Bild
Nästa artikel

Så luras bilköpare av mätarfiffel

Reportage

Kan du lita på bilens mätarställning? När du importerar bilar kan du inte vara helt säker. Vi Bilägare har tittat närmare på mätarfifflet.

- I 99 fall av 100 skruvar man mätare för att helt enkelt snygga till sin bil och höja priset. Det är aldrig avsikten att tala om det för köparen. Då undanhåller man väsentliga fakta för bilköparen, som blir lurad, säger Tomas Ulander, ansvarig för begagnatfrågor på Motorbranschens riksförbund (MRF) till Vi Bilägare.

Mätarfifflet är som vanligast på privatimporterade bilar från Tyskland. Märken som BMW, Mercedes, Audi och Volkswagen är vanliga att justera mätarna på. Men även på Volvo-bilar har råkat ut för fiffel - och det kan även förekomma på andra modeller.

- Det går inte alltid heller för en bilköpare att upptäcka om mätaren är skruvad. Då blir det en hel kedja av folk som blir lurade, både bilhandlaren som tar bilen i inbyte och den kund han säljer till senare. Det blir olyckligt både för konsumenten och för bilbranschen, säger Tomas Ulander.

Fifflet med mätarna kan kosta bilägarna många tusenlappar och det går generellt sett inte att lita på mätarställningarna.

- Generellt sett nej. Köper man en direktimporterad bil måste man skaffa sig information om samtliga ägare tillbaka till säljaren i utlandet. Kan man inte få fram sådan information måste man utgå från att mätarställningen är osäker, säger Björn Forsell, förbundsjurist på MRF.

Enligt Torsten Palm, jurist på allmänna reklamationsnämnden (ARN), är det sällsynt att mätarfiffel upptäcks. Men skulle man upptäcka felet kan man få ett prisavdrag eller köpet hävt.

- Köparen har bevisbörda, att visa på vad som är fel med bilen. Men man kan hävda att man blivit vilseledd om mätarställningen inte är korrekt. Det är ett köprättsligt fel, säger Torsten Palm.

Läs hela reportaget i Vi Bilägare nr 12.

Kommentarer

#1
ERic
2008-09-10 15:55

Vi har i Sverige köpt en importerad MB. Den har sannolikt gått mer än vad mätaren visar. Den var misstänkt låg.
Men vi är nöjda ändå, allt är i mycket gott skick och det finns inga "konstiga slitage" motor och vxllåda är helt ok.
Priset matchade vad vi fick, med marginal.

#1
Stefan
2008-09-10 15:55

Det kan säkert vara ett problem. Men ett annat problem är väl frågan hur objektiv MRF är i detta ämne. Det är ju faktiskt i deras intresse att misskreditera privatimport.

#1
Povel
2008-09-10 18:01

Jag tycker att borde vara en enkel sak för biltillverkarna att "låsa" mätarställningen, så att den inte går att skruva tillbaka. Det är ju inga mekaniska mätare i bilarna längre. Alternativt att allt lagras i en "black box", där man kan läsa historiken. Alla skulle väl vinna på det, även fabrikanterna. Möjligen dock inte de skumma elementen som vill luras för att få högre pris för bilen.

#1
Peter
2008-09-10 18:51

Vad jag förstår så skruvas de flesta mätarna när de kommer till Sverige. I Tyskland är det straffbart om de blir upptäckta. Tror inte det är farligare att köpa bil av en seriös tysk handlare än en svensk. Kör själv tyskimporterad BMW och den kändes bättre än några svenksålda jag tittade på. Man måste även kolla "svenska" bilar lika noggrant som importbilar, vi är inte seriösast i världen rätt ifall många vill påstå det.

#1
ERIC
2008-09-10 19:13

Här igen..
Att en majoritet av mätarna skruvas, nä det tror jag inte, läste en siffra på runt 20%. En siffra som nog mest upprätthålls av ett stort antal mindre seriösa småimportörer. Vissa märken har (inte helt säker) kopplingar mellan en elektronikenhet som minns mätarställningen och motorstyrenheten. Matchar (sker "datormässigt") dessa inte varandra är det nåt skumt med fordonet.
Aukt verkstäder kan se om det är micklat på något sätt.
Att sen MRF vill misskreditera "importen" förstår jag, de är ju en del av systemet. Svenska beg bilpriser är ju sanslösa!

#1
Lars
2008-09-10 19:52

Klart att det är mera regel än undantag att importerade bilar är mätarfifflade av svenskar som imporetera bilar.Tyskarna själv kanske inte fifflar men defenetift så gör svenskarna det i samband då de importerar bilen.Har själv bekanta som har importerar bilar från tyskland,och de betalar ca 700:-(beror på hur svenska kronan står i värde) för en mätar justering.Sen läste jag en artikel där tyskarna frågade sig hur det kom sig att svenskarna tyckte det var lönt att importera bilar från tyskland då de hade kollat upp begagnade priserna i tyskland och sverige och kommit fram till att det var lika dyrt att köpa i sverige en beg bil.Så varför åker svenskarna då till tyskland?Jo för att fuska och åka gratis i något år i sin fina bil och sedan sälja den för samma peng som man något år tidigare köpt bilen för.Nä att köpa en svensksåld bil är betydligt tryggare,fast nog finns det röt ägg här hemma också.

Lars

#1
Anders
2008-09-11 19:30

Först vill jag säga att mätarställningen, den riktiga alltså, ofta finns lagrad i bilens dator. Det kan en auktoriserad verkstad kolla. Sedan vill jag bara säga att jag själv köpt ett antal tyska bilar under de senaste 10 åren. Alla har varit helt korrekta. Varför köper jag hellre en bil i Tyskland eller Sverige? Tyska bilar är generellt sett bättre servade och underhållna, rost är sällan förekommande i alla fall i södra Tyskland och dessutom var tidigare priserna betydligt lägre. Nu är svenska priser nere i ungefär samma nivå, men enligt ovanstående är det troligt att jag kommer att fortsätta att köpa tyska bilar.
Pratet om "fixade" mätarställningar härstammar oftast från bilhandlare, som försöker skrämma människor från att handla borta.
Därmed inte sagt att det inte förkommer i Tyskland, men har varit vanligare i bilar från Belgien och Holland. Dessvärre förekommer det även i Sverige.

#1
Hans Berggren
2008-09-13 13:44

Det är klart bevisat att mätarställning ändras när bilen kommer till sverige tv3 visa detta för ett tag sedan Det är koregt att begg bilar i sverige är lika eller billigare än i tysklan så självklart
är det något skumt om en volvo som kommer från tysklan är billigare
Däremot tas det in mycket från Italien just nu och dessa är rena skotet mot bilar från Tysklan Jag varnar verkligen om bilen kommer från Italien -Spanien Många handlare i Tysklan tar in bilar från Italien för vidare export
hasse b

#1
Timo
2008-09-13 19:31

Det var någon/några som kallade en bilhandlare seriös. Hittills har jag inte träffat på någon seriös bilhandlare om man med det menar ärlig. Alla döljer dom fel som finns på bilarna. Säljer skrot som om dom var nya.

#1
Niklas
2008-09-15 10:48

Jag har två importerade Audi, en från tyskland och en från italien. Jag vill nog påstå att det är inte fullt lika viktigt med mätarställningen på nyare bilar om de viktiga servicarna har gjorts vid rätt intervall (kamrem etc.). Personligen föredrar jag en långmilare på asfalt (utan salt och 100-tals kallstarter) före en svensksåld motsats. För mig handlar det mer om bilens skick än en siffra på instrumentpanelen och motsvarar bilens skick köpeskillingen så är jag nöjd. En begagnad bil är en begagnad bil och de drar oftast med sig något som måste fixas, oavsett var bilen kommer från.

#1
johnny
2008-10-24 09:50

Köpte själv en beg volvo 855 för 8 år sedan i Sverige som var importerad, bilen hade enligt mätaren gått 12 000 mil men en lapp vid kamremmen visade att remmen var bytt vid 15 800 mil, nu såg jag det vid inspektion av bilen innan köpet. Köpte ändå bilen och har haft en i stort sett problemfri bil i 8 år... Varför jag ändå köpte bilen beror på att bilen var i utmärkt skick samt kändes fin.
Ångrar mig inte ett ögonblick och kanske hade tur, vad vet jag.

#1
Stephan735i
2008-12-13 18:30

Skrämmande att läsa Vibilägares åsikter om import. Inställningen är ju så sjuk att jag blir mörkrädd. Vad är det frågan om, med liite egen tankeverksamhet så är det MYCKET SÄKRARE att köpa en bil i Tyskland än i Sverige, köp hos en märkeshandlare som jag gjorde med min fars BMW 530iA-01 då får man veta om mätarställningen är garanterad OCH om bilen är krockfri det senare blir du BLÅST på i Sverige. En kompis till mig köpte en VW Golf R32 DSG-07 från märkeshandlare. Han krävde att den skulle vara krockfri, men det visade sig att den varit duktigt krockad och bara i delar lagad för över 100tkr, lådan växlade felaktigt, glassplitter innanför mittkonsolen. Nu är den tillbaka lämnad och till salu igen, självklart utan info om dom svåra skador den varit utsatt för.
Tillbaka till mätarställning. om man har liite koll så kikar man går det att få tag i en motsvarande bil i Tyskland för pengarna den är till salu för i Sverige. Om det då endast finns bilar som rullat 10-15000mil längre är det enkelt att förstå att mätarställningen är manipulerad! Och köpa från en buskhandlare är såååå dumt att jag inte ens tycker synd om killen i reportaget. Importera själv eller köp en importbil som importerats av privatperson. Jag skulle vara MYCKET försiktig med att köpa bilar som tagits in av firmor. Om dom är det kolla upp företagen noggrant. Ett företag jag kan varna för är Linus Bil i Sthlm, ett äkta ruffel & båg företag. ägaren har 3,2miljoners i skuld till kronofogden och det är mer regel än undantag att bilarna är mätarbackade. Obs gäller BÅDE sv-sålda och import! Mvh Stephan

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.