Bild
Nästa artikel

Volvos diesel tokvarvar under färd

Konsument

Tord Blom i Strömsund köpte en Volvo V50 -06 med tvåliters dieselmotor i maj förra året. Tre månader senare havererade motorn sedan den ”tokvarvat” under färd. Tord fick betala 30 000 kronor för en utbytesmotor som skenade även den.

Den aktuella tvålitersmotorn är fransk (Peugeot/Citroën) och används förutom av Volvo även av Ford. Så här beskriver Tord Blom vad som hände en dag i mitten av augusti förra året när han var på väg mellan bostaden i Strömsund och arbetet som slöjdlärare i Ramsele:

– Motorn började plötsligt tokvarva. Jag frikopplade och försökte stänga av den med nyckeln men det gick inte. Till slut gav vevstakarna vika, böjde sig och sen tvärstannade motorn.

Varken återförsäljaren i Strömsund, Bilbolaget, eller Volvo i Göteborg ville stå för kostnaderna för motorhaveriet.

– Jag fick betala 30 000 kronor för en utbytesmotor och så hände samma sak med den. Motorn övervarvade men jag lyckades få stopp på den innan den skar. Bilbolaget i Strömsund tog in bilen igen i början av december och jag fick en lånebil. Jag har inte fått veta vad felet beror på men däremot har dom föreslagit att jag ska byta till en V70. Det vill jag inte, det måste gå att få min bil att fungera igen.

Sedan Tord Blom kontaktade Vi Bilägare har Volvo tittat närmare på fallet och Bo Larsen, presschef i Göteborg, är rätt säker på vad som hänt:

– Med mycket stor sannolikhet beror motorrusningen på att additiv inte fyllts på vid service. Det betyder att partikelfiltret sotat igen. I det läget har bilens dator signalerat att det behövs mera dieselolja, vilket gett ett överskott som tryckts ner längs cylinderväggarna och hamnat i oljetråget och fyllt det över brädden. Överskottet har letat sig upp i förbränningskammaren och orsakat en okontrollerbar förbränning.


Den normala varvtalsbegränsningen som motorn är utrustad med, och som förhindrar övervarvning, sattes ur spel på grund av det okontrollerade oljeflödet. Enligt Bo Larsen har alla auktoriserade Volvo-verkstäder instruktioner om när behållaren för additivet ska fyllas vid service.

– Vi har undersökt just det är fallet och det har visat sig att verkstan gjort en miss och inte fyllt på med additiv enligt våra servicedirektiv. Därför har vi beslutat att ta kostnaderna för den här bilägarens motorproblem.

Det betyder att Tord Blom får tillbaka de 30 000 kronor han lagt ut för utbytesmotorn. Men Bo Larsen säger att i de fall andra Volvo-ägare vänt sig till icke auktoriserade verkstäder för service så tar man inget ansvar för liknande händelser.

Enligt Bo Larsen beror motorrusningen i 99 fall av 100 på att additiv inte fyllts på och han förnekar att haverier skulle vara utmärkande för just denna dieselmotor.

– Detta drabbar även andra dieselmotorer med partikelfilter om man inte tillför additiv, säger Larsen.

I Volvos egna femcylindriga dieselmotorer är tekniken utvecklad så att inget additiv behövs.

Partikelfiltret i dieselmotorer har till uppgift att fånga upp sotpartiklarna. Dessa måste brännas bort med jämna mellanrum för att inte hindra avgasflödet. För att förbränningen av partiklarna ska fungera krävs extremt hög temperatur eller att dieseloljan kompletteras/blandas med ett additiv som är mera lättantändligt.

Saknas additivet startar inte förbränningen av partiklarna och filtret beckar igen. Avgaserna kommer inte ut och bilens dator klarar inte av att analysera problemet korrekt utan försöker lösa det genom att signalera att mera dieselolja behövs. Ett överskott uppstår och det letar sig ner i oljetråget och blandas med smörjoljan och vispas runt i motorn. Oljan tränger upp i förbränningskammaren och därmed är bränsletillförseln bortom all kontroll.

Motorn lever sitt eget liv och ”tokvarvar” tills den ger upp på grund av värme och dålig smörjning.

Flera frågetecken återstår dock när det gäller Tord Bloms V50.

– Bilbolaget i Strömsund kollade partikelfiltret men kunde inte se att det var något fel på det, säger Tord Blom. Verkstan har bytt bilens styrbox (dator) utan att det hjälpt.

– Sen det här hände med min bil så har jag fått höra om andra liknande fall med Volvos tvålitersdiesel. Det verkar råda en hel del förvirring inom Volvos återförsäljarorganisation om orsak och verkan när det gäller det här problemet.

Rusande dieselmotorer har även diskuterats på jagrullar.se, ett diskussionsforum för Volvoägare och Vi Bilägare har fått mejl om liknande händelser sedan vi skrev om det på vibilagare.se. Två exempel:

Mattias Sundius i Skåne äger en V50 2.0 D, -07 och han skriver:

”Min Volvo skenade på precis samma sätt när jag var på väg till jobbet på motorvägen mot Kristianstad. Jag vred om nyckeln först men det gav ingen effekt på motorn som maxvarvade. Då lade jag i neutralen, bromsade in till vägrenen och sen i med högsta växeln och släppte upp kopplingen kraftfullt för att få stopp på den. När jag vågade starta den igen och gasade lite grann började den maxvarva igen.”

Mattias Sundius lyckades ta sig vidare till jobbet men är orolig för vad som kunnat hända om hans sambo med barn färdats i bilen.

”Extremt obehagligt och obegripligt på en så pass ny bil som alltid är fullservad på auktoriserad Volvo-verkstad.”

Kalle Fors i Västerås har en V50 2,0D, -08, som han alltid servar på auktoriserad Volvo-verkstad. Ändå har hans bil skenat vid flera tillfällen. Så här skriver Kalle till Vi Bilägare:

”Bilen är inköpt för ett år sen och då körd 4 250 mil, nu lite drygt 6 000 mil. Redan vid min första originalservice vid 4 370 mil tog jag upp med serviceteknikern att bilen/motorn vid några tillfällen accelererat okontrollerat. Rådet jag fick var att trampa ur."

"Nu har jag snart kört 2 000 mil och det händer titt som tätt att bilen accelererar trots att jag växlar ner och släpper gasen. Bilen 'skenar' av sig själv. Det är mycket obehagligt vid kurvor och korsningar och andra situationer då fartminskningar är nödvändiga.”

Så uppstår felet:

(Se illustrationen ovan.)

Vissa dieselmotorer använder en lättantändbar vätska för att bränna av de hälsofarliga sotpartiklar som partikelfiltret fångar upp. Systemet fungerar utmärkt, men det kan få katastrofala följder om verkstan eller ägaren glömmer att fylla på vätskan.

Dieseloljan förbränner inte till 100 procent i förbränningskammaren (1). Små hälsofarliga sotpartiklar (2) följer med avgaserna men samlas upp i ett partikelfilter (3). Strax före partikelfiltret sprutas en ureabaserad vätska (4) in som bränner bort sotpartiklarna.

Om inte vätskan fylls på regelbundet sotar partikelfiltret igen. Det datorstyrda insprutningssystemet reagerar genom att spruta in mer dieselolja i förbränningsrummet som letar sig längs cylinderväggen (5) ner till oljetråget och fyller det över brädden.

Överskottet letar sig tillbaka (6) till förbränningsrummet och orsakar en okontrollerbar förbränning eller motorrusning. Får man inte stopp på den kan motorn skära.

Kommentarer

#1
2012-02-23 09:39

Dålig reklam för Volvo för detta är inget simpelt eller billigt problem.
Att bara få rådet "trampa ur" när motorn rusar är ingen lösning på problemet.

#2
2012-02-23 09:47

V50 har varit ett problembarn sen den laserades och detta gör ju inte bilen till något bättre. Frågan är om samma fel inträffar hos de andra tillverkarna som nyttjar samma motor?

#3
Granlund
2012-02-23 09:51

Hur många har dött och skadats pga detta? Prius påstods ha liknande problem med ofrivillig acceleration, men det var påhittat.. Detta volvo problem är ju dock inte påhittat.
När toyota hamna i båsväder stod det på löpsedlarna, trots att inga bevis fanns. Nu när svenssonbilen har ett livsfarligt bevisat problem så blir det nog ingen större uppståndelse.

#4
2012-02-23 13:46

Gääääääsp!

#5
2012-02-23 14:50

Gratis förslag?

Dags att sätta dit ett luftspjäll som kan styras inifrån bilen som stänger av luften till 100%.
Då kan du ta dig till verkstad eller hem och byta(tömma ur lite) motorolja(n) och tillsätta additivet som verkar saknas efter servicen?
Gäller fler bilar som har eller kan få detta problem med motorolja(eller läckande turbo) som kommer upp och in i cylindrarna.

#6
2012-02-23 14:54

Konstigt att man inte kan läsa om samma problem på alla miljoner andra PSA diesel motorer utom att det bara är Volvo! ViB, en utredning skulle vara på plats!? Resultatet kan vara intressant då risken för alvarliga konsekvenser finns! Att det inte går att installera programvara som stänger av motor vid frikopplat läge och rusning är märkligt år 2012, kan det bero på en dieselmotors uppbyggnad? behövs det en sprinkler system som på min pellets panna :)

#7
2012-02-23 17:32

Inte för att Mercedes dras med sådana här problem men det här är en anledning till varför jag inte är så förtjust i dieselbilar. Jag förblir bensinbilar trogen ända tills det finns välutvecklade och välfungerande biogas-/vätgasbilar eller elbilar med duglig räckvidd. Eller vad sägs om följande (från Expressen):

"IBM utvecklar superbatteri för bilar
IBM utvecklar superbatteri för bilar Alexander Olwan 2012-01-13 -2 5 0
Annons:
Ett batteri som ger elbilar en räckvidd på 80 mil kan bli verklighet inom ett par år. IBM utvecklar ett nytt superbatteri som är 1000 gånger effektivare än dagens litium-jon batterier, rapporterar New Scientist.

IBM utvecklar ett nytt batteri för elbilar som gör att eldrift på allvar kan konkurrera med fossila bränslen. Elbilarnas största problem i dag är räckvidden - ofta inte mer än 16 mil. Men med IBM:s nya superbatteri kan elbilen ta sig 80 mil på en enda laddning.

Teknik med luft
Tekniken bygger på litium-luft teknik. I stället för att använda metalloxider i den positiva elektroden använder man koldioxid som samverkar med den omgivande luften för att skapa elektricitet. Fördelen med den här tekniken är att den teoretiska energidensiteten är 1000 gånger större än i ett litium-jon batteri. Räckvidden blir många gånger längre, och batterierna kan göras flera gånger mindre än dagens klumpiga litium-jon batterier.

På marknaden 2020
Men det finns ett problem. Kemisk instabilitet begränsar livslängden när batterierna laddas, vilket gör dem opraktiska i bilar, säger fysikern Winfried Wilcke på IBM till New Scientist.
Nu jobbar man med ett nytt material, och resultaten beskrivs som mycket lovande. Vilket material man jobbar med avslöjar inte IBM, men man hoppas på att ha en prototyp klar redan 2013. 2020 kan de första kommersiella batterierna finnas på marknaden."

#8
2012-02-23 21:01

Granlund : Läste du ens? Det är inget märkesberonde eller modellberonde fel, det gäller alla dieselmotorer som använder additiv.

Och det som har hänt är alltså att någon missat att fylla på detta vid service. Kan mycket väl vara första gången det händer i Sverige. Ingen behöver ha dött av det då det som sagt krävs att någon just denna punkt på servicen.

Folk läser artiklar som fan läser bibeln ibland.

#9
2012-02-24 01:24

FullBrew@ Bra förslag och spjället finns redan t.ex. på vår V70 med 2,4 liters Diesel. Spjället är till för ett säkrare stopp av motorn. Spjället stänger därför när man vrider av nyckeln.

Spjället borde också stänga helt (eller nästan helt) när man motorbromsar för att inte i onödan kyla motorn med kall luft. Vet inte säkert om det är så, men i så fall skulle motorn inte kunna varva upp mer än till drygt 1000 rpm om man släpper gasen.

Om Kalle Fors fått tipset att hålla koll på oljenivån på stickan (i stället för att koppla ur) så har hans motor inte kunnat skena. Oljenivån i tråget måste vara så hög att vevstakarna slår i oljan för att oljeångorna skall fara ut genom vevhusventilationen, Turbon och laddluftkylaren in i cylindrarna.

#10
2012-02-24 09:06

Koppla ur? Växla ner? Hur tänker ni som råkar ut för detta egentligen? Bromsa ihjäl motorn, på så hög växel som möjligt, är väl det enda vettiga. Allt annat förvärrar bara situationen.

#11
2012-02-25 22:15

Tekniskt sett gäller det inte bara motorer som har additiv.
ALLA dieslar löper den här risken eftersom de tekniskt kan förbränna motorolja (kraftigt utspädd med diesel) istället för diesel. Överfyllnad av olja eller olja som nivån stiger på pga för hög utspädning med diesel leder till exakt samma problem.

I båtvärlden är diesel-linande motorer som kan gå utan elektronik eller andra elektriska behov ganska vanligt förekommande fortfarande. (tvåtakts-tändkule-motorer... klassiska "tjong-tjong-tjong" fiskebåten).

Man får eg samma problem. Förgasningen av bränslet sker pga värmen och kan kompressions-antändas trots att insprutningssytemet inte används.

#12
2012-02-25 22:25

Gulp, jag får min V50 diesel om 2 veckor.....

#13
2012-02-26 16:40

Rustan
Du behöver i alla fall inte slita på gasen eftersom bilen varvar själv.
Blir väl mer bromsarna som slits ut snabbt.

#15
Förstikön
2012-03-26 11:02

Och som vanligt kommer Hackbusken med ett verkligt genomtänkt och relevant inlägg. Håll dig till ämnet och bidra med något istället för att ge uttryck för putslustigheter.

#14
2012-03-26 11:54

quatroporte.. Om jag inte har helt fel så är 2.0 L dieseln från ford och 1.6:an från PSA.. men att de sitter monterade lite korsvis mellan märkena.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.