Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Golf TDI Bluemotion Technology
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Golf TDI Bluemotion Technology

Publicerad 8 april 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Du behöver inte offra särskilt mycket för att nå en låg förbrukning, det bevisar Volkswagen Golf Bluemotion Technology. Vi Bilägare provkör.

De som planerar Volkswagens modellprogram gör det inte lätt för sig.

Snåltrimmad
Förutom en serie supersnåla bilar under samlingsnamnet "Blue-motion", inför man ytterligare en nästan lika snål modellvariant, kallad "Bluemotion Technology".

Vad som skiljer dessa åt varierar lite beroende på modellserien.

I Golfs fall handlar det om att Bluemotion Technology-bilarna saknar det sänkta chassiet som Bluemotion är utrustad med samt att Technology-kunden har möjlighet att välja till mer extra utrustning.

I övrigt är upplägget detsamma. Jämfört med vanliga Golf-dieseln är motorn snåltrimmad och försedd med stopp/start-system som stänger av motorn vid exempelvis trafikljus, utväxlingen är höjd och däcken lättrullande.

Fem växlar räcker
Motorn är av modernaste snitt och är en sällsynt trevlig liten dieselsnurra som drar kraftfullt från låga varv.

Gången är tyst och i det närmaste vibrationsfri. Den lättarbetade växellådan är bara femstegad, vilket kanske förvånar på en snålversion.

Men fem steg räcker bra. Dessutom används bara de fem första växlarna i den standardiserade körcykel som mäter bränsleförbrukningen och att nå så lågt som möjligt i den limbon är högt prioriterat hos moderna biltillverkare. 

0,41 liter per mil
I laboratoriet klarar sig Golf Bluemotion Technology på 0,41 l diesel per mil vid blandad körning.

I verklig trafik slickar den gärna i sig en deciliter till, trots relativt lugn körning. Men en halv liter per mil är fortfarande bra för en så rymlig, snabb och körglad bil.

Styrningen är lagom känslig, sikten utmärkt, instrumenten tydliga, reglagen logiska, fjädringen följsam och förarstolen är fortfarande komfortabel efter många timmar bakom ratten.

Vi har emellertid en invändning när det gäller komforten och det är att bullret från däcken är alldeles för dåligt dämpat.

Lönsamt efter lång sträcka
Golf är ingen billig bil och Volkswagen tar bra betalt för sina dieselmotorer.

TDI 105 Bluemotion Technology kostar 39 000 kronor mer än den etanoldrivna och miljöbilsklassade Golf 1,6 Multifuel.

Visst blir bilen trevligare att köra med dieselmotor men det krävs väldigt långa körsträckor innan dieselchauffören tjänat in skillnaden i inköpspris.

Volkswagen tar även duktigt betalt för extra utrustning. Det går utan problem att plocka på tillval för ytterligare 100 000 kronor.

Säkerhetsmässigt håller Golf högsta klass: fem stjärnor i krockprovet hos Euro NCAP, antisladdsystem och knäkrockkudde är standard.

Även rostskyddet är bra med betyget fyra av fem från Vi Bilägares rostskyddsexpert.

Golf har också ett stabilt och högt andrahandsvärde som i någon mån kan sägas kompensera det höga inköpspriset.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf TDI Bluemotion Technology?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Golf TDI Bluemotion Technology

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Pris, från kr: 208 900 kr. 
Säljstart: Nu.
Modell: Tredörrars, femsitsig halvkombi.      
Mått, cm: L 420/B 179/H 150.
Tjänstevikt, kg: 1 320.
Släpvikt, kg: 1 400. 
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med turbo. Cylindervolym: 1 598 cm3. Max effekt: 105 hk vid 4 400 varv/min. Max vridmoment 250 Nm från 1 500 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim: 11,3 s. Toppfart 190 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,1 l/100 km.
CO2-utsläpp: 107 g/km.
Konkurrenter: Volvo C30 Drive, Ford Focus Econetic, Kia Cee´d Eco.  

Vad nytt? Snål version av storsäljaren VW Golf.
För vem? För den som kör långt. Det krävs många mil för att få dieseln lönsam.
Bra köp? Jodå, Golf är väldigt duktig bil, även om inköpspriset är högt.

Plus: Smidig motor, lättkörd, hög kvalitetskänsla.
Minus: Däckbuller, dyr.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-04-08 11:37
Jarl (ej verifierad)

Däckbuller? Tycker den 1.4 TSI jag körde med dubbfria vinterdäck iofs, var något av det tystade jag kört.

#2 • Uppdaterat: 2010-04-08 12:56
Don (ej verifierad)

Vansinnigt pris! Annars säkert bra.

#3 • Uppdaterat: 2010-04-08 13:01
Gösta (ej verifierad)

Har också reagerat på att vägbullret i VAG-bilarna (oavsett märke) ökat senaste åren. En märklig utveckling kan tyckas. Synd på annars helt ok bilar.

#4 • Uppdaterat: 2010-04-08 19:12
Per (ej verifierad)

För dyr - VAG är enorma i sin prissättning + att mycket utrustning saknas!!
T ex saknas 6:e växeln på en snålversion som denna - helknasigt!

#5 • Uppdaterat: 2010-04-08 19:46
Kenneth (ej verifierad)

Visst, är Golfen en oerhört bra och kompetent bil på alla vis ÄVEN om de tar bra betalt för den. Jag anser att Golfen är värd varje krona.

#6 • Uppdaterat: 2010-04-08 22:59
Samuel (ej verifierad)

Golfen är underbar att köra. På jobbet har vi fem st av 2009 års modell med etanolmotorn, multifuel som är oerhört bekväm och rapp att köra med mkt körglädje. Vi kör enbart på etanol ca 7000 - 9000 mil har de gått utan problem såvitt jag har hört. Det enda trista är att etanolmotorn ej finns med VW härliga DSG låda. Golfen är betydligt skönare att köra jmf med de japanska alternativen. Vi soom jobbar med service inom firman vill helst köra Golfarna. Toyotorna blir i regel kvar eftersom de ratas av de flesta chaufförerna!

#7 • Uppdaterat: 2010-08-30 17:37
Leif (ej verifierad)

Har själv en Golf TDI BMT -10. Tyst med dubbfria vinterdäcken, mindre tyst med sommardäcken.(Dock inte värre än andra bilar, tycker jag) Kanske låter de s.k. "ekonomidäcken" på Bluemotion mer än andra sommardäck?

#8 • Uppdaterat: 2011-02-05 16:23
Spåntuppen (ej verifierad)

Har precis beställt en.Är den bara lite bättre än Saab 93-an så är jag nöjd.För den gjorde ingen människa glad

#9 • Uppdaterat: 2011-02-27 14:19
Staffan Kleiner (ej verifierad)

...det känns ännu bättre nu när det lanseras miljödiesel baserad på tallolja från Preem 9/4!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.