Bild
Nästa artikel

Fyra bränslepumpar på 9 000 mil till Opel Vectra

Konsument

Opel har har problem med bränslepumpar till Vectra 2,2. Det har Vectraägaren Hans Thunberg i Kungsör fått erfara. Han har fått byta tre bränslepumpar på sin Opel Vectra – innan bilen gått 9 000 mil.

Opel är väl medvetna om problemet med tryckregulatorerna till bränslepumparna. Det är bilar med Opels 2,2-liters motor, som främst återfinns i Vectra, som har drabbats. Drygt 3 000 bilar i Sverige ska vara berörda, enligt Opel.

Under drygt två år, från februari 2010 till mars 2012, hade märket en servicekampanj på bränslepumpar. Enligt Opel ska dessa ha bytts kostnadsfritt på märkesverkstäderna.

Men problemen med bränslepumparna verkar inte vara över ännu. Hans Thunberg i Köping är en av de drabbade bilägarna. Hans Opel Vectra 2,2 från 2004 är nu inne på fjärde bränslepumpen – på mindre än 9 000 mil.

– Jag tycker att Opel har en undermålig produkt eftersom jag har fått byta bränslepump så pass ofta, säger Hans Thunberg. Den första bränslepumpen gick sönder redan vid 4 500 mil, den andra byttes vid 5 900 mil och den tredje är bytt nyligen. Det är nu fjärde bränslepumpen som jag är inne på. Om jag fått byta en bränslepump på de här milen må det vara hänt, men tre gånger är för mycket.

GM-verkstaden Motor-Nilsson i Köping bekräftar för Vi Bilägare att bränslepumpar till Vectra har gått sönder på flera bilar i distriktet. Bara nu under sommaren har den verkstaden haft två, tre Vectra med bränslepumpfel.


– Det finns risk för det här felet om man kör på 95-oktanig bensin, säger Bengt Persson, verkstadschef på Motor-Nilsson. Därför ska man helst köra på 98 oktan istället, då minskar risken för att få problem.

– De flesta kunderna märker av det här först när motorlampan börjar lysa och bilen går ryckigt. Då kommer de hit till oss.

Även en annan verkstad, Meca-anslutna Krisat bil i Arboga, har haft flera Vectra inne för byte av bränslepump.

– Många Vectra har haft de här problemen och en del har fått byta bränslepump mer än en gång, säger Fredrik Alstal, verkstadsägare.

Och det är inga direkt billiga åtgärder för bilägarna. Ett byte av bränslepump med filter kan kosta 9 000–10 000 kronor och en tryckregulator ytterligare 2 000 kr. Dessutom tillkommer ofta felsökning och återställande av felkoder för motorlampan för omkring en tusenlapp. Det innebär kostnader på uppåt 13 000 kr – kanske ännu dyrare om verkstadens timpeng är hög.

Men de främsta kostnaderna handlar om reservdelar. Själva bytesjobbet är inte speciellt tidskrävande och därför inte den stora kostnaden.

– Opel borde ha en kraftig rabatt på bränslepumpar eftersom man måste byta så ofta, tycker Hans Thunberg, som haft omkring tio Opelbilar i följd. De här problemen har jag inte haft på någon annan modell.

Än så länge har han lyckats undvika att personligen betala för pumpbytena. De två första pumpbytena tog maskinskadeförsäkringen hand om. Det tredje pumpbytet har han fått delvis på goodwill, delvis på reklamation.

– Vi har tre års reklamationsrätt och den gäller även saker som man fått på garanti, enligt Konsumentverket, säger Hans Thunberg. Om ursprungsfelet kvarstår har man inte åtgärdat problemen långsiktigt. Senaste bränslepumpen höll mindre än tre år och för min del klarade jag mig undan betalning med några dagars marginal.

– Prisbilden på bränslepumpar varierar beroende på motor och en pump till en mindre vanlig motor kan ha ett högre pris än en pump till en mer frekvent motor, säger Annicka Troedsson, informationschef på Opel Sverige.

Verkstäder tycker att  Vectraägarna att köra på 98 oktan. Är det Opels officiella ståndpunkt också?

– Ja, det stämmer. Ägarna av 2,2-litersmotorn ska tanka 98 oktan efter ändring av inblandning av etanol i bränsle med 95 oktan, säger Annicka Troedsson.

Kommentarer

#1
2012-11-05 09:47

Skitsnack från Opel. Andra bilar har fungerande pumpar, även de som bara går på E85. Opel - ta er underleverantör i örat och se till så att bilägarna får fungerande grejer!

#2
2012-11-05 09:58

Säkert samma pump som satt i 9-5.
Bortsett från tändkasett och vevhusventilation så var bränslepumpen rätt poppis att pajja.
Eländigt problem på de pumparna fram till revisionen vid 2006 eller nått.
Sen kostar aldrig en bränslepump 13000 kr om det inte är en modern bil.
Min 9-5 skulle kosta 4.5k att byta hela pumphuset.
Slutade med att jag köpte en walbro 255:a som passar i pumphuset för 700 spänn och bytte motorn själv.
Lite drygt med bensinen, men rätt lätt när man vet vad man gör.

#3
2012-11-05 10:47

Hur kan oktantalet påverka pumpen? Måste ju vara nåt i styrsystemet som överbelastar den om det är 95 oktan...

#4
2012-11-05 10:57

Jag har för mig att det är mera etanol i 95 oktan. Men SAAB och andra bilar, som går att köra på E85 har fungerande pumpar, så opel försöker bara slingra sig.

#5
2012-11-05 11:05

Nu gäller detta högtryckspumpen! Det senaste jag hörde var att det släppte legering i bränslerailen som kunde sätta sig på olika ställen..

#6
2012-11-05 11:35

Som trasten säger är det högtryckspumpen, som förekommer endast på 2,2 Direkt motorerna. Men självklart ska pumpen modifieras så att den fungerar utan att behöva tanka 98 oktan.

#7
2012-11-05 14:01

Inget inlägg från N-iklas än?

#8
2012-11-05 15:14

Högtryckspump alltså.

BMW med N53-motorn har haft problem med den med. Som jag fattar det i det fallet så ska det vara så att den går till sina sälla jaktmarker när pumpen som sitter i tanken inte hinner pumpa fram bränsle innan högtryckspumpen går igång. Vet dock inte för det har hänt under färd för vissa. Min bil är den bytt på en gång iallafall, det vet jag. Precis när de kom så var det folk som fick byta 2,3 eller till och med 4 gånger. BMW bytte pumpmodell varje gång (nytt artikelnummer). Vissa kom inte längre än ett par hundra mil med ny bil innan den skar. Min var tydligen bytt vid 1900 mil.

Kanske ett vanligt problem för bilar med direktinsprutning?

#9
2012-11-05 15:32

Opelägarna får väl börja köra på oljeblandat

#10
2012-11-05 17:35

Likt Kapten undrar jag om N-iklas har något klokt att säja ...
Inte för jag har det minsta emot varken Opel eller N-iklas, men det är alltid kul att läsa fanatismens läror :oD

#11
2012-11-05 17:38

2,2 litersmotorn ska ju inte gå att köra på det nya bränslet med högre etanolinblandning, inte heller E85 går ju för sig hos den motorn, och den går inte att konvertera till E85 heller.
Detta har ju även Opel deklarerat till sina kunder. Att Opel skulle mörka är skitprat inget annat.
Hoppas att den nygamla motorn 1,6 som sitter i Astra med flera får en pump som håller måttet, när nu även den får ett liknande system som 2,2 litersmotorn. Förhoppningsvis borde den vara modernare.

#13
2012-11-05 19:22

Lampan tänds även när pumpen pajar, railtrycket brukar halveras. Men de flesta bilar jag har lagat har lyckats ta sig till verkstaden för egen maskin.På en del bilar har vi bytt tryckregulator, pump och rail! Opel har en del att jobba på!

#14
2012-11-05 23:05

Jaha, kul, gärna det, men jag har faktiskt inte mycket att säga om detta, det förefaller vara ganska riktigt, det har varit enstaka fel bensinpumpar på också Zafira och Corsa, men jag har inte hört att det skulle ha drabbat någon Astra.
Tydligen mellan 2002 och 2005, från 2006 har jag inte hört något fel på en bensinpump.

Det förefaller som man varit ute med tekniken för snabbt innan den varit tillräckligt utprovad, om det är så att allt beror på att bilen aldrig skulle ha körts på annat än 98 och felet på så sätt undvikits så är det ju klantighet från början att inte tala om det.

Värre är väl att man tydligen fortsätter att montera samma teknik som den föregående, makalöst korkat, vad kan orsaken till det vara?
Ingen som bryr sig tydligen, så vitt jag vet har något liknande bara hänt en gång tidigare med kamaxlar 1982 –83 på den nya motorn.

För egen del bryr jag mig inte om det, som jag ser det har det ingen betydelse alls för Opel som helhet eftersom alla bilmärken har dumma fel på något då och då och Opel har det sällan, detta kan mycket väl kvittas mot VW fel på DSG växellådorna, hugget som stucket, plus minus noll, fast nog tycker jag att en knäpp växellåda är värre, den kostar nog inte 13 000 att byta.

Men extremt irriterande förståss eftersom motorn i grund och botten är mycket bra.

Jag är tveksam till vilken motor jag skulle rekommendera av dessa årsmodeller?
Det är min uppfattning att moderna bilar är dyra att äga, själv är jag van vid bilar som kostar 1500 om året i service och underhåll, Ascona och Omega 2.6 så om någon kommer med en räkning på 13 000 i en nyare bil så känns det normalt…
Rekorden var ju aldrig på verkstad någonsin, så jag är inte förtjust i bilar man inte kan fixa själv.
Gissa om jag är fördomsfull mot nya bilar…

Jag skulle välja en GTS 3.2 eller GTS OPC eller en vanlig 2.2 sedan, varken 2.0 turbo eller DI känns attraktivt för mig och kombibilar är blä…

Vad jag verkligen skulle vilja ha är en Omega 3000 24V och en Rekord 2.2 GLS 1986.
Har man det, då behöver man inga fler bilar i detta livet.

#15
2012-11-07 08:37

Tyckte också att Rekord och Omega var fina bilar ( uppväxt med Opel på så vis att det var fars favorit ) ....men som med alla andra fabrikat så åldras de och att köpa en så gammal bil idag anser inte jag vara någon hit även om man kan byta det mesta själv,men det är ju upp till var och en att avgöra.

En släkting köpte en Omega -00 för inte så länge sedan och de hade inte svårt att hålla sig för skratt efter ett par månader. Ett till synes välvårdat och perfekt ex förvandlades bokstavligen till en skrothög på 6 månader trots att underhållskostnaden översteg bilens värde.

Men det är inte rätt att kasta skit på Opel för detta men man bör tänka sig för innan man köper så gamla bilar med ändå så pass mycket elektronik,..det är inte alltid självklart att det blir någon billig lösning.

#16
2012-11-07 12:41

Ojdå, så känslig för spriten, grejer som inte är ordentligt testade innan dom hamnar på marknaden, i brasillien har man 22% i all bensin som säljes, då måste det vara långa köer till verkstäderna för denna bilmodell där

#17
2012-11-08 07:57

N-iklas:
Varför inte en Lotus Omega? Då har du en trevlig bil.. :-)
Kan också rekommendera Holden-varianten av Omega, väldigt trevliga bilar. Fast kanske lite ovanliga här...

#18
2012-11-09 18:09

Tja jag tänker bara på mig själv, och vad jag vill ha och vilka bilar jag vet är det bästa som någonsin existerat.
Jag skulle egentligen vilja ha omkring 20 bilar.
Som alla är det bästa som någonsin existerat i världen och vars like aldrig kommer igen.

Omega 2000 – 2003 är en otrolig bil, helt otrolig, jag skulle gärna köpa en och byta ut motorn mot den gamla raka sexan, den passar om man monterar nya motorfästen.

Jag uttalar mig utifrån ett helt livs erfarenhet av dessa bilar, utifrån att ha utfört reparationer och skruvat isär och satt ihop och utifrån körsträckor på minst 50 000 mil för varje bil, högsta siffran är 74 000 mil, sedan 1952 har min familj haft 7 bilar, jag två samtidigt, vi har aldrig sålt en bil utan kört den tills den blivit enformig och man önskat något nytt och mer kul.

Skillnaden mellan mig och alla andra är dessutom att jag sett bilen och Opel som ett vetenskapligt ämne och forskat och studerat på samma sätt som inom exempelvis matematiken och fysiken.

Inte minst har jag studerat människorna kring bilen och deras sätt att fungera och där finns alltid något nytt att lära
Tyvärr har jag ständig kunnat konstatera att till följd av ointresse för att fördjupa sig, ointresse för att ta reda på bakgrunder och omständigheter – kort sagt ointresse för att bedriva den grundläggande forskning som jag anser är så absolut avgörande, så har människor fel om bilen i stort och fel om specifika bilar och fel om Opel i synnerhet.

Jag har träffat och samtalat med människor som haft en bergfast övertygelse och syn på en viss sak som exempelvis att Opel inte alls är någon bra bil - vilket är en så vanlig åsikt, men när jag i detalj fått fram vad denna bergfasta slutsatts och åsikt bygger på så visar det sig att det är rent strunt.
Idioti, total och fullkomligt urblåst strunt.

Det påminner om en direktör i ett stort företag där min pappa ansvarade för service på företagets 170 bilar, som en dag kom skamsen och chockad och darrande talade om att han förstört sin bil och att den förmodligen måste skrotas.
Det visade sig vara frågan om ett stenskott med 10 cm spricka i vindrutan.
Jaha…

Omega 2000 – 2003 är de mest påkostade och välgjorda bilar Opel någonsin gjort med undantag för att motorerna saknar kamaxelkedja.
Jag skulle mycket gärna vilja ha en, jag håller just på med att skriva om den modellen i min bok.
Och det kommer att få alla som läser det att svimma – av varierande orsaker… Ha Ha…

Kort sagt, jag tror inte på att en sådan bil kan bli skrot, så enkelt är det med det, jag har all anledning att tro att ägaren är skrotet.

Tvärt om jag skulle säkert ha kunnat tänka mig att köp denna ”skrothög”, det finns många bilar jag sett på skroten som jag gärna skulle ha köpt eftersom jag inte kunnat hitta minsta fel på dem mer än att de haft en knäpp ägare.

#19
2012-12-11 15:22

Det är märkligt att just denna person drabbats så många gånger på samma bil.
Jag har en hel del i bekanskapskretsen som äger 2,2 or och de har inga som helst problem med sina bränslepumpar, trots att det rör sig om den högtrycksmodefierade 154hk motorn.
Men som sagt, denna motor går inte att köra med någon som helst etanolinblandning.

#20
2013-06-29 22:12

Synd att man inte sett detta tidigare. Jag är inne på min tredje högtryckspump, tre regulatorer och minst ett virvelspjäll. Nu luktar bilen soppa igen (det är så det brukar börja), bilen går knackigt när den är kall. Har inte fått någon felkod hos min lokala verkstad men det kanske är bäst att byta regulator för säkerhets skull..... Den stora lokala, numera konkade märkesverkstaden mörkade helt klart problemet - big time! "Det var absolut inget man kände till". Den efterföljande ägaren till verksamheten tog efter mycket påtryckningar sitt ansvar för flera fadäser som den tidigare ägaren lämnat åt slumpen. Det handlade tyvärr inte om bensinpump den gången. Nu lämnar jag bara in bilen till mindre verkstäder där jag får prata med "skruvaren" himself - känns tryggast så... Måste man byta till Bosch:s pump eller kan man sätta dit en välfungerande pump med samma tekniska data (om den passar rent fysiskt alltså)? Annars får man väl köpa på sig ett lager pumpar via Bildelsbasen och börja tanka 98........om man ska behålla bilen alltså.
Zafira 2,2 Direkt -06 c:a 16.000mil (Mycket trevlig bil i övrigt)

#21
2013-12-09 21:02

Ja, det är kännt att dessa högtryckspumpar går sönder lite för ofta, vi är inne på våran 3dje pump. Annars är det en jättebra familjekombi med stort lastutrymme, gott om plats i baksätet, få fel för övrigt dessutom går den fantastiskt bra i motorn. Senast hittade vi en kille strax utanför göteborg på blocket som sålde sådana pumpar till ett riktigt bra pris och de är lätta att byta också. Han gav lite tips och allt stämde så det tog inte mer än 1 timme och felkoderna behövs inte återställas heller. De var en continentalpump och den har nu rullat ca 1000mil och funkar hur bra som helst.
Vectra c ägare sedan 2005.

#22
2016-11-01 19:45

Undrar vad som är så speciellt med att byta en bränslepump på den opeln ?

Läser man på https://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=2&vc1=177&... så kostar en pump från 600 kr begagnad exkl frakt.

Och att byta en bränslepump brukar normalt sett kanske inte vara plättlätt - Men kräver inte partikelfysikerexamen heller !

"Det innebär kostnader på uppåt 13 000 kr" - OTROLIGT !!!!!

Exakt så här bytte jag bränslepump på min "före föredetta" bil av 2003 års modell. https://www.youtube.com/watch?v=99FdzeBPnng - Mycket enklare än att plocka ner tanken. Och sedan lät jag bilen stå strömlös under natten....inte några felkoder någonstans (kanske på nyare bilar, men 2004 års modell ........kom igen)

#23
2017-08-05 17:46

Är det nån som vet om det är samma problem med Corsa?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.