Nästa artikel
Volkswagen ID.3 uppdateras med bättre materialval
Nyheter

Volkswagen ID.3 uppdateras med bättre materialval

Publicerad 1 mars 2023 (uppdaterad 1 mars 2023)
Fronten har fått ett ”optimerat” luftintag och ett aktivt system som kan stänga luftkanalerna vid behov. Även bakljusen har uppdaterats.
Volkswagen fick hård kritik för den billiga budgetkänslan i elbilen ID.3. Nu kommer en uppdaterad version.

Volkswagen har flera gånger hintat om att elbilen ID.3, som var först ut i VW:s ”ID-familj” med elbilar, ska få en uppdatering. Nu är den ansiktslyfta versionen officiell. Ändringarna är kanske något mindre än många hade förväntat sig.

Till att börja med fick Volkswagen ID.3 hård kritik för dålig kvalitetskänsla och billiga materialval vid lanseringen. Den uppdaterade versionen har mjukare och mer påkostade material. Ett av mikrofibermaterialen består av 71 procent återvunnet material.

Infotainmentsystem med 12-tumsskärm är numera standard och menyerna ska vara enklare uppbyggda än tidigare.

De pekkänsliga knapparna i ratten är fortfarande kvar, trots att de fått kritik för att vara svåranvända, och reglagen för klimatanläggning och volym är fortfarande inte belysta nattetid.

Volkswagen ID.3 finns med antingen 58- eller 77 kWh-batteri med en räckvidd på 42,6 respektive 54,6 mil. Det är i princip samma räckvidd som tidigare. Precis som i dag är bilen bakhjulsdriven och har en effekt på 204 hk.

Snabbladdningseffekten ligger på 120 kW, men höjs till 170 kW för ID.3 Pro S med det större batteripaketet. Bilen har stöd för Plug & Charge-teknik som gör det enklare att snabbladda på vissa stationer och även dubbelriktad laddning för att ge ström åt andra prylar.

Priserna är inte klara, men dagens ID.3-modell börjar på 486 900 kr.

Vi Bilägare hade tidigare en Volkswagen ID.3 som långtestbil. Läs alla artiklar om den här. Vi har också provkört ID.3 Pro S med det större batteriet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (27)

  • 4 mars 2023 Jag behöver ingen ID.4/Enyaq…
  • 4 mars 2023 Och hur svårt är det att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.