Bild
Nästa artikel

Volkswagen hårdnar mot Skoda

Nyheter

Volkswagenägda Skoda kan få det tuffare inom koncernen i framtiden. Ny teknik kan komma att kosta den tjeckiska biltillverkaren mer då Volkswagen rör sig mot eldrift. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Enligt Reuters så vill Volkswagen flytta delar av Skodas produktion från Tjeckien till Tyskland och ta mer betalt för den teknik som delas mellan tillverkarna. Bakgrunden är dels de kostnadsbesparingar som blivit nödvändiga i och med dieselgate, men också Volkswagens storsatsning på eldrift. Volkswagen menar att Skoda i dag har en orättvis fördel mot koncernens övriga märken eftersom den tjeckiska arbetskraften är betydligt billigare än den tyska, men Skoda får ändå dra nytta av den teknologi som utvecklas i Tyskland.

Tjeckiens premiärminister Bohuslav Sobotka har meddelat att han kommer möta representanter från Skoda för att få klarhet i vad som händer. Han vill då få försäkringar om att produktionen blir kvar i Tjeckien, och därmed skydda de cirka 2 000 jobb som nu hotas.

Diskutera: Tycker du att Volkswagen gör rätt?

Kommentarer

#1
2017-10-05 14:01

Får inte ihop det faktiskt och det känns som ett pajjigt utspel. Är det för att VW ska försöka göra sig till för Tyska politiker?
Frågan är hur mkt dyrare det är med spansk arbetskraft?

#2
2017-10-05 14:19

Fördelen Skoda har idag är troligen orsaken till att Skoda säljer så bra. Tar man bort fördelen och priset på Skoda går upp i nivå med VW så kommer bilköpare att köpa VW istället. Skoda idag är en bra bil men man kan inte sticka under stol med att det är priset som gör bilen till ett attraktivt alternativ vid bilköp.
Känns som om VW är ute efter att få in mer pengar efter alla skandaler. Det är dyrt att fuska om man blir påkommen.

#3
2017-10-05 14:29

Hacken, ja visst är det bara priset. VW låter inte Skoda utveckla sin egen särart, man är tvingad in i ett fack där bilarna inte får vara bättre än märket VW. Dock förstår jag inte resonemanget i artikeln, för VW gruppen spelar det mindre roll hur man tjänar sina pengar. Även om Skoda har en "orättvis" fördel så gynnar det ju ändå VW gruppen som helhet.

#4
2017-10-05 14:32

Precis vidstige, det svårt att fatta hur de tänker men de verkar försöka suga ut varenda krona de kan nu men de får vara försiktiga för det kan slå bakut om de är för giriga gentemot Skoda.

#5
2017-10-05 14:39

Är jag synsk eller? Jag har skrivit om VW:s inre problematik och den uppkomna rivaliteten i mellan tre syskon.
VW är både bäst och vackrast...eller är SEAT vackrast? Skoda drog hur som helst det kortaste strået.

#6
2017-10-05 18:03

Nu börjar det lukta girighet, fy skäms VW.

#7
2017-10-05 19:37

som ägare gör dom som dom vill..

#8
2017-10-05 20:03

Volkswagens fackföreningar och delstaten Niedersachsen har avsevärt att säga till om och är angelägen om att behålla tyska arbetstillfällen. Det kan ske genom att att flytta en del Skodatillverkning till Tyskland. Skodas modeller är framgångsrika. Genom att ta ut mera pengar från Skoda, som för övrigt är mer lösamt än Audi, hoppas de kunna minska behovet av nedskärningar i Tyskland. Det finns mycket riktigt ingen företagsekonomisk logik i detta. europe.autonews.com/article/20171004/ANE/171009890?template=mobile02&X-IgnoreUserAgent=1

#9
2017-10-06 12:18

Skoda för stort hot då de säljer för bra bilar till lågt konsumentvänligt pris kanske?

#10
2017-10-06 12:25

Styggavargen, nja, ingen slump att diskussionen kommer upp nu när Skoda är lika bra bilar som VW fast något billigare. Just det jag sagt med att skillnaderna mellan Skoda och VW är för små, går inte förstå vad märkena står för längre.

#11
2017-10-07 00:38

Min bil har gått 7500 mil nu efter snart 4 år. Inga problem så här långt. Fick överge Märkes verkstäderna då dessa är för dyra. Skippar nu också inspektion på gott och ont. Har inte riktigt förstått varför man måste ta hutlöst betalt för en inspektion som är mer eller mindre likvärdig med vad besiktningen gör. Däremot byter jag oljan med 1500 mil intervall, litar inte riktigt på att den håller 3000 mil/2 år. Jag förlorade mobilitet garanti, men det gör inte så mycket.

#12
2017-10-07 13:49

Det skiljer för lite mellan VW och Skoda i pris. De futtiga kronorna Skoda är billigare märks knappast när man omvandlar allt till månadskostnad. Förstår inte VW-s strategi.

#13
2017-10-07 15:27

Hmm, genom att flytta delar av produktionen till Tyskland gör man tillverkningen av Skoda dyrare... Är tanken att Skoda o VW ska kosta lika mycket då? Eller hoppas VW på att Skoda därmed ska sänka kvalitéen och därmed tillverkningskostnaden på annat, för att öka avståndet till VW... Tippar på det senare. Skoda har nog helt enkelt blivit för bra och kommit för nära VW.

#14
2017-10-10 18:33

Ni gröna miljöextremisterna är inte så smarta faktisk. Ni borde tvinga VW att gå in konkurs på grund av deras fusk med utsläpp testerna.

#15
2017-10-12 20:07

Ganska tragikomiskt faktiskt. Först köper VW Skoda för att bygga lågprisbilar i Tjeckien där de låga lönerna var en av anledningarna till intresset. Här skulle det tjänas pengar. Sen har Skodabilarna blivit "för bra" så nu är de låga lönerna plötsligt ett hot. Vad ska man säga? Brist på planering kan det väl inte vara? Inte av ett tyskt bilmärke. Eller?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.