Nästa artikel
Ljustest: Audi Q5, Mercedes GLC, Volvo XC60 (2017)
Ljus

Ljustest: Audi Q5, Mercedes GLC, Volvo XC60 (2017)

Publicerad 25 augusti 2017 (uppdaterad 25 augusti 2017)
LED-lampor i hela testtrion ger bra ljusresultat och höga betyg. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Alla tre testbilarna är extrautrustade med LED-belysning som ger mycket bra ljus. Såväl Audi som Mercedes och Volvo får betyget 4 på halvljuset. Mercedes och Volvo har dock 16–18 meter längre räckvidd, vilket ändå är märkbart vid mörkerkörning. Längsta helljuset har Volvo. Audis ljuskägla är något bredare och den lilla skillnaden ger Q5 betyget 5 på helljuset.

Audi Q5 (LED):
Halvljus, längd: 97 m.
Halvljus, bredd: 27.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 228 m.
Helljus, bredd: 36 m.
Helljus, betyg: 5/5

Mercedes GLC (LED):
Halvljus, längd: 113 m.
Halvljus, bredd: 28.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 190 m.
Helljus, bredd: 27 m.
Helljus, betyg: 3/5

Volvo XC60 (LED):
Halvljus, längd: 115 m.
Halvljus, bredd: 26.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 235 m.
Helljus, bredd: 31 m.
Helljus, betyg: 4/5

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-08-25 13:08
N-iklas

Fortfarande får man inte veta hur Vi bilägare mäter strålkastare med intelligent ljus som anpassar sig efter omständigheterna.

Uppdelningen i hel och halvljus gäller bara för bilar som saknar strålkastare av matrix-typ eller när det intelligenta styrsystemet är avstängt.

Att inte kommentera dessa tekniska olikheter och betydelsen för mätresultaten skapar osäkerhet om hur det ser ut i verkligheten.

#2 • Uppdaterat: 2017-08-25 16:01
Axa

Niklas
Egentligen ganska ointressant. Jag vill ju framför allt veta vad ett helljus, eller halvljus, kan maxa och i jämförelse mellan fordonen. Hur bilens strålkastare uppför sig på de sträckor med den trafik där jag kör kan ju in ViB testa.

#3 • Uppdaterat: 2017-08-25 16:02
adzam

Hur stort intresse finns det för en här typen av tester?

#4 • Uppdaterat: 2017-08-25 17:14
Ben39

Volvo bäst men så är ju nya XC60 också bäst i klassen

#5 • Uppdaterat: 2017-08-25 17:45
Axa

Bengt
På vilket sätt? Ljustestet visar bättre helljus för Audin...

#6 • Uppdaterat: 2017-08-26 09:19
Axa

Niklas
Jag utgår att ViB anger ger helljusets längd såsom det kan prestera maximalt. Och då jag kör en del utanför stan tycker jag den siffran är intressant.
Att din Opel har den räckvidden du påstår är smått osannolikt då det behövs extraljus för att nå sådana längder. Men jag antar att det är Opel-fantastiskt....

#7 • Uppdaterat: 2017-08-26 09:35
N-iklas

"Egentligen ganska ointressant. Jag vill ju framför allt veta vad ett helljus, eller halvljus, kan maxa och i jämförelse mellan fordonen. Hur bilens strålkastare uppför sig på de sträckor med den trafik där jag kör kan ju in ViB testa."

Svårt att förstå hur man kan tro något sådant när inget tyder på att så är fallet.

För det först med en teknik där du kan köra på helljus hela tiden har du inget halvljus överhuvudtaget annat än i stad och mycket låg hastighet eller du har ett "halvljus" som är lika långt som helljuset...
Att då påstå att "halvljuset" når kanske 96 meter när det i själva verket kanske når 230 i praktiken, är det bra?

Jag vet att Insignia har helljus som kan nå omkring 400 meter, i varje fall minst 380 meter på max "helljus", trots det uppger Vi bilägare 220 meter, det beror på att det läge där de lyser så långt inte kopplas in i den test som vi bilägare utför, alltså får man inte korrekt information från testet.

Har man fel på Insignia är det rimligt att tro att man kan ha fel om fler med liknande teknik.

#8 • Uppdaterat: 2017-08-26 09:50
N-iklas

Jo, den har ett specialljus som skulle kunna kallas "inbyggt extraljus" som läggs till när kameran ser att vägen är lämplig för det.

Bakgrunden är att man ville erbjuda ett mer prisvärt alternativ som närmar sig laserljusens räckvidd.

#9 • Uppdaterat: 2017-08-26 18:53
N-iklas

"Jag utgår från att ViB anger helljusets längd såsom det kan prestera maximalt"
Och om man inte gör det... vem ska kunna avslöja att de uppger fel siffra?
Om alla blint litar på det man får presenterat kan man i princip säga vad som helst och aldrig riskera minsta kritik.

#a • Uppdaterat: 2017-08-27 09:37
hultarn

Jag hoppas att Mercedes avbländning fungerar bättre på GLC än de andra MB som ger otrevliga "blänkare" när man möter dem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.