Bild
Nästa artikel

Sommartest: Opel Ampera går hela vägen

Långtest

Semestertestet avslöjade de goda och dåliga sidorna med Opel Ampera. Den är tyst och bekväm, men trång och begränsad.

Långresa med eldrift? Det klarar bara en bil. Opel Ampera behöver inga laddstopp och det är tur, för vid hotell och på parkeringar ute i landet är det inte lätt att hitta elkontakter. Under vårt 150-milatest körde vi bara drygt sju mil på el.

Opel Ampera drivs alltid av en elmotor på 150 hk. Den får kraft av ett stort T-format batteri som ligger i mittunneln och under baksätet och som bara kan laddas via elnätet. När batteriet är tomt startar en 1,4-liters bensinmotor som driver en generator, vilken ger ström till elmotorn.

Tekniken fungerar smidigt om än svårbegripligt. Plötsligt kan bensinmotorn varva upp med ett ursinnigt surrande för att en stund senare lugna ned sig och arbeta mer ohörbart.

Elmotorn har ett högt vridmoment – 370 Newtonmeter – som utvecklas direkt från start. Vid rödljusen är det få bilar som är lika startsnabba som Amperan.

Så länge batteriet räcker är det tyst både i och utanför Opel Ampera. Det enda som hörs är fräsandet från däcken. Bilen är utrustad med en extra, vänligt hummande, tuta som kan användas för att varna omgivningen.

När bilen drivs med el från ett vägguttag går den billigt – runt tre kronor per mil.  Men när bensinmotorn arbetar börjar elbilen kosta. Under testet drog Amperan 0,6 l/mil. Genomsnittsförbrukningen efter 1 500 mil är dock bara 0,38 l/mil.


Framstolarna är bekväma för förare av alla storlekar, men det är tråkigare att sitta bak. Sätena är låga, sidorutorna små och sikten riktigt dålig. Att komma in genom de låga bakdörrarna kräver en mjuk rygg.

På en lång resa är Ampera för liten för fyra. Lasten får inte väga mer än 266 kilo, passagerarna inräknade. Det blir inte mycket över till bagage men mycket ryms heller inte i det ynkliga lastutrymmet. Där ska också den stora batteriladdaren förvaras. Lasten måste lyftas över en hög, bred kant.

Opel Ampera får varken ha takbox eller dragkrok. Det är en bil med alltför många begränsningar för de flesta av oss. Men tekniken upphör inte att fascinera.

Plus: Tyst elmotor, sköna framstolar,  underhållande instrument.
Minus: Surrig bensinmotor, instängt baksäte, lågt insteg, litet och svårlastat bagageutrymme, usel bakåtsikt, högt pris.

Läs hela sommartestet med våra fem långtestbilar i Vi Bilägare 10/2012. Ute nu i butik.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera på sommaren?

Långtest

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.

Kommentarer

#1
2012-08-15 11:27

Jag förstår inte heller den här trenden med höga plåtsidor och små tittgluggar till fönster. det blir en instängd känsla i bilen vilket i alla fall inte tilltalar mig. Om man bortser från den begränsade lastkapaciteten och plats endast för 4 i bilen så tycker jag att själva tekniken i bilens drivning verkar inte så tokig.
Genomsnittsförbrukning på 0.38 på 1500 mil är riktigt bra.

#2
2012-08-15 15:06

Ampera har även en del av sidorna målade i svart så att sidorutorna ser högre ut än dom är i verkligheten, en synvilla alltså.

#3
2012-08-15 15:23

Varför en svartmålad list på sidan? Kunde de inte låta fönstren går ner den biten istället för att ha den svarta listen?

#4
Förstikön
2012-08-15 15:37

266 kg last inklusive passagerare - vilket jämrans skämt. Eftersom den teoretiska normalvikten för föraren brukar vara ca. 75-80 kg, betyder det att jag och mina två tonårsgrabbar (båda längre än undertecknad, men inte lika "välväxta") kan ta med generösa 30-35 kg bagage (tillsammans!) när vi väl har lyckats tränga oss in i detta batteribilarnas flaggskepp. Fullt i klass med Ryan Air med andra ord, möjligen priset undantaget.

#6
Förstikön
2012-08-15 17:51

@trasten: Jag tycker nog inte att en längd på en bit över 190 cm och en vikt kring 90-100 kg är speciellt amerikanskt eller ens anmärkningsvärt för mina båda tonårsgrabbar (15 och 17) som båda tränar ganska intensivt. Att jag vid 50+ har en något högre matchvikt vid i stort sett samma längd är inte heller särskilt märkligt.

#8
Förstikön
2012-08-15 19:40

@trasten: ok

#9
2012-08-15 20:02

Förstikön, jag skulle tro att 266kg last är utöver tjänstevikten.
Förarens vikt räknas inte in i dessa 266kg.
Jag försökte förgäves få reda på detta på Amperas hemsida, men den är ovanligt korkat uppbyggd så jag gav upp.
Men visst är det dåligt.
Lika dåligt som att det varken går att få drag eller att ha takbox?
Fånigt.

#10
Förstikön
2012-08-15 20:12

@Saabnisse: Förarvikten var redan "avdragen" i min kalkyl. Det blir i alla fall bara 30-35 kg över till bagage för oss tre, plus att en av grabbarna måste ligga på tvären i baksätet på grund av det fullständigt otillräckliga utrymmet bak.

#12
2012-08-15 22:46

Det känns som första gången man kunde läsa det här s.k. ”testet” var i april eller maj, länge sedan i varje fall, om man nu tycker det är så bra med repriser så borde man tydligt tala om att det som står är gammalt material och inget som skrevs förra veckan.

I just det här fallet har det hänt en hel del sedan detta skrevs och om det står inte ett ord.
Risken är överhängande att den som inte är proffs på sidan och vet precis vad det handlar om får dålig och missvisande information.

#11
2012-08-15 22:56

Håller man sig under sex mil per dag i sitt nyttjande av bilen till jobbet eller det dubbla om man har laddmöjlighet på jobbet så kan man komma ner till verkligt låg bränsleförbrukning för att inte tala om motorförslitningen som då uteblir med möjlighet till längre tid mellan service på den nästan oanvända förbränningsmotorn. Elmotorn lär inte behöva någon service överhuvudtaget under bilens hela livslängd.
På Transportstyrelsens webbplats står nu: "Tjänstevikten är bilens vikt "körfärdig" inklusive föraren. Last och passagerare ingår inte." samt "Totalvikten är summan av tjänstevikten och maxlasten. Maxlast är den tyngsta last som bilen är konstruerad för."

#13
2012-08-16 08:14

Det märkligaste med den här bilen är väl ändå prissättningen.
I US kostar Volt från $ 31.465 eller $ 249/månad !
Med de priserna skulle väl den här lilla bilar kunna vara konkurrenskraftig även i Sverige?

#14
2012-08-17 09:35

"PREVIA": Du tror inte att tillverkarna kommer att ha några serviceintervaller även på den här typen utav fordon? ...Jasså motorn har bara varit igång en timme på ett år? ....OCH?
Lite på att service blir kostsamt även på elbilar och att verkstaden hittar nya argument för att kunna ta betalt.
Anledningen till att de redan idag anser sig kunna ta skrattretande mycket betalt är ju för att de hävdar att de gör så mycket mer än att bara byta oljan på motorn. ( om de sedan gör allt det där är en annan story )

På sin höjd kan vi framöver bara glädja oss åt att vi slipper macken,..men totalkostnaden lär inte bli lägre för bilisten oavsett hur bilen drivs.

"saabnisse": Samma sak är det med alla andra bilar i USA.....En Prius kostade från 150.000kr såg jag för ett tag sedan och även om det då är fjolårets modell så kan man ju inte klaga på priset.
En fullutrustad Camry kostade drygt 200.000kr o.s.v

Samma prissättning här vore ju inte fel!

#15
2012-08-19 10:20

Jag lämnar inte bilarna till någon verkstad så för mig skulle det gå bra att köra på el hela tiden. Men för många som tror att det är någon nytta med att lämna in bilen så kan säkert biltillverkarna hitta på att bilen behöver någon form av service även om dom bara körs på el. Jag tror att jag sparat någon krona på att serva bilarna själv de senaste fyrtio åren.

#16
2012-08-20 10:23

N-iklar:
Den här artikeln publicerades för första gången i Vi Bilägare 10/2012 som utkom i juli, inte i maj eller i april.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.