Nästa artikel
Opel Mokka – kandidat till Årets Bil 2013
Webb-TV

Opel Mokka – kandidat till Årets Bil 2013

Publicerad 3 december 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Kan nya småsuven Opel Mokka utmana om titeln Årets Bil 2013? Se bilen presenteras i Vi Bilägares webb-tv.
Årets Bil 2013:

Årets Bil – eller "Car of the year" – delas ut av en jury bestående av 58 motorjournalister från 23 europeiska länder. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.

För att vara med i omröstningen måste en bil vara helt eller till väsentliga delar ny och gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut. Den uppskattade försäljningen måste dessutom överstiga 5 000 bilar per år.

Kandidatlista:
Audi A3
BMW 3-serie
Chevrolet Malibu
Citroën C4 Aircross/Peugeot 4008
Dacia Lodgy
Dacia Sandero
Kia Cee'd
Kia Optima
Fiat 500L
Ford B-Max
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe
Hyundai i30
Mazda6
Mercedes A-klass
Mercedes SL
Mitsubishi Outlander
Opel Adam
Opel Mokka
Peugeot 208
Porsche Boxster
Range Rover
Renault Clio
Skoda Rapid/Seat Toledo
Subaru BRZ/Toyota GT86
Subaru XV
Subaru Impreza
Volkswagen Golf
Volvo V40
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius+

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-03 09:54
Raphael

Jag tror att denna kan hamna bland topp 5. Det som drar ner chanserna är förarmiljön, framförallt mittkonsolen. Usch säger jag.

#2 • Uppdaterat: 2012-12-03 10:43
saabnisse

Ca 30 sekunder in i filmen ser man tydligt hur vänstra bakskärmen har lossnat och sitter och hoppar.
Ska det vara så? ;o)

#3 • Uppdaterat: 2012-12-03 10:54
IngoS

Glömt att stänga bakluckan?

#4 • Uppdaterat: 2012-12-03 11:03
Hackenbush

Köper man den med lösa bakskärmar blir bilen något billigare.

#5 • Uppdaterat: 2012-12-03 11:20
mcregor (ej verifierad)

...och i takt med tiden har den väldigt liten bakruta (snarare glugg). Tråkigt. Sen är det nog som IngoS gissar att bakluckan inte är stängd.

#6 • Uppdaterat: 2012-12-03 11:39
IngoS

Förresten. Bilen har fått rätt mycket kritik för obekvämt hård fjädring. Det har föranlett GM att kalibrera om bilen för brittiska marknaden. Direktare styrning och mera följsamma stötdämpare, vilket ger en bekvämare färd. Jämförelse mellan europeiska och brittiska modifierade:.
http://www.autocar.co.uk/car-review/vauxhall/mokka/first-drives/first-drive-review-vauxhall-mokka-14-turbo-4x4-tech-line
Alla nyproduceradehögerstyrda Mokka får den modifierade styrningen och hjulupphängningen. Skulle vara intressant med älgtest mellan de två varinterna. Har GM offrat komforten för att bilen ska tävla med typ BMW 3-serie i kurvorna? Skulle personligen se good-enough teknologi för väghållningen för bättre komfort. Kanske bör man vänta med att beställa den tills GM fått slut på sitt lager av redan beställda stötdämpare, om GM tar åt sig av kritiken mot fjädringen och modifierar den?. I England uppmanar Autocar t o m köparna se upp för de tidiga exemplaren med "europeisk" (Rüsselsheimskalibrerad) fjädring och styrning.

#7 • Uppdaterat: 2012-12-03 13:40
saabnisse

Håller helt med dig Shogun, menn jag vet inte om jag tror på just den här och speciellt inte om den är för hårt fjädrad.
Det var det som var problemet med Zafira, bekväm på slät väg, men obehaglig på skrynklig.

#8 • Uppdaterat: 2012-12-03 14:01
Oomkullrunkelig

Usch.
Ut och mokka i ladugården med sig.

#9 • Uppdaterat: 2012-12-03 17:36
Irvor

Helt rätt format.
Tror denna bilklass kommer öka kraftigt framöver.
Synd om fjädringen är för hård.
Men helt klart en bil jag ska kolla in när den kommer till stan !

#a • Uppdaterat: 2012-12-03 18:02
IngoS

Förlåt. Jag var litet halvdant påläst kanske. 2-hjulsdrivna Sydkoreanska Opel har enligt uppgift lite mjukare fjädring, och kanske Mexikotillverkade Chevrolet Trax som kommer i vår också har mjukare chassisättning. Den har ju bättre "terrängbilsimage" i märket, ser minst lika trevlig ut, har sannolikt 17-tumshjul i stället för 18tumshjul som Mokka. Mycket talar för att den blir bekvämare i gången. Alternativ kommer nog att finnas. Finns en risk att Opel blir sittande med svarte Petter igen. GM förefaller att idogt gräva Opels grav.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.