Bild
Nästa artikel

Sommartest: Mercedes B-klass ett vinnande koncept

Långtest

Semestertestet avslöjade de goda och dåliga sidorna med Mercedes B-klass. Den är stark och snål, men har små knappar.

Taket höjer sig någon decimeter över de andra långtestbilarna och det är förklaringen till varför Mercedes B, trots kompakta yttermått, är så rymlig. Med högt till taket kan sätena göras mer upprätta, vilket ger gott om plats för benen. B-klass har bättre benutrymme i baksätet än Mercedes stora S- och E-klass.

Nya B-klass är byggd på ett helt annat sätt än föregångaren som hade ett dubbelt golv och som var hög att klättra in i. I nya B-klass är golvet dubbelt bara under baksätet och det är lågt och bekvämt att stiga in.

Bagageutrymmet är lättlastat, väskorna kan bara ställas in. Vår bil har, för 6 500 kronor, utrustats med ett så kallat vario plus-system som gör den extra praktisk. Baksätets båda delar kan var för sig skjutas 14 centimeter i längsled och sätet kan förstås också fällas.

När ryggstöden viks ned, sjunker sittdynorna lite och om det ställbara golvet i bagaget placeras i sitt högsta läge blir lastplanet helt slätt och jättestort – bilen rymmer över 1,5 kubikmeter gods.

Även passagerarstolen fram kan vikas ihop och då kan man lägga in en stapel 2,5 meter långa brädor i Mercan.

I vår bil sitter minsta dieseln, på 1,8 liter och med bara 109 hästar. Den motorn upphör aldrig att förvåna! Vi brukar roa oss med att låta nya förare gissa hur stark den är. De flesta svarar 130–140 hästar!


De flesta trivs bakom ratten. Mercan är pålitlig, även i en hård panikmanöver. Karossen svajar, men hjulen håller fast i vägen och bilen tar sig säkert genom de fyra svängarna. Antisladd-systemet fungerar perfekt. B-klassen har även en radar som spejar framåt. Om bilen riskerar att krocka varnas föraren samtidigt som bromsarna förbereds.

En del förare tycker att knapparna på mittkonsolen är väl små. Det är den allvarligaste anmärkningen. Mercedes B är helt enkelt ett vinnande koncept.

Plus: Stora rutor, stark och snål motor, hög körställning, flexibel inredning, lättlastad.
Minus: Små ventilationsknappar, dyra lastbågar.

Läs hela sommartestet med våra fem långtestbilar i Vi Bilägare 10/2012. Ute nu i butik.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes B-klass på sommaren?

Långtest

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.

Kommentarer

#1
2012-08-14 10:21

Ja det är verkligen ett vinnande koncept. Det tycker jag också.

Bland det första jag reagerade på när jag provsatte B-klassen för första gången var just att ventilationsknapparna satt långt ner och där med lite svåra att se. Men nu när jag har bilen så tänker jag inte på det. Acc:n fungerar så bra att jag sällan behöver trycka på någon knapp. Men när jag gör det så får jag bekräftelse i nederkant på dataskärmen på vad jag t ex ställer in för temperatur.

#2
2012-08-14 10:33

En riktigt bra bil säger taxichaufförerna man åkt med, deras bilar går ofta på gas.

#3
2012-08-14 10:55

Verkar vara en vettig bil för någorlunda vettiga pengar. Hög sitt position är bekvämt med lätt insteg i och ur bilen,något man uppskattar när man passerat 50år. ;o) Faktiskt en bil jag skulle kunna tänka mig att ha! Eller en Honda FRV.

Provsatt en ny B-klass på VEHO bil i K-Stad och bilen verkar vettig,kollade även på en begagnad silvermetallic. Men denna bil hade man lackerat om det var mycket dåligt gjort tydliga skiftningar i färgen i jämförelse mot de ytor som inte var omlackerade detta borde den som lackat bilen se med sitt tränade öga. Jag såg det på långt håll och sa det till försäljaren,det hade han ingen aaaning om sade han. Kanske har man nu lackat om bilen på dessa bilder. Men den värsta sidan visar man inte upp nämligen den högra.

http://www.vehobil.se/bilar.php?regno=HHL564#

#4
2012-08-14 12:00

En helt klart vettig bil,värd att överväga om den är så rymlig som den verkar.
En oro för mig är garantierna och servicekostnader.
"Thommys": hur ser det ut med bränsleförbrukningen nu efter ca 1000 mil?
Serviceintervaller/kostnader ?

#6
2012-08-14 12:26

Mistro, jag ligger på ca 0,5 l/mil diesel i snitt i verklig förbrukning. Då snålkör jag inte, men är heller ingen gasglad person. Jag kör en del landsväg, en del motorväg och lite körning i samhället.

I service betalar jag 279 kr/månad i tre år. Då får jag köra upp till 2500 mil/år och max 7500 mil på 3 år. Bilen måste in minst 1 gång per år, så håller jag mig under 2500 mil så blir det tre service jag gör under perioden och fyra år till den service jag måste betala fullt pris för. Om man kör precis 2500 mil/år så blir kostnaden för service 1,34 kr/mil på tre år.

Garantin är 2 år, men man har möjlighet att köpa till 1 eller 2 år för ca 4500 kr respektive 9600 kr. Det har man upp till ett år efter köp på sig att bestämma om man vill ha eller ej.

Man kan även köpa allt i ett paket så att man betalar både för service och garanti per månad när man köper bilen. Men då kan man bara få 3 års garanti som max.

#7
2012-08-14 12:34

leifer @ men nu tog Du verkligen i i överkant!
Så där stor tekniskt och prisvärd skillnad kan det inte vara mellan dagens olika bilar.

#8
2012-08-14 12:36

Som leifer sa, rostskyddet har de inte testat än. Det väntar vi på.

#9
2012-08-14 14:01

Den har en allvarlig anmärkning som inte ViB tar upp.
Automatlåda kan endast levereras med största bensinmotorn och tillsammans med lite nödvändig extrautrustning närmar man sig 360000:-
Lågt prissatt leifer, mja jag vet inte riktigt.

#10
2012-08-14 14:07

Även om leifer skönmålar och brer på lite väl mycket i sin iver att försöka göra narr av oss andra och det som vi har framhållit här på sajten som Mercedes signum, är det mesta i leifers alster ändå rätt korrekt - dock med behov av vissa justeringar.

Thommys, du har verkligen köpt en finfin bil. Själv har jag varit rätt låst på C- och E-Klassen, men nog borde jag ta mig en rejäl tur med den här bilen. Aha-upplevelsen kan komma att bli rätt stor, misstänker jag. Men som jag har skrivit många gånger förut, en Volkswagen Passat är inte fel den heller. Jag har mött ganska många B-Klass häromkring den senaste tiden, så visst har den träffat rätt i den tilltänkta kundkretsen.

(saabnisse, du inser väl vad leifer håller på med?!)

#11
2012-08-14 14:14

saabnisse

Nej, automatlåda går att få till samtliga motorer. Däremot går inte den största bensinaren att få med manuell.

#12
2012-08-14 15:30

Då är den billigare att köra och serva än den Dieselbil som jag har nu! :(
Min bil snittar 0.56l/m med en snittfart på 48km/t ( vilket tyder på en hel del bykörning )
Det känns dock inte omöjligt att den skulle kunna gå ganska mycket billigare men man har ju de rutinerna som man har.

Service fick jag precis reda på ligger på 3258kr för 1500 mil och för 3000 mils så tillkommer 1200kr = 2,57kr/milen
Bilia ville ha 4100kr för en 2000 mils service till en Clio vilket skulle vara den lägsta kostnaden för en service ... :(
Till detta tillkommer kostnader för lånebil med ett antal hundralappar per tillfälle!

Förstår inte varför det snackas så mycket om att MB är dyr att serva men de har kanske lärt sig att knyta till sig kunderna bättre?
Vet att Bilia ibland har bra priser på sådana paket och på vissa modeller,..eller hur man nu skall se det med "bra" priser.
De första gångerna en bil servas är det nog inte så mycket som kollas.
Efter 6000 eller 8000 mil brukar dock kostnaden skena iväg ordentligt utan att någon mekaniker har kunnat förklara varför. ( d.v.s om bilen inte är gammal nog att bli "billigare" igen ;)

Senast jag pratade med en mekaniker så avrådde han bestämt att köpa en MB och särskilt då A och B -klass då han sa att de strular en hel del och reservdelarna är extremt dyra.
Kan jag köpa en MB för vettiga pengar och fixa ett serviceavtal så varför inte?

#15
2012-08-14 20:36

Precis, gör som simon_d säger.

#16
2012-08-14 21:22

Helt klart en kandidat vid nästa bilbyte, eftersom jag vill fortsätta att köra på gas. Och den verkar ju ha en hel del andra goda egenskaper också.

#17
2012-08-14 22:32

Ok, nu hittade jag, konstigt att man inte anger det direkt!
Men det var ju ett kraftigt påslag 21900:-!

#18
2012-08-15 03:48

Haha testade att bygga en B-klass men tröttnade snart. Ville ha de snyggare större fälgarna, då var jag tvungen att välja ett paket för 33 000 kr. Sen ville jag ha läderklädsel - då var jag tvungen att välja ett annat paket för 14 700 kr. Silvrig panel går inte att ha med brunt helläder heller. Då blir det svart halvläder. Kostar dock fortfarande 14 700. Tar man svarta paneler försvinner 18"-hjulen och ersätts med 16! Man kan dock gå tillbaka och ta 18 igen.

Vad är det för en IDIOT som gjort det här systemet? En annan gång försökte jag bygga en C-klass och hela skiten låste sig när det blev för många dependencies. Helt rubbat!

#20
2012-08-15 07:14

saabnisse Mercedes automater har aldrig varit billiga. Men de är ändå billigare än BMWs. Köper man utrustningspaketet business så blir automaten ett par tusen billigare.

#21
2012-08-15 07:17

simon. Men mycket beror på att det just finns mycket extra att köpa också. Håller man sig till paketen blir det inte så farligt.

#23
2012-08-15 08:47

Jag håller med Roger, jag försökte också bygga en C-klass, men även jag tröttnade och beroende på det röriga upplägget hittade jag inte att det gick att få automat.
Jag har kollat många andra liknande bilsajter, men hittar knappast någon krångligare.
Men ok, man måste väl be om hjälp av en bilnasare, det kanske är det som är meningen, då finns ju chansen att bli övertalad att lägga till en hel del man inte tror sig behöva.

#24
2012-08-15 08:59

simon ". Men det finns mycket "lull-lull" som man blir sugen på!" ja vet, samma här. Men man måste dra en gräns för annars tar priset överhand. Helt plötsligt är man uppe i ett pris så att man lika gärna kan gå upp i storleksklass istället. Man förlorar så mycket pengar den dagen man säljer om man har mycket utrustning. Jag brukar dra en kostnadsgräns vid 20% för utrustning av bilens grundpris. Jag får ransaka mig själv vad jag verkligen behöver. För det mesta blir man nöjd ändå.

#26
2012-08-15 09:05

saabnisse ja den är lite omständig att hålla på med. Det kommer mycket tillägg till vissa saker. Det krävs i bland lite förkunskap för att förstå varför. Vissa saker står det 0kr på och när man väljer det så krävs det fler dyra tillval. Ofta är det paket det handlar om. Börja med paketen så brukar det gå lite bättre.

#27
2012-08-15 11:30

Helt riktigt, Mercedes bilbyggarprogram är krångligt - ända tills man har lärt sig det, för då går det snabbt och lätt. Problemet är bara att många antagligen tröttnar och skräms bort. Som Thommys påpekar, börja med att klicka på "Paket" för att få en snabb helhetsbild. Annars är det bara att välja "Drivlina" etc. så får man upp möjliga tillval. Efter ett tag lär man sig också att om man stannar med musen över till exempel extra feta fälgar så kommer tilläggspriset på kanske (gissar bara nu) 17 900 kronor upp. I det läget inser man snart att om man klickar där så kommer det som ett brev på posten upp en ruta med krav på att välja mer utrustning - eller att återgå till den befintliga konfigurationen. Men som sagt, så där värst användarvänlig är den inte.

#28
2012-08-15 11:59

Håller med "saabnisse" till fullo,..men det gäller tyvärr dem flesta fabrikatens hemsidor.
Ibland undrar även jag om det är idioter som har byggt hemsidorna!
Citroen hade en fullständigt usel sida och då man klagade på den så fick man reda på att en ny var under uppbyggnad.
Efter ett tag slutade den gamla sidan att fungera helt men det fanns ingen ersättare!
Det tog nog drygt ett år innan den nya sidan var klar och den är nog fan än sämre! ( hur är det möjligt? )

Riktigt kul blir det också när HANDLAREN ber en om att titta efter AKTUELL info på sidan då man ber om hjälp eftersom att säljaren inte har en aning.
Då är det ju ganska bra att sidan fungerar och har rätt info,...vilket tyvärr sällan hör till vanligheterna.

Fords sida har jag försökt att brottas med flera gånger men aldrig fått den till att fungera eller fått ut den info som jag vill ha,...efter ett tag ger man upp!
Sedan begriper jag inte varför så många skall krångla till utrustningspaketen till den grad att det blir löjligt?

Om jag nu värdesätter skinnstolar framför dyra Alufälgar,..varför kan jag inte få det då?
Varför måste jag först köpa ett visst paket för att SEN kunna välja till en viss utrustning?
Många gånger finns det så många utrustningsalternativ att handlaren inte ens kan förklara eller än mindre visa hur dem ser ut!

Extrautrustningen kan vara viktig för att ge en viss modell rättvisa,..men ibland blir det oskäligt mycket dyrare och jag kan ju tänka mig att det måste vara roligare att köpa en bil då man själv vet om vad man egentligen har betalat extra för.

Nu senast ville jag ha en rymlig och prisvärd bil och hade sett några tester på 308Sw.
Fastnade för dess rymd och lösningen på bakstolarna och åkte därför för att titta på bilen...Väl där fick jag långt om länge reda på att dessa stolar i baksätet inte var standard,men om jag valde ett dyrare paket så kunde jag köpa till dessa stolar för 7.000kr.
Visst...man skulle fått lite annat kul också som glastak m.m men den bilen var drygt 30.000kr dyrare + då kostnaden för stolarna som skulle tillkomma = väldigt dyra stolar!

Sen visade det sig att bilen var prissänkt drygt 20.000kr och man kunde få den direkt OM man inte valde till någon extra utrustning! ( d.v.s en lagerbil )
I det läget kändes långt över 50.000kr inte befogat + väntetid.
Med lite roligheter som skinn och xenon som givetvis bara kunde fås i det dyrare alternativet så skulle bilen ha kostat 80.000kr mer = horribelt mycket pengar på en sådan billig bil.

#29
2012-08-15 15:38

Lättare att välja en ny eller begagnad Lexus där allt är med från början med den begränsningen att man inte kan bli lika originell och skilja sig från mängden med något eget val av utrustning.

#30
2012-08-15 16:56

Leifers första kommentar i spalten är ironiskt så att det bara osar om det - ändå tar snabb95 och saabnisse det på allvar! Humor. :-)

Roger retar sig helt förståeligt på Mercas variant av "Bygg din bil". Jag har retat mig på VW:s. Och Fords. (Bägge blandar paket och lössa tillval hej vilt.) Och Citroëns (som hängde sig.)
Och visst blir det snabbt dyrare - mycket snabbt.
Fler här har uppenbarligen retat sig på eländet.

Saabs funkade dock bra om än lite rörig. Lexus är OK.
Så det finns några att ta efter.

Som lätt begagnad med mycket tillval är denna Merca säkert ett kanonköp! (I simon_d:s anda, alltså)

#31
2012-08-15 17:13

Lössa tillval Roy ... är det så'na små kryp som kliar utav helskotta?
;o)

#32
2012-08-15 17:18

Man vet inte vad man behöver förrän man har det saabnisse.
Dagens bilar har ju mängder av nödvändigheter vi inte visste, vi inte kunde leva utan :o)

#34
2012-08-15 18:37

Hur mycket extra kostar automatlådan leifer?

#37
2012-08-15 19:21

Blanda inte in mej Kapten. Jag försökte testa leifer med min fråga om han visste prisskillnaden mellan manuell och automat. Faktum är att även Toyota kostar extra med automatlåda.
Har fullständigt klart för mej att leifer försöker ironisera ... men det är väl bättre det än det det vanliga, lite invecklade tänket om transparent kvalité och verkliga miljöbovar .. med mera? :o)

#41
2012-08-15 22:56

Jes, jag är ledsen, det var inte meningen att dra in dig i det här. Ber tusen gånger om ursäkt.

#42
2012-08-16 03:32

Kapten, jag måste nog hålla med simon_d och tycker nog att leifer lyckats variera sig förvånande mycket inom de kvalitetsramar i den yppersta lyxklassens sfärer som Mercedes hör hemma i om man använder ironi till fullo.
Och egentligen är ju innebörden inte så väsensskild från det du själv med färre och mindre välformulerade ord brukat skriva - och då allvarligt menat.
Så visst förstår jag att det svider när någon skriver alla de där vackra tankarna som du själv känner - utan att mena det.

#43
2012-08-16 15:54

Jaha, här skrev jag ett svar till Roy som helt sonika raderades - trots att det inte innehöll något stötande. Men jag försöker igen (kortversion): Det svider inte det minsta att leifer dummar sig. Jag har svårt att förstå hur du kan göra den tolkningen. Det är faktiskt riktigt roande. Dessutom slipper jag nu att gå i ständiga svåromål mot leifers förvrängningar och fick helt plötsligt en massa tid över och det känns ju bra. För mig får detta gärna fortsätta.

#44
2012-08-17 11:06

Har bilen startproblem, eller sitter föaren och sover ??
Bilen hade nyss uppenbara problem att ta sig ombord på Ekeröfärjan.

#45
2012-08-17 12:51

En sak som jag har funderat på då det gäller dem fel som drabbar testbilarna är att vem säger att inte verkstäderna "Mörkar" en hel del fel då dem är inne på service eller rep.?
Tidningen har sagt att verkstäderna inte vet vem som äger bilarna men hur svårt är det att söka detta på regnr? ( något som dem för övrigt gör ändå )

Har testförarna ingen kontakt med verkstäderna alls,..så att det framgår vem som kör bilarna?
Menar bara att det kan vara svårt att leka "medelsvensson" när bilarna ägs utav OK-Förlaget!??

#46
2012-08-20 13:49

Som Mistro är inne på. Blir inte verkstäderna än mer "välvilligt" inställda till fel som kanske upptäcks vid service då de ser att det står "Vibilägare" med stor text på sidan av testbilen,eller tas de bort inför service.

Jag menar det är ju inte säkert att det är så lätt att få samma bemötande som Vibilägare får för oss medelsvensson hos verkstäderna med våra bilar om de tex drabbas av fel som ska tas på garanti eller goodwill.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.