Bild
Nästa artikel

Volkswagens elbil satte nytt rekord uppför Pikes Peak

Nyheter

Besegrade även bilar med förbränningsmotorer – slog rekordtiden från 2013.

I helgen avgjordes backtävlingen Pikes Peak Hill Climb i Colorado, USA. Det legendariska racet, vars mållinje ligger 4.302 meter över havsnivå, har blivit ett prestigefyllt tillfälle för biltillverkare att visa vad de kan åstadkomma.

I år skickade Volkswagen sin eldrivna prototyp I.D R Pikes Peak att ta sig an berget. Med franske föraren Romain Dumas bakom ratten blev sluttiden på den drygt två mil långa sträckan lite över 7 minuter och 57 sekunder. Det innebär att Sébastien Loebs rekord från 2013 i en specialbyggd Peugeot 208 finputsades med 16 sekunder. 

 

Romain Dumas jublar efter segern. Nya rekordtiden 07:57:148.

I.D R Pikes Peak är fyrhjulsdriven och kraften kommer från två elektriska motorer som sammanlagt ger 680 hästkrafter och ett vridmoment på 650 Newtonmeter. Bilen väger strax under 1.100 kilo. En speciell utmaning för bilkonstruktörerna var att kompensera för bortfallet av downforce som uppstår när bilen kommer upp på hög höjd och luften blir tunnare. Bilen laddades med hjälp av glyceroldrivna generatorer vid foten av Pikes Peak. 

Volkswagen genomförde backtävlingen för att uppmärksamma sin kommande, helt eldrivna bilfamilj, I.D. Med start 2020 lanseras halvkombin I.D, suven Crozz, familjebussen Buzz och flaggskeppet Vizzion.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens elbilssatsning?

19,99 kilometer, 156 kurvor.

Kommentarer

#1
2018-06-26 09:39

16 sekunder är knappast "finputs"!

#2
2018-06-26 10:32

Tänk om alla elbilar kunde väga 1100 kilo. Lilla Jaguar I-Pace, till exempel, har ju en tjänstevikt om 2133 kilo.

Den här var nog bestyckad med lättviktsmaterial så det står härliga till, samt precis så mycket blodsbatteri att bilen kunde ta sig upp, och inte mer. Snacka om räckviddsångest :))))))

Näe, tacka vet jag Bentaygans rekord där, precis. Det är gjort med en produktionsbil och inte en speciellt för ändamålet utvecklad banbil.

.

#3
2018-06-26 10:43

1100 kg, Jag tycker det är rätt mycket för en bil utan krocksäkerhet, komfort, papperstunn kaross, plats för en och med batterier byggda för att prestera max 10 minuter ...

#4
2018-06-26 11:40

En specialbyggd elbil slog en specialbyggd fossilbil. Elbilen går från klarhet till klarhet.

#5
2018-06-26 12:47

@Swemba
"1100 kg, Jag tycker det är rätt mycket för en bil utan krocksäkerhet"

Krocksäkerheten är utan tvekan bättre i denna VW än alla s.k standardbilar.

#6
2018-06-26 15:10

@2TT2, vad baserar du det på? Varför skulle bilen i fråga ha någon som helst krocksäkerhet? Krocksäkerhet väger!

#7
2018-06-26 15:18

16 sekunder bättre än Seb 2013 , det är väldigt mycket i detta sammanhang, jäkligt bra jobbat VW.

#8
2018-06-26 16:48

@Swemba
Har tävlat i motorsport. Mig veterligen finns det inte en legal motortävling med bilar där man tummar på säkerheten så som bur, bälten och stolar.
Arrangörerna till Pikes Peak skulle knappast släppa väg en bil av papp utan säkerhetsutrustning.

#9
2018-06-26 17:29

Swemba for president!

#10
2018-06-26 17:31

Instämmer med 2tt2 att säkerhetsreglerna är betydligt strängare inom motorsport än för bilar på allmän väg. Dessutom ska man se det utifrån vilka hastigheter man har i motorsport.

#11
2018-06-26 21:56

@ Swemba

Även blodsbatterier anpassade för en enda backe är tunga. Och drivlinan de använt väger nog en hel del, även den. Jämför gärna med Jaguar I-Pace.. det är en medelstor produktionsbil och den väger 2133 kilo. Elbilar med blodsbatterier är ett sjukt påfund.

.

#12
2018-06-27 00:00

Varför pratar alltid alla om att säkerhet måste väga massor, det är inte sant. Det handlar om konstruktion och material. Dock så går säkerhet ut på att väga mer än andra bilar idag på våra vägar, allt är som bekant relativt. Allmänt begrepp brukar vara "armoured race". Detta har Volvo tex kört med sedan tidernas begynnelse, väger deras bilar mer och då får motparten ta mesta smällen. Detta uttalande är inget som emot strider Volvos säkerhet, för den är alltid hög.

#13
2018-06-27 09:22

Och "konstruktion och material" handlar inte om vikt, menar du? Du är rolig du ...

#14
2018-06-27 09:29

@2TT2, eftersom säkerhet väger så måste det väl ändå bero på vilken motorsport vi talar om? Men visst, saker som säkerhetsbur, bälten och stolar är säkert universellt. Men krocksäkerhet handlar ju inte bara om det. Jag tänker bl a på all tung säkerhetshöjande teknik som finns i moderna bilar som avancerade deformationszoner, airbags, osv. Sen därtill kan man räkna in saker som ABS, ESP, pre-sense-system osv.

#15
2018-06-27 13:34

Vad jag menar, inte slösar biltillverkare tid på att byta ut material som är lättare, starkare och antagligen dyrare. De vill inte att bilen skall bli lättare. Hur hade gått om tex Volvo bantar bort flera hundra kilo med bibehållen säkerhet? Krockar de med tyngre bilar går det inte så bra. Det lät tex väldigt bra innan V90 skulle släppas, det pratades om vikt nedåt 1600 kg.. wow tänkte man, men sedan fick man reda på verkligheten. (typ 1900 kg).

#16
2018-06-27 13:41

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-...

Detta är lite mer info, det går att bygga mycket lättare bilar idag. Till en viss gräns med bibehållen säkerhet. Dock tror jag att incitamenten att minska vikten på bilarna har minskat nu när spridningen i vikt ökar. SUV kan nog vara ett uttryck i att man vill lägga till säkerhet genom ökad vikt för att få ett övertag. Tyvärr kommer säkerheten att minska totalt, fler dör antagligen för att de krockade med en bil som vägde nästan dubbelt upp. (Typ en Golf mot en X5 eller liknande SUV).

#17
2018-06-27 13:47

Pikes Peak med slät asfalt hela vägen. Race för mähän! Tacka vet jag för hur det var förr i tiden, grusväg och ombyggda jänkarbilar. Det var racing för män det.

#18
2018-06-27 19:06

"Hur hade gått om tex Volvo bantar bort flera hundra kilo med bibehållen säkerhet?"

De hade nog tappat alla sina kunder, då det är väldigt få som vill betala ett par miljoner för en V90, eller vad nu ett lättviktsbygge i kolfiber med samma säkerhet kan tänkas kosta ...

#19
2018-06-27 23:58

Vargen har redan fått information om det höghållfast stål som sitter i Volvo och som medför en viktbesparing på c;a 100 kg. Med högre styrka kan man använda mindre material och ändå behålla styrkan hos säkerhetsburen. Detta stål är så starkt att brandkåren klippverktyg inte (tvärtemot det som sitter i Vargens Octavia)kan ta sig igenom det.

Att Vargen sedan upprepar samma mantra igen - trots att han redan fått veta hur det verkligen förhåller sig - hänger ihop med helt andra saker.

Swemba har helt rätt f.ö. Det klart att man kan bygga en V90 med samma styrka och bibehållen säkerhetsprestanda fast med betydligt lägre vikt. Men det kommer inte finnas någon kund som är beredd att betala vad det kostar.

MVH AL

#20
2018-06-28 15:41

Och vad har Volvos krocksäkerhet med I.D R Pikes Peak att göra?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.