Nästa artikel
USA:s Volkswagen-vd pressad i utfrågning
Nyheter

USA:s Volkswagen-vd pressad i utfrågning

Publicerad 8 oktober 2015
Volkswagens vd i USA heter Michael Horn.
Volkswagens högste chef i USA, Michael Horn har förhörts i amerikanska kongressen om sin inblandning i utsläppsskandalen.
Under förhöret förnekade Horn bestämt att han visste något om att företagets motorer hade blivit manipulerade. I sitt inledningstal till kongressen berättade Horn att han 2014 fick reda på utsläppsdatan inte stämde överens med verkligheten och att detta skulle kunna åtgärdas.  Men att felaktigheterna berodde på en olaglig mjukvara säger han sig inte ha vetat om.
– Jag blev då inte informerad om detta och har inte haft någon anledning att misstänka att våra fordon har haft en sådan anordning.

Horn tror inte heller att det var ledningen bestämde att mjukvaran skulle installeras.
– Såvitt jag vet, var det inte ett företagsbeslut. Det var inget som godkändes under ett styrelsemöte. Det var ett par mjukvarudesigners som stoppade in detta av någon anledning och jag skulle också vilja veta varför.

Av de drygt 430 000 fordon med årsmodell 2009-2015 som påverkas i USA räcker det inte bara med en mjukvaruuppdatering för att fixa problemet, enligt Michael Horn. I de flesta fall måste hårdvaran ändras för att fordonet ska klara amerikanska utsläppskrav. Varje bil behöver fem till tio timmars arbete.

– Vi vet att vi kan åtgärda dessa fordon för att uppfylla utsläppsnormerna, säger Horn och tillägger:
– Det kommer att bli en liten inverkan på prestandan. En till två miles av toppfart kan försvinna.

Volkswagen i USA har drog tidigare i veckan tillbaka sin ansökan om att få 2016 års fordon godkända av miljöskyddsmyndigheten enligt amerikanska utsläppsnormer. Det har lett till spekulationer om även dessa motorer kan vara riggade.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-10-08 22:03
Mistro

Otroligt att Vw fortsätter att ljuga om detta! Det finns på inget vis någon chans för att de högsta hönsen INTE visste exakt vad som pågick.

#2 • Uppdaterat: 2015-10-08 22:15
Peter E

Och ni 2 har förstås full insyn i hur VW arbetar? ;-)

#3 • Uppdaterat: 2015-10-08 22:32
Audi A5 SB

Så klart att högsta hönsen visste vad som hänt. Efter 2014. Före dess? Det är nog inte så säkert, som vissa här vill påskina.

#4 • Uppdaterat: 2015-10-09 06:05
Gäst (ej verifierad)

Folk med insyn i bilbranschen menar samstämmigt att en sån här sak är sanktionerad i den allra högsta ledningen. Så fungerar bilindustrin, alltså inget vi hittar på.

Men fortsätt att förneka, förminska och skyll på andra....Nu får vi hoppas att man finner bevis på detta i och med razziorna och de brottsutredningar som inletts.

Piech och Winterkorn visste garanterat.

#5 • Uppdaterat: 2015-10-09 07:55
Henrik M

Leifer:
Och hur vet du att han är överbetald??

#6 • Uppdaterat: 2015-10-09 08:56
månssons

"Det var ett par mjukvarudesigners som stoppade in detta " låter som kvalificerat bullshit. Det är knappast ett par ingenjörer som hittat på detta själva, de har givetvis fått direktiv högre uppifrån. Hur går det annars ihop med att ex Bosch varnade VW (år 2009?) för att de använde olaglig mjukvara i motorerna? Mitt förtroende för VW är väldigt lågt och det blir bara lägre när de fortsätter att ljuga.

#7 • Uppdaterat: 2015-10-09 11:18
2TT2

VW har bara ett par mjukvarudesigners, resten av de tusentals konstruktörer ser till att få rätta känslan och finishen på sömmarna på förarstolen.

#8 • Uppdaterat: 2015-10-09 12:03
Hackenbush

Jag undrar bara, vilken mjukvarukonstruktör skulle våga lägga in fuskande mjukvara i bilar utan att det är sanktionerat av ledningen?

#9 • Uppdaterat: 2015-10-09 18:29
zant

Är inte helt omöjligt att dom högsta hönsen inte var medvetna om det. Det är många led ner till den som gjort mjukvaran.

Det är nog mer troligt att dom högsta cheferna har gett direktiv som "gör så att bilarna klarar kraven" och sen så är det en mellanchef längre ner som gett den riktiga ordern till dom under honom. Allt för att kunna säga till dom högre cheferna att han löst problemet och på så sett försöka slicka sig uppåt, precis som chefer brukar.
Av egen erfarenhet så kan jag ju säga att det verkar krävas en viss typ av människa för att vara chef.

#a • Uppdaterat: 2015-10-09 19:31
GDS

Spot on zant

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.