Nästa artikel
”Regeringen spelar roulett med elbilsbonusen”
Krönika

”Regeringen spelar roulett med elbilsbonusen”

Publicerad 21 september 2021
Bilköparna har blivit ofrivilliga lånebankomater för staten, skriver Erik Söderholm.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Om banken ringde upp dig i dag och frågade om de fick låna 70 000 kr av dina egna pengar, utan ränta och utan något särskilt datum när du får tillbaka dem – skulle du gå med på det?

Nej, naturligtvis inte. Men det är precis så det börjar kännas med bonusen för laddbilsköpare. Bonuskassan har varit tom i flera veckor och det är inte första gången kassan har behövt fyllas på.

Inför nästa år vill regeringen skjuta till ytterligare 550 miljoner för att bonuskassan totalt ska innehålla drygt 3,5 miljarder kronor. Men det är på håret att den summan kommer räcka, enligt beräkningar som Vi Bilägare gjort.

Till att börja med är det förstås svårt att sia om hur bilförsäljningen kommer bli nästa år. Halvledarbrist, skenande fraktkostnader, strafftullar och annat kan sätta käppar i hjulen. Och den allt högre skatten kan innebära att försäljningen av vanliga bensin- och dieselbilar rasar snabbare än väntat.

Men så här har vi räknat:

  • Hittills i år har det registrerats knappt 55 000 laddhybrider och 30 000 elbilar.
  • Om försäljningen håller sig på exakt samma nivå året ut blir det 83 000 laddhybrider och 45 000 elbilar i år.
  • Räknar vi sedan med att 80 procent av dem har rätt till bonus nästa år (resten kostar mer än bonustaket på 700 000 kr) och att den genomsnittliga bonusen för en laddhybrid blir 12 000 kr (maximal bonus sänks nämligen från 45 000 till 20 000 kr) blir utgiften för staten 3,3 miljarder.

Om vi istället är lite optimistiska och räknar på 15 procent högre bilförsäljning nästa år hamnar vi istället på 3,8 miljarder – 300 miljoner mer än budgeterat. Regeringens gissning spricker alltså snabbt.

Branschorganisationen Power Circle gjorde en uppskattning för flera år sedan som visade på 70 000 sålda laddhybrider nästa år och 53 000 elbilar. Då hamnar vi plötsligt på 3,6 miljarder kronor i bonusutbetalningar. Och det är alltså med prognoser från 2018.

Klart är att budgeten spricker om försäljningen av laddbilar ökar bara en aning, och då sitter vi återigen i samma sits med oklarheter kring när bilköparna får sin bonus.

När blev det okej att göra bilköparna till ”lånebankomater” som bara snällt ska vänta på sina pengar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 22 september 2021 hx30 skrev: Jag förstår inte…
  • 22 september 2021 Kan delvis hålla med hx30…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.