Nästa artikel
Land Rover satsar på framhjulsdrift
Nyheter

Land Rover satsar på framhjulsdrift

Publicerad 12 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Land Rover lanserar i höst en ny kompakt Range Rover. Bilen blir Land Rovers första med framhjulsdrift.
Det är åter igen upp- och nedvända världen inom bilindustrin.

Tidigare i år har Porsche och Ferrari presenterat hybridmodeller och BMW har i sin tur meddelat att en kommande modell blir framhjulsdriven.

Nu kommer uppgifter om nästa avsteg från tidigare konsekventa principer.

Framhjulsdriven Range Rover
I höst ska brittiska terrängbilstillverkaren Land Rover lansera en ny kompakt modell.

Som första bil i Land Rovers modellprogram ska modellen erbjudas med framhjulsdrift.

Det rapporterar brittiska Autocar.

Autocar hänvisar till källor inom Land Rover som säger att företaget inte längre kan ignorera tillväxten inom segmentet för tvåhjulsdrivna bilar i det mindre suv-segmentet.

Minsting med pressat pris
Bilen hämtar inspiration från konceptbilen Land Rover LRX som visades 2008.

Vilket namn bilen ska bära är ännu oklart, men det blir under beteckningen Range Rover.
 
Bilen blir minst i Land Rovers modellprogram och med en snål dieselmotor ska förbrukningen stanna på omkring 0,45 liter/mil med ett utsläpp på runt 130 gram/kilometer.

Förutom lägre förbrukning kan framhjulsdriften innebära lägre priser, vilket kan gynna bilen när den lanseras 2011.

För den som vill ge sig ut i terrängen erbjuds bilen också med fyrhjulsdrift.

Gissningsvis kommer Land Rover att presentera den nya modellen under bilsalongen i Paris som slår upp portarna i början av oktober.

Diskutera: Vad tycker du om en framhjulsdriven Range Rover?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-12 18:16
Jarl (ej verifierad)

Ser fräck ut, men faktum kvarstår, valfri RAV4 är bättre - på allt.

#2 • Uppdaterat: 2010-05-12 19:39
Jossi (ej verifierad)

@JARL: Hur kan du veta det?
Bilen i artikeln är ju inte ens lanserad än.
Skärp dig för fan.

#3 • Uppdaterat: 2010-05-12 19:54
Krille (ej verifierad)

Enligt min erfarenhet av Land Rover, så borde de satsa hårdare på kvalité. Satsningen på en mindre bil är helt korrekt.

#4 • Uppdaterat: 2010-05-13 11:16
Nils (ej verifierad)

Re: Krille
Jag har en modern L-R själv, och det är inga problem med kvaliteten - bara väldigt bra prestanda. Land Rover drog en vinstlott iochmed Ford/Tata som ägare och samarbete med PSA. Ex. är Freelander 2 i huvudsak samma bil som Volvo XC60, fast mer terränganpassad.

#5 • Uppdaterat: 2010-05-13 11:18
Örjan (ej verifierad)

Svar till "Jarl":
Är det inte du som håller på att skriva om stanniolhattar hela tiden? Rav4 har nog inte så mycket att komma med här.öl

#6 • Uppdaterat: 2010-05-13 19:02
Saabnisse (ej verifierad)

Handlar inte tråden om framhjulsdrift på Range Rover?
Hur sjutton kunde Toyota ramla in här?

#7 • Uppdaterat: 2010-05-13 19:31
Johan Kjellén (ej verifierad)

Kanske LR har en framtid med Tata!
Den kunnige konsumenten kommer rata onödig teknik som bara gör bilarna tunga och törstiga!
Fyrhjulsdrift försämrar prestanda och höjer bränsleförbrykningen med minst en decilitet milen!
Ytterst få har glädje av fyrhjulsdrift!
I framtiden hoppas jag folk hellre betalar extra för extremt lätta fälgar och lättrullade däck än löjligt feta sulor som dagens mode föreskriver.
Jag hoppas att man precis som när man köper en fin sportcykel kan få lätta, starka material som aluminium och kolfiber.
Idag betalar folk extra för att få elstolar. En elstol väger bara den 50 kg... man tar sig för pannan!
"Premiumbilar" är idag så extrautrustade att de ofta väger ett par hundra kg för mycket mot angivet.
Vad det innebär för prestanda och bränsletörst är givet....

#8 • Uppdaterat: 2010-05-13 19:52
leifer (ej verifierad)

Alltså, här står inget om diffspärr. Om nu framhjulsdrift kommer på dessa bilar så vore ju i alla fall en positivt drivande diffbromsanordning vara på sin plats. För om det är vanlig framhjulsdrift med ESP som bromsar hjulen individuellt, så är det ju inte bättre än nån annan framhjulsdriven bil idag, snarare sämre med tanke på att det troligen är ganska tunga bilar ändå. Vem vill köpa dessa bilar då?

#9 • Uppdaterat: 2010-05-13 21:54
Egil (ej verifierad)

Re: Kenneth
kanske dags för dig att vakna upp och inse att 70-talet är slut? LR håller idag god kvalitet. Enda dippen var Freelander 1 som tillverkades fram till och med 2005, den hade en del problem.
-problem som i många fall kunde spåras till Honda och BMW-telnik! (För din information var den bilen byggd på Rover-delar, och Rover var, bortsett från modell 75, byggd på Honda-deöar.)
Idag håller LR god kvalitet-tack vare den tuffa Tata-ledningen och samarbetet med Volvo, Ford och PSA. Däremot befinner sig ju Toyota i ett kvalitetsmässigt "fritt fall"
Sedan är ju nu detta en Range Rover. Det är alltså lyxsegmentet av LR. Att jämföra detta med en Rav4:a är bara löjligt - du kommer förmodligen att kunna köpa 2-3 Rav4 för priset av denna förkrymta Range Rovern, men du! Vill du veta en hemlighet? Vi som HAR RÅD ATT BETALA inser också den njutning som en LR-produkt medför: den senaste LR jag köpte lyfte jag ut från handlaren för 800.000kr, och om ett par år planerar jag att köpa en Range Rover för sisådär 1,3-1,4 miljoner eller vad de kommer att kosta då.
Men, om din mamma inte ger dig tillräckligt med månadspeng får du väl helt enkelt rassla omkring i din gamla Toyota.

#a • Uppdaterat: 2010-05-14 14:19
leifer (ej verifierad)

EGIL, dom som verkligen har mycket pengar skryter aldrig om det....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.