Nästa artikel
Provkörning: Land Rover Discovery 4, Range Rover Sport
Provkörning

Provkörning: Land Rover Discovery 4, Range Rover Sport

Publicerad 22 februari 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Land Rover Discovery 4 och syskonbilen Range Rover Sport står klädda i ny kostym för 2010. Vi har provkört lyxterrängbilarna som platsar både på långfärd och i skogen.

En lerig och backig motocrossbana är ingen dum plats att provköra en ny fyrhjulsdriven terrängbil på. Vi gav oss ut på Svampabanan i skånska Tomelilla för att se vad Land Rover Discovery 4 klarar av.

Körde fast
I de branta backarna var det besvärligt att gå. Stövlarna sjönk ner en decimeter i den tjocka lermodden när man klev ur bilen. Men Discovery 4 tuggade sig ändå framåt, till en början utan att tveka.

Men övermod kan ändå göra att man kör fast med bilen. Det gjorde vi.

Som tur var fick vi hjälp av en hjullastare som kunde lyfta upp Land Rovern ur leran. Vi har också forcerat vattengravar och sandbackar med gott resultat.

Avancerad fyrhjulsdrift
Land Rover Discovery 4 och Range Rover Sport kan ståta med ett av marknadens mest avancerade 4WD-system.

Med ett reglage för terrängkörning, kallat Terrain Response, kan föraren välja olika lägen, som snö, sand, stenklättring eller lera och rötter. Bilen ändrar då utväxlingsförhållande, diffspärrar och gaspedalens hårdhet, allt beroende på underlag. En höj- och sänkbar luftfjädring, automatisk diffspärr och lågväxel finns också.

Detta ger både Discovery 4 och Range Rover Sport mycket goda terrängegenskaper. Fyrhjulsdriften och dragkapaciteten på 3,5 ton gör dessa bilar lämpliga som dragare av häst-eller båtsläp.

Snål för att vara så stor
Namnet Discovery 4 låter som en helt ny modell. Land Rover själva hävdar att bilen är ny till hälften. Fast mest känns det som en rejäl facelift.

Utanpå märks ny grill och nya lampor samt att skärmbreddarna numera är lackade i stället för reptålig plast som tidigare. Under huven finns en ny V6-diesel på 245 hk som hämtats från koncernkollegan Jaguar men är omarbetad för att klara kraven på terrängkörning.

Stark motor
Motorn är björnstark och ger hela 600 Nm i vridmoment. Ändå är Discovery 4 inte särskilt törstig. En förbrukning på under litern per mil, inklusive offroad-körning, är inte dåligt för en bil av den här storleken. Märkligt nog drog Range Rovern påtagligt mer trots att det handlar om samma motortyp.

Förarmiljön ger ett sobert och lyxigt intryck. Trots mängden knappar och reglage är informationen lätt att ta till sig. Instrumentpanelen är omgjord och ser snyggare ut än tidigare.

Hög komfort
Range Rover Sport är också förnyad, men inte lika mycket som Discovery 4. Som förare gläds man åt en snyggare instrumentpanel än tidigare och åt samma motor som i Discovery 4.

Fast Range Rovern känns något kvickare att köra. Både Discovery 4 och Range Rover Sport är trygga och stabila på vägen. Komforten är hög i framsätet och såväl Discovery 4 och Range Rover Sport rullar mycket tyst även i motorvägsfart. Baksätet är däremot platt, lågt och hårt.

Sportighet eller utrymmen
Som tillval på Discovery 4 finns två extrastolar som kan fällas ned i golvet. Där kan faktiskt vuxna få plats, vilket inte tillhör vanligheterna.

Lastutrymmet med sju sittplatser är inte så stort, men för fem personer ryms mycket packning. Främst är det två egenskaper som skiljer dessa bilar åt. Range Rovern är sportigare fjädrad och kränger något mindre i kurvorna.

Men den har å andra sidan inte plats för sju personer som Discovery 4 har. Valet mellan dessa är en fråga om sportighet eller utrymmen.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Land Rover Discovery 4 TdV6 Range Rover Sport TdV6 HSE

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta

Land Rover Discovery 4 TdV6

Pris: 518 700 kr.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 483/B 218/H 184.
Tjänstevikt: 2 650 kg.
Släpvagnsvikt: 3 500 kg.
Markfrigång: 24 cm.
Motor: Sexcylindrig turbodiesel på 2 993 cm3. Max effekt 245 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 600 Nm vid 2 000 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim 9,6 s. Toppfart 180 km/tim.
Förbrukning: 9,6 l/100 km blandad körning (9,9 ViB-prov).
CO2-utsläpp: 244 g/km.
Konkurrenter: Jeep Grand Cherokee, Mitsubishi Pajero Wagon, Toyota Landcruiser, Mercedes ML med flera.

Vad nytt? En rejäl facelift med bland annat ny motor, ny interiör och ny front.
För vem? Den som kör i terräng eller drar tunga släp.
Bra köp? Inte ekonomiskt sett, men Discovery 4 imponerar på andra sätt.

Plus: Terrängegenskaper, komfort, utrymme, dragkapacitet.
Minus: Högt pris, dyr att äga, hårt baksäte.

Range Rover Sport TdV6 HSE

Pris: 684 600 kr.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 478/B 216/H 178.
Tjänstevikt: 2 603 kg.
Släpvagnsvikt: 3 500 kg.
Markfrigång: 22,7 cm.
Motor: Sexcylindrig turbodiesel på 2 993 cm3. Max effekt 245 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 600 Nm vid 2 000 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim 9,3 s. Toppfart 193 km/tim.
Förbrukning: 9,2 l/100 km blandad körning (11,8 VIB-prov).
CO2-utsläpp: 243 g/km.
Konkurrenter: Porsche Cayenne, VW Touareg, BMW X5, Mercedes ML.

Vad nytt? Facelift med ny motor, ny instrumentpanel och nya lampor.
För vem? Den som hellre vill ha sportfjädring än lastutrymme. 
Bra köp? Nja, Discovery 4 är egentligen ett vettigare val.

Plus: Terrängegenskaper, komfort, dragkapacitet, tuff design. 
Minus: Högt pris, dyr att äga, baksäte, förbrukning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-02-23 15:16
Mikael (ej verifierad)

Precis som testet visar handlar det om bruks mot landsväg. Discovery är större och känns lite grövre än RRS som är nättare trots den höga vikten. När man kör Discovery känns det helt politiskt korrekt. RRS är kvickstyrd och ligger bra på vägen. Inredningsdetaljer i förarmiljön är lika även om designen på mittkonsol skiljer sig. RRS känns mer sofistikerad och elegant. Väljer du 7-kanalig stereo (finns till båda) så får du välljudande teknik som passar i finrummet. Tyvärr är inte kvaliteten lika hög som prislappen. Många småfel i det som styrs av mjukvara. Går du i köptankar så skriv in i kontraktet vad som ska gälla om din lyxbil inte fungerar - det kommer att ta lite tid innan de nya versionerna mognat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.