Nästa artikel
Bränslefilter, Volkswagenfix och Priusminnen
Podcast

Bränslefilter, Volkswagenfix och Priusminnen

Publicerad 27 november 2015 (uppdaterad 4 oktober 2018)
Avsnitt 41: En "flödeslikriktare" ska fixa utsläppen, men vad är det egentligen? Vi Bilägares Podcast reder ut begreppen och pratar även om igensatta bränslefilter samt våra första minnen av hybridbilen Toyota Prius.
Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionschefen Tommy Wahlström som får besök av reportern Boo Wennerberg och webbredaktören Maria Dahlin.
 
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig helg, önskar Vi Bilägares redaktion.
 
Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-27 13:10
Vidstige

Maria Dahlin lät riktigt trevlig!

#2 • Uppdaterat: 2015-11-28 05:16
VW Polo 2012

Vad är det för små lustiga VW bilar på bilden?!

#3 • Uppdaterat: 2015-11-28 05:19
VW Polo 2012

Hej Vidstige, orkade du lyssna på hela inslaget?! Det fixade inte jag.

#4 • Uppdaterat: 2015-11-28 10:40
PREVIA

Man får ta ViBilägares förbrukningssiffror med en nypa salt eller hur förklarar man annars första Priusens 5,4 L / 100 km när man skrev så här.

http://www.vibilagare.se/test/langtest/toyota-prius-ii-2004-slutrapport-37377
"Bränsleförbrukningen i förhållande till bränsledeklarationen och avsaknaden av ett riktigt bra rostskydd är de plumpar som vi noterat i protokollet. Vår snittförbrukning har pendlat mellan 5,1 och 5,4 liter/100 km beroende på körmiljö, och det är mycket mer än officiellt angivna 4,3 liter. Vår notering är ändå förhållandevis bra sett till att det handlar om en bensindriven mellanklassbil med automatlåda."
I min värld kan inte en förbrukning som pendlar mellan 5,1 och 5,4 liter / 100 km, bli 5,4 liter i snittförbrukning för alla mil totalt.

#5 • Uppdaterat: 2015-11-28 11:27
Vidstige

@VW Polo 2012, jo det gjorde jag, men jag gjorde annat samtidigt ska erkännas. Bästa delen för mig var diskussionen om Toyota/Lexus hybridteknik som kom lite längre in i programmet, klart intressant tyckte jag!

#6 • Uppdaterat: 2015-11-28 14:41
PREVIA

Är det inte VW UP på löpande bandet? Här står det mer om nya hybriden som kan fås med fyrhjulsdrift i Europa men inte i USA.
http://www.greencarcongress.com/2015/10/20151013-prius.html

#7 • Uppdaterat: 2015-11-29 09:33
ksoderlund

Kommer nya Prius med awd till Sverige och Europa också?

#8 • Uppdaterat: 2015-11-30 11:09
PREVIA

I Teknikens-Värld står det att fyrhjulsdrift inte kommer till USA eller Europa, men här i länken står det bara att USA som inte får nya Prius med fyrhjulsdrift.
http://www.greencarcongress.com/2015/10/20151013-prius.html
I länken står det 1,9 liters cylindervolym men på andra ställen skrivs det att motorn är som nu på 1,8 liter.

#9 • Uppdaterat: 2016-07-14 10:12
Styggavargen

Då är prius inte så snål.. min Octavia kör jag på mellan 0,52-0,65 liter/mil (bensin) lite beroende på hur man kör. Motorvägsfart mellan Malmö och Stockholm kör man på 0,55 liter/mil. Detta är verkliga siffror mätt vid pump under ca 4500 mil. Och min bil är ingen hybrid.

#a • Uppdaterat: 2016-07-29 10:51
skarj

@styggavargen, men är den auto?
Sen körs det sällan (läs aldrig) snålt i biltester, tror nog du skulle pressa siffrorna om du hade en prius, men det är ju inte säkert, men ligger själv på ca 0.48 med priusen, exakt samma med passat diesel med DSG, enligt färddatorn på båda, passaten har ett mycket större fel jämfört med vid pump, priusen typ spot on. Men passaten är å andra sidan både större och på 170 hk. Men drygt 2å5 i skatt, priusen kostar 360 kr i skatt. Passaten tystare och trevligare att köra utom i stadskörning och vid parkering. Men låååångt dyrare att serva.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.