Bild
Nästa artikel

Volkswagen Phaeton får ny kostym

Nyheter

Volkswagen Phaeton har genomgått en omfattande ansiktslyftning. Flaggskeppet får nu en helt omarbetad front.

Bilsalongen i Peking öppnar dörrarna för pressen under fredagen.

Premiärerna är många och för Volkswagens är den stora nyheten att flaggskeppet Phaeton nu uppdateras.

Nytt ansikte
Bilen lanserades 2002 som Volkswagens stora lyxvagn.

Försäljningen har varit trög vilket kulminerade 2006 då bilen skrotades på den amerikanska marknaden.

Nu hoppas Volkswagen skruva upp intresset med en kosmetisk uppdatering.

Bilen har begåvats med ett helt nytt ansikte som går i samma mönster som flera andra nyligen uppdaterade Volkswagen-modeller.

Bland annat är grillen i krom ny och detsamma gäller stötfångaren, dimljusen och strålkastarna.

Dessutom har akterns lampor fått ett nytt utseende.

Två längder
Nya Volkswagen Phaeton mäter i grundutförandet stora 5,06 meter.

Men den som vill ha ytterligare längd och ett rymligare baksäte kan välja den förlängda versionen som sträcker ut sig ytterligare tolv centimeter.

Startuppställningen på motorsidan består av tre bensinmotorer och en diesel.

Den direktinsprutade dieselsexan på 240 hästar är snålast med en förbrukning på 0,85 liter per mil och ett utsläpp på 224 g/km.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Phaeton?

Kommentarer

#1
Uwe
2010-04-22 17:17

Konsten att göra en lyxbil att se så tråkig ut som möjligt. Se ut som en uppblåst VW Jetta!

#1
JAN
2010-04-22 17:29

Lär kosta en förmögenhet. De som har råd att köpa Phaeton lär ju ha råd med motsvarande modeller från Audi, BMW eller Mercedes.

#1
Jarl
2010-04-22 17:57

Grym kärra!

#1
Seken
2010-04-22 18:59

JAN, det är nog därför som VW:n sålt dåligt. De flesta lyxbilsköpare är ute efter att lyxen syns tydligt. Jfr svenska MC-marknaden: Många sätter på ljudförstärkare istället för ljuddämpare. "Titta, här kommer jag!" Lite tvärtom är en del som köper typ MB:s värstingar i C-klass. De väljer utan märkning bak.

#1
Reidar
2010-04-22 19:28

Hoppas dom har börjat lacka plast- och aluminiumdelar ordentligt. På min 2003a är det lövtunnt på dörrarna och bakstötfångare som släpper i stora flagor.

#1
Sven Eriksson
2010-04-22 19:43

Så stora bilar borde ha en extremt liten marknad - bortsett från som paradvagnar för dignitärer som statsöverhuvuden och liknande. Audi A8 och S8 borde vara "top of the line" för VW-koncernen.
Phaeton är närmast grotesk som "folkvagn" - den verkar inte ens ha hybriddrift. Värdeminskningen torde vara enorm - kanske ett "fynd" som begagnad!?

#1
Walther
2010-04-22 20:45

Nu är den snygg och jag vill ha den!!!

#1
Kjell-Åke
2010-04-22 21:57

De som har råd att köpa en sån här bil för bortåt miljonen vill nog inte att grannarna skall tro att det är en vanlig Passat vilket för den oinvigde är lätt att förväxla.

#1
Seken
2010-04-22 22:36

KJELL-ÅKE, inte för att jag tror VW:n blir nån storsäljare. Men jag tror heller inte att alla rika har behov att skryta inför grannar. Det finns de som är mycket diskreta. Men det är kanske just därför du inte räknat med dem.

#1
Tommy
2010-04-22 22:55

Ett lätt sätt att tjäna snabba pengar för kriminella är att tving till sig en lyxvagn med nycklar. Kör du en S-klass för dryga miljonen, så är du ett tänkbart offer. Kör man en lyxbil som är mer anonym känns det tryggare frö ägaren.

#1
Tracer
2010-04-23 07:21

För släääääääääätstruken....Ska jag ha en lyxbil i denna prisklass då ska det synas också.

#1
Patte
2010-04-23 09:35

Kunde vara en Skoda Superb,lyxbil, vadå nånstans?

#1
Qvist
2010-04-23 12:22

Diskret uppdatering men snyggt. Tidlös form som stått sig sedan 2002 så det behövs inte så stora ändringar. Verkligen en bil man skulle vilja ha om man haft råd!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.