Bild
Nästa artikel

Sommartest: Hyundai i40 kommer långt

Långtest

Semestertestet avslöjade de goda och dåliga sidorna med Hyundai i40. Den är bekväm, men har krångliga lastbågar.

Hyundai i40 åker vi gärna långt med. Den har stora, rejäla framstolar som är sköna att sitta i många timmar. Passagerare i baksätet häpnar över hur mycket plats det finns. Men glädjen grumlas strax, för de ser inte så bra ut. Dörrsidorna är höga och man sitter ganska djupt.

I40 finns att köpa med ett stort glastak och det är nog en bra investering om man ofta kör med passagerare bak. Men det saknas alltså på vår bil. Däremot har den mycket annan utrustning. Farthållare, kylt handskfack, elmanövrerad förarstol, parkeringsvarnare och regnsensor gör vår i40 bekväm.

Både bak och fram finns stora fack, så det är lätt att hålla ordning i bilen. Kupén är också relativt lätt att städa, men i lastutrymmet fastnar skräpet i den billiga mattan.

I stora i40 får familjens bagage plats utan problem men lastutrymmet är inte särskilt smart inrett. Det påminner om ett lego med en massa olika delar som ska sättas fast och passas in: två kassetter med lastgardin och skyddsnät och en mängd luckor som döljer fack under golvet.

136-hästarsdieseln är miljöklassad och ska, enligt fabrikanten, kunna gå på 0,45 l/mil. Det innebär att bilen kommer över 150 mil mellan tankningarna! Riktigt så snål har den hittills inte varit, men vi är ändå sällsynta mackbesökare.


Motorn kan vara lite tjurig och tjuvstannar ibland med en dov smäll. Väl uppe i fart orkar den däremot fint, men den behöver varvas för att ge sitt bästa.

Det är vilsamt att köra i40. Den går lugnt och spårsäkert, fast det kan dåna rätt hårt om däcken där asfalten är grov. På kurviga landsvägar är den underhållande med sin starka motor, lättväxlade låda och precisa styrning.

Ett halvt ton last är tillåtet att stuva in i Hyundai i40. Men om bilen är tungt lastad ska man ta det lugnt. I väjningsprovet brast plötsligt bakvagnen ut i en våldsam sladd som inte ESP-systemet hann få bukt med.

Plus: Långt mellan tankningarna, bekväma stolar, stora utrymmen, välutrustad.
Minus: Lösa delar i bagaget, djupt baksäte, krångliga lastbågar (48 delar).

Läs hela sommartestet med våra fem långtestbilar i Vi Bilägare 10/2012. Ute nu i butik.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i40 på sommaren?

Långtest

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.

Kommentarer

#1
2012-08-08 09:41

Det är en Hyundai i40 ni har i teststallet! Om ni inte visste det menar jag.......;o)

#2
2012-08-08 09:47

Det är inte bara 1 ställe ni skrivit fel på heller....dyskalkyli kanske? :P

#3
2012-08-08 09:49

Slarv av mig som nu är rättat. Ber om ursäkt för missen.

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, tillförordnad webbredaktör, Vi Bilägare

#4
2012-08-08 10:21

Shogun, hur stämmer erfarenheterna med dina?
Nu vet jag ju att din i40 är väsentligt modernare, du har ju inte en forntida pinne att rycka i när det behövs växling, men det övriga?

#5
2012-08-08 10:33

Problemet är att automatväxlad i40 drar extremt mycket mer bränsle än den manuella, vi talar om 1,5 dl, så det borde skilja en del.

#6
2012-08-08 10:55

Ja,det stämmer den drar ca 0,68 l/mil upp och ned lite. Men nu var det några tankningar sedan jag räknade men jag ska göra det de närmsta dagarna så jag kanske skriver på forumet i tråden där. Men automat är värd de extra dropparna enligt mig. Men det finns snålare automater.

Panorama taket är trevligt med ljusinsläpp. Backkameran mycket bra,regnsensorn vill jag inte vara utan till vindrutetorkarna. Värme i ratten kanon! Att inte alla bilar utvecklade i norden och för norden har det!?

Ljuset vintertid är under all kritik,extraljus behövs!

Dock är våran en maxutrustad i40 Sport,slutpris med lackbehandling och rostskyddsbehandling Dinitrol,dragkrok motorvärmare kupeuttag ca 375000kr så värdetappet kommer att bli stort.

Sedan stolarna är ganska bekväma dock lite hårda tycker jag personligen. Det är sportstolar med lite större sidovalkar mot normalversionen av i40 och skinnklädsel.

#7
2012-08-08 13:20

Shogun:
Har du samma motor, eller en starkare? Har fått för mig att du har en starkare...

Regnsensor är en av de bästa finesserna, så bekvämt! Fransmännen var ju tidiga med detta, det tog några år till innan andra fabrikanter fick upp ögonen för regnsensorn.

Och som du säger: varför har inte fler rattvärme? Smart finess!

#8
2012-08-08 14:00

"Shogun" och "hultarn": Ja regnsensorn är väldigt bekväm men jag lärde mig aldrig förstå det i mina två tidigare bilar utan ansåg mer att det var något som man kunde vara utan.
Nu råkar denna sensor saknas i mina nuvarande bilar och jag retar mig varje dag på detta,..men sensorn ingick i ett dyrare paket som vi tyvärr valde bort.

Att köpa bil är ju som bekant dyrt nog och även om man vill ha allt så måste man prioritera någonstans.
En mellanklassbil blir snabbt 100.000k dyrare med lite inbyggda leksaker och det är förlorade pengar dag 1.
Vi har bara haft en bil som varit maxutrustad och det var en Galant GDI -00( all utr. förutom V6 då förståss som kostade något mer )
En underbar bil men vi fick inget extra för all utrustning då den såldes :(
så numera är vi mer sparsamma med hur bilarna utrustas,tråkigt men sant.

#9
2012-08-08 14:17

hultarn.

Det är samma motor som vib har 136hk dieseln även i min. Det är den starkaste dieseln. Finns också en på 115hk. Och en 177hk bensinare på 2,0liter.

Tycker regnsensorn dock är lite seg innan den börjar slå,justerbart så den slår tidigare,någon som vet om det går att programera?

Lite däckbuller vid grovvägbeläggning men så är det 18" hjul 225/45.

Vet inte om jag hittar så mycket mer negativt att säga bilen ger ett positivt intryck men det räcker nog med de mer enklare utrustade modellerna som också har allt vad du behöver. Men jag ville ha skinnklädsel.

#10
2012-08-08 15:17

Jag beundrar de som vågar köpa en i40 till samma pris som en v70 eller en Passat. Jag skulle aldrig vågat.
Köpte en Passat 2.0TDI 170hk DSG GT + premiumpaket med värmare&uttag, läder, dragkrok diverse annat lull + 16" alu vinterhjul för 290k.
Jag kan förvisso tänka mig bättre bilar än Passaten. Men för 290k är det väldigt mycket bil för pengarna.

#11
2012-08-08 15:18

Det jag försökte säga är att jag tycker att i40:in är en dyr bil med tanke på att det finns etablerade konkurrenter till samma pris. Den borde ju försöka hamna under v70:n eller Passaten.. På så sätt stjäla kunder.

#12
2012-08-08 15:56

mikylainen.

Du är en fegis ;o) Jag tycker det är kul att byta och prova nya osäkra kort.

Visst finns det betydligt billigare versioner än min som verkligen kan konkurrera med V70,läs VIB test. Men försök få svensson att byta från Volvo till Hyundai! Det blir nog inte det lättaste,sedan så är det tjänstebilsmarknaden som Volvo är starka på därav försäljningen.

Men vi är två på mitt jobb som kör i40 jag har versionen Sport den dyraste och en har versionen buisness med tillräckligt mycket utrustning som man behöver. Den betalade han mellan 225-230tkr för en bensinare 177hkr motor med som sagt buisness version. Här kommer en lista så de olika versionerna kan jämföras.

http://www.hyundai.se/dw/hyundai/docs/pics/i40K_Produktfakta_120327.pdf

#14
2012-08-08 16:04

Det gör den också "milkylainen",..men Hyundai med flera har det med att konstra till det med paketen.
i40 är väldigt prisvärd om man "klarar" sig med basmodellen,...dock brukar det ju finnas något som man vill ha extra och då kostar det multum eftersom att den utrustningen bara går att välja till genom paketen..
Just Passat med den utrustningen som du nämner är oerhört prisvärd och det förvånar mig att många då väljer t.e.x V70 istället.

Var med en släkting för snart två år sedan och fick pris på en i det närmaste maxutrustad Passat med samma motor och paket som din ....pris: 295.000kr,..tror dock att den är något dyrare idag!?

#15
2012-08-08 16:12

Kör du frugans bil som din jobb bil "shogun"....hur var det nu igen, med alla dina andra bilar som du har i arbetet...ibland är det inte lätt att hålla isär fantasi o veklighet. ;-)

#16
2012-08-08 16:25

Uppmärksamt Tysken!
Visst har vi läst att det är "frugans" bil .. Den där i40.
De har kanske bytt??

#17
2012-08-08 16:34

Det som är modigt är inte att köpa en Hyundai med tanke på andrahandsvärdet, utan det är att köpa en bil med mycket utrustning. Där ligger den mesta av förlusten oavsett märke. Men vad gör man inte om man vill ha utrustningen. Synd bara att de som köper bilarna begagnade inte tycker samma sak om utrustning. Det tar så många år innan gemene man lär sig vad som finns i utrustningsväg och lär sig uppskatta den.

Själv är jag en som älskar allt nytt som kommer och gärna provar. Regnsensorn var en sådan sak jag köpte till och provade för nu 11 år sedan i en Mercedes C 200 CDI, och först nu börjar gemene man veta vad det är och hur bra den är. Själv önskar jag att folk snarast ska få upp ögonen för bakkameran. Det är ingen ny unik uppfinning, men den är alldeles för bra för att inte den ska bli var mans sak.

Adaptiv farthållare är en annan bra sak, men rätt dyr fortfarande. Helljus-assistent är också bra, men den behöver finslipas. Den klarar inte att blända av för lastbilar tillräckligt bra vid backkrön. De små lamporna på lastbilarnas tak räcker inte till för att ljuset ska blända av. Där emot, bilar som ligger framför missar den aldrig. Det klarar den suveränt, trotts att de inte lyser så starkt heller.

#18
2012-08-08 17:08

Tänk så många ordmärkare det finns. Och otrevliga typer som inte tål att man sagt att deras "lilla" prestige bil inte håller måttet,de är långsinta.

Klart som f-n att vi äger bilen ilag iallafall i våran familj jag tror till och med bilen står på mig! Så visst kör jag den till jobbet ibland,helt naturligt i en "vanlig" familj. Jag kör tillomed BMW 530i till jobbet ibland. Det händer att jag kör alla bilar till jobbet ibland (men inte samtidigt). Men så är det inte i alla familjer förstår jag!

#19
2012-08-08 17:22

Problemet med att ljuga är att man inte kommer ihåg.
.
Vem är "frugan"? ... Två här i fälten nämner denna tvingade bilägare ... Uno och Shogun!

#20
2012-08-08 17:32

Man dömer andra efter sig själv! ;o)

#21
2012-08-08 17:38

Nej Conny. Du ertappas ofta med olika och motstridiga uppgifter.
Din mission är dock obegriplig.

#22
2012-08-08 17:40

Intressant diskussion om priset här.

Förr, när Skoda, Kia, Hyundai och liknande, var rena lågprisvarianter som ibland var baserade på gamla utgångna modeller av större fabrikat, då var de billiga.

Men, idag är ju de fabrikaten i allra högsta grad lika moderna som "vanliga" bilar, och kan ju därför prissättas därefter. Jag tror inte att kvaliteten är sämre på dem än någon annan idag.

Däremot så får man ju aldrig tillbaka vad extrautrustning och paket kostar, så oavsett fabrikat kommer bilen att sjunka extra mycket. Särskilt gäller det förstås lyxigare stora bilar. Där gör man klipp på en 2-3 år gammal bil!

Med det i tanke skulle man ju bara köpa basmodeller, men hur kul är det? Man vill ju trivas i bilen, ha mer kraft, ha smarta funktioner som hjälper till i vardagen.

Det finns förstås vissa bilar med kalaspaket till kalaspris, ofta på bilar som börjar närma sig generationsbyte. Fast, de kommer ju sjunka ändå, för de är av "gamla modellen" när man sedan byter in dem...

Sensus: bilar kostar.....

#23
2012-08-08 19:15

hultarn.

Ja det är intressant detta. Helt klart är att det kostar att ha bil,speciellt som Thommys är inne på om man köper en som har mycket utrustning. Som "min" och "frugans" bil,den kommer att ha en makalös värdeminskning framöver,det vill man nog inte ens tänka på.

Och visst ska man köpa basmodeller det är ju det vettigaste man kan göra.

Men det ska bli intressant att följa denna bilen,vilka fel etc den drabbas av.Och sist men inte minst hur Hyundais generalagent hanterar garantiärenden,nog så viktigt.

Och bilen,i40 är en snygg bil i mina (och frugans)ögon,också viktigt vid köp. Rent teknikmässigt skulle jag vilja äga en Toyota Prius. Men frugans ögon måste det vara något fel på hon tycker andra generationens Prius är ful i hennes ögon,och ja hon har nog rätt men tekniken skulle vara roligt att prova. Kan ju köpa en 2:generationens Prius för ganska rimliga pengar. Och man åker på ca 0,5liter milen vilket är bra.

Helt klart är att bilar kostar......

#26
2012-08-08 21:11

Min Hyundaihandlare sa åt mej när jag sa att på 60-70talet var Japanska bilar skräp, och nu är Japanska och Koreanska kanske bäst, snart är Kinesiska bilar kanske bäst.

#29
2012-08-09 06:26

"shogun" är det inte bättre att du håller dej till I 40 som ni förmodligen har köp, å skippar det andra.
varför blanda in BMW , jag äger ingen den sista såldes för tre år sedan....min kritik ang dej är inte relaterad till tyska bilar eller japanska

#30
2012-08-09 07:51

Tysken nr1.

Ta och lägg ned nu. Du jag skriver precis det som hänt de bilar vi ägt,det kan varken du, Jes eller någon annan ändra på. Du får finna dig i att man kan kritisera tyska premiumbilar allt är inte som man skriver i motortidningar om dom,de är inte så helt fanastiska i allt.

Så du kan tona ned din kritik mot mig personligen detta är det sista jag har att säga dig. Du ska inte förstöra denna tråd också med en massa personliga på hopp. Här diskuterar vi bilar,tål du inte det sök dig någon annanstans. Tack!

#31
2012-08-09 15:19

Hur det än är, så överdriver du och din lärjunge de japanska bilarnas förträfflighet Shogun!

#32
2012-08-09 19:45

Jes.

Jag överdriver ingenting,utan skriver precis så som det är/hänt. Prova att äga något annat än VW! En ny värld öppnas........

VVHK

#33
2012-08-09 20:14

*suck*

#34
2012-08-09 22:09

"I väjningsprovet brast plötsligt bakvagnen ut i en våldsam sladd som inte ESP-systemet hann få bukt med"
Om det var fallet så hade det varit ett större minus för mig än de minusen som Sterner summerar.

#35
2012-08-11 08:07

Precis Henr1k, och hade det varit en Mercedes så hade det varit en skandal. Men nu var det en asiat och då är det inte så farligt... Se bara på rubriksättning på denna och den med BMW 1-serien i sommartest. "Hyundai i40 kommer långt" och "BMW 1-serie lömsk med last" Då har båda samma problem med väghållningen.

Tänk vad Shogun skulle länkat hit om det var en Mercedes det stod så om.

#36
mcregor
2012-08-11 16:39

Jaha du Shogun - "den nya världen" öppnades inte direkt för mig så Toyota var ett 4-årigt äventyr - sen var det slut. Nu är det VW igen.

#37
2012-08-12 00:58

mcregor.

Och du är såååå lycklig ;o) Grattis!

#38
mcregor
2012-08-12 12:01

Ja, visst är det märkligt Shogun att det finns en och annan som är nöjda med sina VW-bilar. Min Toyota var det väl inget större fel på men väl några mindre så jag blir lite konfunderad över hur flera här anser dessa bilar vara sååååå överlägsna kvalitetsmässigt. Och för att svära ännu mera i körka så är det faktiskt min Ford Focus som varit allra mest problemfri under de 4--5 år jag brukar köra mina bilar. Men det är nog så enkelt att kvalitetsskillnaderna faktiskt har jämnat ut sig under åren. Sen kan man ha otur med en enskild bil men det är ju inget man skall belasta hela märket med. Och till sist så skall man också trivas med bilen och det kan då för rätt många innebära att man inte köper en Toyota eller en Hyundai utan kanske en VW eller Renault istället. Alla måste nog acceptera att vi är olika med olika prioriteringar och därför väljer vi också de bilar som för ögonblicket passar oss bäst. I mitt fall kan det mycket väl bli en Toyota nästa gång - eller en Hyundai. Jag är nämligen rätt otrogen när det gäller märken och väljer istället det som känns bra vid resp bytestillfälle - men givetvis med omtanke och efter rätt omfattande undersökningar. Det är inte tal om impulsköp och att ta första bästa - det är helt klart.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.