Nästa artikel
Var fjärde fultvättar bilen hemma
Nyheter

Var fjärde fultvättar bilen hemma

Publicerad 16 april 2017
Många väljer att tvätta bilen hemma, trots att det kan vara farligt för miljö och hälsa. Flest fultvättare finns i Norrland, minst i Stockholm.
Ska du tvätta bilen idag? Se till att du gör det på rätt sätt. Enligt en ny undersökning gör många det i garaget eller på uppfarten, trots att det kan skada hälsa och miljö.
Det är bilauktionsföretaget KVD som gett Sifo i uppdrag att göra en undersökning om svenskarnas biltvättvanor. Resultaten visar att 25 procent av de som svarade tvättar hemma, trots rekommendationen att göra det i en biltvätt eller tvättomat. Störst andel fultvättare finns i övre Norrland, där väljer 33 procent att tvätta bilen hemma. Endast 17 procent av Stockholmarna rengör sitt fordon på uppfart eller i garage.  

– Det handlar förmodligen om en gammal vana att tvätta bilen hemma, långt till närmsta biltvätt eller att man kan spara några kronor. Många tänker nog inte på att det kan vara direkt skadligt mot människor, framförallt barn som är extra känsliga mot miljöfarliga ämnen. Tvättomater och biltvättar har ett särskilt avlopp som renar vattnet så att inte miljöfarliga ämnen släpps ut i naturen. I många kommuner är det till och med förbjudet att tvätta bilen på gatan, kommenterar Benny Karlsson, marknadschef på KVD.

Deltagarna i undersökningen svarade också på hur ofta bilen tvättades. 36 procent rengör den utvändigt en gång i månaden och drygt en femtedel städar också bilen invändigt en gång månadsvis.

Vanligaste sättet att tvätta bilen på är i tvättautomat på bensinmackar, vilket 35 procent av de svarande gör. 18 procent tvättar på egen hand i gör-det-själv-hallar och 12 procent lämnar in bilen till ett biltvättsföretag.
 
Diskutera: Hur ofta tvättar du din bil och hur tvättar du?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2017-04-21 15:25
Focus

Verkar konstigt med tanke på hur sällan man numera ser någon som tvättar bilen på uppfart eller gata. Det finns ett otal biltvättar där man kan göra en bra tvätt för en femtiolapp utan att bli våt själv så det finns knappast någon anledning att stå hemma och göra en dålig "kattvätt". Vattnet hemma är inte gratis.

#11g • Uppdaterat: 2017-04-21 23:51
knauer

John: jag har inte en laddhybrid för miljöns skull. Om man vill göra en insats för miljön så bör man avstå från att ha bil. Jag bor inte i en storstad och bilen gör att jag kan pendla tidseffektivt till jobbet samt klara av livspusslet.

Jag har försökt att få dig att inse att relativt sett så är en biltvätt på en gräsmatta (vår, sommar, höst) och dess effekt på föroreningen av våra vattentäkter av minimal betydelse om du sätter det i relation till vilken skada den sanslösa saltningen av våra vägar orsakar på våra vattentäkter. För att inte nämna luftföroreningarna (främst utländska via vinden) som skitar ner vid nederbörd. JAg har förklarat att det idag finns miljövänliga avfettningsmedel/detergenter som bryts ner snabbt. JAg har visat att Svanens beräkningar av föroreningar orsakade av biltvättar baseras dels på tvättning vintertid (salt) samt att deras metodologi inte kan klassificeras som evidensbaserad vetenskap.

Jag anser att det är förkastligt att tvätta bilen på hårdgjord yta i närhet av dagvattenbrunn. Där är vi nog överens.
Jag tvättar min bil på gräsmattan under vår, sommar och höst. Jag spolar av lera, grus och pollen/damm från bilen. Oftast utan tvättkemikalier (min bil är lackförseglad) men det förekommer att jag använder miljömärkt alkalisk avfettningsmedel. Det är uppenbart att det finns en stark korrelation mellan saltdränkta vägar och mängden föroreningar som fastnar på bilen. Om man undviker att tvätta bilen vintertid på sin grusplan/gräsmatta så är miljöpåverkan på våra vattentänkter försumbar. Det är inte så att människor dör av att jag tvättar bilen på min gräsmatta. Däremot dör tusentals människor årligen av luftföroreningar orsakade av NOx/partiklar från förbränningen av dieselbränsle. Jag hoppas att när du nästa gång byter bil avstår dieselskiten.

#11h • Uppdaterat: 2017-04-22 05:52
John2008

Ja du Knauer, tänk alla biltvättningar i Kina och Indien tillsammans, för det blir antagligen hela floder av orenat tvättvatten som rinner rakt ut på alla möjliga ställen blandat med massa gifter från bl a tygtillverkning för kläder som sedan exporteras hit på fartyg som släpper ut lika mycket som miljontals bilar. Men nu handlar det ju just hur vi tvättar våra bilar här i Sverige och hur vi gör som skriver här.

Att spola av bilen med vatten utan kemikalier någon gång ibland på en gräsmatta eller grusplan, kan jag köpa, även om jag inte gör det själv.

"Jag hoppas att när du nästa gång byter bil avstår dieselskiten." Lustig slutkläm du fick till. Visst släpper dieselbilar ut mer kväveoxider, men det är också för det mesta allt, om man ser till de reglerade ämnena. Du tankar din bil med bensin som består av runt 95 % fossilt bränsle, och släpper ut mer av allt annat (än kväveoxider), än de flesta dieselbilar och särskilt de som körs på biodiesel. Det är ingen slump att man snart kommer sätta partikelfilter även på bensinbilar. Jag hoppas att du laddar din bil med el från förnyelsebara källor, så det i bästa fall blir några få lätträknade miljöanpassade mil.

#11i • Uppdaterat: 2017-04-22 09:05
knauer

John, det glädjer mig att du kan köpa att man ibland kan spola av bilen utan kemikalier på en gräsmatta/grusplan. I synnerhet om detta inte sker vintertid. Det betyder att du tagit intryck av mina redovisade argument kring effekterna av biltvätt på gräsmatta (föroreningarna kan då fångas upp istället för att rinna rakt utsamt att avsaknaden av salt gör att de ansamlade föroreningarna på bilen minskat signifikant). Notera att jag i bästa fall tvättar bilen en gång per månad, dvs ca 6ggr/år. Notera även att jag håller med dig om att det bästa är att tvätta sin bil på en svanenmärkt biltvätt. Inget snack. Men jag är inget passivt miljösvin för att jag tvättar min bil på gräsmattan. Miljöeffekterna av biltvätt på gräsmatta är försumbara i sammanhanget.

John, det är ingen slump att London, Paris, Stuttgart, Aten, Mexico City snart kommer att införa totalförbud mot dieselbilar. Det kommer att ske även i Sverige i en inte alltför avlägsen framtid. Det spelar ingen somhelst roll att du tankar "bio"diesel i din bil. Förbränningen av din "bio"diesel resulterar i NOx samt partiklar. En del toxikologer hävdar att det är just den höga NOx koncentrationen i luften som är den komponent som är mest skadlig. Över tre miljoner dödsfall per år beror på luftföroreningar och är den största dödsorsaken i världen, visar ny data från WHO. På grund av snabb urbanisering med växande städer tros siffrorna dubblas innan år 2050. Luftföroreningarna blir bara värre i rekordfart och är ett av de största globala problemen vi står inför och det kan ha förödande konsekvenser på samhället. Det är detta jag avsåg när jag skrev att du skulle ha ett hollististiskt perspektiv gällande miljöeffekterna från bilismen.

Jag har 12kW solcellspaneler på mitt tak och genererar ett överskott av el under mars-okt för mitt hushåll. Men det betyder inte att jag är odelat positiv till att alla i världen ska kör runt i elbilar eftersom elenergin med stor sannolikhet då kommer att behöva genereras med icke förnyelsebara källor (läs: kolkraft, naturgas).

#11j • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Håller med i mångt och mycket av ovanstående. Majoriteten av våra luftföroreningar är import. 15- 20 av dom största containerfartygen släpper tillsammans ut mer svavelföreningar än klotets samlade bilpark. Våra överflödsbaserade minimikrav har öppnat en marknad för miljöbelastande flygtransporter av baslivsmedel över halva jordklotet. Produkter som utan större problem kunde närproduceras. Listan kan göras lång. Det ser alltså rätt mörkt ut, så varför bry sig? Jo, för jag tror att det inte ligger i människans natur att ge upp. Så varje gång du bryr dig, i stort som i smått, så kommer din insats att påverka.

#11k • Uppdaterat: 2017-04-22 23:46
John2008

Det jag undrar är hur bilen ser ut efter att man tvättat den på en gräsmatta eller grusplan, om man använt en högtryckstvätt. Inte allt för bra, är min gissning.

Jag tycker man inte ska tro att Svanenmärkta tvättanläggningar är absolut bäst. Själva märkningen innebär dock att det är en rad kriterier som uppfylls, men det hindrar ju inte att andra anläggningar är minst lika bra eller t o m bättre. Dessutom finns ännu inte vad jag vet, Svanenmärkta handtvättsanläggningar.

Det omfattande fusket med dieselbilar är djupt tragiskt! Hade de uppfyllt kraven på pappret hade de varit ett klart bättre miljöval än bensinbilar. Angående kommande förbud i olika städer, så är det bättre att förbjuda bilar som inte uppfyller en viss utsläppsstandard istället för en viss teknik. Speciellt äldre bensinbilar släpper ut en hel del kolväten, partiklar och kväveoxider, men det verkar man i sin förbudsiver glömt bort.

Att fortsätta köra bil på fossila bränslen, är på flera sätt inte långsiktigt hållbart. Förmodligen kommer bilar med förbränningsmotorer i framtiden att sluta säljas och till sist försvinna. Men ska alla bilar köras på el, så är risken att det kommer byggas mängder med kol- och kärnkraftverk. Som det är nu kan en elbil laddad med kolkraftsel som är vanligt i Europa, vara sämre för miljön än en fossildriven bil.

Hur som helst behåller jag min bil (som hör till de snålaste som tillverkats) ett tag till och fortsätter tanka biodiesel. Vilken sorts bil det blir nästa gång tål att tänka på.

Ps. Har infogat flera mellanrum i texten, men tyvärr skrivs allt ändå ihop. Kanske något för ViB att fixa till.

#11l • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

John2008.
Tror att du överdriver risken angående fler kolkraftverk. Det sker väldigt mycket i omvärlden avseende förnybar energi, produktion och lagring . Dessutom minskar vi till viss grad vår energikonsumtion bl.a. tack vare effektivare energisystem och produkter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.