiken kallas detta för jämvikt, precis som med kölen hos en båt). MVH AL

#1
Ronny
2010-02-19 05:09

problemet är att vi har sämre förare i dag än för 20 år sedan. I dag kan tex en busschaufför köra med en manuell vx låda än mindre häva en sladd på en buss. Jag har 22 år som yrkeschaufför och är tredje generationen av dito. Jag tror att bilförarna har gått samma väg i utvecklingen tyvärr.Har man inte styrförmåga på fordonet kör man onekligen av vägen. men ett snyggt uppställ känns mera rätt.

#1
Göran
2010-02-19 09:34

Precis som med statestik kan allting bevisas om man vill. Han kanske rycker till i handbromsen för att få bakvagnskast ? Om man bromsar eller släpper gasen så snurrar man runt, men med plattan i mattan + (ev. snabb nedvägling) drag i motorn så rätar du upp kastet på framhjulsdrivet. Problemet är idag dåliga-oerfarna förare utan kunskap-erfarenhet om aktiv körning. Körkort i 45år & ca5000mil/år. Bästa däcken fram !

#1
AL
2010-02-19 10:34

Detta handlar inte om statistik Göran utan konstruktion. Sätter du bästa däcken bak bildas det en momentaxel gentemot bilens egen tyngdpunkt (på moderna bilar kallas den för rollcentrum som är den punkt som fordonet rör sig runt när den börjar kränga). Denna hävaxel håller emot sladden, bilen förblir stabil ända tills sidokrafterna från däcken är större än hävaxelns (och på moderna fordon framhjulens moment via ESP) motverkande moment. Sätter man däremot bästa däcken fram så vänder man på hävaxelns riktning. Då krävs det heller inte särskilt stora sidokrafter (och dessa finns ständigt, även dem man inte uppfattar) på däcken för att fordonet skall bli instabilt. Som sagt, ingen körteknik, ESP eller statistik kan ändra på detta fysikaliska faktum. Sätt bästa däcken bak. För att dra det till sin spets. Hur tror ni man resonerar inom F1? Bästa däcken fram där också.:-)...? MVH AL

#1
Göran
2010-02-19 11:33

Mej veterligt finns det i dagsläget ingen framhjulsdriven F1 bil eller?
Vid bakhjulsdrift kan förhållandet ändras till bästa däcken bak.

#1
AL
2010-02-19 11:59

Detta har inte särskilt mycket att göra med drivsystemet Göran. Vad det handlar om är de sidokrafter som ett däck utsätts för och som alltid finns där (i mer eller mindre omfattning). Faktum är att alla bilar har en avdrift - även när man (tror sig) kör rakt fram. En del känner man, andra inte. Det väsentliga är att det måste finnas ett motverkande moment för att bilen inte skall snurra runt (ungefär som kölen på en båt som hindrar båten från att tippa över). Sätter man då bäst däck fram så vänder man på denna momentaxel, man hjälper på så vis bilen att bli instabil och den kan på så sätt vända runt mycket snabbt (därav min liknelse med kölen i masten på en båt nedan). Sätter man däremot de bästa däcken bak korrigerar fordonet själv för sidokrafterna (fram till en viss gräns), man brukar säga att man har en jämvikt.
Många har säkert upplevt stark sidovind någon gång. ibland drar hela bilen iväg i sidled, men har man då satt sämst däck bak riskerar man att snurra runt, inte bara åka på fyrhjulssladd. Vad som sedan är säkrast är en annan bedömning. Men ingen körskicklighet eller stabilitetssystem i världen hinner reagera när det väl går åt skogen, bilen är ju instabil redan från början (ungefär som att kasta en hammare med skaftet först). MVH AL

#1
Lasse
2010-02-19 13:14

För ungefär 20 år sedan ärvde jag fyra dubbdäck av samma modell och årtal och med rotationsriktning tror jag mig minnas, där två av dem var några milimeter sämre i mönstret och sämre i dubben. En däckfirma monterade och de sämsta däcken hamnade fram. Jag tyckte däcken var dåliga på vägen i vissa situationer, bilen var understyrd och jag som alltid kört aktivt (aktivt behöver INTE betyda för fort) bl.a med en medveten "tyngdpunktsförflyttning" i/inför kurvor o.s.v (kanske dåligt förklarat men ni som är duktiga förare och kör lika förstår vad jag menar ni andra kommer aldrig att förstå) klurade på detta med bästa fram eller bak. Jag skiftade plats och det kändes mycket bättre det blev harmoni och ett driv i körningen som var svårare att få innan skiftet, det gick enkelt uttryckt att köra fortare. Det går som så många är inne på att teoretiskt räkna fram var bästa däcken ska sitta men det blir nog också bara ett teoretiskt generellt svar som kanske i och för sig stämmer för många men ett svar som FRÄMST kan anammas EFTER att gränsen är överskriden och "sladden är påbörjad". Men innan gränsen är nådd, där den aktive föraren som också är medveten om gränsen och var den går och hur den känns direkt när den nås? Denne förare med sin körstil flyttar eller undviker kanske helt gränsen med rätt förutsättningar där däckvalet är en av förutsättningarna? Det finns nog långt fler praktiska faktorer än många tror att ta med i beräkningarna där en är den individuella föraren och dennes körsätt och en annan är skillnaden mellan bästa och sämsta däck och deras placering: nytt vinterdäck mot ett slitet sommardäck kontra nytt vinterdäck mot ett nästan nytt vinterdäck? Ytterligheter javisst men var går gränsen för ett bättre/sämre däck? Var hade gränsen gått i mitt fall där skiftet till de bättre däcken fram istället hade blivit till det sämre? Jag är kluven i frågan var däcken ska sitta, jag tror inte svaret är svart eller vitt. Men för min del är det inget problem då jag kör ca 6000 mil om året de flesta på vintern norrut och söderut och de senaste åren har skillnaden varit maximalt en millimeter mellan fram och bak vid säsongsskifte så jag skiftar fram/bak och halvvägs in i nästa säsong bör väl däcken vara likvärdiga. Frågan är inte så enkel som en del tycks tro!

#1
AL
2010-02-19 14:02

Jodå Lasse, frågan är faktiskt superenkel. Bäst däck bak. Att påstå något annat är att visa att man inte förstår fordonskonstruktion. Att din bil blev mer överstyrd tack vare däckskiftet kan jag förstå. Men den effekten kan man i så fall uppnå på annat sätt, främst via hjulvinklarna(hjulupphängningarna, krängningsstag, bussningar och fjädring (som är de faktorer som biltillverkare laborerar med). I fallet god väghållning handlar mycket också om tungdpunktens placering. Denna punkt (eller egentligen punkten ovanför på moderna bilar) är det som konstruktionen vrider sig runt när du utsätter den för sidokrafter. Sedan är frågan om vilken del som skall åka först, bakvagnen eller framvagnen. Säkerhetsmässigt vet vi att det är bättre med en understyrd bil, det visar både resultaten från verkliga olyckor och fordonens fysiska sammansättning. MVH AL

#1
AL
2010-02-19 14:08

Jag glömde tillägga att en förutsättning för en god kontroll är att man har en bil där man kan förutse körbeteendet. Är den överstyrd är det ok om det finns förare som vill ha det och man kan förstås räkna på hur många grader som bakvagnen skall svänga i relation till framvagnen och sidokrafterna. Detta är dock inte samma sak som felkonstruktion - vilket bättre däck fram än bak är att jämställa med och som innebär att fordonets överstyrning förvärras kontinuerligt - även vid lägre hastighet (som är fallet hos en sladdande bil). En sådan bil går vare sig att köra fortare eller sportigare med, den är bara farlig och ohanterlig. MVH AL

#1
FLUX
2010-02-19 15:18

BAK! Detta har Christer Glenning tydliggjort för många år sedan i Trafikmagasinet =) Och jag kan bara hålla med om att det är det enda rätta.

#1
Lasse
2010-02-19 15:31

Jag är rädd att någon här antingen är en ambitiös student med för lite livserfarenhet eller en nybliven pensionär och föredetta konstruktör inom fordonsindustrin och därmed oerhört kompetent inom ett område men bristfällig inom andra. Det blir lite av självklara "vatten är vått" -förklaringar blandat med rena felaktigheter.

#1
AL
2010-02-19 16:04

Ett sätt att ta reda på hur saker och ting verkligen förhåller sig är genom att ange källor för det man skriver. Om Lasse exempelvis konsulterar personer som Lennart Strandberg, professor i färdsäkerhet vid Linköping Universitet och en etablerad forskare inom detta område, så kommer du snabbt se att han skriver precis samma sak. Det är ju konstigt att landets ledande tekniska expertis har en sådan annorlunda uppfattning. För det är vad denna fråga handlar om, fordonsfysik som det också ges kurser inom vid våra större högskolor och universitet. MVH AL

#1
Göran
2010-02-19 16:10

Debatten är oändlig och ingen ger sig, men i en kurva möter jag hellre en aktiv kunnig förare med dåliga däck bak än en teoretiker av AL:s karaktär med bästa däcken bak. Då blir jag rädd för vad som kan hända.

#1
Gubben
2010-02-19 16:58

Jag använder mitt egna förnuft (vilket säkert andra tycker tillhör en idiot) för att erhålla en praktisk kompromiss när det gäller bruket av vinterdäck. Teoretiker, rallyförare, väglusar och övriga tyckare får göra precis som de själva vill.
Jag är av den åsikten att om jag har bra mönsterdjup (6 mm eller mer) inför en vintersäsong så sätter jag de bästa däcken på de primära drivhjulen. Detta eftersom att jag försöker att anpassa hastighet och körsätt efter rådande faktiska förhållanden samt att jag även är i behov av framkomlighet i uppförsbackar.
Allt är inte svart eller vitt som vissa vill göra det gällande. Ett teoretiskt bevis och praktiska test fört utifrån tesen om hög säkerhet leder nog till slutsatsen att de bästa däcken alltid ska sitta bak. I praktiken behöver vi kompromissa med säkerheten för att erhålla en viss funktion och så är fallet enligt mig också i denna ständiga däckdiskussion. Det säkraste är nog att inte köra bil överhuvudtaget men det är ju knappast funktionellt... ;-)
Nedan följer tre scenarion som beskriver hur jag själv agerar.
Scenario 1 - Framhjulsdriven bil och 2 st däck med 8 mm samt 2 st däck med 6 mm:
Jag sätter de bästa däcken fram då jag därmed är säker på att efter 1000 mil ha tillräckligt med mönsterdjup fram för att både erbjuda både framkomlighet och stabilitet.
Scenario 2 - Bakhjulsdriven bil och 2 st däck med 8 mm samt 2 st däck med 6 mm:
Jag sätter de bästa däcken bak då jag därmed är säker på att efter 1000 mil ha tillräckligt med mönsterdjup bak för att både erbjuda både framkomlighet och stabilitet.
Scenario 3 - 2 st däck med 5 mm samt 2 st däck med 4 mm:
Jag åker till däckhandlaren och köper 4 st nya däck då jag inte anser att 5 mm är tillräckligt med mönsterdjup för att hålla en vintersäsong.
Mvh
Gubben

#1
Rålle
2010-02-19 17:04

BAK! Fatta att ni har fel nu. Visa då en enda källa med reella kunskaper inom området som förordar bästa däcken fram. Kom igen, ni hittar inte nån för det finns ingen. Att sen som Göran antyda att man skulle vara en sämre och mindre aktiv bilförare när man vill ha de bästa däcken bak är riktigt lågt, faktiskt skrattretande. Jag har kört en vinter med en Alfa 75 utan problem och gillar att köra "aktivt" men jag begriper hur som helst det självklara i detta.

#1
AL
2010-02-19 18:21

Nu pratar jag inte om kurvor Göran. Tänk dig själv vad som kan hända om och när du möter en bil med sämsta däcken bak på en rak väg. För där kan den snurra och det oerhört snabbt - eftersom den är instabil. Att folk sedan är okunniga såväl körtekniskt som fordonsfysiskt, det är knappast mitt fel. Men alla Ni som påstår att bäst däck skall sitta fram. Härled gärna detta, antingen via referenser eller med hjälp av egna fordonsfysiska kunskaper. Sanningen är tyvärr att ingen kan visa detta på ett övertygande sätt eftersom hypotesen går stick i stäv med all den samlade tekniska kunskap som finns - såväl inom fordonsindustri som på våra universitet och högskolor (världen över) MVH AL

#1
AL
2010-02-19 20:03

Det absolut mest graverande med denna debatt är att dem som påstår att de bästa däcken skall sitta fram inte bara argumenterar emot i stort sett all vetenskap eller för den delen olycksstatistik som finns-.:. Dessutom misstror Ni en stor del av de rörelselagar och fysikaliska samband som i stort sett hela vår moderna vetenskap är uppbyggd kring. Man kan ju enbart undra vad den gamle Newton hade sagt..:-)Om inte annat har Ni gjort en upptäckt i Nobelprisklass så fram med bevisen! Det kommer göra Er både rika och välrenommerade världen över..:-). MVH AL

#1
Kent
2010-02-19 20:52

Bästa däcken på drivhjulen, när dom har blivit lite mer slitna så skiftar man, då har man alltid jämt slitage runt om. Om bästa däck bak skulle vara så bra varför säljs inte nya bilar då med större mönsterdjup bak ?

#1
Jägaren
2010-02-19 21:12

1) Till alla: Signaturen "AL" har tidigare "ägt" kommentarsfunktionen på Teknikens Värld. Maken till överlägsen och mästrande "debattör" har nog ingen sett till. Jag själv har därför aldrig brytt mig om att skriva i de artiklar som han varit inblandad i. Ständigt tjatar han om sina "studier", "rapporter" och "avhandlingar". Gud, vad tröttsam han är.
2) Att de bästa däcken ska sitta bak har i alla fall inte jag protesterat mot. Dock har jag den känslan som bilförare att jag föredrar maxat grepp fram - i alla fall så länge bilen är framhjulsdriven. Som sagt, det är den känslan jag har som förare. Jag är således medveten om den fysikaliska principen, men jag skiter i den. Precis som den berömda humlan...

#1
Svensson
2010-02-19 21:46

Vilket är bäst, 7 mm på alla hjul eller 6 mm fram och 8 mm bak?

#1
Jimmy
2010-02-19 22:58

Jag tror problemet här är att många inte verkar fatta vad det handlar om.
Det handlar inte om hur bilen känns, eller beter sig när man kör. Det handlar om vad som händer när man TAPPAR greppet. Det spelar givetvis ingen roll för alla "duktiga" förare här, som kör "aktivt" var de bästa däcken sitter så länge man har greppet kvar. Och Göran; Jag möter hellre någon som förstår hur en bil beter sig på vägen, än någon som uppenbarligen har en enorm övertro på sig själv och sina körkunskaper, och utan kunskaper i hur fysikens lagar behandlar bilar i rörelse.

#1
Jägaren
2010-02-20 00:40

SVENSSON: Intressant fråga, som jag själv har funderat mycket på. Var går gränsen för vad som är de "sämsta" däcken räknat i millimeter? Är det någon skillnad om fram har 6 mm och bak har 5 mm?
Nästa fråga som också är intressant är: Det påstås att man förutom mönsterdjupet också ska placera de kvalitetsmässigt bästa däcken bak. Då undrar jag: Vem i h-lvete har koll på vilka två av fyra däck (där två är av märket x och två av märket y) som är av bäst kvalitet och därmed ska sitta bak? Ska vi gissa på att hälften sätter "fel kvalitet" bak utan att veta om det?
Det finns många teoretikerfanatiker här. Dessa kan ju tala om för oss andra "idioter" om 6 mm fram och 5 mm bak har en avgörande (observera avgörande) betydelse och om vad de tror om alla bilisters vetskap om kvaliteten hos två däck av märket x och två däck av märket y.
Alla ni med "blandade" däcksorter: Vet ni vilka två som är bäst? Och det behöver definitivt INTE var de som är ett år nyare än de andra. Två framdäck av märket Michelin och två bakdäck av märket Fulda, som dessutom är ett år nyare. Är det säkert att de ett år nyare Fulda-däcken bak är kvalitetsmässigt bättre än Michelin-däcken i den aktuella diskussionen? Ens om Michelin-däckens mönsterdjup är en millimeter sämre? Kan det ändå vara så att Michelin-däcken med fördel skulle ha kunnat placeras bak - trots en millimeter sämre mönster?

#1
AL
2010-02-20 11:52

Debatten har övergått till att handla om min person - snarare än själva sakfrågan. Men för att klargöra för Jägaren: Visst är det sant att jag under slutet av 1900 samt 2000-talet skrivit ett tiotusental inlägg totalt, såväl här som på andra platser och både inom kommentarer, forum, redaktionell text - också på ledarnivå (Teknikens Värld, SVT Auto motor und sport, DN, SVD, DI Aftonbladet etc). Det är till och med så illa att jag får ersättning för den tid jag lägger ner på dessa diskussioner (även om det inte gäller denna debatt)!
Vad det sedan handlar om olika däckfabrikat mellan bak och framvagn finns det mig veterligen inga studier som behandlar detta. VIB reporter ovan visar ju dock att det räcker med väldigt små skillnader i friktion för att resultatet skall bli en rundpall. Att utifrån den erfarenheten då sätta däck med mindre mönsterdjup bak, vilket ju påverkar däckets prestanda avsevärt, gynnar knappast körstabiliteten. Utgå från att de bästa däcken skall sitta bak. Kort och gott. MVH AL

#1
leifer
2010-02-20 12:11

Frågan blev aktuell i och med att bilarna gick från RWD på 80-tal till FWD på 90-tal. Idag är de flesta bilar FWD. Man vill ju att däcken ska slita jämt och därför vill man sätta de bästa däcken på drivhjulen dvs fram på en FWD!

#1
leifer
2010-02-20 12:14

Jag tror det är så här, man kan försöka uppfostra folk i detta men folk gör ändå så att man sätter bästa däcken fram på en FWD. SÅ STORA FRÅGAN HÄR ÄR OM ESP KOMPENSERAR FULLT UT.

#1
Jägaren
2010-02-20 12:15

"AL": Du undvek frågan. Det torde vara ett tämligen stort problem hur det ser ut med däckkvaliteten om det är så att man kör med två däck av märket x och två av märket y. För mig råder det ingen tvekan om att ett par Michelin-däck med 7 mm mönsterdjup med fördel kan placeras bak, medan ett par Fulda-däck (som exempel) med 8,5 mm med fördel kan placeras fram. Detta beroende på att (i mitt exempel - notera nu detta) Michelin-däckets egenskaper kan vara så mycket bättre än Fulda-däckets. Jag orkar inte titta på den här skräpfilmen en gång till, men jag har för mig att det var här - eller om det var någon annanstans eller i något av inläggen nedan - som man pratade om vikten att de KVALITETSMÄSSIGT bästa däcken ska sitta bak. Och då undrar jag hur många bilägare - inklusive AL - som är medvetna om detta och har koll på sina däck. Genom att titta på bilar på parkeringar och på grannarnas upppfart har man ju sett otaliga "blandningar". En god vän "visste" att de bästa däcken skulla sitta bak, MEN han hade vänt på rotationsriktningen!!! Även om många anser sig veta att de "bästa" däcken ska sitta bak så är det långt ifrån så i praktiken, eftersom kvalitetsskillnaderna mellan olika däck kan göra att förhållandet blir det omvända - utan att personen vet om det.

#1
leifer
2010-02-20 12:16

AL, nu känner jag mig blåst eftersom jag debatterat en hel del med dig. Du fick betalt, jag gjorde det gratis...
Mvh /Leif

#1
AL
2010-02-20 12:35

Jägaren funderar på hur slitaget hos olika däckfabrikat kan påverka placeringen på forondet. Mig veterligen, men rätta mig gärna om jag har fel, så finns det ingen som undersökt eller lyckats visa att ett dyrare begagnat däck har bättre fäste än ett nytt lågprisfabrikat. Den gängse uppfattningen är väl tvärtom att ett slitage på en 20-25 procent innebär att genomsnittsdäcket tappar ännu mer i prestanda. Mot den utgångspunkten skall man ju då sätta det nyare men ändock billigare däcket bak på fordonet. Här bör man också observera att olika däcktester erhåller ett mycket varierande resultat och att dess generaliserbarhet bör tas med en stor nypa salt. Egentligen kan man fråga sig hur verkningsfulla de är utifrån ett konsumtentperspektiv men det är en annan diskussion.
Så för att besvara din fråga. Utifrån nuvarande kunskapsläge är däckets mönsterdjup det som ger bäst ledning om var det skall monteras på fordonet. MVH AL

#1
AL
2010-02-20 12:46

Hej Leif. Visst är ESP ett förträffligt hjälpmedel men faktum är att om man sätter sämst däck bak kan snurren i princip gå så fort, och vara så kraftfull, att ESP vare sig hinner med eller kalarar av att bygga upp ett tillräckligt stort motverkande moment. ESP är alltså ingen lösning på felaktig däckplacering. MVH AL

#1
leifer
2010-02-20 13:05

AL, ok men stämmer det när det gäller små skillnaden på däcken i kombination med ESP? Ofta vill man ju skifta fram de något bättre däcken efter en säsong med en FWD.
Mvh /Leif

#1
AL
2010-02-20 13:19

Testet ovan visar ju just på att det räcker med väldigt små skillnader för att snurren skall vara reell Leif. Där har VIB också prövat med ESP igång och nått samma resultat. MVH AL

#1
leifer
2010-02-20 13:22

OK AL, men du förstår väl problemet? Folk har begränsad budget. Man skiftar fram de bättre däcken för att då håller däcken totalt längre. Alternativet blir annars då att man har kanondäck bak och skitdäck fram. Är det trafiksäkert? Det är ju detta som dessa råd i praktiken ger resultat av.

#1
leifer
2010-02-20 13:27

Finns väl också ett aber med dåliga däck fram vad gäller vattenplaning.

#1
AL
2010-02-20 18:48

Jag förstår vad du menar Leif och visst är det ett aber. Samtidigt skall det ju ställas i relation till vilka belopp folk är beredda att acceptera för att undvika en olycka och där ligger betalningsviljan högre än en uppsättning nya däck. När det sedan handlar om vattenplaning blir konsekvenserna av dåliga däck betydligt värre. Tänk själv vad som händer när bakhjulen vattenplanar! MVH AL

#1
Jägaren
2010-02-20 18:53

Alltså, testet är så kass det bara kan bli!
Reportern säger rakt ut att däcken på bilen har samma mönsterdjup bak som fram men att det skiljer i kvalitet. Efter snurrningen säger reportern att de kvalitetsmässigt bästa däcken sitter fram och de kvalitetsmässigt sämsta bak.
Fråga 1) Kan denne klyftige reporter meddela oss den exakta kvalitetsskillnaden - och hur han har kommit fram till den (mer än att bilen uppträder som den gör)? Uppenbarligen måste ju reportern ha valt excellenta till exempel Michelin-däck fram och koreansk budget bak. Om däcken har samma mönsterdjup men resultatet blir så här olika måste det ju vara så att två av däcken håller ypperlig kvalitetsklass medan de andra två håller rent usel kvalitetsklass.
2) En förlängning av fråga 1: Hur många personer som står där med fyra däck av två olika fabrikat och därmed två olika kvaliteter med samma mönsterdjup vet vilka av däcken som är bäst? Detta vet ju naturligtvis ingen! Alltså blir chansmomentet totalt.
Personligen ser jag ALLTID till att ha däck av samma märke och typ på bilarna - sommardäcken till exempel är Michelin Pilot Primacy. Jag ser också till att däcken - av ekonomiska skäl, som någon redan har varit inne på - "vandrar runt" på bilarna. Detta betyder alltså att det ibland blir så att de däcken med kanske 1,5 mm mindre mönsterdjup hamnar bak, för att efter halva sommarsäsongen ha kommit ifatt igen. Krass ekonomi styr detta.
För övrigt när det gäller testet ovan skulle jag gärna ha sett resultatet om bilen hade haft däck av SAMMA tillverkare och typ (gärna mina Michelin =)), MEN med en skillnad i mönsterdjup på kanske 1,5 mm. Det resultatet hade varit avgjort mer intressant än vad som är fallet nu - med samma mönsterdjup, men av totalt skild kvalitet.

#1
Jag
2010-02-20 20:46

Här måste jag hålla med AL. Bästa däcken bak gäller, i den mån det kan finnas några bästa däck, vilket leder debatten tillbaka till mönsterdjup, ålder, dubbar mm. Kanske yngsta däcken bak?
Jag

#1
leifer
2010-02-20 22:12

AL, du vet ju själv hur t.ex. barnfamiljer prioriterar. Om dom ens har en aning om detta med bästa däcken bak.
Nu kanske detta ska sättas i perspektiv av att de flesta idag inte byter däck själva, utan lämnar in på däckfirma. Så då blir ju frågan om däckgubbarna alltid sätter bästa däcken bak, och aldrig kompromissar i detta (t.ex. att kunden säger till dom att sätta bästa däcken fram).
Mvh Leif

#1
Roy
2010-02-21 07:19

Jag har full förståelse för att många gör som man alltid gjort innan säkerhetsbälten, krockkuddar, ABS och ESP fanns - innan vi visste bättre. Man sätter de minst slitna däcken på drivhjulen, där alltså de nu mest slitna förut satt. Detta för att få ett jämnt slitage. Dessvärre har det ingenting med körsäkerhet att göra!
Sen blir jag lite trött på dessa infantila påståenden som går ut på att det skulle vara en motsättning mellan teori och praktik. Det är det naturligtvis inte. Lösa hypoteser är en sak, men att använda hjärncellerna till att förstå och förklara hur saker och ting hänger ihop kan väl aldrig vara fel? Blev tyngdkraften mindre sann bara för att Newton (och sedermera även Einstein) formulerade tankar kring det hela?
AL har varit inne på stabilisering - och det är ju faktiskt det som det handlar om. Jägaren å sin sida gör stor affär av att det finns svårbedömda skillnader mellan olika däck - men det förändrar ju inget i sak! Fortfarande ska de bästa däcken sitta bak! (Hur svårt det än kan vara att bedöma vad som är vad.)
Sen alla ni som inte klarar av att ta till er det som t ex jag själv skrev i mitt förra inlägg: Nej, ABS är visserligen effektivt, men det ändrar inte på förhållandet mellan däcken. ABS bromsar i praktiken också bäst med bästa däcken bak - och det gäller även ESP:s stabiliserande verkan.
Det är endast när framhjulen har stark dragkraft som det kan vara en fördel att ha bättre däck fram - dvs när man t ex accelererar vid utgången ur en kurva eller uppför en backe. Och då endast beträffande framkomligheten - inte säkerheten. Så fort man släpper gasen, eller, värre, bromsar, så försvinner den fördelen omedelbart och nackdelen blir så mycket större.

De som föraktar teorier brukar allt som oftast själva komma dragande med lösa hypoteser baserade på felaktigt dragande av slutsatser baserade på iakttagelser ur verkligheten - något de själva tycker är så viktigt, eftersom det ju är framsprunget ur just verkligheten. Men det var det där med tolkningen...
Man kan tycka att en bil borde bromsa bäst med de bästa däcken fram p g a det där med tyngdpunktsförskjutningen som jag beskrev i mitt förra inlägg, åtminstone när man håller rak kurs, men som AL påpekat, så finns det alltid, alltid andra krafter med i spelet och har bakdelen väl kommit ur kurs så går resten fort.
Man kan tycka att ett pappersark som släpps rakt ner längs en vägg borde följa väggen snyggt och prydligt, absolut lodrätt - men verkligheten visar på något helt annat!
Man kan tycka att en pil som avfyras från en båge borde fara rätt fram. Ändå har den sina fjädrar där bak - och de behövs.

#1
Roland
2010-02-21 11:06

Jag sätter de bästa däcken FRAM OCH BAK. Kompromissar inte med säkerheten i denna viktiga fråga. Hej vad det går med quattro!
Vad ni tjafsar om dett i det oändliga!

#1
Volvo RWD
2010-02-21 11:50

Roy: Jag säger inte att bästa däcken ska sitta fram. Men om man kollar på länken som jag skickade längre ner så kan man faktiskt se en situation där man kanske tappar styrförmågan och kommer in på fel körbana i en sväng. Jag tror nog att det är bäst att ha bästa däcken bak överlag men det finns situationer även ur säkerhetssynpunkt där det kan vara bra att ha däcken fram.

#1
leifer
2010-02-21 12:37

ROY vem pratar du till nu? Däckfirmorna? För det är dom som byter flest däck i Sverige, INTE bilägarna. Sen när det gäller bäst däck bak så är det ju igen svart-vitt resonemang. Hur fungerar det i praktiken när man kör? Har man t.ex. kört en säsong med sommardäcken och nu ska sätta dit dom igen så kommer ju dom som satt på framdäcken vara aningen mer slitna. Sätter man då dom bak så kommer man ju snart ha slitit dom jämt. Menar ni alltså att en halv säsongs slitage med en modern bil med ESP, är en total katastrof ur säkerhetssynpunkt? Istället är det väl så när polisen man gör däckrazzior, att det STORA problemet är blankslitna däck (oavsett var dom sitter) och däck med för lite luft i.
Mvh /Leif

#1
Wille
2010-02-21 12:49

F-n vilken vinter vi fått !

#1
bengt
2010-02-21 17:32

Gäller det här även med dubbad däck alt odubbad
Bra flm

#1
AL
2010-02-21 20:24

Vi verkar nu har nått en samsyn kring att de bästa däcken uteslutande skall sitta bak vilket är positivt. Huruvida det sedan kan finnas försvårande omständigheter för att fastställa vilka däck som verkkigen har den bästa friktionen är egentligen en annan diskussion. Att hänvisa till ekonomi är dock att vara småsnål. Värderar ni verkligen inte Era och andra trafikanters liv högre än så kanske Ni skall överväga ett annat fortskaffningsmedel än bil? MVH AL

#1
AL
2010-02-21 20:33

VOLVO RWD har nog missförstått länken om halkolyckor som han hänvisar till nedan. Vad den visar är hur fördelningen ser ut mellan olika olyckstyper och att en viss andel olyckor sker på grund av att fordon understyrt över på fel sida av vägbanan. Vad den dock inte säger är hur däckfördelningen såg ut på de berörda bilarna, dvs om de verkligen haft de bästa däcken bak (även om det är troligt). Den säger heller inte vad som skulle skett om fordonen haft sämre utrustning bak - då fordonen ju sannolikt överstyrt istället. Sammanställningen ger därför inget som helst stöd för att det kan finnas situationer där man skall ha sämre däcksutrustning bak. MVH AL

#1
Pelle
2010-02-22 11:46

Bästa däcken fram naturligtvis, om bilen är framhjulsdriven. Annars går bilen rakt av vägen vid halt underlag. Punkt slut.

#1
Calle
2010-02-22 13:18

ESP ska naturligtvis vara inkopplat (= som vanligt). Blir det någod skillnad då? Hört att man inte längre ska frikoppla vid sladd om man kör framhjulsdrivet - stämmer det? Understyrning! 96 kommentarer hittills......jag vill ha jämn förslitning på min framhjulsdrivna bil och sätter det (obetydligt) djupare mönstret fram så är det lika efter någon månad!

#1
Jimmy
2010-02-22 14:19

Varför tjatar alla om jämt slitage? Varför i hela friden vill ni slita ner alla fyra däcken samtidigt? Ni hänvisar till ekonomiska skäl, är det inte bättre att betala en mindre summa lite oftare än att behöva lägga ut mycket pengar på en och samma gång? Totalkostnaden i slutändan kommer i vilket fall som helst bli EXAKT den samma. Och om den är EXAKT den samma, är det då inte bättre att titta på säkerheten istället?
PELLE: Hellre rakt av vägen än sidledes av vägen...

#1
leifer
2010-02-22 15:40

Calle, precis det jag försökte förklara för teoretikern AL. Om du sätter det något bättre däcken fram, så kommer dom ju snart vara lika slitna. Med ESP så torde dessutom denna lilla skillnad inte orsaka nåt problem. Vid däckrazzior så är ju problemet blankslitna däck och dåligt lufttryck. Aldrig hört polisen klaga på bästa däcken fram. Har man skitdäck runt om, där dom något mindre slitna däcken är bak, så är man alltså inte säker.
Mvh

#1
AL
2010-02-22 19:34

Sätter man bästa däcken fram riskerar man en bakvagnssladd såväl vid inbomsning, kurvtagning eller vid körning i halt alternativt regnigt väglag Pelle. Det är heller inte frågan om någon långsam sladd som går att motarbeta utan det kan gå blixtsnabbt. Därför skall bästa däcken sitta bak och inget annat (biltillverkarna optimerar också sina chassien efter det). MVH AL

#1
AL
2010-02-22 19:35

Tyvärr räcker inte heller ESP till Leif. VIB prövade detta och erhöll ett snarlikt resultat. ESP kan nämligen inte upphäva naturlagarna.
MVH AL

#1
AL
2010-02-22 19:46

CALLE undrar om han skall frikoppla när han får bakvagnssladd på sin framhjulsdrivna bil. Svaret är nej. Det är bättre att trycka ner gasen och låta framhjulens dragkraft dra rätt bakvagnen. Detta kan alla Ni som vill lära er körteknik testa genom att ta ut bilen på en avlyst bana i snön. Accelerera sedan upp den till 70-80 km/h och vrid på ratten först till vänster - sedan till höger och sedan kvickt till vänster igen. På tredje "knycken" kommer bilen att sladda rejält och på fjärde pareringen är snurren ett faktum. Om ni då i detta läge ger full gas kommer ni raskt att känna hur ni "hämtar hem bakvagnen". Ni har vid detta läge skapat en motverkande kraft och ofta uppnår man ett högre moment via fordonets drivhjul (eller bromsar hos bilar med ESP) än vad girkraften är (annars åker man runt). Bilen blir på så vis stabil igen (förutsatt att man inte har sämst däck bak - då är man körd). För alla er som inte har möjlighet att testa detta på avlyst parkeringsplats rekommenderar jag den vanliga handbromsen. Dra i den och sväng, ställ upp baken och trampa på gasen. Då känner ni med en gång hur ni tar hem bakvagnen i sitt trygga spår igen. Men som sagt, detta bygger på att man satt bästa däcken bak så som biltillverkaren tänkte när de konstruerade bilens chassi. MVH AL

#1
Onehp
2010-02-22 20:39

De bästa däcken ska sitta... runtom!!
Då däcken slits olika fort på de flesta bilar betyder det att man behöver skifta däcken fram/bak!
Vid minimal skillnad i mönsterdjup kan man tillåta att aningens bättre däcken sitter fram för att åstadkomma jämn förslitning. Vid normal körning räcker det långt att skifta vid 1000 eller 2000 mil. I praktiken betyder det att man skiftar vid bytet sommar/vinter. Då har man förutsättningar för jämn slitage och jämn kvalité på däcken som dessutom är samma märke, modell, tillverkningsår, mm. (då man byter alla fyra samtidigt, förstås, det är dumsnålt att snåla på däck!).
Blir skillnaden i mönsterdjup för stor, större än ungefär 1,5mm, då ska dock bästa däcken alltid sitta bak och ska man strunta i att skifta däcken...
(Ovanstående är för framhjulsdrivna bilar, på bakhjusdrivna är det enkelt = bäst ska alltid sitta BAK oavsett)

#1
AL
2010-02-22 20:53

Nej bästa däcken skall alltid sitta bak. Det räcker med väldigt små skillnader i friktion för att sladden och det instabila beteendet skall vara ett faktum. Detta innebär att vissa hjulpar kan slitas snabbare, det är sant. Sedan får man skifta så att de bästa alltid sitter monterade baktill (man kan ju köpa två nya och sätta de bak och flytta de äldre bakhjulen fram exempelvis)..MVH AL

#1
Onehp
2010-02-22 21:47

AL: ska man säga en sak har du rätt och pedagogisk är det helt rätt. Bästa däcken bak.
Dock för bilägare med koll på sin bil är mitt tips ändå värdefullt. Kvalitén på de nya däcken bak kan vara betydlig sämre även inom samma märke (t.ex. sist med Pirelli P7). Den risken är i min uppfattning större än en mm extra fram jämfört med bak. Man kan enkelt kontrollera mönsterdjupet i motsatsen till kvalitén mellan olika hjulpar som lätt kan skifta mycket mer.
Har du forskning som påvisar att bilen redan blir instabilt med 1mm mindre mönster bak får du gärna ange en referens. Dock min uppfattning och erfarenhet som fordonsingenjör och bilägare är att dagens bilar understyr i så pass stor utsträckning att det lätt kompenserar för denna lilla skillnad i mönsterdjup (som sagt, max 1,5mm) när man skiftar identiska däck regelbundet. Det är en viktig anledning att bakhjulsdrivna bilar understyr minst lika mycket som framhjulsdrivna i sin grunduppsättning då de flesta kör med (mycket) mer slitna däck bak än fram på dessa.
Glöm inte heller att understyrning, trots allt, också är en riskfaktor och att man helst inte vill att den blir för stor.
Sammafattningsvis:
- Regeln för konsumenter förblir: bästa däcken bak!
- För bilägare som vill ha det bästa: skifta dina 4 identiska däck så regelbundet som möjligt så att skillnaden i mönsterdjupen inte bli stor att börja med (jag har tumregeln <1,5mm). Då behåller du den bäst balanserade bilen under hela däckens och bilens liv.

#1
Göran
2010-02-23 08:57

Sätt steck i debatten. Det är som att kasta sten i glashus. Enligt vissa debattörer borde varannan bil snurra runt varannan dag. Orealistiskt. Kör med respekt och förutseende hur du än blandar dina däck.

#1
AL
2010-02-23 16:24

Det räcker med ovanstående test för att verfiera skillnaden - där mönsterdjupet är identiskt. Om inte annat finns det äldre forskning från VTI som ger ett snarlikt utfall. Det är dock inte tillgängligt på internet men en kontakt med VTI möjliggör att det kan sändas över i pappersform. Andra som underökt frågan är Vägverket som sett en klar överrepresentation hos förekomsten av dåliga bakdäck och dödsolyckor (se djupstudiematerial). Den exakta statistiska skillnaden är dock inte utredd än, mycket eftersom det saknas tillräckligt dataunderlag. En kartläggning gjord av Däckbranschens eget förbund visar vidare att den genomsnittliga skillnaden mellan fordonens bästa respektive sämsta däck uppgår till 0,8 mm. I övrigt är det positivt att vi är överens om att de bästa däcken skall sitta bak på fordonet - även med hänsyn tagen till chassioptimeringen. MVH AL

#1
Magnus
2010-02-23 23:42

Jag (liksom några få andra här) tycker att man drar helt fel slutsatser! Allvarligt talat, vad som är mest livsfarligt beror väl på trafiksituationen? I vissa lägen borde det väl vara oändligt värre att halka rakt in i ett hinder utan styrförmåga jämfört att sladda bredvid? Nej, vad man borde fokusera på är att tala om för folk att DET ÄR LIVSFARLIGT ATT HA DÅLIGA DÄCK PÅ BILEN! Skit samma om de sitter fram eller bak, det kan leda till olyckor oavsett! Lura inte i folk att det skulle vara "ok" eller "mindre dåligt" att ha mycket sämre däck på en axel, bara det är i fram!
Däremot vore det intressant att veta vilka däck med samma mönsterdjup man egentligen hade i testet. Ägna energin till att "såga" de däck som underpresterar istället för att försöka hitta bevis i denna "anti-fråga". Flytta däcken mellan fram och bak för jämnare slitage, byt när de blir slitna. Ska det vara så svårt? Det är min högst personliga åsikt, kritisera den om ni vill...
/ Magnus

#1
Onehp
2010-02-24 11:10

AL: detta test talar snarare EMOT då bilen sladdar TROTS samma mönsterdjup. Visst mönsterdjupet påverkar hur tidigt däcken vattenplanar och ska inte ha för stora skillnader, men i högre fart följer bakdäcken i framdäckens spår för det mesta ändå och är det INTE 0,8mm skillnad i mönsterdjup men skillnader i däckens kvalité som borde vara största risken! Eller? Skiftar man INTE har man ofta olika modeller på däcken fram/bak och jag tror att även om sämsta märket i testet ovan hade 0,8mm MER mönster och därmed suttit bak, så hade bilen blivit ostabilt! Eller? Som sagt bästa däcken bak gäller högst, absolut, men att skifta fyra identiska (Märke, modell, ålder)däck regelbundet är knappast en större risk.
Men men, som andra påpekar är det viktigast med en säker körstil, sen att man har bra däck överlag och att man har antisladd på bilen, i den ordningen... :)

#1
Roy
2010-02-24 20:57

Pelle, Calle och Onehp - läs mina inlägg! Jag förklarar där vissa sakernas tillstånd - och det är inget löst tyckande.
Leifer skriver helst om helt andra saker - som helt visst har ändå större betydelse. Men nu gällde frågan var de bästa däcken ska sitta.

AL beskriver hur man kan få en framhjulsdriven bil att sladda och hur man sen hämtar hem den igen genom att ge mera gas. Jodå, om man nu vill ha sladd, så - det kan vara underhållande och underlätta i vissa böjar. En del bilar av det mer neutrala slaget kunde provoceras genom lastförskjutning genom hastigt gasuppsläpp samtidigt som man knyckte till i ratten åt önskad riktning. Andra, mer understyrda, kunde fås att sladda med tå-/hältekniken - gasa och bromsa samtidigt så låser de odrivna bakhjulen och sladdar ut. Fast en vanlig handbromssladd ger på ett enklare sätt ungefär samma resultat. Under förutsättning att farten inte är för hög, så är de här sladdarna lätta att hämta hem eftersom framhjulen drar bilen rätt igen.
En av de mer underhållande bilturerna gjorde jag ändå i en gammal 142:a för många år sen när vinterunderlaget var sådär perfekt lagom halt - och framför allt pålitligt jämnt. Genom att med denna bakhjulsdrivna bil ge lite mer gas än det fanns fäste för, så körde jag på en kurvig småväg med konstant avdrift på bakvagnen. Ratten angav bara initialt riktningen och bilen styrdes nästan uteslutande med gaspådraget. Mer gas gav alltså ökad överstyrning och minskad gas rätade upp bilen. Eftersom det här skedde i högst måttlig fart, så tog jag kurvorna med större exakthet än om jag skulle kört mer "normalt". Men det ska betonas att det nästan aldrig råder sådant underlag som det gjorde den gången - det är därför jag minns det så väl.Troligen hade förresten ett par bra bakdäck (jämfört med dem fram) gett en ännu bättre kontroll.
Det kan tilläggas att flera av de här övningarna mer eller mindre omöjliggörs på grund av ABS - och lika bra är väl det...

#1
AL
2010-02-24 22:42

Nej ONEHP, det testet visar är att det räcker med väldigt små skillnader i grepp för att fordonet skall bli instabilt. Att bakdäcken följer framhjulens spår är mer en teoretisk än reell invändning. Det finns ju dessutom kurvor och filbyte etc som kräver sidoförflyttning. Dessutom föreligger det andra sidokrafter som påverkar och inte minst, är framhjulens grepp högre än bakdäcken så vrider sig karossen runt denna punkt. Det kan räcka med ett filbyte. Huruvida det sedan kan föreligga skillnader i däckkvalitet mellan olika fabrikat som motsvarar en differens på >0,8mm i mönsterdjup eller inte tror jag ingen testat. Mycket beror ju också på utgångspunkten, dvs hur nya däcken är och vilka mönsterdjup som avses. MVH AL

#1
Sämsta däcken fram
2010-02-25 01:03

Typ samma diskussion här om bästa däcken bak.
Sök även på sidan om "däck" finns lite mer där om breda däck/slitage på fler ställen m.m. m.m.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article728857.ece

#1
Fredrik från en annan planet
2010-02-25 21:50

Det är ett lättkommenterat ämne.
Så jag förstår inte varför det finns 113 kommentarer.
Bästa däcken ska sitta bak och det är oavsett fram, bak, fyr, rätt eller felhjulsdrift.
Och yrkesåkarna bör nog syna bucklorna på, kanske sin och absolut sina kollegors bilar innan man slår sig för bröstet och mer el. mindre kräver förtroende pga. gedigen erfarenhet och uppgivna mil i "ryggen".
Kör du som en galning och därtill är dum så finns det INGENTING som säger att du är en bra förare bara för att du kört si och så långt.
Å andra sidan är det nog det enda som många åkare har att komma med.
Många mil på vägen.
Och då blir det ju bara ett k*kmäteri.
Kvantitet... Kvalitet... vad är det?
För er som inte tror på bästa däcken bak.
Sätt sommarhjulen där och kör en sväng när det är halt.
Det är effekten.. Lite förstärkt. Men ni borde förstå.

#1
BosseM
2010-02-28 11:35

Efter 4-5 säsonger är framdäcken utslitna, då flyttas bakdäcken dit, för de är ju bara halvslitna. Efter 7-8 säsonger är även de slut. Hur bra är de de sista säsongerna?

#1
JK
2010-03-06 20:21

Har en framhjulsdriven bil och håller tyvärr inte med! När jag t ex köpt nya sommardäck så skiftar jag fram-->bak och tvärtom efter första vintern. När man inte kör jätte mycket är de i nästan identiskt skick och sedan slits jämt. Hade jag inte skiftat skulle framdäcken bli slut rätt så fort medan jag skulle behöva slänga halvt slitna bakdäcken.
En annan aspekt är större risk för vattenplanning med bästa däcken bak...
Däremot kan jag tänka mig att bästa däcken fram stämmer på en taxibil.

#1
Roy
2010-03-07 02:12

JK, läs gärna mitt och andras faktabaserade inlägg längre ner (och inte dem med tyckanden inbillning).
Vid de tillfällen du håller absolut spikrakt kurs - och de är inte så många och långa som du tror - så vattenplanar en bil med de sämre däcken fram vid en lägre fart än en med däcken tvärtom. Den väsentliga skillnaden är att när du känner att framdäcken tappar grepp så lättar du lite på gasen och de återfår greppet. Kursen bibehålls eftersom de bättre bakdäcken stabiliserar ekipaget. Med däcken tvärtom kommer bilen att plötsligt kasta runt - du får ingen förvarning genom ratten.
Resonemanget går att utveckla hur långt som helst - men har du inte fattat poängen redan, så lär du väl inte göra det ändå...

#1
Jarl
2010-03-19 19:29

Bästa däcken ska såklart sitta fram! Bäst grepp. resten fixar ESP'n!

#1
Leer
2010-03-20 21:23

Bästa däcken fram! Det handlar om säkerhet.
2 saker!
1) Gör bromsprov rakt fram, i sämre väglag, med färska däck och gamla torra däck.
Det handlar som vanligt om kortast bromssträcka för att undvika kollision, främst i tätort men även ute på landsvägen. Mer än 65% av bromvärkan är på framhjulen.
2) Tittar man på filmen ovanifrån, ser man att: hade vägen varit smal utan "avkörningområde": hade den med sämre däcken fram smällt i räcket först.
Med de sämre däcken bak var bilen närmar innerkanten (vänster sida) och hade då klarat ett oväntat hinder rakt framifrån.
OK, kan hålla med att vid körning i sväng eller
undanmanöver är det svårt att fånga in en sladdande bakvagn, men det handlar om planering mer än tvingas stanna innan oväntat hinder. Bra film som visar att bästa däcken fram...

#1
Roy
2010-03-21 15:17

Att det ska vara så förbannat svårt att fatta!
Det spelar ingen roll om ABS bromsar bilen - systemet kan inte uppphäva naturlagarna. Att 60 - 70 % av bromsverkan ligger på framhjulen innebär teoretiskt att de bästa däcken ska sitta fram (och det var så man resonerade förr, innan man konstaterat vad som verkligen händer). Om bakvagnen kommer farande och vill köra om så måste man helt enkelt sluta bromsa - och det gör även ABS.
Sen handlar det ju faktiskt inte bara om bromsning. Vi antar att det regnar rejält. Har man de bästa däcken fram och gasar upp bilen i fart under spikrak kurs, så fungerar allt just då hur bra som helst. Bakhjulen följer efter i framhjulens spår. Men en så spikrak kurs är endast tillfällig. Den minsta lilla kurskorrigering får bakhjulen att gå vid sidan om - och då blir bilen plötsligt instabil. Detta av två samverkande skäl. Först och främst för att bakdäcken tappar greppet, men även för att korrigeringen i sig är påbörjan till en sidorörelse - bilen vill rotera. Som jag konstaterat tidigare så strävar alltid det däckspar som tappat greppet (oberoende av orsak - gaspådrag, bromsning, vattenplaning eller is) att komma först. Och det kan ske väldigt plötsligt. (Behöver jag påminna om experimentet med leksaksbilarna som jag beskrivit tidigare?)
Visst, så länge allting sker under "normala" förhållanden så klarar föraren av att korrigera bilens småvingliga beteende och också att häva en och annan sladd.
Planera sin körning, tänka förebyggande, ska man naturligtvis alltid göra. Man behöver inte köra i full fart in i situationer - det går att lätta på gasen och låta saker och ting reda upp sig innan man kommer fram - det ger en lugnare, säkrare och snabbare färd. Men det förändrar ju knappast däckens egenskaper!

#1
martin
2010-03-21 17:27

Är det bara jag som blir trött av sånna här repotages? Jag känner inte att det är så viktigt var däckerna sitter mer att man kopplar in hjärnan medans man kör. Det som är mest förskräckande med filmen är att inte motorjornalisten klarar att reda ut sladden trotts att han borde varit berädd på att den skulle komma.

#2
Bengt2
2010-11-07 22:21

Hela frågeställningen är fel från början. För att dina dyra vinterdäck ska fungera bra så länge som möjligt så ska dom roteras så att alla fyra slits likartat. Om bästa däcken hamnar fram, så är dom bara tillfälligt bättre. Innan det är dags att skifta så är dom inte längre bättre.

Om man, med stöd av leksaksbilar och pseudovetenskap alltid sätter sämsta däcken fram, på en framhjulsdriven bil så slits dom ju dubbelt så fort. Det betyder att man åker omkring med skrotfärdiga däck i förtid. Bakdäcken kommer ju då att se rätt bra ut, varvid man bara köper 2 nya, och åker med gammalt stelt gummi på de 2 andra.

Det verkar som om en del inte fått bättre tankeförmåga än att de inte kan lista ut att det däckpar som är bäst, kanske är det på våren. Men man ska ju åka hela sommaren och hösten.

Det enda sättet att både fram och bakdäcken är så bra som möjligt under så stor del av säsongen som möjligt är att montera framdäcken bak och vice versa varje år. Det betyder förstås att de bästa däcken hamnar fram. Men de är bara bäst just då. På sensommaren och hösten är de troligen sämre, och sitter, som många vill, fram med de bästa däcken bak.

Alla inser förhoppningsvis, att 2 riktigt bra däck och 2 riktigt dåliga är illa, oavsett hur dom sitter. Det är precis vad man får, om de sämsta alltid monteras fram, varje vår. Dåligt för ekonomin, säkerheter, framkomligheten och miljön. Småkorkat..

#3
2012-11-27 12:02

Det kommer säker en lag som reglerar detta så vi slipper debatten men om jag får välja mellan att köra och anpassa farten efter underlaget och försöka undvika att sladda (bästa däcken bak) eller att få en kortare bromsträcka och undvika att mörda någon idiot som kliver ut framför bilen (bästa däcken fram) så kommer jag att alltid välja bästa däcken fram.

/ ville

#4
2012-11-29 17:40

Som sagt, religion! Själv går jag i kyrkan," bästa däcken bak "! Vi har gudstjänster varje höst och vår! Vi försöker förjäves omvända alla " kluriga gubbar " som tror att bara man är tillräckligt klurig och tvär, så lurar man naturlagarna! Lycka till!

#5
2012-12-04 10:13

Alltså, den här filmen borde anmälas för att vara direkt konsumentvilseledande.

För det första pratar Rönnblom om en "vattengrav" och då hamnar vi återigen i den situationen att ett sådant här test inte speglar en verklig situation. Var hittar man sådana här konstruerade "vattengravar" på verklig väg? Dessutom speglar den här filmen inte ett verkligt beteende. Vem åker omkring och steg för steg höjer hastigheten tills man åker av? Är det vatten på vägen utmanar man inte fysikens lagar som Rönnblom roar sig med i filmen.
För det andra så sägs det tydligt i filmen att man har SAMMA mönsterdjup på däcken i båda sekvenserna MEN att däcken är av olika kvalitet: I det första exemplet sitter märkesdäcken bak och budgetdäcken fram, och i det andra exemplet sitter märkesdäcken fram och budgetdäcken bak. Och DÅ hamnar vi återigen i S-E S:s och mitt resonemang: Vem har koll på däckens kvalitet om man har två av märket XX och två av märket YY? Michelin kontra Good Year? Continental kontra Pirelli? Någon som går omkring med alla dessa data i huvudet? Nej, en ren chansning är vad det är. Rena lotteriet.

Jag finner det också oerhört märkligt och rent manipulativt av redaktionen att man INTE gör det här testet med fyra däck av samma fabrikat men med olika mönsterdjup - för det är ju faktiskt om det som det här diskuterade rådet handlar (och det är faktiskt om det som texten under filmen handlar). Varför gör redaktionen inte testet med typ Michelin 7 mm fram och Michelin 5 mm bak? Och tvärtom, givetvis? Jag är helt säker på att hade man gjort det hade det inte hänt något som hade varit värt att visa! Men nu väljer alltså redaktionen med Rönnblom i spetsen att medvetet ställa bästa märkesdäcken mot sämsta budgetdäcken - samtidigt som man fabricerar en "vattengrav" och kör med en för omständigheterna helt sanslös hastighet.

Det här är dålig journalistik. Jag skulle till och med vilja kalla den rent manipulativ. Bristen på saklighet (alltså bristen på ett mer omfattande test som jag var inne på ovan) är total.

Sedan är texten under filmen rent vilseledande: "Om man har skillnad i mönsterdjup på sina däck kan konsekvenserna bli förödande om de sämsta däcken sitter bak. Vi Bilägares däckexepert Erik Rönnblom visar i den här filmen vad som kan hända då. Bilens antisladdsystem var urkopplat vid testtillfället."

I texten skriver man alltså om skillnader i mönsterdjup MEN (!) i filmen pratar Rönnblom om SAMMA mönsterdjup (!) men på däck av olika fabrikat! Jag kräver att redaktionen ändrar texten så att den speglar vad filmen faktiskt handlar om, alltså däck med SAMMA mönsterdjup men av olika fabrikat.

Dessutom har alla moderna bilar idag ESP. Låt gå för att det finns en hel del bilar kvar utan ESP, men varför stänga av ESP? Och varför inte utvidga testet till att inbegripa ett utförande MED ESP inkopplat så att skillnaderna bättre hade framgått? Eller var det så även i det här fallet att man testade med ESP men insåg att inget hände och att det därmed inte fanns något "sensationellt" att visa?

Nej, redaktionen och Rönnblom VILLE få fram ett visst resultat och då drog man sig inte för att trixa med vare sig utrustning, text eller tal. Botten!

Och som om det inte räcker med kritik mot redaktionen måste jag också såga Rönnbloms prat i filmen, i vilken han spekulerar i att många "oförklarliga" avåkningar (och nu kommer hatordet nr 1!) "TROLIGEN" beror på dåliga däck bak. Alltså, detta "troligen" ... Hur seriöst är det?

#6
2012-12-04 10:29

Tack till Bengt2 för ett lysande inlägg. Jag har själv nuddat vid "slitageämnet" men inte orkat skriva en så bra utläggning som du gör här!

Sedan måste jag göra ett tillägg till mitt inlägg nedan: I filmen - som alltså handlar om SAMMA mönsterdjup men på olika däckfabrikat (och därmed också olika kvalitet!) går det som det går med budgetdäcken bak - med ESP urkopplat (och fråga mig inte varför ESP är urkopplat). Då är vi igen inne på S-E S:s och mitt resonemang: Även om märkesdäcken skulle ha typ 2 mm mindre mönsterdjup än budgetdäcken (låt oss säga 6 mm för märkesdäcken mot 8 mm för budgetdäcken), så skulle garanterat märkesdäcken med 6 mm mönsterdjup med absolut bästa resultat sitta BAK! Jag tycker att filmen faktiskt ändå "bevisar" två saker:
1) Den här frågan är inte så självklar som en del tror att den är.
2) Om man blandar olika däckfabrikat och vet med sig att två av däcken är av lite sämre kvalitet men ändå har det bästa mönsterdjupet, bör de placeras FRAM medan de kvalitativt bättre däcken med kanske ett par mm mindre mönsterdjup bör placeras BAK.

Så alla ni som har trott att filmen visar ett test med olika mönsterdjup har gått på en blåsning av redaktionen. Filmen handlar om ett test med SAMMA mönsterdjup med på däck av olika kvaliteter - vilket till sist sägs i filmen (runt 1:40).

#7
2012-12-04 10:38

Hela artikeln med tillhörande film är missvisande och borde tas bort.
Beskedet är helt oklart. Man pratar om "bästa däck" och mönsterdjup.
Detta är två skilda saker och bör diskuteras var för sig och detta kan bli komplext. Vill man påvisa skillnader i mönsterdjup och axelplacering skall fabrikaten på däcken definitivt vara samma för att kunna ge ett mätbart resultat.
Vid skillnader i fabrikat blir det betydligt svårare att avgöra vilka däck som skall sitta var beroende på mönsterdjup.

Artikeln och filmen ger inget klart besked.

#8
2014-03-13 17:30

På toppen av allt detta så tillkommer ju TPMS, Tyre Pressure Monitoring System, vilket gör att man inte slänger runt däcken hur som helst på bilen om jag förstått det rätt. Jag har sensorer i ventilerna på min bil och varje hjul är programmerat individuellt, så skiftar jag ballar det nog ur. Detta innebär ju att jag förmodligen får byta framdäcken först och då blir det ju rätt enligt teori A, nästa gång får jag byta bakdäcken och då blir det rätt enligt teori B. Om jag inte vill kosta på en omprogrammering också i samband med däcksbytet.

// Krister

#9
2014-03-13 17:40

Krister_L,
Har du inte en enkel nollställningsknapp som du kan trycka på efter du bytt däck? Efter byte av däck eller pumpning av däck inför långresa eller liknande så har jag en knapp som jag trycker in under några sekunder för omkalibrering av däcktrycksövervakningen. Fast på min bil har jag inte sensorer i ventilerna utan det är ABS/ESP-systemet som kollar skillnader i hjulens rullhastighet (för att hitta förändring i rulldiameter). Faktiskt är det så känsligt att det reagerat någon gång när det varit grym sidovind och det ryckt till i bilen när man kommit in i ett riktigt blåshål.

#10
2014-10-17 14:24

Denna diskussion kommer aldrig att ta slut. Jag kan bara konstatera att jag kört framhjulsdrivet i 40 år med mestadels bästa däcken fram och aldrig råkat ut för bakhjulssladd, däremot framhjulssladd både i halka och vid vattenplaning.

#11
2014-11-18 14:19

Det är klart att det här är en extrem situation. Vi ville visa hur bilen reagerar på däck med sämre grepp bak respektive fram. Och den princip som vi och alla andra trafiksäkerhetsvårdande myndigheter framför är riktig. Man ska ha de minst slitna däcken bak - om det nu är någon större skillnad. Vi har provat det här tidigare - slitna kontra nya och för all del med andra kombinationer. Resultatet är detsamma om man exempelvis kör snabbt i en kurva.
Den här "vattengraven" har ett djup på 5 mm. Den används i standardiserade tester för hur däcken motstår vattenplaning i kurva. Så visst den är fabricerad - precis som alla andra testbanor som däcktillverkare och vi använder. Men vi har faktiskt betydligt djupare vattenrännor eller vattensamlingar på våra vanliga vägar när det regnar. Vi har också testat med och utan ESP. Skillnaden är att om man över huvud taget hinner styra emot så åker man av med en bred sidosladd. Vägen räcker inte till när bilen väl börjat kana så snabbt och våldsamt.
Nu tror ju jag, eller i alla fall trodde tills nu, att de flesta bilägare begriper det här - att man inte blandar olika däck hur som helst och att man sätter de med bäst mönsterdjup baktill - om det är någon väsentlig skillnad. Det kan för övrigt vara vettigt att flytta fram vänster bak till vänster fram vid däckskiftet för att uppnå jämnt slitage på sina däck.