Bild
Nästa artikel

Toyota Verso – rapport från provkörningen

Direktrapport

Sjusitsiga Verso har uppdaterats med 470 nya delar. Ändå känns den gammal. Vi rapporterar direkt från provkörning i Nice.

Vi Bilägares redaktionschef Tommy Wahlström har flugit till Nice där han provkör ansiktslyfta Toyota Verso.

– Den har fått en helt ny front, bränsleförbrukningen ska vara lägre och det påstås också att den har blivit tystare, men jag tycker ändå att jag hör ganska mycket däckbuller, säger Tommy Wahlström.

Vad är ditt första intryck?
– Ja det här är en väldigt bra bil egentligen och jag tycker framförallt att tvålitersdieseln som jag har kört går mycket fint. Den har blivit uppdaterad med bland annat ny turbo.

Något annat nytt med bilen?
– Förutom dieselmotorn och att förbrukningen ska vara sänkts lite är det inga uppdateringar vad gäller motorer. Toyota säger att det finns 470 helt nya delar på den här bilen men det rör sig mest om utseendedetaljer utvändigt och invändigt.

– Verso kom redan 2009 och eftersom det här bara är en ansiktslyftning så börjar den kännas lite gammal nu. Den saknar till exempel de modernaste säkerhetssystemen som autobroms och liknande.

När kommer uppdaterade Toyota Verso hit och vad blir priset?
– Den kommer till Sverige i mars, och kostar från 224 900 kr.

Här kan du läsa mer om ansiktslyfta Toyota Verso.

Diskutera: Vad tycker du om bilen?

Kommentarer

#1
2013-01-24 15:50

Jag gillar inte riktigt "snöplogen" därframme

#2
2013-01-25 04:14

Tystare behöver nödvändigtvis inte syfta på vägbuller. Utan t.ex. om isolering från motor- och vindljud. Eller från yttre buller. Så ofta kommer det nya "tysta" bilmodeller, som på vår grova asfalt låter ungefär som tidigare. Eller t.o.m. värre, pga t.ex. hårdare chassi.

#3
2013-01-26 09:09

"Snöplog" med neddragna mungipor!
Varför?
Jag gillar att den är lite högre så att man inte behöver krypa in i den.
Men jag vänjer mig aldrig vid mittmonterade instrument.

#4
2013-01-26 10:01

Toyota fortsätter att förfula sina modeller. Gräsligt ful front!

#5
2013-01-28 09:41

Mittmonterade instrument är bara bra ur tillverkningssynpunkt. Man kan ha samma instrumentbräda till både vänster och högerstyrda bilar.
Någon fördel med detta för föraren kan jag inte se, det är både fult och avigt.

#6
2013-01-28 15:21

När allt fler tillverkare överger valgapet i fronten inför Toyota det istället, varför?
Hela främre "stötfångaren" är konstigt designad, förutom jättegapet ser det även konstigt ut med runda kursljus i trekantiga hål.
Tittar man på nya Auris är det lika illa.

Förresten har nya Kia Ceed GT ett liknande jättehål, är det månntro en konsult som sålt sin design til flera firmor...?

#7
2013-01-28 16:35

Här kan man jämföra det gamla utseendet med det nya som ritats i Europa för Europeisk smak står det i texten.
http://petrolblog.com/2013/01/24/first-drive-new-2013-toyota-verso-2-0-diesel/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.