Bild
Nästa artikel

Provkörning: Saab 9-3 (2014)

Provkörning

Saabs återuppståndna 9-3 överraskar knappast men vem hade väntat sig det? Som interimsmodell inför Trollhättans elektriska era håller den måttet på många områden – och lite kul är den allt.

Väg 44 går mellan Trollhättan och Lidköping, förbi Grästorp och längs Västgötaslättens härligheter. Ibland är den trådsmal, ibland hangarfartygsbred.

Hur många gånger har jag inte färdats här i en märkvärdig Saab? Jag körde här 1987 med den sist tillverkade Saab 90, från fabriken i finska Nystad och rakt in i museet i Trollhättan. Jag körde här med den sista finlandsbyggda Saab 9-3 cabriolet, från Nystad och rakt in i museet. Jag körde här 1997 med en av de absolut sista 9000, från Stallbackafabriken i Trollhättan och rakt upp till Stockholm. Jag minns inte varför.

I slutet av februari 2014 sitter jag bakom ratten i en av de allra första Saab 9-3 Aero Sedan 2014 och är på väg till Lidköping och fika på Garströms konditori, grundat 1857. Det blir så nära ett museum jag kommer i dag, ty den här Saaben är byggd av det färska NEVS, National Electric Vehicle Sweden AB, och beviset för att bilar visst kan återkomma från himlen.

Jag vet i skrivande stund ingen annan modell som gjort samma returresa från de döda som denna nygamling.

Turerna kring och tankarna med NEVS beskrevs bland annat här på sajten förra året. Nu är man alltså i gång med produktion av 9-3 med hjälp av de motorer och delar som ingick i konkursboet som köptes för 1,7 miljarder.


Fem bilar i veckan sätts ihop och den som vill köpa en 9-3 får all information och alla handlingar på företagets hemsida. Just nu färdigställs ett ”leveranscentrum” intill Saab/NEVS-huvudporten i Stallbacka. Där plockar kunden upp sin bil, får en informationsrunda i fabriken och, om man så vill, ett besök på museet inne i Trollhättan. De första leveranserna sker mot slutet av april.

NEVS ska om några veckor också presentera den eldrivna ”Saab 9-3e”, som ska klara cirka 200 km på en laddning. Första omgången omfattar 200 bilar och skeppas till Kina och den för NEVS centrala knutpunkten Qingdao, en regionhuvudstad i östra Kina och som äger 22 procent av NEVS. Det är där elbilsmarknaden finns till att börja med, det är där de helt nya elbilarna på Phoenixplattan kommer att få avsättning på andra sidan 2015, det är där det byggs två batterifabriker för NEVS personbilar, där de i Trollhättan sammansatta ”9-3e” ska få sina batterier monterade.

NEVS vill förstås växa i Europa också men skyndar långsamt. Det är ett komplext och ovisst äventyr man har inlett, men faktum är att det i skrivande stund finns cirka 700 anställda där det för två år stod en öde fabrik. Produktion, utveckling, design och försäljning är i gång. Tron på den försiktiga taktiken och vad man kommer att presentera fram-över är stark, påtagligt stark.

Så hur är NEVS-Saaben? Som en Saab, fast nybyggd och med nybilsdoft. Lite gammal här och var i specifikationerna, förstås. Den har inte de senaste säkerhetssystemen, den saknar autobroms och automatisk farthållare. Big deal?

Den finns bara med en motortyp, tvålitersturbon och 220 hk. Ingen bensinsippare precis och motorn klarar inte de kommande Euro6-bestämmelserna. Det gäller att skynda på att få i väg de bensinbilar som ska byggas med denna bestyckning, sedan kommer ”en annan motor” men vilken avslöjas inte.

Fler karossvarianter (kombi) och färger är på gång. Manuell låda är standard, automatlåda kostar tio tusen extra. Inga inredningsalternativ till beige läderklädsel och elstolar fram. Klimatanläggning etcetera finns också, men bluetooth blir tills vidare i form av en tillsats som diskret monteras på instrumentpanelen. Grafiken i displayerna är pixlig, navigationsskärm letar man förgäves efter. ”På gång” säger NEVS representanter, men knappast i den här bilen utan i Phoenixmodellerna.

Helheten är exakt som förväntat; en ganska kvicktänkt, reaktionsvillig sedan med gott om karaktär. Kompakt format, det har svällt på ritborden sedan debuten 2002. Ställd bredvid en ny Opel Astra ser 9-3 ut som en småbil. Trång är den ändå inte och bagageutrymmet är stort.

Jag kan inte skriva ett begravningstal till den här bilen. Den som törs sila snacket och bara vill ha en reko bil som är underhållande att köra har fortfarande en hel del att hämta i 9-3.

Diskutera: Vad tycker du om nya Saab 9-3?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-3 Aero Sedan 2014

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Saab 9-3 Aero Sedan 2014

PRIS, FRÅN KR: 279 000, automatlåda +10 000.
SÄLJSTART: Nu, leverans april.
MÅTT, CM: L 467/B 180/H 145.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 630.
MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig rak bensinturbo, direktinsprutning, två överliggande kamaxlar, dubbla balansaxlar, fyra ventiler/cylinder. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 5 300 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid
2 000–4 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell eller automatisk växellåda.
PRESTANDA: Toppfart 240 km/tim (auto 235). Acceleration 0–100 km/tim 6,9 (8,6) s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 7,4 (8,5) l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 170 (200) g/km.
KONKURRENTER: Volkswagen Golf GTI, Volvo S60 T4.
VAD NYTT? Återuppstånden Saab.
FÖR VEM? För dig som vill ha en av de sista bensindrivna modellerna från Trollhättan.
PLUS: Smidig och kul att köra, sköna stolar, stort bagageutrymme, bra instrumentpanel.
MINUS: Törstig, en del vägbuller.

Kommentarer

#1
2014-04-04 19:09

Jag tycker att den fortfarande ser fräsch och vital ut! När den kommer med etanolmotor och kombi och kanske t o m med elmotor tror jag verkligen att intresset kommer tillbaka på allvar för SAAB.

#2
2014-04-04 19:58

Ser bra ut! Gillar att märket i ratten är i samma stil som det som satt i Saab 99 och 900 i början på 80-talet.

Men tycker nog allt som gamla stolarna var snyggare... Hoppas det funkar nu så bilarna säljs och utvecklingen kan fortsätta, vill sen en fyrhjulsdriven EL-9-3!

#3
2014-04-04 20:11

Man har inte följt med i vad NEVS ska producera.... men önskelistan är lång. Ni kommer att bli besvikna. Etanolmotor, kombi, 4WD, ja hoppas kan man ju. En annan väg till insikt är ju att läsa in sig på det NEVS avser att producera.

Det blir en elbil för kinesiska marknaden. Punkt.

#4
2014-04-04 21:50

Jag håller med Stoor här nedan. Den ser fortfarande fräsch ut. Tycker inte att tiden sprungit ifrån det yttre i alla fall. Den har sin särprägel. Det är klart, sen kan man kanske gnälla över att grafiken är 10 år gammal. Visst. Men dessa nackstöd!!! Vad sjutton! De var inte så snygga. Och i baksätet ser man väl bara nackstödet dårå... Priset kunde vara lite billigare, kan man tycka. Min 2003:a tyckte jag väldigt bra om, låg bra på vägen och hade låg förbrukning.

#5
2014-04-04 22:01

Man kan bara säga vakna Stoor... bilen är väldigt omodern på många sätt och etanolmotorn är ju gårdagens motorer så det kommer garanterat försvinna snart och inte är det i många länder man kommer lägga över 270.000 för denna bil.

#6
2014-04-04 22:07

Hade jag haft 300k över hade jag lätt kunnat tänka mig en SAAB av nostalgiska skäl. Men annars känns det som en tveksam affär.

#7
2014-04-04 22:11

Ett märkligt mellanspel i väntan på den eldrivna maskinen. Man undrar hur det kan vara lönsamt att hålla igång en fabrik med så liten produktion och flera hundra anställda.
Visst är det el-saaben vi väntar på? Tiden går kanske fortare med en ny deckare? Läs gratis på nätet!

http://www.wattpad.com/41169939-fallet-bromander?utm_source=email-uploaded-story

#8
2014-04-05 04:17

@Audi A5 SB
Efterföljaren "Phoenix" som Saab-ägarna väntar på.
Kommer dock inte bara som El-bil, enligt vad mina källor säger!

#10
2014-04-05 10:23

Den är föråldrad i jämförelse även med dagens småbilar. Ingen backkamera, ingen navigator, ingen 7 tumsskärm och ingen Bluetooth som standard. Eftermarknads Bluetooth fungerar enligt min erfarenhet mycket dåligt.

#12
2014-04-05 11:04

True believer, kan du skriva utan att försöka provocera hela tiden blir vi alla tacksamma. Pajkastning undanbedes.

Har raderat ett inlägg som enbart var provocerande.

Moderator Hackenbush

#11
2014-04-05 11:04

Jag skulle inte köpa den ens av nostalgiska skäl, varken om det är äldre 9-2, 9-6 , 99 och 900 som Lason1 skrev, köper hellre äldre intressanta udda citroen från 80 talet , än äckliga saabar. Saab är en vanlig bil och alltid varit vanlig. Udda lösningar det gillar jag och det med kvalitet och ett överkomligt pris vilket saab aldrig hade och kommer aldrig få. Varför nöja sig med en vanlig bil? Nämn en saab från 80 talet som hade udda lösningar? Saab har dessutom varit opraktiska bilar t.ex 92, 96:a hade inga bak dörrar även i kombi version. 99, 900 fanns aldrig som kombi o.s.v Saab 9000 var samarbetsprojekt och med hjälp av Fiat fick saab äntligen reklam och en någorlunda bättre bil än tidigare.

#13
2014-04-05 11:10

Hackenbush@ ok, men när MVH AL provocerar och skriver plåtschabrak och skrammelhögar gång på gång när det gäller franska märken är det inte provocerande? Ska naturligtvis skärpa mig och ber väldigt mycket om ursäkt, och ska inte upprepas!

#14
2014-04-05 11:19

Kan till och börja med alla Saab-gnällspikar rent ut sagt bara ta och stoppa upp sina åsikter någonstans. Varje gång Saab kommer upp så är alltid någon där och skriver osakligt trams. Tack Hackenbush för välkommet initiativ.

Saab 9-3 är en 12 år gammal bil. Den som vill ha det senaste för att skryta inför grannen har inget att hämta här, helt klart. Den som vill ha en spännande interiör har inte heller något att hämta här, en av 9-3ans svaga punkter.

Lite förvånad är jag också att de inte klämde till med Etanolkonverterade motorer på en gång. Exempelvis tillsammans med Nordic Uhr.

MEN Saab har alltid varit alternativet för den som vill ha en lite mer spännande bil än en Volvo utan att ge avkall på säkerheten (och nu menar jag säkerhet i praktiken, inte tekniska lull-säkerhets-finesser).
Dessutom kan jag faktiskt inte annat än hålla med Stoor om att designen fortfarande är fräsch och spännande. Mycket beroende på att konkurrenterna är så tråkiga så klockorna stannar rent designmässigt.
Inte minst de tyska konkurrenterna. Harmoniska? Japp. En vacker nydaning av gamla designideal? Japp Tydlig mäkesidentitet? Japp. Nyskapande och sticker ut från mängden? Hell no!

Där har Saab sin position. Den sticker ut från mängden och fräschar upp bland alla slätstrukna tyskar.

Själv har jag dels inte 300k, dels skulle jag vilja ha en etanolkombi om jag hade pengarna.

Och sedan skicka den raka vägen till Nordic Uhr så snart nybilsgarantin gått ut. Men det är jag det!

#15
2014-04-05 13:33

Detta är som att börja nyproducera en 12 år gammal tjock-TV med eftermonterad fjärrkontroll. Visst sticker den ut från konkurrenterna men finns det verkligen tillräckligt många köpare av en sån här produkt? - Mycket tveksamt...

#16
2014-04-05 14:30

Saab har en helt fantastisk dragningskraft på alla! Ligger alltid i topp gällande antalet kommentarer / läsningar... Så jag är säker på att många avundas oss Saab-ägare! :-)

Några Saab-innovationer (äckligheter) ni tvingas att leva med, i era bilar - "true believer":

1969: Halvljusautomatik.
1971: Strålkastarrengöring.
1971: Eluppvärmda framstolar.
1972: Sidokrockskydd med skyddsbalkar i dörrarna.
1978: Deformerbar rattstång.
1978: Elektrostatiskt kupéluftfilter som filtrerade bort alla partiklar ner till 0,0004mm.
1980: Automatic Performance Control (APC).
1981: Backspeglar med vidvinkelglas.
1982: Asbestfria bromsbelägg.
1991: Freonfri luftkonditionering/klimatanläggning.
1996: Saab Active Head Restraint (SAHR). Först i världen med aktiva nackskydd för att förhindra pisksnärtskador vid krock.
1997: Ventilerade säten.
Osv...

#17
2014-04-05 15:20

Erik N, kom på ett par grejor till.
De var först med riktiga stötfångare som var bättre än de klumpiga som Volvo kom med sen.
En period hade de extra backlampor monterade i bakkanten på de främre blinkersen. Utmärkt när man skulle backa genom grindhål.
Men det fanns mer som de var först med. De flesta minns nog bara att de var först med att tämja turbon och göra den körbar i vanliga bilar.

Att denna bil ser lite till åren ut går dock inte att förneka. Men på det hela taget känns den ändå fräsch. Enligt tidningen är den körmässigt också helt OK.
Håller dock med om att nackskydden var ovanligt fula och instrumentbrädan har jag aldrig riktigt gillat i 9-3. 9-5:ans och även 9000:s var betydligt snyggare. 900:ans med, förresten.
Riktigt tveksam är jag till bristen på utrustning som man numer hittar i betydligt billigare bilar.

Trots att jag är gammalt Saab-freak, så skulle jag själv välja något annat om jag var i köptankar.

#18
2014-04-05 21:09

Jag kommer (som jag nämnt tidigare) att vänta in "Phoenix"-Saaben...
Eftersom jag inte tycker jag vinner mycket på, att byta till dagens 9-3:a, från min 9-5 SC BioPower 2008. Den går som ett Schweizerur, så den behåller jag något år till!

Men NEVS, skicka ett mejl när jag kan komma och provköra "Phoenix"! :-)

#19
2014-04-05 21:17

@Roy J
Det var bättre förr !!! Opel vs Saab:

#20
2014-04-05 21:43

True believer, att kalla bilar för plåtschabrak eller skrammelburkar är ok, det får man tycka men att kalla folk som köper dessa bilar för både det ena och det andra är inte ok.
Plåtschabrak är ju alla bilar mer eller mindre och skramlar gör många med några år på nacken.

#21
2014-04-05 21:44

Roy J@ Jag kan ta bort enbart sittdynan på citroën bx, ax och cx för att t.ex komma åt databoxen och samt byta dynan på vilken bil kan du göra så bara plocka bort sittdynan ? :-)

#22
2014-04-05 21:47

Hackenbush@ helt korrekt ;-)

#23
2014-04-05 23:16

"true believer" - Jag glömde Saab som föregångare gällande en bränslebesparande åtgärd (ett halv sekel före start & stop).

Nämligen Frihjuls-funktionen! Jag använde den som bensinbesparande åtgärd när jag körde min Saab 96 V4. En annan fördel var, att om man var lite försiktig, så kunde man växla utan att behöva trampa ned kopplingen...

#24
2014-04-06 12:52

Erik, frihjul är ingen Saab-uppfinning, det var vanligt på flera amerikanska bilar och även på några europeiska på 1930-talet och var nästan en nödvändighet på tvåtaktsdrivna bilar tidigare då de fick motorsmörjning genom olja blandat i bensinen.
Med separatsmörjning är det inte lika nödvändigt.
Många som körde tvåtaktare i långa nedförsbackar kom inte ihåg att gasa till då och då för att ge motorn smörjning och det kunde hända att motorn "nöp".
Av den anledningen fanns det ofta frihjul på dessa och givetvis även på Saab 92-96 och det fick ju sitta kvar när V4an kom.
Sedan behöll man det även på de första 99-orna, men redan 1970 när 99an fick 85hk var frihjulet för klent dimensionerat och försvann därför.
Tyvärr.
Jag tycker inte att den bränslebesparande effekten var det trevligaste med frihjul, utan möjligheten det gav att växla utan att behöva röra kopplingspedalen.

#25
2014-04-06 14:09

Erik N, du har helt rätt att Saab har stor dragkraft men tyvärr gäller det bara i Sverige. Det går inte att leva på att sälja bilar i Sverige så kan man inte få fart på försäljningen i Kina illa kvickt kommer det att sluta lika illa som för herr Muller och Spyker.

#26
2014-04-06 18:47

"saabnisse" - Självklart vet jag att frihjulet var en nödvändighet för Tvåtaktsbilar! Vad Saab var begåvade med att göra, var ju att fortsätta med att använda det, även på Fyrtaktsbilar...

Saab V4 från 1967 till 1980 = 13 år med fyrtakts-frihjul! :-)
Jag körde med min Saab 96 ända till mitten på 80-talet, så frihjulet sparade en hel del bensin åt mig under alla dessa år...

#27
2014-04-07 14:49

Man skall nog vara en stor fanatiker utav Saab för att utav nostalgiska skäl betala 280.000kr för denna bil ...i min bok helt ofattbart och faktiskt nästan lite tragiskt.
Tror tyvärr inte att en elmotor i samma bil kommer att förändra något om inte priset sänks typ 100.000kr.

#28
2014-04-07 15:06

Saab har alltid väckt känslor - även idag, fast märket knappt finns.

#30
2014-04-07 15:53

Har en bekant vars Citroen väckte känslor när hans dörrlås frös i vintras! Kanske inte vackra känslor, men dock känslor! =)

#31
2014-04-07 16:04

trasten@ det är många bilar som inte klarar av den stränga svenska vintern, inte bara citroen, t.o.m volvo har haft fastfrusna lås på sina senaste bilar, för att inte tala om de flesta VAG bilar om man nu ska prata om gamla låssystem.

#32
2014-04-07 19:42

true believer, som en liten anmärkning kan jag berätta att jag aldrig haft ett fruset lås på någon Saab!
Men en del andra fel förstås, men det har jag haft åtskilligt av på mina bilar av andra märken också. Tyvärr har mina sämsta vinterbilar varit franska, även om värmen varit bra på de flesta.

#33
2014-04-07 20:18

@true believer
"...jag spottar på saab sämsta bilarna som finns faktiskt."
Om jag hade haft sådana känslor som du har gällande ett bilmärke, så hade jag troligen sökt professionell hjälp. I min värld mår man psykiskt dåligt när ett bilmärke kan framkalla sådana känslor.

#35
2014-04-07 22:01

Jag tror att jag har erfarenhet av betydligt fler bilmärken än du true believer, jag åker mycket annat än Saab och Volvo.
Jag har haft många franska bilar och jag har jobbat med ännu fler.
En del var bra, men jag har haft några verkliga rötägg, men det är något som finns hos alla märken och det är något som jag tycker att du borde inse och sluta med att vräka ur dig en massa dumheter om det du inte känner till.

Men jag har faktiskt inte varit med om ett fruset dörrlås de senaste tio åren, finns det bilar man låser upp genom att stoppa en nyckel i låset idag?

F.ö. går det rykten om att den gamla Södertäljespisen ska ersätta GM:s motor när dessa tagit slut.
Det måste ju bli den kinatillverkade BAIC-motorn, det var ju de som tog över den från Saab.
Det tycker jag vore kul, jag gillade den motorn och jag vet att det fanns några som skrämde den till över 700hk!
Men man får ju hoppas att den kinatillverkade inte är sämre.

#36
2014-04-07 22:25

saabnisse@ "finns det bilar man låser upp genom att stoppa en nyckel i låset idag?"

Just det, det var det jag undrade pratar vi gamla låssystem eller nya utan att stoppa i nyckeln i hålet, f.ö så ber jag om ursäkt för min dumma kommentar saabnisse vet att du är alltid trevlig i tonen och snackar inte sönder andra märken, återigen ber väldigt mycket om ursäkt :-(

#37
2014-04-07 22:27

"true believer" - Du uppfyller som jag ser det, kriterierna för ett Nät-Troll...

#38
2014-04-07 22:32

Erik N@ Det hoppas jag inte du menar UNO?

#39
2014-04-07 22:47

saabnisse@ På tal om kinatillverkade BAIC-motorn är det väl inte det första valet man gör likadant med mexicotillverkade VAG eller VW-motorer?

#40
2014-04-08 09:19

Ska BAIC-motorn uttalas bajkmotorn eller bajsmotorn? Inget av dem låter bra!

#41
2014-04-08 10:24

De som inte hoppat av grundskolan vet att ett C som sista bokstav i ett ord, uttalas som ett K. T.ex. Apple Mac (uttalas) "Appel Mack".

BAIC uttalas dock på samma sätt som stockholmare uttalar AIK. Ingen säger "ajk" såvitt jag vet! Alltså det ska bokstaveras... :-)

#42
2014-04-08 10:55

Jag tror nog att BAIC-motorn ligger närmast till hands för Nevs, man har nog stora möjligheter att kommunicera, kineser emellan :o)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.