Bild
Nästa artikel

Ljustest: Audi Q5, Mercedes GLC, Volvo XC60 (2017)

Ljus

LED-lampor i hela testtrion ger bra ljusresultat och höga betyg. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Alla tre testbilarna är extrautrustade med LED-belysning som ger mycket bra ljus. Såväl Audi som Mercedes och Volvo får betyget 4 på halvljuset. Mercedes och Volvo har dock 16–18 meter längre räckvidd, vilket ändå är märkbart vid mörkerkörning. Längsta helljuset har Volvo. Audis ljuskägla är något bredare och den lilla skillnaden ger Q5 betyget 5 på helljuset.

Audi Q5 (LED):
Halvljus, längd: 97 m.
Halvljus, bredd: 27.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 228 m.
Helljus, bredd: 36 m.
Helljus, betyg: 5/5

Mercedes GLC (LED):
Halvljus, längd: 113 m.
Halvljus, bredd: 28.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 190 m.
Helljus, bredd: 27 m.
Helljus, betyg: 3/5

Volvo XC60 (LED):
Halvljus, längd: 115 m.
Halvljus, bredd: 26.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 235 m.
Helljus, bredd: 31 m.
Helljus, betyg: 4/5

Kommentarer

#1
2017-08-25 13:08

Fortfarande får man inte veta hur Vi bilägare mäter strålkastare med intelligent ljus som anpassar sig efter omständigheterna.

Uppdelningen i hel och halvljus gäller bara för bilar som saknar strålkastare av matrix-typ eller när det intelligenta styrsystemet är avstängt.

Att inte kommentera dessa tekniska olikheter och betydelsen för mätresultaten skapar osäkerhet om hur det ser ut i verkligheten.

#2
2017-08-25 16:01

Niklas
Egentligen ganska ointressant. Jag vill ju framför allt veta vad ett helljus, eller halvljus, kan maxa och i jämförelse mellan fordonen. Hur bilens strålkastare uppför sig på de sträckor med den trafik där jag kör kan ju in ViB testa.

#3
2017-08-25 16:02

Hur stort intresse finns det för en här typen av tester?

#4
2017-08-25 17:14

Volvo bäst men så är ju nya XC60 också bäst i klassen

#5
2017-08-25 17:45

Bengt
På vilket sätt? Ljustestet visar bättre helljus för Audin...

#6
2017-08-26 09:35

"Egentligen ganska ointressant. Jag vill ju framför allt veta vad ett helljus, eller halvljus, kan maxa och i jämförelse mellan fordonen. Hur bilens strålkastare uppför sig på de sträckor med den trafik där jag kör kan ju in ViB testa."

Svårt att förstå hur man kan tro något sådant när inget tyder på att så är fallet.

För det först med en teknik där du kan köra på helljus hela tiden har du inget halvljus överhuvudtaget annat än i stad och mycket låg hastighet eller du har ett "halvljus" som är lika långt som helljuset...
Att då påstå att "halvljuset" når kanske 96 meter när det i själva verket kanske når 230 i praktiken, är det bra?

Jag vet att Insignia har helljus som kan nå omkring 400 meter, i varje fall minst 380 meter på max "helljus", trots det uppger Vi bilägare 220 meter, det beror på att det läge där de lyser så långt inte kopplas in i den test som vi bilägare utför, alltså får man inte korrekt information från testet.

Har man fel på Insignia är det rimligt att tro att man kan ha fel om fler med liknande teknik.

#7
2017-08-26 09:19

Niklas
Jag utgår att ViB anger ger helljusets längd såsom det kan prestera maximalt. Och då jag kör en del utanför stan tycker jag den siffran är intressant.
Att din Opel har den räckvidden du påstår är smått osannolikt då det behövs extraljus för att nå sådana längder. Men jag antar att det är Opel-fantastiskt....

#8
2017-08-26 09:50

Jo, den har ett specialljus som skulle kunna kallas "inbyggt extraljus" som läggs till när kameran ser att vägen är lämplig för det.

Bakgrunden är att man ville erbjuda ett mer prisvärt alternativ som närmar sig laserljusens räckvidd.

#9
2017-08-26 18:53

"Jag utgår från att ViB anger helljusets längd såsom det kan prestera maximalt"
Och om man inte gör det... vem ska kunna avslöja att de uppger fel siffra?
Om alla blint litar på det man får presenterat kan man i princip säga vad som helst och aldrig riskera minsta kritik.

#10
2017-08-27 09:37

Jag hoppas att Mercedes avbländning fungerar bättre på GLC än de andra MB som ger otrevliga "blänkare" när man möter dem.

#11
2017-08-27 21:49

Audi är helt klart bäst i klassen när det kommer till upplysning.

#12
2017-08-29 08:34

Man testar med halvljuset i ett manuellt halvljusläge, på det sätt som ljuset kommer att lysa i ex. stadsmiljö.
Man testar med helljuset på max, om bilen har dynamiskt ljus så kommer halvljuset i rörelse vara en mix mellan dessa två, vilket blir bättre än redovisat halvljus, men det går inte att testa i en ljustunnel på ett bra sätt.
Om nu Opel har 400m räckvidd i något specialläge som inte går att aktivera utan att bilen rullar så kan de självklart inte testa det, hur skulle det gå till? Köra med ljustunneln på huven i 120?
Sedan tror jag inte för en sekund att nya Insignian kan prestera 400m på helljuset, jobbar med ljus och vet vad som krävs och har mycket svårt att tro att de får ut det ur den typ av strålkastare som sitter på bilen, men visst, visa tester. Glöm inte heller bort att man inte mäter ljus vid 1 lux utan vid 3 eller 5 Lux, vilket gör att sträckan blir kortare än ett lux-diagrams 1 lux-kurva.
Gällande MB och deras avbländning så tror jag inte att det är där problemet ligger utan att halvljuset är så taggigt, se gärna diagrammen på MB C- eller E-klass.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.