Nästa artikel
Bilfrågan: Vad göra om föraren svimmar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad göra om föraren svimmar?

Publicerad 15 augusti 2018
Illustration: Johan Isaksson.
”Hur får jag stopp på bilen? Det finns ingen handbroms mellan framstolarna.” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Min hustru ställde en fråga häromdagen: ”Om du hastigt blir sjuk och svimmar av när vi är ute och kör, hur får jag stopp på bilen? Det finns ingen handbroms mellan framstolarna.”
Jag kunde inte svara och ställde samma fråga till en Mercedesförsäljare. Han kunde inte heller svara och hade heller aldrig fått den frågan tidigare.
Är detta något ni kan svara på?
F Olsson   

Svar:
Nej, den frågan går vi också bet på. Å andra sidan är det inte helt lätt att få stopp på en bil med hjälp av bara en handbroms. Om den som kör faller ihop, är risken stor att denne behåller samma gas eller ökar den och då är det frågan om handbromsverkan räcker till, särskilt om den verkar på bakhjulen. 
Kanske är det bäst att försöka få stopp på motorn utan att för den skull engagera rattlåset. 
Det här är en mardrömssituation som är svår att klara. Vissa bilar med självkörande teknik känner av om och när föraren tappar greppet om ratten och bromsar då efter ett visst antal sekunder, bland andra just vissa Mercedesmodeller.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-08-15 08:12
Styggavargen

Dubbelkommando är det enda som gäller om man nu är rädd att inte kunna stanna bilen om föraren får tex ett sjukdomsfall. Handbroms kommer knappast få någon effekt alls för att stoppa en skenande bil. Många verkar tro att man kan göra mer med enbart handbroms, vilket är fel. Kan man både vrida ratt och aktivera handbroms så går det oftast att få till en kursändring, men lättast är det på vinter när det är halt. Att vrida ratten för snabbt och mycket kan resultera i voltning av bilen om greppet är bra. Köpa en gammal körskolebil med installerad dubbelkommando kanske är lösningen?

#2 • Uppdaterat: 2018-08-15 09:30
Farbror Blå

Håller med föregående talare i stort. Skulle rekommendera att kasta sig över ratten och försöka styra bilen mot ett dike om det nu finns. Jag ryckte ut på en sådan olycka förra året då en man i 75-årsåldern plötsligt hade blivit medvetslös bakom ratten.När hans fru inte längre fick svar från honom tittade hon på honom och såg hur hans huvud hängde. Vägen svängde åt vänster så de hamnade turligt nog i diket på landsvägen. Hade det varit en högerkurva hade de eventuellt kolliderat med mötande fordon. Paret klarade sig bra. Jag omhändertog mannens körkort i väntan på läkarutlåtande.
Handbromsen har viss effekt. Vilket min far utnyttjade några gånger när jag övningskörde på den gamla goda tiden då handbromsen utgjordes av en spak mellan stolarna istället för en knapp till vänster om ratten.

#3 • Uppdaterat: 2018-08-15 09:54
Anders Helgesson

Vill gärna komplettera lite utanför frågan. En "modern" elektrisk handbroms arbetar med bilens samtliga system (bromsar alla fyra hjul i kombination med ABS/ESP) för att få stopp på bilen. Trycker du på knappen till handbromsen i hög hastighet kommer bilen att bromsa mycket kraftigt samt tända bromsljusen. Förutsättningen för bromsning till stopp är att knappen hålls intryckt under inbromsningen. Först vid cirka 10-8 km/h kommer bromsen att fungera som en normal handbroms och låsa bakhjulen (i regel). Då går det även bra att släppa knappen, bilen bromsar till noll precis som om man hade ryckt i en vanlig helmekanisk handbroms.

#4 • Uppdaterat: 2018-08-15 10:32
bgl

Nyare bilar, tex. Volvo med automatlåda lär bromsa bilen hårt om man lossar säkerhetsbältet på förarplatsen!?
Har aldrig provat.

#5 • Uppdaterat: 2018-08-15 10:59
N-iklas

Det är väl främst Mercedes och Volvo som har denna dumma placering av handbromsen.
Handbroms på framhjulen är normalt inte bra då det blir instabilt och kan få aktern att sladda.

Elektrisk handbroms/parkeringsbroms fungerar inte enbart så att den bromsar alla hjul med det vanliga bromssystemet, det är bara vissa bilar som har det så och i det aktuella fallet är det väl en bra funktion, men om det ordinarie bromssystemet slås ut och inte fungerar så slås också denna nödbromsning ut.

Därför är det bättre med en separat handbroms/parkeringsbroms som inte är beroende av det vanliga bromssystemet och som enbart bromsar bakhjulen eftersom det är mindre sårbart och verkligen kan fungera som en nödbroms om den vanliga bromsen inte fungerar, men försvinner strömmen är också det utslaget, modern teknik är inte bra på att klara av tekniska fel.

#6 • Uppdaterat: 2018-08-15 10:59
pinjong

Låt hustrun köra istället om hon är friskare än mannen.

#7 • Uppdaterat: 2018-08-15 11:14
Rutger Jönåker

Om föraren svimmat och dessutom gasar så skulle jag, utöver att ta över ratten, rekommendera att slå ur växeln. Har föraren inte foten på gasen och det är en automatväxlad bil så kan man ju (ofta) växla ner manuellt och på så sätt sänka farten.

Handbroms som tar på bakhjulen bromsar inte särskilt effektivt, vet alla som provat och bör användas med försiktighet eftersom risken för hjullåsning och bakvagnssladd är stor. Handbroms på framhjulen är ovanligt. Jag känner bara till att Saab hade det förr. Att elhandbroms fungerar som nödbroms på samtliga hjul låter bra, men hur många har så? Borde bli standard och att knappen placeras mellan förare och passagerare, så att båda kan nå den. Till vänster om ratten, som i Volvo, är inte bra.

#8 • Uppdaterat: 2018-08-15 11:15
Styggavargen

Anders Helgesson, nu blev jag lite nyfiken. Det du talar om, är det någon speciell teknik eller har alla bilar som har automatisk handbroms detta system? Hur får man reda på (utan att prova i verkligheten) om den automatiska handbromsen stöder snabb nödbromsning med det vanliga bromssystemet?. Varför jag blev nyfiken, var för att jag började undra varför vi inte i så fall inte infört detta system på samtliga nya bilar, om det är så pass bra så att det kan rädda liv om föraren blir medvetslös. Nu är det många frågor och få svar :-). Mitt svar baserades endast på vanliga gamla hederliga handbromsar :-) (ryck tills vajern går av ... haha).

#9 • Uppdaterat: 2018-08-15 14:05
LC4ever

Ett tips som jag hörde, men av naturliga skäl inte provat, är att på en automatlåda tvinga in P-läget. Ska tydligen gå att "slå" i denna växel och då tar det tvärnit. Inget att rekommendera, men vid en kris kan man ju testa.
Annars är ju att slå av tändningen att annat sätt att stanna bilen.
På en manuell låda slå ur växeln till neutral och sedan trycka på elektroniska handbromsen.

#a • Uppdaterat: 2018-08-15 14:23
Anders Helgesson

@Styggavargen Jag vågar inte säga att alla har det, framför allt inte om det är ett tidigt system. Men jag kan också vända på det; hittills har jag inte stött på en bil som inte använder den elektriska handbromsen som jag beskriver ovan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.