Bild
Nästa artikel

ARN underkänner Mercedes villkor

Konsument

Villkoren kring Mercedes 30-åriga rostskyddsgaranti fortsätter att gäcka bilägare runt om i landet. Få ägare har kunnat åberopa garantin, men i ett par fall där ägarna har tagit strid har Allmänna Reklamationsnämnden underkänt Mercedes villkor.

Mercedes rostskyddsgaranti bygger på att kunden förblir märket trogen, och att bilen alltid servas i rätt tid hos auktoriserad MB-verkstad. Där förlängs rostskyddsgarantin varje år,  som längst upp till 30 år.

I ett ärende för några år sedan vägrade Mercedes att åtgärda rostskadorna på en Mercedes S500L årsmodell -99. Efter 4 500 mil var bilen inne på en första garantireparation 2005. När rosten återkom fyra år senare, efter 6 200 mil, fick kunden blankt nej. Mercedes motivering var att bilen inte hade servats regelbundet på auktoriserad MB-verkstad.

ARN gick ändå på kundens linje eftersom denne trots allt servat bilen vid rätt tillfällen, men inte alla gånger på auktoriserad Mercedes-verkstad. Nämnden menar i sin bedömning att villkoret ”får anses som oskäligt om inte servicen utförs utan kostnad för konsumenten”. När inte heller Mercedes kunde visa att övriga anlitade verkstäder brustit fackmannamässigt rekommenderade ARN att kunden skulle få hjälp att åtgärda skadorna, inom ramen för garantin.

Ett annat liknande fall gällde en Mercedes C-klass Kombi -02 som häromåret hade genomträngande rost på bakluckan, men där Mercedes Benz Sverige AB nobbade kunden. Ett av skälen var att kunden inte hade köpt bilen hos en auktoriserad återförsäljare och att inte all service skett hos auktoriserad verkstad. Här menade Mercedes i sitt yttrande att garantianspråken skulle ställas på det bolag som leasat och senare sålt bilen som begagnad.


Normalt är det återförsäljaren som är ansvarig för ”fel i varan”, men här anser ARN att garantin är kopplad till bilen och att Mercedes Benz AB i det här fallet är rätt motpart.

ARN påpekar också att garantins fortsatta existens är förenad med kostnader för bilägaren och att de krav som ställs på service inte är direkt kopplade till åtagandet om genomrostningsgaranti, utan det är ett krav som är ”generellt i sin innebörd och avser löpande service och underhåll avseende bilens totala funktion.” ARN menar att Mercedes går betydligt längre i sina krav än vad som är motiverat av åtagandet.

ARN rekommenderade Mercedes att åtgärda skadorna inom ramen för den rostskyddsgaranti som lämnats på bilen.

Två ledamöter i nämnden reserverade sig med motiveringen att frivilligt förlängda garantier under vissa omständigheter berättigar krav på märkesbunden service.

Diskutera: Hur ser du på Mercedes garanti?

Kommentarer

#1
Leif Larsson
2013-04-27 09:57

Mercedes är inte ensamma om att slingra sig. Det finns fler tillverkare som negligerar kunder som får fel på sina bilar. BMW är ett annat företag som man skall passa sig för.
Vi konsumenter har stor makt, det är bara att undvika bilföretag som inte tar sitt ansvar.
Bra att ViB skriver om hur bilföretagen behandlar sina kunder.

#2
2013-04-27 18:13

Mercedes är inte ensamma om att slingra sig, men när de går ut med att de har en 30 årig rostskyddsgaranti - ja då ska den väl betyda något också? Tydligen är garantin lika tunn som plåten hos Mercedes. Men kanske det egentligen handlar om Mercedes nya klimatanläggning - hål i plåten ökar ju luftgenomsläppet. Detta ger "drag i Mercedes" en ny innebörd. Sjung Mercedes-låten (Orup "MB") och se naturen genom plåten!

#3
2013-04-27 21:17

Raphael, är det så förbaskat svårt att ta till sig villkoren i Mercedes garanti - som för övrigt är likadana hos alla tillverkare? Garantin gäller vi genomrostning inifrån och ut. Du skall kritisera alla tillverkare om du har något innanför pannbenet. Sedan kan du börja engagera dig i att via lagstiftaren få bort det här villkoret.

#4
2013-04-28 02:42

Jag hoppas verkligen att det går att få bukt med dessa skamlösa rostskyddsgarantier. Begränsningarna är ju löjliga. Gäller ibland endast genomrostning på bärande delar. Ibland genomrostning även av plåt om det kommer inifrån (vilket kan vara svårt att bedöma beträffande viss spaltrost).
Nordisk Rostskyddskodex blev visst aldrig något av - åtminstone inte än (efter över 30 år).

När allt fler biltillverkare inkluderade rostskyddsgarantier så menade Mercedes lite föraktfullt att en Mercedes kvaliteter inte behövde dylika gimmickar. (Samma attityd som de senare visade när A-klassens stora konstruktionsbrister uppdagades.) När de så slutligen ändå kom med sin variant, så fläskade de på löjligt mycket. 30 år! det är ju så skrattretande att alla måste förstått att eländet måste vara omgärdat av ett otal begränsningar - av vilka nu ARN lyckats slå hål på några.
Likt en del andra tillverkare så är man livrädd för prejudikat och hävdar bestämt att det i de få fall de måst ge med sig endast är goodwill.

Att Mercedes kan bygga högkvalitativa bilar vet vi, men de kan inte leva på gamla lagrar och förneka uppenbara fel. Deras pajaserier är ju direkt förgörande för deras renommé och förnedrande för deras kunder.

Jag gillar helt klart flera av deras modeller, men deras agerande får mig lätt illamående att fundera över om de egentligen är något alternativ för tänkande människor.

#5
2013-04-28 13:42

Roy J därför ska man som gammal Mercedesägare köra Lexus idag om man vill ha gammal Mercedeskvalitet som man var van. Jag pratar om egen erfarenhet här. Bilarna (Lexus) rostar heller inte upp i första taget.

#6
2013-04-28 18:07

Hur äldre Lexus rostar på ytan vet jag väldigt lite om. Men studerar man SBP:s siffror över rost i bärande element ligger märket bra till, bara någon tiondel av Lexus bland de som undersökts hos SBP har fått anmärkning på rost i bärande element (avser modell RX, årsm 1997-2003, besiktningsår 2010, n=177, x=16192). Så visst håller även äldre Lexus en extremt god kvalitet - i alla fall inom punkten rost.

MB ligger dock även bra till och något bättre än medelbilen (<0,5%).

Hur vissa andra märken däremot klarar rost har jag redovisat på annan plats. Tar vi exempelvis en Renault Megane Scenic från samma årtal (n=3086, x=14867 och 12% underkända p.g.a rost i bärande element) och extrapolerar dess miltal till Lexus, d.v.s 16192, får vi 13,2% underkända på grund av rost i bärande element. Men det klart, Renault spelar ju inte riktigt i samma liga som Lexus - och ej heller MB uppenbarligen.....

MVH AL

#7
2013-04-28 19:11

Pikant med Mercedes garanti är att den endast gäller om rosten börjar inifrån och ut, den gäller alltså inte om bilen får åverkan utifrån (genom exempelvis salt på vägbanan). I praktiken så har inte Mercedes någon rostskydsgaranti alls.

#8
2013-04-29 09:23

Här gäller det visst att mota Olle i grind mest hela tiden. Raphael, villkoret att rosten skall komma inifrån och ut gäller hos de flesta tillverkarna och inte bara hos Mercedes, som du så gärna vill förvränga det till. Några fler "funderingar"?

#9
2013-04-29 09:59

Nyare Lexusbilar har något sämre rostskydd än äldre Lexusbilar kan man se här.
http://kundrecensioner.lexus.se/6058-sv_se/RX/lexus-lexus-rx-reviews/reviews.htm?page=2&sort=rating&dir=asc
Alla bilar verkar inte ha fått rostproblem men rosten verkar inte helt ovanlig hos den här modellen av Lexus. Man kan även läsa om ägarna av bilarna med rostproblem har fått någon hjälp med att åtgärda rosten på sina bilar när man läser kundrecensionrna.
Min egen LS 400 har inte börjat rostat än trotts tjugo år och trettiofemtusen mil, men den verkar ha någon äldre typ av rostskyddsmassa under bilen som är asfaltslik och avgassystemet är rostfrittt vilket klarar bilens livslängd tror jag.

#10
2013-04-29 11:13

Kan bara säga till Bmw:s fördel att de skötte rostärendet exemplariskt på min Bmw 330d -06 som hade börjat rosta i båda framdörrarna och bagageluckan.
Visade bilen på en fredag, på måndag ringde de tillbaka och gav mig numret till deras reparatör där jag skulle boka tid för byte av de rostiga delarna.
Inte nån slipning, som jag vet att Ford och Mazda har gjort med sina rost-garanti-ärenden. (dock känner jag bara 2 ägare av dessa bilar som har fått sina reparerade på garantin, så det kanske inte säger så mycket).

#11
2013-04-29 12:12

Mycket tramskommentarer även här ser jag då folk absolut måste vända på allt för att framhäva sitt eget favoritmärke.
Det spelar absolut ingen roll hur dessa garantier är utformade om kunden i slutändan är missnöjd.
Till att börja med så kan man ju fråga sig VARFÖR en bil rostar och sen VARFÖR bilfabrikaten fortsätter sätta sig på tvären när de beviseligen har fel?
Vem fan bryr sig om rosten kom in-ifrån eller ut-ifrån när bilen ser ut som den i artikeln?
Blir bilen bättre om rosten uppstod på det ena eller det andra viset?

Det som MB uppvisar i fall efter fall kommer bara att spä på folks förakt ytterliggare och det kommer att ta decenium innan rostryktet är borta.
Allt detta och helt i onödan på ett fabrikat som tillhör den finare familjen.
Det borde ha framgått nu att det inte fungerar att skylla allt på kunderna.

Att sedan blanda in andra fabrikat som en del roar sig med här,...blir problemen för MB mindre då?
Eller blir andra fabrikat bättre?
Det är inget annat än LÖJEVÄCKANDE att en några få år gammal bil rostar.
Rost som inte ens hade accepterats på den billigaste bilen i bilparken.

Nä ..bäst vore om MB framöver skrotade sin idiotiska så kallade garanti och började om och sedan såg till att deras statussymboler kan leva upp till sitt pris och kvalitetsrykte.
De bilar som rostar under tiden får man fixa till alternativt köpa ut utan gnäll för att vända den dåliga trenden om att MB inte ställer upp för sina kunder.

#12
2013-04-29 12:26

Och jag som trodde det var bra att det kommer fram fakta om hur andra bilfabrikanter behandlar liknande ärenden...

#13
2013-04-29 12:42

Raphael försöker vinkla det till att Mercedes inte skulle ha någon rostskyddsgaranti alls eftersom den i huvudsak bara gäller vid genomrostning inifrån och ut. Antingen dummar sig Raphael mest för att få anledning att gnälla lite eller så är han helt okunnig (troligast!) om de villkor som de flesta tillverkare har.

Här kommer en saxning från Renault (eftersom Raphael inte tycks veta vad som gäller angående Renaults rostskyddsgaranti):

"Rostskyddsgarantins omfattning

Förutom Renault nybilsgaranti omfattar Renaults garanti kaross och biram på alla ovan angivna fordon i Renaultsortimentet beträffande genomrostning från insidan på grund av korrosion av plåten orsakad av fel i tillverkningen, materialet eller vid påförandet av rostskyddsprodukter."

Dessutom räknas en lång rad villkor upp för att garantin skall gälla!

Alltså, GENOMROSTNING FRÅN INSIDAN ... Såg du, Raphael? Om Raphael håller fast vid att Mercedes i praktiken helt saknar rostskyddsgaranti lär han allt få vara så varsågod och inkludera även Renault och ... och ... och ... etc.

Eftersom det i praktiken är snudd på omöjligt att bilarna idag rostar igenom inifrån och ut under överskådlig brukstid saknar i praktiken alla märken en rostskyddsgaranti som i praktiken går att åberopa. Jag har många gånger skrivit att just det här villkoret måste lagstiftas bort och att garantin i stället skall gälla all rost som inte kunden själv har orsakat, till exempel genom att inte fixa en repa eller ett stenskott. Rost som uppstår under limsträngar, i falsar, bakom fastmonterade lister etc. skall täckas av rostskyddsgarantin. Villkoret "inifrån och ut" MÅSTE bort!

#14
2013-04-29 12:54

"mikkoman1" : Det är absolut intressant för mig hur andra biltillverkare hanterar sina garantiärenden men hur jag än vänder och vrider på det hela så blir som sagt inte MB bättre på att hantera sina garantiärenden för det.

Intressant är det däremot INTE för mig när folk konstant nedgör ett fabrikat p.g.a deras egna övertygelse som om detta var någon slags bevisad fakta.
Som att säga till folk att de är dumma som köper dåliga bilar.

Själv har jag för övrigt också bra erfarenheter utav Bmw som någon månad innan bilen fyllde 6 år bytte ut motorhuv och baklucka+glaslucka
efter en kontroll.
Tydligen kunde även dörrarna rosta på denna modellen men de var på mitt exemplar fina.
Garantin gällde även om bilen var import eller inte var servad hos Bmw och sådant är förståss klart att föredra framför en massa bråk om en bil som tydligt har problem med rost.

Helt rätt "Kaptenen" att garantierna behöver ses över hos de flesta tillverkare men det är inte mer ok för ett fabrikat att rosta än andra.
När man kallar Franska eller Japanska bilar för rosthögar så är det sällan någon som bryr sig men när vi pratar om MB så skall detta förnekas trots de uppenbara problemen.
Att bilar rostade för 20-30 år sedan bryr jag inte mig ett dugg om men de får absolut inte rosta upp inom 10 år.
Hade nu inte MB rostat så hade vi inte behövt att ha denna diskussion men nu är det tyvärr ett faktum och då är det på sin plats att kritisera fast att det rör sig om MB,...vilket jag faktiskt tycker gör det hela värre! ( en dyr premiumbil får inte rosta )

#15
2013-04-29 13:06

Mistro, du skriver: "När man kallar Franska eller Japanska bilar för rosthögar så är det sällan någon som bryr sig men när vi pratar om MB så skall detta förnekas trots de uppenbara problemen."

Vem förnekar, menar du? Jag har då aldrig förnekat detta i alla fall - jag har ju tagit upp det många gånger.

Att det sedan diskuteras andra märken här faller sig naturligt. Det finns ju en franskfanatiker här som stup i kvarten skönmålar franska bilar och berömmer dem för hur bra de är och så vidare. Denne franskfanatiker vill definitivt INTE kännas vid att franska bilar rostar. Då blir det liksom nödvändigt att ventilera en smula. Hur sedan de franska tillverkarna hanterar rostproblemen har jag ingen aning om och inte tycks ViBilägare vara särskilt intresserade av ta reda på det/skriva om det heller, men jag har då väldigt svårt att tro att man tar emot "kunderna" med rost på sina bilar med öppna armar ...

#16
2013-04-29 17:26

Det är dåligt försvar för Mercedes att andra bilmärken också rostar. De har för det mesta den goda smaken att inte använda sig av grov falsk marknadsföring av 30 års rostskyddsgaranti. 10 år är naturligtvis illa nog om den efter allehanda dribblingar inte kan utnyttjas. Hurra för ARN som här vaknat till.

#17
2013-04-29 18:46

Kan bara konstatera att Mercedes inte har prioriterat rostskyddet de senaste 40 åren.

#18
2013-04-29 20:02

Synd det här med rosten då taxichaufförer säger att man väljer den något dyrare Mercedes för att växellådorna håller liksom motorerna och man sitter mycket bra osv, tänk hur många mer bilar Mercedes skulle sälja om man fick ordning på rostproblemen. Nu när det är en överproduktion av bilar i världen kunde då inte biltillverkarna få till det med rostproblemen vilket kunde vara en stor konkurrensfördel när det gäller tilliten till bilmärket.

#19
2013-04-29 23:15

Du missförstår mig nog "Kaptenen" och kanske uttryckte jag mig oklart.
Det jag menar är att det är för mycket tjafs om självklara saker.Det är ingen hemlighet eller nyhet att bilar rostade som tusan förr och då var inget fabrikat något undantag.En del bilar rostade dock mer än andra.

Nu sitter vi och tjafsar om huruvida att Renault rostar lika mycket eller mer i en artikel som handlar om en rostig A-serie som MB först inte ville ta ansvar för.
När då någon tycker att detta är jättekul så svarar du att rostgarantin i stort sett är den samma för alla tillverkare och detta tolkar jag som att du försvarar garantin.
Det är förståss lika tramsigt att göra sig lustig över en MB som en Renault eller annat fabrikat som råkat ut för problem och tjafs leder till mer tjafs tills att trådarna inte längre är kul att läsa p.g.a tjafset saknar verklighetsförankring.
Fattar på riktigt verkligen inte denna pajkastning!

#20
2013-04-29 23:25

Det är ingen pajkastning Mistro - utan verkligheten. Skall vi skälla på enskilda MB-modeller som media rotat fram så finns det andra märken som bevisligen är många gånger värre. Renault är ett...

Så rätt vore att redovisa att det finns MB som har rostat och att hanteringen kanske inte alltid är den bästa. Det har vi nog alla blivit "informerade" om, både av ViB som av Raphael.

Men för att skapa lite perspektiv på frågan så är inte MB:s problem i närheten så stora (vad som gått att visa) som en del andra märken, särskilt inte utifrån ett trafiksäkerhetsperspektiv. Det tycker jag är viktigt att lyfta fram i debatten, om ambitionen nu verkligen är att förmedla en bild av rost inom bilparken som helhet. För om vi inte känner till hur vanligt det är med rost - hur skall vi då kunna beskylla MB för att bygga undermåliga produkter utifrån en given frågeställning om rostbenägenhet?

MVH AL

#21
2013-04-29 23:58

Tillbaka till ruta ett alltså? ....En MB kan inte rosta och om den ändå gör det så handlar det om ett rejält misskött exemplar.
Bilarna rostar inte mer än andra bilar och särskilt då inte mer än R......
( vilket verkar vara viktigt att förtydliga )

Har inte sagt att MB rostar mer än någon annan bil däremot säger jag att det är skit när någon bil rostar så tidigt.
Än mer tragiskt blir det då tillverkaren sedan inte vill ta ansvar och detta är absolut inget som klär någon tillverkare men minst utav allt så förväntar man sig ett dåligt bemötande utav en premiumtillverkare.

Om nu inte MB vill hamna längst ner i näringskedjan och på riktigt konkurrera med Renault om kunderna så måste man skärpa till sig.

#22
2013-04-30 00:27

Det är en tolkning som får stå för dig Mistro. Min är att MB inte rostar mer än andra med avsikt på bärande element men att man använt en undermålig lack som går hårt åt ytskiktet på bilarna (med rost som konsekvens).

Hur mycket MB sedan rostar i genomsnitt är mer än vad jag vet och jag tror heller inte att någon annan kan förmedla sådan information till oss på ett vettigt sätt. Så då hamnar vi raskt ute i sensationsjournalistikens illaluktande svinstia - vilket inte är meningsfullt för mig (därav mitt fokus på vad man faktiskt kan visa).

I fallet villkor i rostskyddsgarantin som denna artikel är tänkt att ta upp tycker jag att Kaptenen redan givit en bra input.

MVH AL

#23
2013-04-30 04:30

Mistro skriver genomtänkta kommentarer och AL försvarar något som inte är värt att försvara.
Det kan tänkas att Mercedes klarar sig bättre än (i det här fallet) Renault beträffande bärande delar. Om nu så verkligen är fallet orkar jag inte kontrollera, men det är en nog så viktig aspekt - rent generellt.
Men nu gällde det rostskyddsgarantin hos Mercedes och då spelar det ingen roll om andra bilar är sämre på vissa punkter!
Ett märke som utger sig för att vara premium utlovar en garanti på hela 30 år - och då ska den banne mig gälla! Ingen annan har så lång garantitid, så varför jämföra över huvud taget.

Det hela är mycket enkelt.
Premiummärket Mercedes lovar långt utöver vad de kan hålla.
Det borde de inte gjort.
Varför försöka snacka bort det?

#24
2013-04-30 06:49

Det är ingen problem Mercedes bara fulrostar, "bärande element" klarar sig jätte bra.

#25
2013-04-30 10:53

Mercedes som enligt många är högst upp bland premiummärkena har grava problem med rostangrepp. Punkt.

Deras 30-åriga garanti är ett skämt och inte ett dugg mer värt än hos andra märken med kortare vilket tydligt visat sig genom åren. Fakta likaså.

Att förneka detta är bara löjligt.

#27
2013-04-30 12:44

Tack för ditt trevliga och ödmjuka inlägg KaptenOberkommando. Som alltid lika lugn och förstående för andras åsikter...

#28
2013-04-30 14:03

Fast Kapten ju onekligen en poäng, Rålle G. Villkoren i MB:s rostskyddsgaranti skiljer sig knappast från någon annan biltillverkares. Det är bristerna i dessa formuleringar som konsumenter borde angripa, oavsett märke.

MVH AL

#29
2013-04-30 14:12

Ja, du Rålle, vi pratar inte om din åsikt i fråga om rostskyddsgarantin utan om att du har fel i sak, alltså vad rostskyddsgarantin innebär - och den innebär alltså inte att en bil inte skall rosta utan att det måste genomrosta inifrån och ut. Och det är ju inte det som är fallet här. Alltså glömmer vi rostskyddsgarantin och nöjer oss med att prata vanlig rost fjärran från vad några vilseledande paragrafer säger på ett papper från en massa biltillverkare.
Jag har själv föreslagit att den nuvarande (innebörden i) formuleringen "Rostskyddsgaranti" skall tas bort och ersättas med en ny formulering i stil med "Roståtgärdningsgaranti" som blir obligatorisk och skall gälla ALL rost på en bil upp till typ åtta år. Garantin skall gälla all den rost som kunden själv inte kan råda över, till exempel innanför limsträngar, i falsar, bakom lister, runt rutor - undantagen är givetvis rost som uppstår till följd av stenskott, repor och andra skador som ägaren själv orsakar.

Men en sak är klar: Den nuvarande och tillika vilseledande benämningen "Rostskyddsgaranti" måste bort. Folk går ju uppenbarligen på detta och tror att bilen inte skall rosta överhuvudtaget.

#30
2013-04-30 14:43

Kapten skrev
""Rostskyddsgaranti" skall tas bort och ersättas med en ny formulering i stil med "Roståtgärdningsgaranti" som blir obligatorisk och skall gälla ALL rost på en bil upp till typ åtta år. Garantin skall gälla all den rost som kunden själv inte kan råda över, till exempel innanför limsträngar, i falsar, bakom lister, runt rutor - undantagen är givetvis rost som uppstår till följd av stenskott, repor och andra skador som ägaren själv orsakar."

Detta är en ypperlig idé men detta är nog i det närmaste ogenomförbart för då blir det en stor ökning av rostskyddsgarantireparationer och detta kommer aldrig bilfabrikanterna att godkänna.
Som det är nu så finns det en massa kryphål de kan använda för att slippa sitt ansvar när det gäller rost.
Som också Kapten säger så är rostskyddsgarantin ingen garanti för att bilen aldrig kommer att rosta utan enbart en garanti för att bilen inte skall rosta inifrån och ut och som vi alla vet så är inte detta den enda rost som förekommer på bilar.

#31
2013-04-30 15:23

Tydligen är det okey att gå till grava personangrepp numer på ViB. Intressant..

Synd att Kaptenens inlägg raderades. Hade gärna fått vara kvar för att visa på den individens "ödmjuka" stil.

Mercedes rostar mer än de flesta vilket är svårt att acceptera för vissa men tyvärr en realitet. Med det priset bilarna har, (som b la innebär att kunden betalar extra bara för märket), borde de ha ett bättre skydd. Verkligheten är inte svårare än så.

#32
2013-04-30 15:38

Rålle, då är vi där igen, då ... "Mercedes rostar mer än de flesta vilket är svårt att acceptera för vissa men tyvärr en realitet."

Vilka "vissa" är det som har svårt att acceptera att även en Mercedes kan rosta? Har någon här - inklusive jag - försökt att göra något annat gällande? Skulle jag ha försökt att blunda, eller vad? Till vilket eller vilka inlägg refererar du då?

Här får man höra att man roar sig med "personangrepp", men du kan tydligen skriva ihop vilka anklagelser som helst - som dessutom inte är sanna eller ens kan styrkas i skriven text. Vissa har mage till allt.

#33
2013-04-30 15:40

Hackenbush, egentligen har biltillverkarna inte något att säga till om i frågan. Det enda som vi konsumenter behöver är att EU lagstiftar om nya regler.

#34
2013-04-30 15:41

Även jag är intresserad av det uttalandet Rålle G. MB rostar mer än vadå? Det vore bra med en liten mer detaljerad redogörelse där.

MVH AL

#35
2013-04-30 16:42

Nå orkar jag inte hålla tyst längre om dessa rostskyddsgarantier. Jag har berättat förut om den Toyota Previa jag hade av 1992årsmodell som fick en rost blemma stor som en 5krona på bakluckan intill gummilisten till rutan i nederkant. Detta skedde när bilen var ca 6år gammal alltså 1998 bilen hade då gått ca 23000mil.

Killen på lackfirman (då Karlstad plåt och lack) följde med mig ut för att titta på bilen. Detta åberopar vi rostskyddsgarantin på sade han.
Men sa jag på en bil som gått så långt och garantin utgången?? Ja,de brukar vara väldigt generösa med detta sade han. Och mycket riktigt fick jag bakluckan omlackad utan kostnad.

Likaså med en Toyota Yaris Verso som jag också berättat om tidigare. Kan ju nämna att jag köpte en Yaris Verso en begagnad, jag visade försäljaren på firman där jag köpte bilen på lite små bubblor på insidan huven i framkant vid plåtomvikningen. (icke Toyota handlare) Det tar du med Toyota sa han. Så gjorde jag åkte till min Toyota handlare och påtalade att det var små bubblor på insidan huven. Jag fick en ny motorhuv lackerad och klar monterad.

Så att säga att rostskyddsgarantier är värdelösa stämmer inte alls. Det finns märken som tar ansvar. Detta kan läsas om man söker i gamla trådar här på VIB som är kul läsning så här i efterhand där vissa personer förekommer där också med personangrepp, så ränderna går aldrig ur........;o)

#36
2013-04-30 16:46

Fast det där låter mer som något Toyota tar på sig för att öka sin kundnöjdhet Shogun. Det vi diskuterar är hur villkoren skall stipuleras inom rostskyddsgarantin, oavsett hur "snäll" den enskilda tillverkaren sedan är.

MVH AL

#37
2013-04-30 17:10

AL.

Vi har gång på gång läst här på VIB att rostskyddsgarantier är värdelösa och inte gäller, men det finns de som gäller så dra inte alla över en kam. Det är det jag vill ha sagt och alla har inte samma bemötande som MB hade mot sina kunder det är en stor skillnad. Men jag tackar Mercedes för det, på så vis fick jag upp ögonen på Lexus......

Tänk om alla tillverkare vore så smarta för att få nöjda kunder, ett ganska billigt sätt att få nöjda kunder som sprider sig. Och tvärsom........

Men visst kan ni diskutera hur villkoren ska stipuleras.

#38
2013-04-30 17:30

Även (rost)solen har sina fläckar: http://kundrecensioner.lexus.se/6058-sv_se/RX/lexus-lexus-rx-reviews/reviews.htm?sort=rating&dir=asc

Nu hanterar ju Lexus sina kunder troligtvis betydligt bättre än gemene bilproducent (inklusive MB), så det är ju bra.

Även jag ser fram emot någon form att redogörelse för att MB skulle rosta "mer än de flesta", som Rålle skrev. Väntar med intresse....

Att alla(?) bilfabrikanter i praktiken friskiver sig från alla eventuell garantianspråk avseende rost är riktigt trist. Men förståeligt.

#39
2013-04-30 19:07

Jag sällar mig också till skaran som gärna tar emot någon form av redogörelse för att Mercedes skulle rosta "mer än de flesta". Rålle?

Shogun, även du är snett ute. Vi pratar inte om att rostskyddsgarantier nödvändigtvis måste vara värdelösa (även om de oftast är det), utan vad vi pratar om är villkoren i dessa garantier, nämligen att rosten skall komma inifrån och ut. Och det är ju inte det som är fallet med de senaste artiklarna om Mercedes. Vi pratar här om en annan sorts rost, fjärran från villkoren i det som kallas "rostskyddsgaranti". Vi kan kanske kalla det för produktfel, helt enkelt.

Om du sedan får rosten lagad på dina Toyotor och allt vad det är beror INTE på att det är rostskyddsgarantin i dagens utformning som träder i kraft utan det är frågan om ren goodwill. Eller så kanske du är en sådan gapig och oresonlig kund att de gör vad som helst för att få tyst på dig ...

#40
2013-04-30 19:48

Nja Kapten ... Jag har uppfattat det så att .. det är Shogun's fru Eva som styr och ställer ... så det är nog hon som gapar och står på så Shogun får ordning på bilaffärerna ..

#41
2013-04-30 20:31

Snurrigt,..som sagt så skiter folk fullständigt i hur bilarna har rostat när de väl har gjort det och ingen paragrafryttare i världen kan få dagens regler att verka vetttiga.
Så grava skador som på bilen i artiklen skall förståss inte få uppstå och om det ändå gör det så är det åtminstone för mig helt självklart att tillverkaren skall ta sitt ansvar.
Att då istället skylla på att det inte är tillverkarens fel eller att bilen faktiskt har rostat på fel sätt o.s.v är ingen tröst för bilägaren.
Kalla gärna garantin för precis vad ni vill,men så länge som kunderna behandlas felaktigt så finns det helt enkelt inga giltiga försvar!
Som jag var inne på tidigare med risk för att pajkastningen fortsätter så underlättar det verkligen inte när rosten dessutom uppstår på en bil märkt med en premiumstämpel.

#42
2013-04-30 21:37

Mistro skriver: "Att då istället skylla på att det inte är tillverkarens fel eller att bilen faktiskt har rostat på fel sätt o.s.v är ingen tröst för bilägaren."

1. Vem har skyllt på att det inte skulle vara tillverkarens fel? Varifrån får du detta hjärnsläpp? Har någon påstått något annat?
2. Att bilen har rostat på "fel" sätt ... Vad vill du med detta? Bilen har rostat. Och? Men för tusende gången: Vi pratar här om det som kallas för ROSTSKYDDSGARANTIN och som i praktiken innebär att den är värdelös oavsett märke därför att villkoren i praktiken aldrig uppfylls. Nästan alla här hänger upp sig på just rostskyddsgarantin. Men varför skall den blandas in i ett fall som detta och som den inte täcker????????????????????????????????????????????????????? Problemet ligger ju i att bilen har rostat men att den har gjort det i ett för kunden ingenmansland. Det enda som Mistro har rätt i är att det är helt självklart att tillverkaren skall ta sitt ansvar. Men blanda INTE IN ROSTSKYDDSGARANTIN i rost under limsträngar!!!

#43
2013-04-30 22:59

Fast som sagt Shogun, det är inte vad diskussionen eller artikeln handlar om.....

Sedan håller jag med om att MB borde sköta detta snyggare - eller rättare sagt: Det verkar finnas ett och annat fall av missnöjda MB-kunder som inte riktigt upplevt att märket sköter sig - ens med anledning av goodwill. Och eftersom MB trots allt tillhör ett av bilbranschens mest ansedda och respekterade märken med avsikt på kvalitet så är det klart att media älskar att skriva om sådana här fall. Men det är dock långt i från samma sak som att tillvägagångssättet med låg goodwill-grad är vanligare hos MB än hos andra - eller att rostskyddsgarantin är värd namnet - eller att MB rostar mer än något annat.

MVH AL

#44
2013-05-01 01:13

Eftersom "roståtgärdning" knappast är ett ord som finns i det svenska språket, så tar jag mig friheten att döpa om Kaptens förslag till "roståtgärdsgaranti".
Ordet borde alltså innebära att garantin endast utlovar att rost kommer att åtgärdas - inte att den inte uppstår. Låt gå för det.
Innehållet i Kaptens förslag är alldeles utmärkt! Och att EU lagstiftar i frågan är inte alls någon dum idé. (Hoppas bara att de kommer på något bättre än mätmetoderna för bränsleförbrukning.)

Apropå det AL skriver om Shoguns Toyota-behandling av rost, så kan jag bara konstatera att kundnöjdhet inte är att förakta. Något Mercedes borde prova på.

Jes, din kommentar var bara löjlig.

#45
2013-05-01 01:36

Mistro.

Helt rätt. Man skiter väl i hur rosten uppkommit när den väl är där på din bil. Så gjorde jag både på de Mercedes och de Toyota jag haft som drabbats av rost. Jag vill ha hjälp av tillverkaren att den ska göra rätt efter sig. En del märken gör det som är kloka och tänker på sitt rykte, andra är inte så kloka och får ett dåligt rykte. Och hamnar i artiklar hos VIB. Hur svårt är det att förstå? NI kan försvara MB in absurdum om ni vill bara för att ha en diskussion om ni vill fortsätt gärna med det. Men för mig som fd kund hos MB och en bekant med varsin bil som rostade upp köper inte en MB igen när de inte tar sitt ansvar, är det svårt att förstå? Men jag tackar återigen MB för att de visat upp sitt rätta jag gentemot oss kunder. Då fick man upp ögonen på ett märke som sätter kunden i focus på ett helt annat sätt som gör att man får förtroende för märket. Men fortsätt gärna att försvara MB in absurdum och ev hur villkoren ska stipuleras som det så fint heter......jag har iallafall och säkert många fler med mig bestämt mig för hur man gör med märken som inte tar sitt ansvar. Man köper kort och gott inga mer bilar därifrån, så enkelt det är.

Sedan att påstå att inte MB rostar mera än några andra.....tja jag kan ju bara säga vad de som jobbade på verkstaden sa på den tiden när MB centralt sa nej till att ta på sig ansvaret för rosten och de tyckte att det var för jävligt för alla de som drabbats. För vi var inte ensamma och det var vanligt förekommande enligt de på verkstaden. Och här framförs insinuationer återigen på att det inte var några problem för MB mer än för andra märken, och det kan ni ju få tro för att få fortsätta diskussionen in absurdum att inte MB hade problem på E-klassen på den tiden med rost........säg det till alla oss som drabbades av rost och våga stå en meter ifrån oss, det blir liksom lite komiskt över allt detta. Fortsätt gärna nu diskussionen får vi se vad ni kommer fram till.

#46
2013-05-01 02:18

Shogun, nu var du nog liiite tjatig, i alla fall. Du upprepar "in absurdum" in absurdum.
Din språkbehandling är sämre än vanligt, så du skulle nog skippat den där sista ölen. ;-)
Huruvida Mercedes rostar mer än andra är nog lite svårt att bevisa, eftersom bilprovningen ju endast testar trafikfarlig rost (vilket inte endast är i bärande delar). Kosmetisk rost struntar de ju blankt i. Din verkstads erfarenheter säger ju inte heller så mycket när allt kommer omkring.
Klart är dock att Mercedes rostat mer än de borde och att deras garanti är direkt löjlig.
Låt gå för att den inte är löjligare än en andra garantier beträffande undantagen, men till sin omfattning. 30 år!

#47
2013-05-01 09:37

Roy J.

Verkstaden på Philipson (numera Veho bil) visste iallafall att dessa Mercedes rostade mer än andra tidigare MB, och det visste jag också, jag är ju inte blind. Inte på bärande delar för det vet jag inte, men vad spelar det för roll? Du vill ju ha hjälp när bilen rostar överallt, motorhuv, baklucka, dörrar, skärmkanter och vill att rostskyddsgarantin eller goodwill eller kalla det vad du vill bara tillverkaren står för det och tar sitt ansvar. Så personalen på verkstadsgolvet visste att bilarna hade problem med rost och tyckte det var för jävligt att inte MB tog sitt ansvar på så dyra "kvalitetsbilar". Nu upprepade jag mig igen utan groggar.........;o)

Och ja, du har rätt det blev några groggar i går då vi hade 30 års jubileum ;o) Men se jag bryr mig heller inte så mycket om om jag eller andra upprepar sig, så känslig är jag inte.

#48
2013-05-01 10:35

Roy, jag tänkte lite fort när jag skrev "roståtgärdningsgaranti" - givetvis blir "roståtgärdsgaranti" bättre! (Fast former med "-ning" rekommenderas ofta av Språkrådet!)

Som du skriver, ordet skulle kunna innebära att garantin endast utlovar att rost kommer att åtgärdas - inte att den inte uppstår. Men om man som tillverkare vet att man under åtta år är tvingade att åtgärda all eventuell rost lär man nog fasen anstränga maximalt för att få allt rätt från början! Så nog skulle vi få se väldigt rostfria bilar om ett sådant lagkrav skulle föreligga.

#49
2013-05-01 11:18

Som sagt. Passar inte verkligheten med ens egna övertygelser så går det tydligen bra att förneka den. Mercedes har haft stora problem med utvändig rost på karossen de senaste 10-15 åren. Att förneka det blir bara löjligt och är ännu ett exempel på att många bara inte kan erkänna allvarliga brister på favoritmärket. Det är bara så otroligt patetiskt vilket märke det än gäller: Merca, Audi, Opel, Renault, Toyota eller vilket som helst. Väx upp!

Och mycket riktigt så struntar ju SBP som bekant i ytrost så att hitta 100% statistik som befäster det kan vara svårt. Men precis lika sant ändå.

Dessutom så är det ju en"premiumbil" det gäller. Då ska väl även rostskyddet vara bättre. Audi och BMW har tydligen kunnandet, varför inte MB?

#50
2013-05-01 11:55

Rålle G förklarar nu vad han menar med att MB rostar mer än andra och jag tackar för detta förtydligande. Det bekräftar dock att det är svårt att uttala sig i generella ordalag eftersom vi bara har enskilda observationer att gå på. När jag uttrycker mig så vill jag gärna med någorlunda precision kunna backa upp mitt påstående med avsikt på fordonsparkens totala rostbenägenhet. Det innebär inte att MB inte rostar, eller har problem. Det betyder bara att det är svårt att uttala sig om relationerna och särskilt kontra andra bilmärken.

Som exempel har jag haft BMW med rost (bakskärmarna och trösklarna), Audi med rost (nederkant av dörrar, baklucka etc), Saab med rost (baklucka och bakskärmar och trösklar). Kan jag baserat på dessa erfarenheter påstå att BMW och Audi rostar mer än andra? Eller behöver jag plantera det påståendet i media för att öka min trovärdighet? Ja, det får man själv bedöma.

Baserat på de data som finns kan man i alla fall konstatera att MB inte har problem med rost på ett sätt som är trafikfarligt, i alla fall inte mer än den generella fordonsparken. Som konsument är detta viktig information, eftersom det många gånger blir dyrt (om ens möjligt) att åtgärda sådana brister. En dörr eller skärm kan man däremot hitta på skroten till en rimlig peng.

Shoguns erfarenheter är förstås ingen god PR för MB och det är ju också något som Toyota gjort sig kända för, ett bra kundbemötande. Där kan säkert övriga märken fortfarande lära sig en hel del.

MVH AL

#52
2013-05-01 12:19

Ja, då kröp väl Rålle till korset i alla fall. Att MB "rostar mer än andra" var således inte sant, alternativt så kunde inte Rålle leda det i bevis.

#53
2013-05-01 12:50

Jag vet inte om MB rostar mer än andra. Men av de senaste artiklarna att döma så verkar de åtminstone rosta tidigare än andra.

#54
2013-05-01 20:11

Ja Roy .. min kommentar är bara löjlig ... lika löjlig som att det finns språkpoliser i sociala forum .. lika löjlig som någon refererande till sin fru's val och att inte välja bort henne mot rattvärme (eller om det var omvänt) och att en "mellan son" kör Opel Ascona .. eller vad det nu var för trams ... !
Om jag är löjlig i det här sammanhanget Roy ... Vad är då du???

#55
2013-05-02 00:39

Suck!
Ja du, Jes. Inte är jag någon överkänslig stackare som inte står för de egna dumheterna. Du räknar upp ett antal inlägg som du inte gillar och klassar dem därför som dumheter, vilket är en aning inskränkt, för att ta det snällt. Det finns inlägg jag inte instämmer i, men jag klassar dem inte nödvändigtvis som idiotiska för den sakens skull.
Framförallt är jag inte långsint, medan du tycks gräva djupt efter gamla oförätter - verkliga eller inbillade.
Men du får gärna utveckla resonemanget i ditt förra inlägg...
För det var ju just det saken gällde och inget annat.

#56
2013-05-02 07:41

Tror inte att vi kommer längre här då det handlar om garantin.
Kritik mot MB är då tydligen inte befogad eftersom att utformningen utav garantin är felaktig och inte bilarnas konstruktion i sig.
Om bara garantin vore skriven på ett annat sätt så hade bilarna alltså inte rostat.
Om bara alla förstod hur viktigt detta vara med HUR bilarna rostar så skulle alla också ha förståelse för att bli nekade reparationer.
Allt detta står ju tydligt i garantivilkoren så det är bara till att läsa dessa.
Rostar bilen är det således inte tillverkarens fel utan tillverkaren utav lister,lim eller helt enkelt bara bilägarens egna fel.
"Kaptenen". Du får helt enkelt säga vad du vill men ibland pratar du skit!
Du gör allt i din makt att likt MB prata runt problemen.
Detta leder till irritation och en förakt mot märket snarare än tvärtom.

Som jag var inne på tidigare ( som du också bortkollrade ) så om detta hade handlat om ett annat märke så hade du varit en av de första som hade kastat den första stenen.
Hur mycket du än vänder och vrider på allt och nu säger att du INTE har sagt att du har nekat till att det är MB´s fel o.s.v så kvarstår faktum att du ALDRIG skriver något som är i närheten till att likna kritik mot MB.
Dessutom kvarstår faktum att en del bilar rostar och när de gör det så skall tillverkarna ta sitt ansvar men tyvärr tar inte alla tillverkare saken på lika stort allvar.

#59
2013-05-02 10:18

Rostskyddsgarantier som inte tillverkarna står upp till är en styggelse oavsett märke och då inte minst de som lurar i köparna att den skulle gälla i 30 år.

#60
2013-05-02 10:34

Men Focus, nu är du näste person att inte fatta vad detta handlar om. Du skriver: "Rostskyddsgarantier som inte tillverkarna står upp till är en styggelse oavsett märke och då inte minst de som lurar i köparna att den skulle gälla i 30 år."

Så länge som huvudvillkoret i rostskyddsgarantin säger genomrostning inifrån och ut gäller den ju inte rost som på bilden ovan! Även du måste förstå problematiken. Och Mercedes rostskyddsgaranti gäller ju i 30 år - under förutsättning av du gör all service och - ÅTERIGEN! - att rosten går igenom inifrån och ut. Men så är det ju i praktiken aldrig! Det är således villkoren i garantin som måste skrivas om i grunden.
Hästens sängar utlovade en gång i tiden livstidsgaranti på fjädrarna i sängarna. Problemet var bara att garantin gällde endast fjädrarna längst ner i sängstommen - de som enligt statistiken ändå ALDRIG gick sönder! Hänger du med? Ett försäkringsbolag skulle utlova 100 procents ersättning rakt av för ditt hus om det händer något - men bara om huset träffas av en meteorit. Dessutom måste meteoriten träffa huset mellan 22.34 och 23.13 lokal tid för att försäkringen skall gälla. Det är ju ungefär på den nivån vi befinner oss med det som så felaktigt kallas för rostskyddsgarantin. Det skulle behövas något i stil med "Garanti mot dolda produktfel" och/eller en total "Roståtgärdsgaranti" som täcker all rost under bilens typ åtta första år. Först då slipper vi fall som i artikeln ovan.

#61
2013-05-02 10:36

@ Kapten:

"Jag ska lära mig att hålla truten".

Du kanske skulle lära dig att behärska ditt humör, skulle bli trevligare här på forumet och om du är likadan i verkliga livet, trevligare för din omgivning.

Var får du all din ilska ifrån?

#62
2013-05-02 10:48

Saab hade stora problem med oil-sludge, Ford likadana problem med rost, VW och Volvo stora problem med framvagnar. Ett faktum som nog få ifrågasätter men att hitta 100% fakta som påvisar det är nog svårt.

Förstår ni liknelsen med Mercedes rostproblem?

#63
2013-05-02 11:21

Det kan förståss inte vara så att "Kaptenen" inte förstår eller vill lyssna på vad vi andra säger?
Likt en mobbare så är det BARA hans ord som gäller och hans åsikt skall med alla medel frambringas i alla situationer oavsett om den behövs eller ej.
Vi diskuterar här en upprostad bil som tillverkaren först inte ville kännas vid,...tyvärr inget ovanligt i bilkretsar men den här gången så råkade artiklen handla om en MB.
Garantin är utformad på ett vis som tillåter en rad med kryphål och JA JA JA "Kaptenen"....VI VET att garantin är felaktigt utformad och vi VET även att den borde ändras men det förändrar inte idag MB´s inställning till att underlätta för den drabbade kunden.
Det spelar helt enkelt ingen roll om MB rostar mer än andra eller att du aldrig har påstått det motsatta eller ej,...bilen i artiklen rostadePUNKT

Som han även skriver själv så är förståss denna garantin väl medvetet skapad för att slippa egenansvar.
Att andra bilar också rostar eller att andra produkter i samhället också dras med dåliga garantier försvarar eller ändrar ingenting!

Sen tror jag nog inte att jag direkt behöver ta fram några konkreta "bevis" på att vår gode "Kapten" i alla lägen framåller sitt favoritmärke vilket han också liksom andra gärna får fortsätta med.
Tråkigt blir det först när man spär på det hela med arrogans och idiotförklarar folk för deras val utav åsikt och bilar.
Det räcker helt enkelt inte med att bara säga att min bil är bra utan man måste även säga att din bil är sämst.
Likt en femåring i sandlådan som talar om för kamraten vems pappa som är starkast OCH svagast!

Att bilar rostar är skit,..även då det handlar om en MB och oavsett hur garantierna är utformade.
Om jag har missat att "Kaptenen" egentligen tycker att MB borde ta ansvar för sina produkter som felar så ber jag om ursäkt för detta.
Hoppas att detta var tydligt nog för alla och om ändå någon tvivlar så näää,..jag skriver INTE för att kasta skit på MB eller något annat fabrikat.

#64
2013-05-02 11:55

Nej, Mistro, du VET VERKLIGEN INTE att garantin är utformad på ett vis som tillåter en rad med kryphål och så vidare. Du om någon - tillsammans med flera andra - har tydligt visat att du INTE har förstått sambanden när du i samma andetag som du pratar om rosten på bilden ovan nämner rostskyddsgarantin och med en sällsynt envishet frågar varför Mercedes inget vill göra. Då har man inte förstått innebörden i rostskyddsgarantin - den har inget med fallet ovan att göra. Det vi pratar om är produktfel rakt av och i det fallet borde lagstiftaren ta i med hårdhandskarna. Exemplet ovan är ett ypperligt exempel på dolt produktfel och detta borde regleras i lag. Men nämn inte rostskyddsgarantin - den betyder INTE att en bil inte skall rosta eller att "ytrost" skall åtgärdas. Att vissa kunder sedan måste slåss för det självklara är ju inte särskilt roligt.

Rålle, jag är inte ilsk. Skriver lite vasst, bara.

#65
2013-05-02 12:06

Förresten, ni kan ju läsa texten under bilden ovan. Där står allt som behöver skrivas om hur det förhåller sig.

#66
2013-05-02 12:14

Vi säger så "kapten": Vi andra har inte klart för oss och har helt missat varför bilen i artiklen ser ut som den gör.
Vi bör absolut inte ha några åsikter om detta då bilens rostskyddsgaranti är felaktigt utformad.
Eftersom att MB sen bara följer denna garanti så är det inte deras fel att de inte vill hjälpa sina kunder eller ens erkänna att bilarna är dåligt konstruerade.

Tackar "Kaptenen" för denna insynen och skall genast ändra min åsikt till att det inte gör så mycket att bilarna rostar så länge som garantin är utformad som den är. Bilarna i sig kan ju inte byggas bättre och varför då bry sig om kunderna?

Ser fram emot kommande artiklar där "Kaptenen" på samma vis och glöd för rättvisan ifrågasätter lagstiftarna istället för att häckla de fabrikat som är mindre önskvärda i hans värld.

#67
2013-05-02 14:14

KaptenOberkommando är nu avstängd från att kommentera på ViBilägare.se efter att upprepat ha brutit mot reglerna, med påhopp på andra användare, bland annat i denna tråd.

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, Vi Bilägare

#68
2013-05-02 19:00

Äntligen. Detta skulle ha gjorts för länge sen. Och Mistro, jag håller med dig på alla punkter i dina två senaste inlägg.

#70
2013-05-02 19:49

Jag håller med Christer_1. Lite tramsig avstängning om man ska se till de inlägg som man kan läsa här!

#71
2013-05-02 19:55

Jag tror ni missat Kaptenes övertramp som är bortplockat av VIB.

#72
2013-05-02 20:18

Nej, inget är raderat. Det är så genombarnsligt av redaktionen, det här. Många före mig har förtjänat avstängning med rätta. I grunden är man på redaktionen sura över att jag så hårt har kritiserat redaktionens bristande arbete.

Men crister har rätt, det lipas och gnälls från vissa - att dom sedan själva medvetet strör missnöje omkring sig här på sajten tycks redaktionen blunda för.

Bara så att ni vet: Jag och Tommy Wahlström hade en dispyt för ett tag sedan och jag hotades då med avstängning. Jag övervägde då att självmant utmana honom och få jacket urdraget, men det blev inte av. Nu stängs jag av av ett skitskäl.

Dessutom är det mycket lumpet av redaktionen att stänga av någon och sedan med krigsrubriker meddela det rakt ut på sajten - utan att den drabbade kan försvara sig. Detta - om något - är mobbning!

Morsning!

PS Roligt att några redan har tagit mitt parti. Det borde säga redaktionen ett och annat. DS

#73
2013-05-02 20:19

Kapten; Rålle citerade dig tidigare i form av "Jag ska lära mig att hålla truten".
Var det sant eller inte?

I övrigt kan jag inte hitta något som du skrivit här (eller någon annan stans) som skulle motivera en avstängning.

Att du sen är t.o.m. värre än vad jag är när det gäller vissa skrivningar, borde du nog fundera lite över. En viss återhållsamhet när det gäller bl.a. Toyota skulle inte skada.

ViB borde nog ta sig en funderare över sitt beslut. Jag reserverar mig mot att jag inte läst allt Kapten skrivit.

#74
2013-05-02 20:40

Audi, det kan jag väl för all del hålla med om - alltså att jag ibland drar iväg väl vassa inlägg. Jag kan för all del tänka mig att byta att bli insläppt igen mot bättre språkbruk. Men då skall det också gälla ALLA. Hur många gånger har man inte läst andras inlägg, i vilka man ber den och den att fara och så vidare?! Men då händer inget! Men som sagt, värst är att bli avstängd och Kevin drar ut allt i tråden med någon slags triumferande glädje och jag inte kan försvara mig. Jag menar på allvar att här gör sig Kevin/redaktionen skyldig till mobbning. Man bryter alltså mot sina egna regler! Om jag bara hade blivit avstängd utan att Kevin hade skrivit ut det i tråden hade jag inte brytt mig särskilt mycket. Men just den här uthängningen ...

#75
2013-05-02 21:05

Trots att jag nog tillhör en av dem som grälat allra hårdast med den gode Kaptenen och definitivt anklagat honom för både det ena och det andra (som jag dock bett om ursäkt för - det var fel) så tycker jag att detta är ett övertramp.

Kaptenen har i denna diskussion, likväl som andra, många gånger skrivit och formulerat mycket tänkvärda alster samt kommit med begåvade och kloka synpunkter som de flesta av oss respekterar. Så jag hoppas innerligt att Kevin kan tänka om i denna fråga, för Kapten är en person med hög intellektuell skärpa som faktiskt för debatterna framåt.

Så nu tycker jag att vi drar ett streck över alltihopa - tar varandra i hand och går vidare. Kaptenen skall definitivt fortsätta att skriva här (hoppas jag).

MVH AL

#76
2013-05-02 21:18

AL, jag håller med dig om min skärpa ... =) Haha, skämt åsido, jag blir bara så frustrerad när jag märker att en del inte läser det man skriver, inte vill förstå det man skriver och/eller helt enkelt spelar Allan inför ens inlägg. Det är minst lika mycket övertramp som något annat. Och om man då påpekar att någon har missat något viktigt i sak möts man av hånfulla och förlöjligande motinlägg. Men nåväl, jag får väl lära mig att leva med detta helt enkelt. Att jag sedan till 100 procent står på konsumenternas sida och efterlyser bättre konsumentskydd tycks för många vara helt ointressant.

Jag är med dig AL i din åsikt om framtiden här här på sajten.

#77
2013-05-02 21:24

Jag är lite förvånad om det bara skulle vara denna artikeldebatt som ligger till grund för ViB:s beslut.

Det skulle ha varit mer förståeligt efter den behandling Raphael fått utstå på senare tid. Det är möjligt att detta vägts in.

#78
2013-05-02 21:28

Konstig avstängning. Några pilsner för mycket på redaktionen kanske?
Jag vet precis vem jag skulle stänga av om jag fick råda .. :o)

#79
2013-05-02 21:30

om man ska koncentrera sig på artikeln och dess fråga, så är sån här skit helt oacceptabelt! Oavsett garantins vara eller icke vara och vilket märke det än drabbar är det inget annat än ett konstruktions/tillverkningsfel och tillverkaren ska skämmas, be om ursäkt och åtgärda omgående för sånt här ska man som konsument inte behöva acceptera! De flesta tar också hand om sånt här för inget ser så tattigt ut som när rosten bubblar upp på "nya" och fina bilar. På vilket sätt är det "lite extra" och premium att rulla runt i en bil med böldpest i plåten? Här bör alla märken med lite kunskap om kundvård lära sig stava till goodwill, även Mercedesägare kan byta märke om de blir tillräckligt besvikna.

#80
2013-05-02 21:36

Rustan, självklart har väl ett och annat plussats på under tidens gång (men då är jag sannerligen inte ensam!), men jag är rätt säker på att mina sågningar av bland annat "Bilfrågan" ligger till grund för ett redaktionellt missnöje. E-postväxlingen med Tommy Wahlberg om bland annat just "Bilfrågan" tog skruv något alldeles. Av ren hänsyn till Tommy Wahlberg skall jag avstå att återge hans "budskap".

Sedan kan jag objektivt konstatera att du, Rustan, har gått väldigt hårt åt "AL" vid många, många tillfällen utan minsta tillsägelse från Kevin eller någon annan. Du har verkligen ifrågasatt om AL har alla sina hästar hemma.

Men nåväl, jag fortsätter att undra om vi kan gå vidare eller hur det blir. Jag för min del har ändå till stora delar tappat intresset för att skriva så mycket som jag gör. Herregud, typ 2 500 inlägg på bara ett par år ... Och till vilken nytta? Blir jag kvar här kommer jag att skriva betydligt färre inlägg och försöka att blunda för tramsiga motinlägg. Jag tar AL:s omdöme om kvaliteten på inläggen som en garant för att jag i grund och botten ändå tillför en hel del.

#82
2013-05-02 21:46

Jag tycker nog att jag och AL har en hövlig ton mot varandra......."vissel".......

#83
2013-05-02 21:49

Far åt ..!!!!... Rustan...

Nej då, ingen fara - skoja bara. Jag tål en hel del och det gör även Kaptenen. Man får väl ta detta för vad det är, ett rostforum....

MVH AL

#85
2013-05-02 21:51

Personligen tycker jag att ju högre tak, desto bättre. Därför ser det illa ut nu när Kaptenen och AL tycks ha hyrt bröllopssviten på Best Buddies Hotel.

Så var det minsann inte förr........

#86
2013-05-02 21:52

Minnet är kort för vissa. Kaptenes kommentar 30/4 mellan kl10:53 och Kl12:43 är bort raderat. Kapten har du glömt det?

#87
2013-05-02 22:12

2TT2, du har nog rätt - det var väl ett inlägg som raderades. Fast ärligt, jag har redan glömt det. Men å andra sidan har MÅNGA inlägg av ANDRA skribenter också raderats med webbredaktörens tydliga, skriftliga markering.

Men, kan vi lägga ner detta nu och se hur det blir framöver? Nu ska jag försöka lägga ner detta för idag!

#88
2013-05-03 09:49

Jag vill härmed be om ursäkt för att KaptenOberkommando kände sig uthängd av mitt inlägg igår. Syftet med inläggen var att markera en gräns, inte att hänga ut någon.

Vidare har jag nu skickat ett mejl till Kapten där jag förklarar anledningen till att vi valde att stänga av honom, då detta är en diskussion som jag inte vill ta offentligt.

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, Vi Bilägare

#89
2013-05-03 10:30

Med tanke på hur nivån brukar bli här när märkesfanatismen slår till så är det nog på sin plats att man via mail får en varning när redaktionen anser att det blir för "häftigt"
Nog måste vi få lov att ha våra åsikter utan att bli trakasserade ( eller avstängda ) men det finns ju alltid en gräns och den får ju tidningen avgöra var den går.
Vem som trakasserar eller blir trakasserad är inte alltid så lätt att avgöra men det är knappast någon här som är helt oskyldig till att det ibland "hettar" till.
Känns ju ändå inte som att vi är jättemånga som skriver här konstant och då är det ju tråkigt när någon försvinner.

Att vi skriver bottnar ju i vårt bilintresse och själv lär jag mig något nytt varje dag och även om man inte håller med om allt som skrivs så är ju även det en lärdom.
Det som jag dock tycker är riktigt tråkigt är att många verkar ha väldigt svårt för att se några nackdelar på det "egna" fabrikatet och tar därför sådana artiklar som omnämner problem som kritik.

Må hända att man har en annan erfarenhet men när bilar krånglar så skall ju detta uppmärksammas och belysas så att felen rättas till.
Detta kan vi som bilägare enbart ha glädje utav förutsatt att journalistiken är rättvis och det kan jag väl själv tycka att den inte alltid är.
Utav någon anledning så tycks en del fabrikat prisas mer än andra i motorpressen men vi är ju alla människor och bedömmer därför inte allt på samma vis.

#90
2013-05-03 10:50

Bra skrivet Mistro.

Jag tycker iofs att det ska vara högt i tak här och kan nog själv ibland vara lite vass men i detta fallet gick vederbörande klart över de gränser jag anser ska vara tillåtna.

Att bli idiotförklarad och ombedd att stoppa upp "någonting" i en odefinierad kroppsöppning är oacceptabelt i min bok iaf. (Inlägget togs bort av redak). Lägg dessutom till hans historia här med grova påhopp på ett antal användare.

Och allt detta för att jag skriver om Mercedes välkända rost-problematik...

Bra agerat av Kevin även om det kunde skett långt tidigare. Forumet blir en trevligare plats.

#91
2013-05-03 11:52

Nu är det ju inte heller särskilt trevligt att medvetet misstolka folk Rålle G, eller för den delen som nu att plocka ett stycke ur sitt sammanhang - som brukar bli fallet när man inte har något att invända i sak.

Vad Kaptenen efterfrågade var att du skulle verifiera dina påståenden och sluta misstolka vad han skrev. Det skedde nämligen både en, två, tre och fyra gånger. När Rålle G ändå inte lyckades med detta, utan tvärtom hade den dåliga smaken att fortsätta att raljera över något som Kaptenen aldrig skrivit, så bad han Rålle G att stoppa upp dessa missuppfattningar på lämplig plats.

Och vem kan klandra honom? Även jag själv blir förbannad när folk driver en kampanj och i sin iver hittar på saker och ting som man aldrig skrivit eller sagt. Så Rålle G borde egentligen be om ursäkt för detta, även om det förstås aldrig kommer att ske.

Så om avstängningen som nu skett är en konsekvens av Kaptenens rättmätiga reaktion så är det att skuldbelägga offret. Ungefär lika korkat som att lägga skulden på den lättklädda tjejen istället för våldtäktsmannen.

MVH AL

#92
2013-05-03 12:08

@ AL:

Kapten är offret som jag ska ge en ursäkt till? Humor!

Men ni är ju på ungefär samma nivå: Har man en avvikande åsikt så är man mindre vetande och ska hålla tyst. Kan meddela att det inte kommer att ske.

Att totalt tappa humöret när jag som i detta fall påtalar ett känt faktum angående favoritmärket är bara så oerhört patetiskt. Mercedes rostproblem är naturligtvis inget jag hittat på. Öppna ögonen.

#93
2013-05-03 12:26

Det stämmer, jag fick ett mejl idag som jag har svarat på och avser nu att logga ut från detta temporära användarnamn till förmån för att kunna logga in senare på det ordinarie.

Rålle, kort bara: AL har faktiskt rätt i det faktum att du i din iver har hittat på saker och ting som jag aldrig har skrivit eller sagt. Detta anser jag vara lika illa som att skriva något mindre moget. Som AL skriver, detta sättet att föra en diskussion på är oerhört frustrerande och leder ofelbart till att den drabbade tappar humöret. Det ursäktar givetvis inte risiga formuleringar, men väl förklarar dom.

Vi har alla varit lite lagom "out of line" i den här tråden, men jag var den som använde det olämpligaste språket.

Nu ser jag gärna att vi försöker glömma allt detta. Själv skall jag till glasbanken snart och handla godsaker inför årets första, riktiga grillkväll!

#94
2013-05-03 12:26

Visst har vi läst om rostproblem på Mercedes men det skulle vara kul att få veta hur många % av alla sålda Mercedes som har dessa rostproblem.
1,2 eller 10 fall kan ju faktiskt blåsas upp i media så att det verkar som om precis alla bilar som säljs har dessa rostproblem.
Detta skall då jämföras med t.ex återkallningar p.g.a. diverse problem som omfattar miljoner bilar hos t.ex. Toyota.

Såg precis Kaptens senaste inlägg med temporär användare och vill bara säga Välkommen tillbaka eftersom det verkar som om ni har löst problemet och att du snart får logga in på ditt ordinare användarnamn.
Visst är Kapten kanske lite för vass ibland men det har många av oss varit då och då.
Jag har haft min "dust" med kapten men den provocerade jag fram och efter det har vi haft en god ton.

#95
2013-05-03 12:39

Rålle G. Har man en avvikande åsikt så skall den givetvis ventileras - inget fel i det. Men man skall låta bli att hitta på saker om andra - det är väl egentligen självklart?

Tänk själv om jag hittade på något som Rålle G aldrig sagt, eller givit uttryck för och sedan fortsatte att mala detta egenpåhittade mantra om och om igen - trots att Rålle G verkligen ber mig att låta bli och förklarar vad det är jag missuppfattat /hittat på. Till slut skulle nog även Rålle G bli irriterad.

Och i fallet MB:s rost har Kaptenen flera gånger skrivit att han känner till den och utvecklat dess bakgrund, både företagsstrategiskt och konstruktionsmässigt. Hur Rålle G kan få det till förnekelse kan han bara själv svara på. Men den dagen Rålle G tar sitt förnuft till fånga och växer till sig så kommer han nog att inse det orimliga. Då tycker jag att han skall be Kaptenen om ursäkt. För egen del väntar jag mig ingen från Rålle G dock - trots att han i sann vek mobbarstil allt som oftast försöker liera sig med andra mot mig.

Välkommen tillbaka Kaptenen och ha en trevlig grillkväll! Själv skall jag beställa min nya tjänstebil i helgen. En BMW 525 xd med komfortstolar och aktiv fjädring etc.

MVH AL

#96
2013-05-03 14:20

Jag anser tyvärr att när jag eller någon annan torgför avvikande åsikter gentemot Kaptenen eller du AL så slutar det oftast med nedlåtande kommentarer om andras mindre vetande eller rena påhopp från er sida.
Denna tråd är tyvärr bara en i raden av liknande även om Kaptenen spårade ur mer än vanligt.

Nåväl, jag kan bortse från detta och istället hoppas att vi alla, (jag själv också naturligtvis), hyfsar till oss och kan ha ett trevligare debattklimat här i fortsättningen.

#97
2013-05-03 16:35

AL nedlåtande???

Börjar inte han alla sina inlägg med: "Jag respekterar dig som min jämlike och du har många intressanta och väl underbyggda argument, men......."

#98
2013-05-03 19:16

Vi vanliga fånar ska inte ha en åsikt eller tro att vi vet något om vi inte kan visa upp minst 2000 högskolepoäng i statistik eller motsvarande... Några fina ord måste vi också kunna svänga oss med annars är vi inte trovärdiga. Nåväl jag har åtminstone lärt mig ett (på utrikiska dessutom): besserwisser. Inte för jag vet vad det betyder, men... Är det nåt slags flygplan?

#99
2013-05-03 20:08

Vet inte om det är ett flygplan, men det är åtminstone högtflygande.

Åtminstone självbilden........

#100
2013-05-04 09:05

Jag är medveten om att jag ibland skriver tekniskt, d.v.s med en del facktermer, som kanske inte alla förstår. Här har jag mycket att lära och jag försöker att bättra mig.

I övrigt hoppas jag nu att vi med detta kan försöka hyfsa till tonen mellan varandra lite grann. Det blir roligare då.

MVH AL

#101
2013-05-15 00:35

Det sista i den här tråden har jag missat och läser först nu, en tid efter att tråden förpassats till arkivet.
Här finns alltså förklaringen till Kaptens "nystart".

Det är väl så att när Kapten inte blir rent polemisk så skriver han några av de bästa och väl underbyggda kommentarerna.
han värnar ofta konsumentintressen - men det gör sannerligen också Mistro som jag generellt anser vara en av de allra förnuftigaste kommentatorerna här i trådarna. Han läser också verkligen det som står. (Där har Jes en del att lära, men kan ändå ibland träffa huvudet på spiken och rent utav vara rolig.) Just nu har jag hjärnsläpp, men det finns en till som jag håller ganska högt.
AL varierar, Har tidigare skrivit väl argumenterande inlägg, men blivit lite mer polemisk med påståenden som inte alltid har bäring. Åsikter ska inte presenteras som sanningar, för att ta det enkelt. jag respekterar honom annars som kunnig och vad det gäller statistik givetvis den mest kunniga.
Även jag reagerar på när inlägg inte lästs ordentligt och när åsikter vidhålls som varande fakta. På senare tid har jag åter blivit lite väl mångordig, även om jag försöker att inte upprepa mig.

Jag kan instämma i att man kan bli provocerad, men just där klarar jag mig själv ganska bra. Det hindrar inte att jag själv kan vara provocerande - nu senast mot AL för att få motiveringar till hans påståenden.
Vad man ska akta sig noga för, så är det att använda direkt nedgörande omdömen och okvädningsord. Då blir man utvisad direkt!
Själv har jag vid några tillfällen balanserat på kanten till att vara för oförskämd (även om jag förstås tycker att det var välförtjänt.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.