Bild
Nästa artikel
Volkswagen vill polera upp sitt goda rykte hos kunderna och inför en slags extragaranti för fordon som ska åtgärdas efter utsläppsskandalen.

Volkswagen inför garanti på dieselfix

Nyheter

Om det blir fel i avgassystemet de första två åren efter dieselåtgärden har bilägare rätt att få det lagat gratis.

Volkswagen försöker övertyga sina kunder om att det är riskfritt att åtgärda bilarna som omfattas av utsläppsskandalen. Därför införs nu förtroendeskapande insatsen ”Trust Building Measure”. Enligt den kommer Volkswagen att ”beakta klagomål” från kunder som gjort den tekniska uppdateringen och sedan får fel på någon eller några av 11 komponenter i avgasbehandlingssystemet. Volkswagen åtgärdar då detta gratis.

Klagotiden gäller i två år efter att bilen lämnats in för mjukvaruuppdateringen. Kraven för att kunna ta del av initiativet är att bilägaren ska kunna bevisa att fordonet har servats och underhållits korrekt och enligt schema. Bilen får heller inte ha gått mer än 25.000 mil. De 11 komponenterna som omfattas sitter i avgasåterföring, bränsleinsprutning samt avgasefterbehandling: lambdasond, temperaturgivare, EGR-styrventil, ventil för avgasåterföring, differenstrycksgivare för avgasåterföring, insprutningsventil, högtryckspump, bränsleledning, tryckregleringsventil, tryckgivare och högtrycksledningar. Villkoren gäller inte om motorn körts för hårt och på så vis överbelastats eller om bilen försämrats av naturligt slitage.

Volkswagen är noga att påpeka att extragarantin inte innebär att det skulle vara något fel på den tekniska lösningen för dieselbilarna.
”Trust Building Measure påverkar inte Volkswagen/ Audi/Skoda/ Seats ståndpunkt att de tekniska åtgärderna inte har någon negativ verkan på motorns eller dess komponenters livslängd. Kontrollmyndigheterna har bekräftat att de tekniska åtgärderna uppfyller alla lagkrav och inte har någon negativ verkan på bränsleförbrukning, CO2-utsläpp, motoreffekt, vridmoment eller buller”, skriver Volkswagen på sin specialframtagna hemsida för dieselåtgärden.

Tidigare har Vi Bilägare berättat om Carl-Johan, som fick problem med EGR-ventilen kort efter att hans Golf uppdaterades. Han blev då lovad ersättning från sin lokala verkstad. Då bekräftade svenska Volkswagen att EGR-ventilen får jobba mer efter uppdateringen, men att det inte var nödvändigt med förlängd garanti.

I nuläget har ungefär 100.000 bilar i Sverige åtgärdats. Sammanlagt berörs över 228.000 svenska bilar med dieselmotorn EA 189.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens extragaranti för dieselåtgärden?
 

Kommentarer

#1
2017-06-15 09:40

Verkar vara ett sätt att "krypa till korset" utan att erkänna att det är vad de gör...

#2
2017-06-15 09:48

Folk borde stämma sk*ten ur VW. Rent bedrägligt beteende. En leverantör som agerar så, förtjänare inget annat än ris och tjära.

#3
2017-06-15 09:52

Men rimligen så bör ju inte VW räkna med att denna garanti skall bli speciellt kostsam för dom - annars lär ju inte denna garanti ha kommit. Är det plötsligt fel att lämna en garanti eller vad menar Saabium ?

#4
2017-06-15 09:53

Hade det varit ett annat märke än VW detta gällde så hade det kallats för exemplarisk kundvård... ;-)

#5
2017-06-15 09:56

Du är fri att stämma VW Saabium, kör på bara.

#6
2017-06-15 10:49

Troligen är det så att alltför många VW-ägare helt enkelt vägrat åtgärden (med all rätt, VW-ägaren vinner absolut noll, med en stor risk för besvär och en sämre bil) och det här är ett tafatt försök att övertyga de tveksamma -men, varför skulle man helt utan ersättning, kompensation eller någon som helst nytta ens överväga att dra på sig en massa bekymmer och extra verkstadsbesök, även om den halvdåliga garantin går in? Fortfarande är bästa valet att vägra åtgärden.
En icke-åtgärdad VW bör dessutom ha ett högre andrahandsvärde då den inte har åtgärdens obehagliga "ryggsäck" av risker för sämre prestanda och oförutsedda framtida problem/kostnader -en 24 månaders EGR-garanti förändrar inte detta alls, en mer förbehållsfri garanti som gäller bilen ut hade i vart fall haft en liten påverkan åt det positivare hållet.

#8
2017-06-15 11:27

Är det inte 8års garanti på avgasreningen annars? Det borde vara det minsta man kunde erbjuda redan lurade kunder på uppdateringen, alltså 8års garanti.
Bästa sättet att slippa problem är att nästa gång välja ett annat mer pålitligt företag som levererar bilar.

#9
2017-06-15 11:31

Emissionsgarantin lär man inte klara sig förbi men den gäller under 5 år eller 8000 mil så VWs åtagande sträcker sig ju längre.

#10
2017-06-15 16:12

Uppenbarligen skiter många i denna dieselfix, inklusive jag själv. Men med detta blir det ju ganska lockande.

#11
2017-06-15 16:15

Begagnade VW av påverkade modeller är helt iskalla för mig. Varför skall jag som ev kund sticka in huvudet i detta getingbo. Det är verkligen att skapa mig problem i framtiden. Dessutom att vid ev problem försöka få ÅF alt VW att ta på sig kostnad för åtgärd. Enda jag som konsument kan göra, är helt enkelt att sluta köpa VW. Hårt men rättvist.

#12
2017-06-15 16:24

Varit du spekulant annars Opti?

#13
2017-06-15 16:29

Badman, jag är spekulant på en VW men inte av berörd årsmodell o typ.

#14
2017-06-15 16:35

Löjligt kom fram med en uppdatering som VIB o TV godkänner.
om vi tittar på garantin verkar inte innefatta DSG eller partikelfilter.
Ev godkännande av VIB o TV skall ange bränsleförbrukning o ersättning för merkostnad.
Sen när det finns på plats kan man ge motor o drivlinegaranti.
Skulle aldrig bygga om innan då får de begära handräckning.
Jag är maskiningenjör.
Fundera på om diselkrafts optimering kan vara ett alternativ?

#15
2017-06-15 16:35

Löjligt kom fram med en uppdatering som VIB o TV godkänner.
om vi tittar på garantin verkar inte innefatta DSG eller partikelfilter.
Ev godkännande av VIB o TV skall ange bränsleförbrukning o ersättning för merkostnad.
Sen när det finns på plats kan man ge motor o drivlinegaranti.
Skulle aldrig bygga om innan då får de begära handräckning.
Jag är maskiningenjör.
Fundera på om diselkrafts optimering kan vara ett alternativ?

#16
2017-06-15 16:37

Precis som Leif V säger, åtgärda inte och du får troligtvis inte heller några problem med allt vad avgasrening heter, och du har en bil som du är nöjd med, plus att andrahandsvärdet blir bättre på din ej åtgärdade bil jmf med en åtgärdad problembil.

#17
2017-06-15 17:28

VW har problem, BMW har problem med sina EGR ventiler. Verkar som att alla stora dieseltillverkare fått stora darren efter avslöjandena och nu "justerar ihjäl" sina motorer.

#18
2017-06-15 18:46

Karl J
Löjligt! Varför ska de ta fram en uppdatering som Vi Bilägare och Teknikens värld (vilket jag antar du menar) kan godkänna?!? Va f-n har dem med det här att göra förutom att det är tidningar som skriver om bilar?

#19
2017-06-15 20:55

Ett märke som varken kan bygga motorer eller växellådor och som behandlar kunderna som skit är inget att ha. Tycker även europeiska bilägare ska stämma skiten ut dom så att det blir konkurs

#20
2017-06-15 21:06

Ja vag folket är tålmodiga och gillar att chansa.

#21
2017-06-15 21:18

Axa.
Tidningarna har testat inte våra myndigheter. Korrumperade??
VW fuskar och anger fel vridmoment och bränsleförbrukning.
Växelfrekvens på lådan var ett skämt.
Har du någon annan som kan testa?
Gör om gör rätt brukar man säga.

#22
2017-06-15 21:26

1 Få ett godkännande.ViB, TV
2. Reglera avvikelse med kund.
3. Taxibils garanti.
4. Åtgärda

#23
2017-06-15 21:35

Karl J
Trams. ViB och TV har ingen myndighetsfunktion och har inget mandat att kräva något från någon biltillverkare. Ifall de arbetar med att lobba för konsumenten är en annan sak.
Så dina önskemål är löjliga. Lite som att Damernas Värld ska börja godkänna kemikalier i hårfärg för kärringar.
Med det sagt tycker jag att det är myndigheternas sak att ställa krav på biltillverkarna.

#24
2017-06-15 23:06

#23 Axa... du är inne på ett intressant spår. Vilken myndighet tillvaratar bilägarens intressen? KBA's uppdrag och intresse handlar enbart om att bilen skall uppfylla gängse myndighetskrav. Den myndighet som tillvaratar konsumentens intressen torde vara bl a svenska Konsumentverket, men där är tystnaden kompakt när det gäller Dieselgate.
T ex så kan KBA mäta enl NEDC och i laboratoriemiljö konstatera att åtgärden gör det den skall, men inga bilägare kör på NEDC-vis och kan få helt andra konsekvenser av den av KBA godkända åtgärden. Bilen som tidigare, vid den unika kundens körmönster, drog 0,5 l/mil kan efter åtgärd dra 0,65 -dvs inget som rent konsumentrelaterat skall accepteras utan rimlig ersättning. För KBA's del så spelar det ingen roll om bilägaren får byta dubbelt så många EGR-ventiler under bilens livslängd, men för konsumenten spelar det stor roll, vilket även borde triggat konsumentverk att agera. Vidare, -säger VW det absoluta "ingen påverkan" så är det ju det som gäller ur ett konsumetperspektiv -varje påverkan faller då på VW att rätta till, vilket man kan tycka är Konsumentverkets sak att ha sina ögon på. Att sådana som TV agerar i brist på annat stöd från myndigheterna gör dem inte till någon myndighet, men de är det enda stöd som bilägarna uppenbarligen får...

#25
2017-06-16 00:23

LeifV
Men nu finns det ju en standardmetod att mäta därefter så hur varje enskild ägare får för positiv eller negativt resultat vad gäller bränsleförbrukning efter åtgärd spelar mindre roll. Det är som med skostorlekar, det finns en standard men det betyder inte att alla 43:or sitter lika skönt eller förbrukas lika fort.

#26
2017-06-16 09:48

Fungerar bilen bra och man låter fuskvagnsfolket göra denna uppdatering är man bra korkad.....................
Gillar meningen att om man kör för hårt gäller inte denna högst begränsade garanti. Vad är för hårt? Upp till fuskvagn och storlögnaren Thomasfolk att bedöma efter eget godtycke.

#27
2017-06-16 12:10

#25 Axa... som jag skrev, utifrån KBA's perspektiv så spelar det ingen roll om bilen drar mer/mindre efter åtgärden så länge bilen uppfyller lagar & regler, utifrån bilägarens perspektiv gäller helt andra förutsättningar. Det finns ingen rimlighet alls i att en VW-ägare skall acceptera högre bränslekostnader (eller någon annan extrakostnad/skada alls) resulterade av åtgärden -så vilken myndighet tilvaratar bilägarens intressen? Konsumentverket?

Skostorlekarna.. hmm, om din skotillverkare blir ålagd att genomföra en åtgärd, anpassar storlek 43 till myndighetskraven och gör skomyndigheten nöjd -kommer du då själv vara helt nöjd om skon du äger och som tidigare var perfekt nu blir trång som sjutton och börjar skava rejält? Själv hade jag nog krävt återköp, omleverans och om de trilskades gått vidare till konsumentmyndigheterna. MEN, hade du som skoägare valt att avstå från den frivilliga "åtgärden" hade du haft kvar dina otroligt sköna dojor du gillade -så rätt val även här hade varit att avstå från hela "spelet", som VW- eller skoägare så har man absolut noll för att ta på sig alla bekymmer, så det enda raka är att skita i hela spektaklet och vägra åtgärden.

#28
2017-06-16 15:29

LeifV
Om bilkonsumenten accepterar eller inte accepterar åtgärden är upp till bilkonsumenten själv. Vad jag menar är att det finns en mätstandard att förhålla sig till oavsett om man gillar den eller inte. Jag vet inte vad för stöd du menar att man ska ha från myndigheterna och man kan som sagt välja att inte åtgärda motorn.
Apropå skostorlekar, ja du kan ju prova gnälla hos Konsumentverket ifall inte ett par skor passar dina fötter...

#29
2017-06-16 20:48

Axa uppbär han lön från Volkswagen ?

#30
2017-06-16 20:59

Karl J
Får du arvode från idiotförbundet?
Nej, jag ogillar dieselskandalen precis som alla andra. Frågan är ju vem som ska driva frågan mot VW. En biltidning eller myndigheter? Naturligtvis myndigheter, och är man inte nöjd med myndigheternas arbete får man rösta fram politiker som driver frågan.
Men jag är skeptisk till enskilda uttalanden om UPPLEVELSEN att det är sämre efter åtgärd.
Lite som att jag upplever det är sämre acc efter jag satt på dubbdäcken...

#31
2017-06-16 21:28

#30 Axa... vad är det för fel att en biltidning driver frågan mot VW? Självklart har de inte myndighetens juridiska lagrum, men det är inte säkert att det behövs heller. Om du vill begränsa pressens, och journalistikens rätt att granska, kritisera, driva frågor så är du nog ute på lite hal is -då hamnar vi i ett statsskick som mer liknar det som gällde där VW föddes och "myndigheten" gjorde processen kort med div kritiker. Å andra sidan så hade nog även fusket i VW-organisationen kanske fått en annan lösning i den miljön.

#32
2017-06-16 21:44

LeifV
Du har rätt och jag menar naturligtvis att driva den "juridiska frågan"...

#33
2017-06-16 23:57

Vi bilägare lyfter ju likt VW enbart fram det positiva med detta och nämner bara lite i förbifarten Vw:s villkor för att denna "garanti ska kunna användas efter att bilägaren lurats till åtgärden: Bland annat att garantin inte gäller om VW själva bedömer att komponenterna har "normalt slitage", service inte är "korrekt" eller om bilen i fråga "körts hårt" =)
- Lär inte bli många % som uppfyller dessa krav om man nu försöker utnyttja denna garanti då det mesta givetvis lär klassas som normalt slitage enligt Vw:s synsätt...