Bild
Nästa artikel

Däcktest 2013: Friktionsdäck

Däcktest

Ishalka är både farlig och svår att hantera. Det värsta scenariot är när våta vägbanor fryser till is nattetid. Då är det bara att hoppas att saltbilen hunnit före, eller att andra bilar med dubbdäck ruggat upp ytan så att friktionsdäcken får bättre grepp.

PDF Friktionsdäck 2013

Här kan du köpa Vi Bilägares test med nio friktionsdäck.

 

Varje år då Vi Bilägare gör vinterdäcktestet så kommer vi fram till samma slutsats. Det är isen som är farligast. Det enda man kan göra är att ha däck som är avsedda för det väglag man oftast kör på. Och att anpassa hastigheten!

Is är inte ett homogent eller konstant väglag. Det är ett problem vid tester. Men det är framför allt besvärligt och förrädiskt i vardagstrafiken. På en vägsträcka där man ena dagen inte haft några som helst problem, kan man plötsligt åka som en smörklick i en stekpanna dagen därpå.

Det där känner alla till. Men vi glömmer ändå hur snabbt det kan svänga från våt vägbana till lömsk svartis. Därför sker många otäcka halkolyckor framåt nattkröken eller på morgonkulan. Och det är ett vanligare problem i södra halvan av landet.

Ett bra nordiskt friktionsdäck klarar is ganska bra när den är ojämn och när bilar med dubb har rivit upp ytan.

Men när temperaturen är nära noll och isen är blank har även de bästa friktionsdäcken svårigheter att klara halkan. Det är ingen överraskning att dubbdäck vid dessa förhållanden ger det bästa greppet.

Och det är inget nytt att nordiska friktionsdäck klarar is betydligt bättre än den kontinentala typen. Så har det alltid varit och så är det fortfarande. Odubbade vinterdäck av kontinental typ är istället betydligt bättre på våt och torr asfalt och de är oftast riktigt bra i moddigt väglag.

Vi har testat åtta nordiska (varav ett regummerat) och ett kontinentalt friktionsdäck. Som jämförelse tog vi också med ett dubbdäck.

Testerna på is och snö gjordes utanför Ivalo i Finland i början av mars 2013. Volvo V40 och Volvo V70 användes som testbänkar.

Testerna på våt och torr väg gjordes på banor utanför Tammerfors, där också testet av grepp i snöslask och bullermätning inne i kupén utfördes.

De här däcken ingår i testet:
Continental ContiVikingContact 5
Dunlop SP Ice Sport
Gislaved Soft Frost 3
Goodyear UltraGripe Ice+
Green Diamond (Regumerat)
Michelin X-Ice XI3
Nokian Hakkapeliitta R2
Nokian Hakkapeliitta W3 D3 (Kontinentalt)
Nokian Hakkapeliitta 8 (dubbat)
Pirelli Ice Control Winter

Självfallet har Vi Bilägare även testat dubbdäck. Klicka här för att komma till testet.

Diskutera: Vad väljer du för däck?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Continental ContiVikingContact 5
Dunlop SP Ice Sport
Gislaved Soft Frost 3
Goodyear UltraGripe Ice+
Green Diamond (Regumerat)
Michelin X-Ice XI3
Nokian Hakkapeliitta R2
Nokian Hakkapeliitta W3 D3 (Kontinentalt)
Nokian Hakkapeliitta 8 (dubbat)
Pirelli Ice Control Winter

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Kommentarer

#1
2013-11-08 15:02

Som uppväxt i Norrland med ett körkortsinnehav sedan 1963 upphör jag aldrig att förvånas över dessa däckstester!
Att en och samma däcksfabrikat uppför sig olika på olika fordon torde vara något som inte överraskar vardagsbilisten som sällan tycker lika som testarna. Sedan tycker jag också att det är rena hysterin vad gäller dubbdäck från motorskribenters sida. Jag är av uppfattningen att alla som kör månadsvis på snöiga vägar skall ha dubbdäck. de som bor i södra Sverige borde föredra friktionsdäck. De två eller tre dagar spm det kan råda halka här nere går lätt att klara av genom att framföra sitt fordon med lite bättre framförhållning.
När första halkan kommer till Skåne så sker massor av incidenter varje år. Detta oberoende av vilka däck man valt! En orsak till olyckorna är vägverkets bristande förmåga till framförhållning samt människors glömska och övertro på den egna körskickligheten.

#2
2013-11-08 15:57

Du har fel tycker jag. I södra Sverige är det dubbdäck som gäller (när det är halt så är det is), uppe i norr fungerar frtiktionsdäcken bra.

#3
2013-11-08 16:12

Det är mer än en norrlänning som fått hjärtat i halsgropen eller bilen i diket på besök i söder, det lömska är svartisen, som man inte upptäcker förrän det är för sent. Det enda som (tyvärr) hjälper är dubb när det gäller bilen, sen skulle det ju inte heller skada med lite bättre omdöme bland många.

#4
2013-11-08 16:59

Åkte två är på Contiental central europiska dubbfritt i dimension 255/40-18 , kanon på torrt/vått men så fort det blev vinter väglag blev de som skidor.

Åker nu på Nokian nordiska dubbfritt i tråk dimensionen 205/60-16, riktigt bra på vinterväg men så sladdrigt när man har lite bråttom som jag i torrt vägval.
Antisladd går in hur tidigt som helst i snäva kurvor och det blir svarta spår efter i torrt :(, men säkerheten får ju trots allt gå först.

#6
2013-11-08 17:38

Jag har begränsad erfarenhet av bilkörning i norraste norrland .. Men vita snövägar upplever jag som oändligt mindre förrädiska än slipat svartis ..
.
Vidare tycker jag det ska vara upp till var och en att få välja utifrån egna förutsättningar ..
Själv är jag så pass oung att jag körde på "slicks" året om .. i början .. Lite senare när ekonomin tillät blev det nya sommardäck till "bästa" pris .. Inte förrän det blev lag om vinterdäck, vilket väl var kring år 2000 .. provade jag för första gången sådana.
Bevisligen lever jag ännu.

#7
2013-11-08 19:22

Att vardagsbilisten inte tycker exakt likadant som tidningars testare, det beror ju på att tidningarna testar däcken under extrema förhållanden. Dvs man testar gränserna - man bromsar hårt, man accelererar med plattan i botten och man gör undamanöverprov. Det gör inte vardagsbilister till vardags. Anledningen att man testar gränserna, är därför att det är i de tuffa situationerna det verkligen gäller. För vardagskörning i lugnt tempo så är det inte så mycket skillnad mellan däcken... och då kan ett budgetdäck från Kina fungera lika bra som dyraste finska däcket. Men när man behöver det extra greppet, det är då budgetdäcket från Kina faller igenom.

Sedan så är inte alla däck bäst på allt, vilket också testerna visar. Jag tror att många köper testvinnarna och tittar inte på de enskilda parametrarna. Men tittar vi på Vi Bilägares test av friktionsdäck så är Michelin X-Ice 3 bästa däcket på is för det bromsar bäst, och det bromsar bättre än Nokia R2 som vinner testet. Men Nokian tar igen det på sidgrepp, Michelin är svagare i kurvorna och därför vinner Nokian.

Jag kör dock på Michelin, jag har inga planer på att köra rally på vägarna utan jag prioriterar bromsgreppet.

Och jag kör på landsbygden med snö, slask, torrt, vått och is. Fungerar utmärkt med friktionsdäck av nordisk typ. Har inte saknat dubb en endaste gång.

#12
2013-11-09 09:36

Raphael anser inte att vardagsbilisten bromsar för fullt, accar för fullt och gör undanmanöver. Jag skulle vilja uppleva den dag då inte detta sker i trafiken, som bekant inte bara består av en ensam trafikant. Den dagen med osynlig svartis, då jag i min yrkesutövning i bilen behöver bromsa och får välja mellan att kunna stanna på 30 meter eller 60 meter så är valet av däck inte svårt. Har man bara bilen som leksak och kan vara ute o köra lite för att skoja när det är halt då kan man köra på vad fasen som helst, kanske i en 328, men jobbar jag vill jag inte riskera livet mer än nödvändigt.

#13
2013-11-09 13:39

Kör ju mest i södra norrland och har alltid kört med dubbdäck. När man ser folk ska iväg i korsningar blir man ju ibland förvånad.

Jag köper däck för att de ska fungera om jag behöver bromsa snabbt på ex, is. Det handlar inte alls om någon vardagskörning i lugnt tempo utan om en tvärnit om något händer. Det skulle gräma mig länge om jag pga olämpliga däck kör på en annan trafikant.

#14
2013-11-09 14:41

Tidningarna säljer en radda med lösnummer genom sina däcktest. Med fler läsare kommer också annonsintäkterna. Vad tidningarna däremot inte gör är att man redovisar resultat som är möjliga att repetera eller generalisera, d.v.s relevansen är obefintlig. Skillnaderna som anges mellan däcken kan ha en rad olika orsaker, vid sidan av det man vill påvisa (att det är skillnad i prestanda).

Om man istället väljer en mer trovärdig källa som följer den ingenjörsmässiga metodiken kan man med fördel studera Väg och trafikforskningsinstitutets (VTI) undersökning mellan olika däck. Där har man genomfört körprov med 3 olika europeiska vinterdäck, både billiga "kinadäck" som dyrare exklusiva däck ("testvinnare"), dessutom har man med ett nordiskt friktionsdäck. Data har samlats in och bearbetats enligt den gängse vetenskapliga metodiken (statistisk regressionsmodell, alpha=0.05).

Resultatet tyder på, precis som jag varit inne på tidigare, att skillnaden mellan olika däck med avsikt på tillverkningsland eller region är mycket små. Det är inte möjligt att härleda tillräckligt stora variationer och säkerställa att denna skillnad är relaterad till märket på däcket. Kina-däcket har alltså ungefär samma maximala prestanda som det exklusiva märkesdäcket.

Om man däremot jämför olika däckskonstruktioner, såsom ett nordiskt friktionsdäck med det centraleuropeiska vinterdäcket så är skillnaderna såpass stora att de kan verifieras i praktiska körprov. Där kan man säga att det nordiska däcket har bättre prestanda (på is) än de däck som byggts för högre hastigheter på Autobahn.

"Från den analysen framgår det att det är en statistisk signifikant skillnad mellan däck 1 (det nordiska vinterdäcket) och de andra däcken. Däremot så gick det inte att påvisa någon statistisk signifikant skillnad i prestanda mellan de tre europeiska vinterdäcken. Den minsta statistiskt signifikanta skillnaden var 5,8±1,8 km/h (mellandäck 1 och däck 3)." (s 26)

http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/dackens-betydelse-for-antisladdsystems-funktion-pa-isigt-underlag.pdf

Så Raphael har onekligen en bra poäng i det han skriver.

MVH AL

#15
2013-11-09 15:29

Jag har kört med dubbdäck sedan 1972 och det fortsätter jag med.
Jag ger fullständigt sjutton i vad andra tycker om friktionsdäck och hur bra de är.
Jag har provat några bilar med friktionsdäck och ett par klarade jag sig bra, men de var fyrhjulsdrivna!

#17
2013-11-09 19:53

Bara delvis rätt Shogun, innan jag började med dubb blev det många mil med slicks, sommar som vinter, ekonomin tillät inget annat.
Volvo har det också blivit många mil med, men betydligt fler med andra märken.

#19
2013-11-11 19:17

Jag undrar också över vad som släpps igenom, och vad som censureras. Hur kan man låta dessa kommentatorstrådar solkas ner av de som bara är arga och dumma, och samtidigt helt humorlösa? OBS, jag påstår inte att crister_1 är ensam. Och att Shogun har helt rätt, betyder inte att han ska få hållas. Här ska man först och främst visa sin legitimitet, genom att yla med flocken.

#20
2013-11-11 19:20

PS. Jag valde Conti i år. Givetvis dubbfritt. Ensam gubbe?

#21
2013-11-11 19:26

Märkligt uttalande det där, men symptomatiskt från Pender; "Och att Shogun har helt rätt, betyder inte att han ska få hållas.

Så då har du definierat det som är rätt? Men samtidigt konstaterat att "han inte ska få hållas". Mycket märkligt, minst sagt. Men.....

#22
2013-11-12 12:34

Hoppsan, jag ser att en vaken censor hållit sej framme.
Oro för att ViB skulle riskera tappa 1:a-platsen i kampen om titeln "Europas mest välkammade biltidning?"
Nä, nu ska jag skärpa till mej. Frågan i artikeln har jag redan svarat på. Och jag tror att uppåt 90% av alla bilister klarar sej hyfsat med friktion. Och de återstående behövande, bör betala en avgift på nån tusenlapp per år, för sina dubbar. Så inspireras fler att byta till odubbat. Och alla skyldiga och oskyldiga får en mindre hälsovådlig miljö.
PS. Tacka vet jag TopGear. Där är det högt till tak.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.