Bild
Nästa artikel

Begtest: Volkswagen Passat

Begbil

Volkswagen Passat av den senaste generationen är populär med bra köregenskaper, hög säkerhet och goda utrymmen. Vi Bilägare testar Volkswagen Passat som begagnad.

Som modell har Passat funnits sedan 1970-talet. Den förra generationen kom 1997, med en facelift 2001. En ny generation kom 2005 och det är den som vi har tittat närmare på här.

Elegant förarmiljö
Tre karossalternativ finns – sedan, coupé samt kombimodellen Variant. Den sistnämnda är också den som sålt mest. Ett flertal motoralternativ finns, basmotorn var först på 1,6 liter och 115 hk. Mer vanlig är dock en tvålitersmotor på 150 hk eller 200 hk samt 1,8-litersmotor på 160 hk.

Starkare alternativ är en V6-motor på 3,2 liter och 250 hk samt prestandamodellen R36 med en V6-motor på 300 hk. Dieselmotorer finns på 1,9 liter och 105 hk samt tvålitersmotorer på 110 hk, 140 hk eller 170 hk. Biogasmotorn är en 1,4-liters bensinturbo som ger 150 hk.

Vägegenskaperna är både trygga och roliga. Styrningen är snabb och Passat känns stabil även i pressade situationer. För den som önskar ännu bättre stabilitet och framkomlighet vintertid finns fyrhjulsdrift, kallad 4-Motion, från svenska Haldex.

Förarmiljön är elegant och lätt-överskådlig, men de blålysande instrumenten ger blandade känslor. Tufft och mysigt eller irriterande för ögonen, prova själv i mörker innan du bestämmer dig för en Passat.

Stora utrymmen
Komforten i framstolarna är hög och även baksätet ger generösa utrymmen och bra komfort. Bagageutrymmet i Passat Variant är både rymligt och lättlastat. Sikten vid en fickparkering är ganska dålig runt om.


Säkerhetsmässigt ligger Passat bra till med fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2005. Antisladd-system är standard på alla modeller.

Tidigare Passat har drabbats hårt av kvalitetsproblem och vissa fel verkar leva kvar även på nya modellen. Besiktningen klarar Passat ungefär som medelbilen, med undantag av bromsarna som får fler anmärkningar än normalt.

Skeva bromsskivor, rostiga bromsskivor bak eller slitna bromsbelägg är inte ovanligt. På Vi Bilägares långtestbil från 2006 råkade vi bland annat ut för strejkande tändspolar och bromsbortfall på våta vägbanor. Båda dessa fel är kända sedan tidigare modeller.

Falska meddelanden
Elektronikstrul har också förekommit, fast inte i samma utsträckning som tidigare. Falska felmeddelanden förekommer, liksom krånglande dörrlås och dörrhandtag som hänger sig.

Ett fel drabbar den automatiska parkeringsbromsen, som ibland inte vill läggas i eller ur. Om den inte går ur sitt parkeringsläge går bilen inte att köra.

Krånglande xenonstrålkastare klagar en del ägare på, ett fel som kan kosta uppåt 15 000 kr att laga. Ett annat fel är bakrutetorkarens elmotor som gått sönder på en del bilar.

Några V6-motorer har råkat ut för motorhaveri på grund av att de varvats hårt innan motorn kommit upp i rätt arbetstemperatur. Efter detta har Volkswagen ändrat i motorstyrningsprogrammet för att sänka maxvarvet vid låga oljetemperaturer.

Bra rostskydd
Samtliga motorer, utom den gasdrivna, har flexibla serviceintervaller beroende på körsätt. Slarv med oljebyte har lett till motorhaverier i vissa fall.

Rostskyddet är överlag bra på Passat med välgjorda limningar och behandlingar på flera rostkänsliga partier. Men några minusposter finns ändå.

Plåten innanför plasksköldarna saknar behandling, innerskärmarna har ett fuktbindande material och fjäderbensholkarna fram är obehandlade. Vårt rostbetyg blev en fyra.

Andrahandsvärdet för Passat, speciellt i Variantutförande, är högt. Bilen är populär och lättsåld på begagnatmarknaden, vilket ger höga priser och ganska liten möjlighet att pruta.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat?

Kommentarer

#1
MCTAR
2010-07-06 10:49

Elstyrd parkeringsbroms är bra i vissa lägen, men man kan inte underhållsbromsa med handbromsen för att får bort rost som bildats där, vilket gör att bilen är extra känslig för rost. Min bil har inte drabbats av någonting som beskrivs ovan. Styrmotorerna till klimatanäggningen har ett arbetsljus som kan irritera, dock i princip bara på vintern. Jag fick dessa bytta på garantin och sedan låter de betydligt mindre. Andrahandsvärdet är ootroligt bra. Mitt värdefall är ca 38% på tre år.

#1
Gösta
2010-07-06 10:51

Passat har i mitt tycke bland de skönaste framstolarna som finns. Bara man håller sig borta från DSG-växellådorna är det säkert en bra bil. En bekants DSG-låda skar efter 8000 mil, helt normalt enligt VW som gör fina pengar på byte av dessa.

#1
Seken
2010-07-06 11:11

Lite paradoxalt är att beg.-priserna på sedanen har varit mycket nära de på kombin de senaste åren. I praktiken. Beroende på att de sålts förhållandevis få 4-dörrars. Alltså har limon fått lägre värdefall. Vilket sannerligen är upp-och-ner-vända världen i Bil-Sverige. (Att prislistorna ger kombin ordentligt högre värde, är en ganska ointressant sak för sig.)
Det snurrar uppgifter om att nya Passaten kommer 2012. Sanningen är att den kommer att vara beställningsbar från november. Alltså bör man se till att få ordentlig rabatt redan nu på nybil.

#1
Erik F
2010-07-06 14:16

Man bör hålla sig borta från bilen i sin helhet. Min vän har två nya biofuel i sitt företag. Kollegan har råkat ut för att motorn stryper sig p.g.a. krångel med DSG-lådan, min vän har råkat ut för motorvarningslampa som lyser och reducerad effekt, har jag för mig, samt att vattenpumpen var tvungen att bytas vid första servicen vid 1500 mil p.g.a. missljud! Allt detta på 1500 mil med en ny bil. Dåligt.

#1
Sigge
2010-07-06 14:34

Erik F...tycker din kollega ska lämna in sin bil till verkstad. Gösta OM dsg-lådan ska efter 8000 mil så går detta på motorförsäkringen. Otroligt mycket struntprat (och lögner) bland kommentarerna.

#1
Sigge
2010-07-06 14:36

Är det inte konstigt att det alltid är "en bekant, kollega eller vän" som råkar ut för allvariga problem? Varför skriver de inte själv?

#1
Gösta
2010-07-06 15:45

SIGGE: Problemet blir när DSG-lådan går i bitar efter ytterligare 8000 mil. Med några år på nacken och 16000 mil på mätaren gäller inga motorförsäkringar. Alltså blir det otroligt dyrt för den begagnatägare som råkar ut för detta. Med ditt resonemang är det alltså om jag förstått dig korrekt helt acceptabelt att grundläggande komponenter på bilar går sönder efter ett fåtal tusen mil därför att en försäkring täcker kostnaden. Ett bakvänt resonemang kan tyckas, är du försäkringsrådgivare månne?

#1
Staffe
2010-07-06 15:57

Vw är som vanligt överreklamerad. Massa irriterande småfel och en undermålig serviceorganisation.

#1
mctar
2010-07-06 15:58

Erik F: Verkar ju inte bra alls. Men din kompis verkar inte ha haft något problem med den andra bilen iaf. Problemet med dsg 7 är känt och drabbade 136st bilar i Sverige om jag kommer ihåg rätt. Om bilen är äldre än tre år får man lita på sin egen försäkring om något händer. Min är precis tre år och tecknade precis en billig helförsäkring. När jag undrade hur den kunda vara mycket billigare än på min skoda från -00 blev svaret att det var mycket små kostnader på just den "nya" Passaten 05->.

#1
mctar
2010-07-06 15:59

Fel av mig... Två år.

#1
peter
2010-07-06 16:01

Har VW sagt att DSG-lådan ska gå sönder efter 8000 mil? *Normalt* enligt Gösta. Snacka om knepiga inlägg här, att nån enstaka låda kan gå sönder är väl inte så konstigt. Det gäller ju även manuella lådor....
Ja det är knepigt att man alltid *känner någon som bla bla bla..*

#1
Anders
2010-07-06 16:09

Bror min hade en passat med dsg låda som började ge ett litet missljud vid 20000mil och den bytte dom direkt på garantin.
20000mil tycker jag är dåligt för en låda men dubbelkopplingslådorna kanske generellt har dålig livslängd/hållbarhet?

#1
Erik F
2010-07-06 16:41

Sigge & Peter: Eftersom min vän är ointresserad av bilar så är han inte inne här och skriver. Jag är det, så då berättar jag. Min väns kollega tror jag har haft en massa fel, men jag vet inte vilka exakt.

#1
peter
2010-07-06 18:46

Hmm..20000 mil och garanti..låter rätt ok...har VW lärt sig?..'L'
En DSG-låda är väl inte direkt den enklaste konstruktion som finns..de *vanliga* manuella lådorna har ju funnits i rätt många år såattsäga.
DSG kom väl första gången 2003 så man kanske kan förvänta sig att tillverkarna lär sig mer med åren.

#1
Thomas
2010-07-06 19:55

Fy gösiken vad mycket fel, tur att jag kör Corolla som också är en 05.a men inte har haft ett ända fel eller krångel.

#1
mctar
2010-07-06 20:57

Jolåsåatt. Körde en Corolla förra veckan som iof tog sig framåt men instrumentpanelen höll på att ramla ned, automatlådan lät illa. I uppförsbackar växlade den ner på ettan! Varvräknaren funkade ej, hastighetsmätaren hackade. 1800mil hade den gått. Men den tog sig fram...

#1
Jes
2010-07-06 21:25

Har och har haft ett flertal Passater, de senaste tdi;ar ... Inga större problem. De har ff ett hyfsat värde efter 50000 mil. Min nuvarande 03;a med tiptronic har bara gått 23000 så den behåller jag nog 5 - 6 år framåt.

#1
Björn S
2010-07-06 23:48

Min nästa bil blir en R36 Variant! Underbar bil att köra!!

#1
börje lundin
2010-07-07 00:02

Jag har haft en passat,eller tre.Den jag kunde använda hade plasttank villken stod på asfallten första gången jag hade råd att tanka fullt.Banden som höll den på plats hade rostat av..NUMERA ÅKER JAG CHEVROLET SUBURBAN.Om jag blir fattig åker jag mindre.Jag köper alldrig i håvette en liten äcklig euroeisk skitbil igen.Tack för ordet.

#1
Robban
2010-07-07 00:04

Att folk orkar åka i bilar som krånglar år efter år och kostar massa pengar och tid och besvär. Tacka vet ja Prius

#1
mctar
2010-07-07 10:49

Roban: Jag håller med dig. Alltså väljer jag inte en Corolla för de fel och brister jag märkt. Däremot är jag supernöjd med min Passat. Nästa bil är en VW.

#1
jörkky
2010-07-07 12:18

Passat en helt bra bil då den funkar tyvärr är kvaliteten ytterst varierande sku int ha råd o köra vw .därför en toyota trots deras motgångar .vw går snart sammma väg att bli för stor ,så finns de vissa risker

#1
jörkky
2010-07-07 12:18

Passat en helt bra bil då den funkar tyvärr är kvaliteten ytterst varierande sku int ha råd o köra vw .därför en toyota trots deras motgångar .vw går snart sammma väg att bli för stor ,så finns de vissa risker

#1
bruno
2010-07-07 14:01

Att Gösta är skeptisk mot all teknik är väl inte så lustigt, är det inte han som i någon annan kommentar ansett att det inte behövs några elektroniska finesser/hjälpmedel och att bilarna var bättre på 60-70 talet...? Kör väl Volvo 940, eller? teknik modell järnspett...

#1
Thomas
2010-07-07 18:48

MCTAR, jag tror inte du har kört en så dålig Corolla, om den inte var krockad möjligtvis.

#1
mctar
2010-07-07 20:31

Thomas: Du behöver inte tro på mig. Jag bryr mig faktiskt inte, men det är sant. Det är en hyrbil hos Platon car rental på Cypern. Fyrhjulsdriven by the way.

#1
Haubits77B
2010-07-11 22:39

Passay är ett mycket bra bilval. Själv har jag en äldre version tillverkad 2002 med Audis 1.8T motor (samma bil som idag har genomgått lite plastik-kirurgi och heter Skoda Superb.) Efter 18.000mil utan andra fel än en krånglande tändspole (bilen har 4 stycken) som kostade 500kr så har allt fungerat. Lägg på det en låg driftskostnad....

#1
Egil
2010-07-11 22:41

Järkky! Du måste skämta? Du kan inte jämföra en Toyota med en VW på samma karta ens....

#1
jörkky
2010-07-13 15:44

Tyvärr inget skämt de har betydligt mer fel en toyoytan men bra o köra är de

#1
Haubits77B
2010-07-13 17:29

Re: Jöörky
Sluta med tramsandet nu... Hur många gånger har Passat återkallats?

#1
Jes
2010-07-16 20:52

Njä, Haubits77B ... Har du en passat en längre tid och flera mil ... får du allt byta mer än tändspola ... (jag kör diesel och byter inte så'nt) ... Någon framvagnsdel kanske ??

#1
Peter
2010-07-21 09:55

Rostproblen.
Jag har en passat Variant Årsmodell 2006. Välskött bil 9000mil och redan stora rostblaffor runt nummerplåtsbelysningen som går runt kanten. Detta på en 3,5år gammal bil. Inte så bra rostskydd.

#1
mctar
2010-07-26 09:15

Peter det är inte rost utan lacksläpp. Nog så tråkigt men ändå... Kolla dina dörrar också, med all sannorlikhet är det "vårtor" där. Har du fått det på en dörr är det nog på alla. Vanligare på metallic.

#1
Karl
2010-08-05 00:49

Polare till mig köpte en TDI 170 häst DSG kombi 15000 mil för 107'... Bra kärra.

#1
mctar
2010-08-06 10:58

Den strejakande parkeringsbromsen beror på fel i knappen på instrumentbrädan. Byt den och bilen är ok igen. Eller byt den innan den går sönder! Om nu bilen skulle fastna med bromsen i, så stäng av motorn (och ev lås bilen) starta igen och vips fungerar den... Byt kontakt...

#1
Marcus L
2010-08-17 14:27

Kör Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI 170, DSG R-Line. Helt underbar bil! Stor komfort, pigg och rolig som en Golf GTI, snygg som få. Med Premiumpaket fick jag även svarta sportstolar i helläder, bixenon etc. Mycket prisvärt.

#1
Martin
2010-08-18 19:57

Inte kan man väl säga att en Passat är en snygg bil! Tycker den är totalt utslätad i designen och ganska själlös. Finns så många andra snyggare mellanklassen tex Mazda 6, Toyota Avensis, Honda Accord, Opel Insignia. Faktum är att alla VW ser tråkiga ut idag.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-18 21:06

Du tycker Avensis är snyggare? Vad har du för syn?
Nog är inte Passat en av de finaste men den har stått sig rätt väl om man ska vara ärlig.

#1
Haubits77B
2010-08-18 23:45

Re: JES
Nix... Inga problem (men då har ju jag bara kör NITTON-TUSEN-MIL med min 02:a).......... Däremot är det dags att byta skivor bak för FÖRSTA gången..... Passat har haft bra framvagnar sedan sekelskiftet!

#1
Hanzzon
2010-08-21 18:51

Haubits77B, Vi hade in två stycken Passat bara den här veckan på mitt jobb och den ena som är just en 1,8 T-02:a har en strulande motorlampa som sätter flera olika felkoder och den andra bytte vi framvagnsdelar på...
Vi har även strulat med en annan Passat 1,8T just en -02:a även den, som är exemplariskt skött och servad, till och med oftare än vad VW säger att bilen ska servas som trots det bla. tappade oljetrycket pga. ingenslaggade oljekanaler och även den hade mycket problem med motorelektronik, tändande motorlampor, strulande lås m.m. efter 15000mil så har du verkligen ägt din Passat i dessa 18000mil sedan ny så blir jag förvånad faktiskt förvånad om du inte skulle haft några som hälst andra problem än en tändspole.

#1
mctar
2010-08-23 13:54

1,8t har ju problem med oljetrycket pga igenslaggade oljekanaler/oljepump som i sin tur beror på long-life oljan. Kör man diesel så är inte detta ett problem. Kolla bara på taxi... I min hemstad är 80-90% Passat dsg 140hk diesel. Inte beror det på att bilen är proppad med fel.

#1
Raymond
2010-08-23 16:11

har för 4 året i rad besiktigat min 1.8T utan en enda anmärkning eller påpekande, har inte bytt något heller inget har krånglat. Bara gjort service och tankat. Mycket bra bil, Kanske inte världens vackraste bil men trevlig att köra, hyfsat med plats i den, Går lagom snålt.
Hade BMW innan jag köpte Passaten och BMW var det alltid problem med

#1
Haubits77B
2010-08-24 15:07

Re: Hanzzon
När jag tänker efter så har jag bytt "trycke" till bakluckan också... Med det var en bagatell och kostade någon hundring.
Det där med igenslammade kanaler har jag hört också, men jag har också hört teorier om att vissa verkstäder (även mindre nogräknade V-A-G) "genar lite i kurvorna" och tar en vanlig helsyntetolja istället för den korrekta godkända VW-oljan (den med extra tillsatser.) Jag kör med stora filtret och byter med rätt olja vid MAX 2500mil. Inga problem! Det är väl dräför som denna motor fortfarande används -och får beröm av bl.a. ViB i bl.a. Skoda Superb och Yeti.

#1
Observer
2010-08-25 20:24

Läser i dagens VIB som kom i brevlådan att det var en kille som heter Stefan Larsson som hade en Passat från 2004 som motorn skar på vid 13400 mil! Är det kvalitet Haubits77b?
Aldrig mer en Volkswagen säger Stefan. Läs senaste VIB NR12. Läsvärt om tysk kvalitet.

#1
Haubits77B
2010-08-25 23:56

Re: Observer
Du kan knäcka vilken motor som helst vid vanskötsel. Dit räknas bl.a. kallstarter utan motorvärmare. Ett ex till mig fick motorhaveri på sin Suzuki Swift redan vid 9.000mil. Troligen beroende på många kallstarter...
Tysk kvalitet skriver du? Tja, jag är, ska gudarna veta inte något VW-freak, jag har andra bilar också, men en sak är säker och det är att tyska bilar håller hög världsklass både rörande prestanda och kvalitet. Så snacka inte skit om tyska eller för den skull andra Europeiska bilar heller. Fokusera hellre på vissa överskattade märken från andra världsdelar.....

#1
Martin K
2010-08-26 01:36

Jag har också blivit drabbad av detta att motorn skar. Men min bil är skött exemplariskt. Det måste vara ett konstruktions fel när det blir så här. VW har problem med sin kvalitet men försöker mörka och och inte ta sitt ansvar när sådant här händer. Man borde lära av Toyota vad gäller kundbemötande och kundvård. Just nu verkar VW vara desperata att ta ledartröjan från Toyota och bli världens största biltillverkare. Det vore bättre att focusera på kunderna och kvaliten först. Sedan kan man titta efter andra märken att köpa upp så man kommer ikapp Toyota att bli den största tillverkaren. Men det är ju fusk.

#1
Hanzzon
2010-08-26 01:44

Passaten jag besättade om som tappade oljetrycket vet jag bara är fullservad med VW Longlife olja eftersom den enbart är servad på VW i Bollnäs och sen hos oss och då jag praktiserat/extrajobbat på just VW i Bollnäs vet jag att dom använder det och vi använder alltid det på VW-bilar vi servar.
Men din bil kanske haft mindre kallstarter än den tex. så liten kan skillnaden vara.
Bra prestanda kan jag hålla med dig om att det givetvis finns Europeiska bilar som har, men du förväxlar nog tyvärr mycket kvalitetskännsla med verklig kvalitet Haubits77B, För kvalitetskännsla har tyskarna prioriterat i många år men det är inte alls det samma som verklig kvalitet på en bil under ytan.
Vi har förresten haft in två Passater till även den här veckan hitills på jobbet, den ena var en Passat TDi-06 som jag servade vid 9000mil och den hittade jag faktiskt inga större fel på men när jag sedan frågade ägaren om han var nöjd med bilen tvekade han ett tag och sa att han redan hade bytt dieselvärmare på bilen två gånger då han inte fått någon värme i bilen på vintern, första gången på garanti men den höll bara ett år till sen var det inget som gick att ta på garanti längre så det kostade omkring 10 000kr för honom, han påpekade att det ju åtminstonde måste vara 1 års garanti på den nya värmaren dom monterat sist men så gick det inte att göra med VW för dom var stenhårda på att man inte fick ut samma sak på garanti en gång till enligt VW-återförsäljaren (vilket låter som ett sjukt system i mina öron).
Den andra vi hade in var en Passat TDi-07:a där motorlampan hade tänds, det fanns felkoder på en avgasstyrventil samt fel i dieselpartikelfilter men eftersom min kollega bytte en sån där avgasstyrventil på en VW transporter TDI-07 förra veckan och vi bytt det förr så antog vi att det var den som orsakade felen och jag ringde VW och beställde en sån, dom hade 9 st sådana hemma på lagret! Oj då är det en storsäljare som ni säljer några per år sa jag? "Ja det är det verkligen" sa han, "skulle vara kul att se hur många vi säljer och så knappade han på datorn... OJ! Jag kan säga att vi sålt över 100 st här hitills i år i alla fall sa han.
Alltså över 100 st VW bilar med fel på just bara den sensorn hitills i år bara i Bollnäs-området där Bilmetro ligger som jag pratade med...
Nu blir jag säkert påhoppad med att jag ljuger osv men jag förmedlar bara det jag är med om på mitt jobb sen kanske inte alla gillar att höra det men jag berättar bara från verkligheten om det jag är med om på dagarna.

#2
potman
2010-10-28 23:21

Knepet är att man kör på låga varvtal och bromsar lite, men använder motorbromsen i nerförsbackar så rensar det motorn och den går bättre och snålare. Då går den långt. Tvätt med högtryck minst varannan vecka på vintern så håller den sej fin.

#3
Björnen
2011-01-22 20:50

Har precis köpt en R36 variant och är HELT såld av lycka!! vilken underbar bil! Blev kär hösten -08 och i går gifte vi oss på riktigt! En blå -09 med ALL utr! Går inte att motstå!! Lev livet innna livet lever fan med dej!

#4
nisse g
2011-03-04 21:27

har testat en 07 passat diesel tyckte den var helt underbar att köra vilken väghållning och vilket ax den drog ca 0.6 lit mil

#5
2011-11-28 20:23

Först nästan ett halvt A4 ark med dyra fel som denna sk*tbil dras med. Sen står det att bilen är populär och lättsåld. Detta är för mig en fullständig gåta. Om totalekonomin i slutändan blir samma, eller t.o.m. dyrare än andra likvärdiga bilmodeller med betydligt bättre kvalitetsrykte, varför väljer man då istället att köpa passat? Är V.A.G:s försäljare hypnotisörer?

#6
2011-12-05 14:45

Bekvämma stolar?? Kanske om man sitter fel..
Försök sitta rätt i en stol från v.a.g.. Går inte...
Nackstödet hamnar ca 15cm från nacken när du sitter "skönt".

Med 20 000 whiplash skadade personer varje år i trafiken kanske man skulle konsentera sig på hur folk sitter i sina bilar istället för att kostapå sig fartkamror.. 20 000 som kanske inte kan arbeta mer i sitt liv.. det blir pengar det.. Förbjud v.a.g bilar tills dom kan göra stolar..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.