Bild
Nästa artikel

Stockholm har renare luft än på 50 år

Nyheter

2017 uppmättes rekordlåga halter av kväveoxider, NOx, i vår huvudstad.

SLB-analys har på uppdrag av Miljöförvaltningen i Stockholm sammanställt rapporten ”Luften i Stockholm 2017”. Den innehåller mätningar av luftföroreningar på olika platser runtom i staden. Det visade sig att vår huvudstad har betydligt bättre luft idag än för 50 år sedan. Nivåerna av svaveloxid, bly, kolmonoxid, bensen och andra luftföroreningar understeg gränsvärdena med god marginal.

Dessutom uppmättes i fjol rekordlåga nivåer av kväveoxider, NOx. Kväveoxider släpps ut bland annat från dieseldrivna personbilar och är farligt för hälsan i för stora koncentrationer. 
”År 2017 uppmättes rekordlåga halter av NO2 på flera av stadens mätstationer. Miljökvalitetsnormen klarades på alla stadens gatustationer förutom på Hornsgatan. För första gången sen 2011 klarades EU:s miljökvalitetsnormer för NO2 över hela staden med marginal”, skriver SLB-analys i sin rapport. 

Orsakerna till att kväveoxiderna var låga förra året tror man beror dels på fordonsparken, dels på vädret:
”Årets ovanligt låga halter av NO2 kan delvis vara resultatet av gynnsamma meteorologiska förhållanden, men troligtvis har även infasning av renare fordon med strängare avgaskrav bidragit till den kraftiga nedgången. Låga halter av NO2 uppmättes även under månader med mer normala vindhastigheter”, står det i rapporten. 

Trots de goda luftkvalitetsresultaten anser författarna till rapporten att det behöver göras mer för att sänka utsläppen från vägtrafiken i Stockholm ytterligare. Med verktyg som trängselskatt, höjda p-avgifter och miljözoner tror SLB-analys att det går att få ännu renare luft i huvudstaden. 

Diskutera: Vad tycker du om resultaten av mätningarna av luftkvalitet?   

 

Kommentarer

#1
2018-04-09 10:27

Precis som jag har försökt förklara tidigare här på sidan - tyvärr stundtals för döva öron.

Det finns inga problem med dålig luft i Sverige.

MVH AL

#2
2018-04-09 10:36

A.L, riktigt så enkelt är det kanske inte, de skriver ju själva om att en faktor var det gynnsamma vädret, frågan är då hur det ser ut när vädret inte gynnar utsläppen, dessutom ändå för höga värden på Hornsgatan

Oavsett mätningen så dör folk av utsläppen

#3
2018-04-09 10:45

Simon:

1. Folk dör inte av utsläppen. Det du tänker på är en hypotetisk livstidsförkortning, Years of Life Lost (YoLL), som jag går igenom i tråden om NOx. (inlägg #519) http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/bransle/nox-utslapp?pa...

2. Ja, det finns osäkerheter i alla sådana här mätningar. Typexempel är just vädret - men även gaturummets utformning och övriga processer påverkar vilka nivåer du får fram. Resor med personbilar utgör bara en liten del.

MVH AL

#4
2018-04-09 10:50

Collin blir bättre och bättre: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/3jzPBe/for-miljopartiet...

Miljöpartiet tvingar fram dessa fullständigt perversa förslag genom att hota med att hoppa av regeringen - och Löfven är svag som en kokt spagetti. Vi måste bli av med Miljöpartiet i valet.

#5
2018-04-09 10:59

Vilket elände för lilla MP att de inte kan åberopa luftföroreningar.
Fast, de gör väl som vanligt: rycker loss någon enstaka kommentar och baserar mer skatter och trafikrestriktioner på det.

#6
2018-04-09 11:22

Sett över tid (1990-2016 t ex) så har bensindrivna fordon stått för de värsta luftföroreningarna. Med högre krav enligt utsläppsklasserna EUROn så har utsläppen sänkts och kommer fortsätta sänkas. Nu närmast införs ju testprocedurer som ligger närmare verkligheten och nästa stora EUROn-skärpning ligger bara något drygt år in i framtiden. Istället för att skrämma upp folk borde Sverige ha väntat in den naturliga utsläppssänkning som kommer med nya bilar och bättre bränslen.

#7
2018-04-09 11:25

Men alltså, sug på detta: Vi har ett parti i riksdagen som sitter med i regeringen men som enligt de flesta opinionsmätningar inte klarar riksdagsspärren på fyra procent. Enligt vissa mätningar är Miljöpartiet nere i typ tre procent. Ändå (!) kan detta parti sitta där och tvinga fram den ena galenskapen efter den andra. Det här är så odemokratiskt så det liknar inget!

#8
2018-04-09 11:26

Ännu bättre blir den med dieselförbud! Heja MP

#9
2018-04-09 11:34

Japsen: Och allra bäst blir det väl om vi förbjuder alla fordon (givetvis också ambulanser, polisbilar och brandbilar) samt flygplan. Eller?

#10
2018-04-09 11:34

Men om man monterar upp en massa stora fläktar... ;)

#11
2018-04-09 11:37

Tycker vi ska rösta ut Japsen, korkade kommentarer hela tiden. Tror han bara är ute för o jävlas. Trams

#12
2018-04-09 11:44

Tror inte många här inne begriper hur lite vi smutsar ner här i Sverige. Vi är bara en liten plutt på smutskartan. Sen ska vi skrota alla Suvar och även alla dieselbilar. Och dessutom tro att det hjälper, nej ut med MP o V så vi slipper detta trams.

#13
2018-04-09 12:09

En annan sak som ingen tänker på är utsläppen från fartygstrafiken. I Helsingborg står luftföroreningarna från fartygstrafiken för över 70 procent av de utsläpp som mäts upp i staden. Den som har parkerat en vit bil i Helsingborg en fuktig höstnatt, till exempel, vet precis hur bilen ser ut dagen efter vid (o)gynnsam vindriktning. Givet att det är likadant i alla kust-/hamnstäder med fartygstrafik. Stockholm utgör givetvis inget undantag, med ett lämmeltåg av stora passagerarfartyg rakt in i Värtahamnen, bland annat. Seriöst, denna bunkerolja ...
Nä, biltrafiken i Sverige och luften i våra städer ligger redan på världsbästanivå. Nu får det f*n räcka med dessa förödmjukande förföljelser. Denna hysteri som har brett ut sig måste få ett slut!

#14
2018-04-09 12:13

Om alla tillverkare hade erbjudit hybridbilar istället för diesel så hade utsläppen av Nox varit ännu lägre och även alla andra utsläpp. Som "jag" försökt förklara för stundtals döva öron en längre tid. Dieselbilar förbjuds i städer ute i Europa, hybrider får fortsätta köra, det finns en anledning till det.....

#15
2018-04-09 12:17

"Dieselbilar förbjuds i städer ute i Europa, det finns en anledning till det.....", skriver Shogun. Javisst, anledningen stavas hysteri och total avsaknad av klarsynthet och balans. Om äldre dieselbilar - bilar typ före 1997 - förbjuds inne i städerna kan jag dock gå med på. Men bilar som är bara typ sju år gamla?

En gång i tiden ville myndigheterna och politikerna att alla villor skulle värmas upp med direktverkande el. Vi vet alla vad som hände! Nu händer samma sak igen, denna gången med dieselbilarna. "Köp en dieselbil!" Sedan: "Nej, du med en dieselbil är en miljöbov!" Något ansvar? Någon? För bilar som snart sagt blir totalt värdelösa? Pyttsan heller!

#16
2018-04-09 12:22

Alternativ har ju funnits som varit bättre för miljö och hälsa=hybrid. Skyll dig själv om du varit dåligt påläst och valt fel eller att favorit märket inte tillhandahållit hybridteknik utan enbart ålderdomlig dieselteknik som sprutar ut hälsovådliga ämnen.

#17
2018-04-09 12:27

Shogun, så alla svenska villaägare - som på 1970-talet på myndigheters och politikers uppmaning valde direktverkande el för att värma upp sina hus - fick alltså "skylla sig själva för att ha varit dåligt pålästa eller valt fel teknik"? Det går inte bra nu, Shogun. Du skämmer ut dig.

#18
2018-04-09 13:14

"Som "jag" försökt förklara för stundtals döva öron en längre tid".

Förmodligen är det något fel på förklarandet då med tanke på det senaste bilinköpet. Äpplena faller osv.

#19
2018-04-09 12:29

Om nu ålder ska vara ett kriterium för en princips miljölämplighet är elmotorn i sämre läge än dieselmotorn!
Första dieselmotorn tillverkades 1892 och den första elmotorn 1828, d.v.s 54 år tidigare.

#20
2018-04-09 12:33

Shogun får gärna visa på hur ett alternativt trafikarbete som bygger på dessa hybrider ser ut och får för effekter på avgasutsläpp och koncentrationer i svenska storstäder.
För det måste han ju kunna med tanke på allt han påstår i trådarna, eller?

Nej - det finns inga sådana beräkningar gjorda. Det är bara Shoguns grundlösa gissningar som visas upp.

MVH AL

#21
2018-04-09 14:33

Miljöpartiet missar de stora utsläppen som kommer från fartygstrafik, som är även ett stort globalt problem. Jag ser inte att det är främst utsläppen de är ute efter utan den fria rörligheten som bilen erbjuder. Nu inför man en oproportionerligt hög parkeringsavgift på motorcyklar och klass 2 mopeder i Stockholm trots att de tar väldigt lite plats i anspråk jämfört med bilen.

#22
2018-04-09 14:37

Gränsvärden.
Det sitter två gubbar i en roddbåt. Båten läcker och är drygt halvfull. När vattnet nått nästan till relingen; Oskar, ska vi ösa? Joo-jaa.... Till tom, eller...? Näe..., hälften räcker.

#23
2018-04-09 14:45

Ja Lasse J det märks att du inte har någon direkt sjövana.

Om du öppnar kölsvinet på vilken båt som helst så hittar du nämligen vatten där. Det kan röra sig om vanlig kondens eller mindre läckage.

Så liknelsen är utmärkt. Vattnet som finns i kölsvinet utgör ingen fara så länge den inte går över ett visst värde, lika lite som att halterna av luftföroreningar är någon större fara i våra större städer idag.

MVH AL

#24
2018-04-09 15:03

A.L
Du förstod ingenting, eller....?

#25
2018-04-09 15:10

Ja det blir lite skrämmande ibland när man läser sådana här rubriker: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/samre-luft-i-stockholm-an-i-...

Har varit i Peking på vintern och luften där är långt sämre än den i Stockholm. För den som tycker vi har dålig luft i Stockholm så föreslår jag ett studiebesök i Peking under de kallaste vintermånaderna.

#26
2018-04-09 15:21

Jo Lasse J. Förstod var precis det jag gjorde.

Det är därför som jag är emot dessa zoner. Deras marginaleffekt ät knappt mätbar och de bygger på en problemformulering som inte existerar.

Det är därför som både forskare, remissinstanser och sakkunniga utredare är emot dem.

MVH AL

#27
2018-04-09 15:53

A.L
Det handlar om mer än "lite skvalpvatten i kölsvinet."

#28
2018-04-09 16:09

Det handlar bara om att kunna få in skatter på nya sätt...
Spelar ingen roll hur många undersökningar som publiceras och ger samma svar som den i artikeln.
Degen skall in, helt enkelt.

#30
2018-04-09 17:05

Shogun. Det finns inte en enda stad med ett generellt dieselförbud. Det finns städer som har förbud för äldre euroklasser och då ofta ett snäpp hårdare för diesel. Så som det föreslagits i Sverige. Den enda staden som kan förbjuda diesel i dagsläget är Oslo som vid vissa dagar med dålig luft får göra undantag och förbjuda diesel. Enskilda dagar. Sen diskuteras det vilt, men blir hittills alltid som i Sverige, d.v.s. man förbjuder äldre bilar. Bra för luften, dåligt för de med sämre löner som behöver bil.

#31
2018-04-09 18:03

Ni som likt undertecknad har en modern bränslesnål dieselbil ta det bara med ro. Politiker har alltid svårare än folk i allmänhet att fatta i vilken riktning man ska gå i politiken men så småningom när alla andra (nästan) har fattat hur det ligger till så når denna insikt även politikerna i alla fall om man undantar miljömupparna.

#32
2018-04-09 19:49

Många som kritiserar MP här och utifrån aktuella opinionssiffror. Utan att vara miljöpartist så vill jag påtala att opinionssiffror är helt sekundära. Det är siffrorna vid riksdagsvalet som är primära och avgörande.
Samma stolligheter hör man från SD:are, att man ligger högt vid visst tillfälle ska ges mer makt. Ungefär som om mandaten förändras med opinionen...jösses...

Nog om detta. Perfekt att luften blivit bättre men tycker att LasseJ har en intressant poäng. När det kommer till Sthlm så undrar jag hur mycket mer trafikerat kan det bli? Jag tänker att trafiken blir till slut mättad att folk snarare väljer andra alternativ istället för bilköer.

#33
2018-04-09 21:16

Axa: Vilka jädrans alternativ? Har du försökt bo och jobba i Stockholm med omnejd? Lokaltrafiken funkar som en hög skit. Tågtrafik är ett skämt. Bilarna står stilla? Vad ska man jobba med då menar du? Sopa gatan utan för dörren? Så man slipper åka någonstans?

De flesta tar bilen för att de inte har ett jädrans annat rimligt alternativ. Försöka åka kollektivt förlänger dagen med 2 timmar... Bra där! Och så undrar man varför folk väljer bilen?

#34
2018-04-09 23:20

Måtte vi få en ny regering efter valet som genast river upp miljözonerna. Helst också det nya skattesystemet. Nu får det vara slut på dessa trakasserier. Fy f*n!

Som jag länkade till tidigare: Collin börjar bli riktigt bra! https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/3jzPBe/for-miljopartiet...

Ta bara en sådan sak som att vi för bara några år sedan uppmuntrades att köpa fossilt drivna bilar som politikerna ansåg vara så rena att de klassade dem som miljöbilar. Nu är de snart helt sonika portade. Vi kan inte ha sådana här jönsar till att styra landet. Och till syvende och sist är det det där vidriga Miljöpartiet som skiter folk i ansiktet och förpestar det politiska klimatet. Bort med dem. Usch!

#35
2018-04-10 06:39

Nog är det väl ändå lite "Trumpvarning" i spalterna för tillfället. "Riv upp miljözonerna och nya skattesystemet". Varför stanna där? Avreglera hela miljöregelverket! Befria dom förtryckta! Konspirationsteorierna flödar. Staten är den stora fienden!

#36
2018-04-10 12:17

Milky
Nu handlade det inte om var man jobbar eller bor, det är ju ditt val. Likaså att sitta i bilkö.

#37
2018-04-10 12:20

Ni kan vara ganska lugna ni som förfäras över miljözoner. Allt styrs av oljeindustrin. Så något förbud för diesel- eller bensinbilar ligger nog långt i fjärran. Det är kapitalet som så många ggr förr som styr. Sen vet jag inte om det finns någon lag som säger att det är en rättighet att få andas frisk luft.

#38
2018-04-10 15:06

Lasse J. Nej det är just lite skvalpvatten det handlar om. Våra koncentrationer av luftföroreningar är måttliga och bidraget från våra inrikes transporter - och personbilarna - är mycket ringa.

Då är det värre med den internationella sjöfarten.....

MVH AL

#39
2018-04-10 17:02

Väldigt intressant läsning bland kommentarerna, kul att det engagerar många.

#40
2018-04-10 22:01

Tänk vad ren luften varit om alla köpt hybrider istället.

#41
2018-04-10 22:19

Nej Shogun. Den skillnaden skulle vara ganska försumbar. Läs gärna rapporten och även IVL:s beräkningar så får vi en seriös och faktabaserad diskussion.

MVH AL

#42
2018-04-11 06:09

Hybrid har lägre utsläpp än motsvarande diesel modell, läs på. Det är liksom vitsen med hybrid, lägre förbrukning och utsläpp. Har man hybrid i modellprogrammet så når man det lägsta co2 utsläppen av alla märken, se Toyota och artikel i DN om detta.

Därav diskuteras i hela Europa om förbud mot dieselbilar i städer pga deras skadliga utsläpp för hälsan. Hade man köpt hybrider istället hade naturligtvis utsläppen varit än lägre, enkel matematik. Därför ser det just nu ut att bli en framgång för hybrider tills dess att helt elektrifierade blir mer konkurrenskraftiga i både pris och räckvidd på dieselbilens bekostnad. Diesel var en gigantisk felsatsning för europeisk bilindustri, nu står man där med svarte Petter och ett omfattande fusk med utsläpp från dieselbilar har blivit känt de senaste åren, och det är bra att fuskande bilindustri avslöjas. Annars hade våra barnbarn lidit ännu mer skada om det inte avslöjats. Hybrid ger lägre utsläpp och förbrukning. Framtiden är elektrisk i olika utföranden.
Diesel är passe med nuvarande reningssystem/teknik, euro 6.

#43
2018-04-11 10:07

Märkligt att koldioxid CO2 diskuteras som en förorening i stadsmiljö, farlig att inandas, det är det inte. Läs på till en nivå som motsvarar en femteklassare. CO2 diskuteras endast som en växthusgas, som är en mycket svag sådan, utom i politisk mening. Ingen vet hur stor del av den globala temperaturhöjningen med drygt en grad sedan den lilla istiden som har orsakats av människan.

#44
2018-04-11 11:01

Faktum är att jorden själv (alltså utan människans inverkan) producerar mer koldioxid (CO2) än den kan ta hand om! Hur många visste det? Sett till detta faktum kommer jorden att "koldioxida ihjäl sig" helt på egen hand - möjligen att människan kan ha en påskyndande effekt.

När det sedan gäller koldioxid så verkar det finnas många med låg bildningsnivå som tror att koldioxid är ett gift. Så är det naturligtvis inte! Den luft som vi andas består av cirka 78 procent kväve, 21 procent syre och 1 procent argon samt övriga gaser (bland annat just koldioxid!). Utandningsluften däremot består av 78 procent kväve, 14 till 16 procent syre, 4 till 5 procent koldioxid (!), och 1 procent argon samt övriga gaser. Halten av koldioxid som vi andas ut är cirka hundra gånger högre än halten som vi andas in.

Så, koldioxid är en livsnödvändighet och inget gift, men kanske ska vi människor sluta att andas eftersom ett antal miljarder människor på jorden spär på "växthuseffekten"? Japp, så får det bli: Vi får lägga oss ner och dö allihop!

#45
2018-04-11 11:04

Shogun kanske borde ta sig lite mer av de som kan: https://www.svd.se/helt-fel-att-avrada-fran-kop-av-dieselbilar

#46
2018-04-11 11:20

Helt riktigt, Swemba, men tyvärr tror Shogun att han vet bättre än två doktorer och två professorer ...

Läs alla artikeln som Swemba länkade till noga, för i den står det mycket matnyttigt!

#47
2018-04-11 12:59

Tyvärr hjälper det inte att presentera konkreta underlag för personer som både blundar och håller för öronen samtidigt.

Något dieselförbud existerar inte på någon plats I hela världen. Inte ens i Oslo - där man utan framgång har prövat att sänka andelen dieselfordon i trafik - har ett renodlat förbud.

I fallet bensinhybrider finns det inga underlag som visar att de skulle ge någon dramatisk förändring av luftkvaliteten vid en storskalig användning. Det är ett påstående som är taget ur luften.

MVH AL

#48
2018-04-11 13:39

Ett förslag till er är att läsa senaste nummret av AMS där man försöker förklara vad som hänt inom Europa och diesel försäljningen. Man nämner också hybrider och hur Japan har lyckats mycket bättre på så vis att sänka utsläppen av co2 och att Europas gigantiska dieselsatsning förstört mer än den hjälpt. Allt detta enligt Environmental Sciences Europe. Branschorganisationen ACEA håller naturligtvis inte med......

Era doktorer verkar helt missat hybridtekniken och jämför med vanliga bensinbilar med konventionell motor. Det är missen många gör, tyvärr även de mest utbildade.....gör fel/ tänker fel. Och vilka kopplingar dessa doktorer har vet vi inte, det är deras "egna" åsikter som uttrycks sägs det i artikeln. Hur ska man tolka detta?

Den teknik som finns som renar bättre säger man, hur det är i verkligheten vet vi inte än. På pappret ska även euro 6 rena bra, hur det är i verkligheten gör dieselmotorer har vi sett upptill 15ggr mer utsläpp än som sägs att de ska klara. Tyvärr blir den teknik som finns för dyr att sätta i tex småbilar för att rena tillfredställande som man påstår, men vi får se om man klarar detta eller fuskar återigen med tekniken för att klara nya kravgränser. Det är dilemmat för europeisk bilindustri nu när man inte kan sätta i dessa nya reningssystem pga av kostnaden blir för dyr på dieselmotorer i småbilar. Då får vi se bensinmotorer och med ev hybridteknik istället pga kostnaden är lägre. Synd att man står med svarte Petter hos europeisk bilindustri.....

#49
2018-04-11 13:54

Nu har jag inte läst artikeln i AMS så jag har svårt att kommentera dess innehåll. Däremot har jag läst (de) rapporten(-r) som det hänvisas till allt sedan 90-talet.

För i Sverige har vi fortfarande inga bekymmer med dålig luft. Att åberopa europeiska förhållanden - med trånga gaturum och stor andel koldriven elproduktion - är därför helt irrelevant. I Sverige når vi utsläppsmålen oavsett egenskaper i bilparken - vilket både SLB som IVL visar. Och skälet till det är att de marginella skillnaderna mellan olika lösningar är mycket små parat med att de totala utsläppen från inrikes resor har sänkts rejält.

Och hybrider behöver inte gå på bensin utan kan kombineras med diesel. Då får man ner förbrukningen ytterligare samtidigt som att man når både högre prestanda som lägre andel skadliga utsläpp. Det är vad både dessa experter som övriga sakkunniga påpekar.

MVH AL

#50
2018-04-11 15:20

Shogun, förstår du skillnaden mellan ett bilmärkes medelutsläpp, utsläpp för en specifik bil och utsläpp från en viss teknik?
Att Toyota som märke har lägre medelutsläpp än t ex Tyskarna beror knappast på att Toyota har hybrider, utan snarare pga att Toyota inte har några bensindrivna M, AMG och RS-bilar. Man har inte heller några Bugattis, Bentleys, Lamborghinis eller knappt någon modell som ens når upp till tyskarnas instegsmodeller vad gäller prestanda.
Att en Prius har lägre utsläpp än en Mercedes E63 AMG beror inte på att Priusen är en hybrid.

Pratar vi Co2-utsläpp så har Toyotas HSD absolut ingenting att sätta emot en modern diesel. T o m en BMW X5 med treliters sexcylindrig diesel och dubbla effekten ger lägre Co2-utsläpp än en Prius eftersom i princip all diesel i dagslägget består av 30-50% förnybart och 100% om man vill.

#51
2018-04-11 15:31

Människor vill inte skylta med att man kör dieselbilar från en rad fuskande biltillverkare vilket gjort att dieselbilsförsäljningen i dieselbilens hemland Tyskland sjunkit från 45 % av nybilsförsäljningen till bara 33 % på bara ett år. I Storbritannien har dieselbilsförsäljningen sjunkit med nästan 40 % och det trotts att många påstår att dieselbilar är bättre för människor och miljö.
Tidigare år har hela EU parlamentet suttit i dieselbilstillverkarnas lobbyns knä när man godkänt fusktesterna av dieselbilar.
Om nu dieselhybrider vore så bra som sägs här så skulle många dieselhybrider finnas på marknaden, men dieselhybrider lyser hela tiden med sin frånvaro i bilparken trots att bensihybrider har funnits i 20 år.

#52
2018-04-11 18:03

Ja utifrån koldioxidperspektivet är dieseln vida överlägsen i stort sett samtliga bensinbilar. Detta oavsett de är hybrider eller inte.

Detta faktum påpekas också vid flertalet gånger i Naturvårdsverkets egen djupstudie som behandlar svenska växthusgaser. I stort sett hela minskningen (c:a 19% sedan 1999) kan tillskrivas dieselbränslet och den allt högre bioandelen i detsamma.

Hybriden kommer därför aldrig kunna utmana dieseln utifrån perspektivet växthusgaser. Det har stått klart under årtionden.

MVH AL

#53
2018-04-12 03:30

AL.

Nu har du fel igen! Läs artikeln i senaste AMS, där får du förklarat så du förstår. Hybrid klarar utsläppen galant, man behöver ingen diesel i modellprogrammet för att nå låga co2 utsläpp. Nu har Toyota lägst co2 utsläpp inom EU, läs återigen artikeln i AMS, där står mycket matnyttigt för herrarna diesel här på forumet.....

#54
2018-04-12 03:29

Swemba.

Nu har du allt rökt på rejält. Håll dej lite till sanningen. Prius har lägre utsläpp än vilken diesel i tex Golfklassen som helst och även mindre bilar, Prius är till och med något större bil än Golf.

https://www.volkswagen.se/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/se/broschy...

Polo diesel kommer ned i 95 (g/km).

Siffror från VWs hemsida för Golf. "Citat" Golf TDI 115 DSG
3,9 l/100 km 102 g/km."slut citat" Den Golf med lägst co2 utsläpp med diesel.

https://www.volkswagen.se/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/se/broschy...

Toyota Prius "Citat"
MILJÖPRESTANDA 1,8 Elhybrid E-CVT
Bränslekvalitet 95 oktan blyfri bensin
Miljöklass Euro 6
Blandad körning (l/100 km) 3,4 / 3,6
Landsvägskörning (l/100 km) 3,5 / 3,7
Stadskörning (l/100 km) 3,3 / 3,5
Koldioxid CO blandad körning (g/km) 78 / 82 Enligt NEDC/WLTP.
Koldioxid CO landsvägskörning (g/km) 80 / 84
Koldioxid CO stadskörning (g/km) 76 / 81
Kväveoxider (NOx) 3,3
Bränsletank volym (l) 43 "Slut Citat"

http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad/pru_pf_web.pdf?_ga=2.68...

Auris kommer ned i från 79-82-91 co2 (g/km) beroende på fälg storlek 15-16-17 tum

http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad/aur_pf_web.pdf?_ga=2.51...

Toyota Rav4 Hybrid kommer ned i co2 (115 g/km)

http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad/RAV4_pf_web.pdf?_ga=2.2...

Hybrid är som vi kan se helt överlägset vad gäller utsläpp vid en jämförelse.

#55
2018-04-12 08:44

Shogun. Nej. Sverige har inte problem med dålig luftkvalitet. Om det är vad som framkommer i AMS artikel så är det just ett faktafel, som inte uttrycks i EU:s rapportflora, SLB, VTI eller IVL.

När det handlar om diesel så är det Naturvårdsverkets uppgifter som ligger till grund för mina uppgifter. De visar i sitt underlag, "Fördjupad analys av svensk klimatstatstik" (2017), att det just är dieseln som svarar för att utsläppen från svenska fordon sjunkit med 19% sedan år 1990. Detta trots att trafikarbetet samtidigt ökat rejält (vilket jag nyligen gick igenom, se inlägg 93 här; http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/bransle/hvo100-diesel-... ). En snabb jämförelse visar att vi mellan åren 2011 och 2016 ökat vårt dieselresande med 67% samtidigt som CO2 gått ned med 17%. Utan dieseln skulle det inte ha varit möjligt.

Och det jag tror att du missar är att dieseln innehåller biobränslen till 50%- vilket gör att man kan halvera samtliga av de värden som du jämför med. Detta framgår tydligt i Naturvårdsverkets underlag. En Polo med 95 gram får alltså ett CO2 på 47.5 gram och en stor och kraftfull prestanda-SUV med 200 gram får 100 gram/km. Kör man dessa på renodlade biobränslen kan man i princip nå noll...

Mig veterligen hamnar inte någon Toyota-hybrid på sådana siffror. Och då har den både sämre prestanda och släpper ut högre nivåer av övriga gifter än vad dieseln gör. Och ja, det finns fler och betydligt mer toxiska otrevligheter än NOx att ta hänsyn till. Bensen är en sådan faktor - som Toyota-hybriden för med sig. Bensen är tvärtemot NOx också extremt cancerogent.

MVH AL

#56
2018-04-12 08:49

Sedan är det märkligt att vi i en diskussion och artikel om lokala utsläpp hamnar i en debatt om globala utsläpp.

Det SLB tar upp rör lokal påverkan från vägtrafiken och andra källor. Global påverkan från specifika fordonsproducenter tas inte upp i SLB ö.h.t.

MVH AL

#57
2018-04-12 09:01

@Shogun, jag ska ge dig en chans till att läsa sista stycket i min kommentar #50. Fundera lite på den och återkom.

#58
2018-04-12 09:57

Swemba.

Visa siffror vad utsläppen blir. Du har inga siffror, du gissar/tror. Jag visar på siffror som är verkliga.

#59
2018-04-12 09:59

Det vore klädsamt om man någon gång medgav att man har/hade fel.....

#60
2018-04-12 10:09

Ja det skulle vara klädsamt om du kunde göra det, Shogun.
Annars kan du säga till vad det är du inte förstår i min kommentar ovan så ska jag försöka förklara.

#61
2018-04-12 10:17

Shogun:
Har du någon gång funderat på att kapitulera själv i din aggressiva retorik? Gör som Swemba skriver. Ta ett djupt andetag, lugna ner dig och läs igenom sista stycket i hans artikel! Vilket normalbegåvat barn som helst greppar att Toyota får lägre genomsnittligt Co2 utsläpp mätt som bilproducent jämfört med de biltillverkare som i snitt tillverkar rejälare och tyngre fordon. Men biltillverkare med genomsnittligt stora bilar som drivs med diesel ger väldigt låga Co2 utsläpp då merparten av den svenska dieseln innehåller minst 30% och hela vägen upp till 100% bioandel. Så det är absolut ingen sanning att Toyotabuskarna har lägre Co2 utsläpp än tex andra biltillverkare som har genomsnitt större fordon i sin produktmix. Väsentligt större dieseldrivna bilar är ofta betydligt klimatsmartare än små hybrid / bensindrivna Pellejönsbilar.

#62
2018-04-12 10:24

En enkel räkneoperation som även Shogun borde kunna förstå ger; Golf om 105 gram och bränsle med 50% bioandel.

105/2=52,5

Alternativt 105×0.5=52,5

Golfen släpper ut 52.5 gram, inte 105 gram som körcykeln säger. Den kan till och med köras på 0 gram CO2.

Biobränslen är förklaringen till att det blir så. De ingår i c:a 50% I dieselbränslet.

Öppna ögonen nu Shogun och tvätta öronen.

MVH AL

#63
2018-04-12 10:24

Swemba.

Siffror? Vore det som du säger så skulle ju tillverkare i fallet VW använda detta i sin reklam och visa på utsläppsiffror i fallet co2 om dieseln nu är Biodiesel idag i det mesta så är det väl de siffrorna man uppger. Ändå klarar man inte att nå hybridernas utsläpp. Halmstrån har återigen visat sig och fått en innebörd. Hybrider har lägre utsläpp som jag hävdat en längre tid och även visat siffror på, övriga griper efter halmstrån......

#64
2018-04-12 10:36

AL.

Halmstrån......klart att VW skulle använda detta i reklamen och uppge de siffrorna i sin miljödeklaration om all diesel idag är biodiesel om nu de släpper ut så mycket som du fantiserat ihop igen. VW uppger korrekta siffror, ni fantiserar ihop egna siffror som det passar agendan, som vanligt.....Hybrider har lägre utsläpp kan vi läsa svart på vitt i bilarnas miljödeklarationer från tillverkarna, de borde ju veta eller åtminstone frisera siffrorna om de hade chansen. Istället gör ni det här åt tillverkarna, vilken sida är ni på egentligen?

#65
2018-04-12 10:42

Skillnaden Shogun är att det inte är halmstrån eller reklam från någon biltillverkare utan fakta som du kan läsa direkt från Naturvårdsverkets egen rapport. Jag har redan visat dig den.

Öppna den och läs innantill.

MVH AL

#66
2018-04-12 11:09

Shogun, sen när blev du intresserad av siffror? Egen erfarenhet och vad dina mekar-kompisar säger brukar ju trumfa precis all statistik? Eller gäller det bara när siffrorna talar emot Toyota/Lexus? Snacka om Halmstrån!

Biltillverkare uppger siffror enligt ett regelverk som tyvärr inte tar hänsyn till det faktum att dagens dieselbränslen har en stor del förnybart innehåll. Så enkelt är det! Bränsletillverkarna använder däremot de lägre Co2-utsläppen som biobränslen medför i sin reklam.

Tycker man att det är viktigt att ha så låga koldioxidutsläpp som möjligt från sin bil, så är det en dieselbil tankad med med modern diesel som gäller. Det är INTE att köra en Toyota-bensinhybrid.
Detta är fakta! Du kan försöka vifta bort det men det blir bara fånigt.

#67
2018-04-12 21:15

Fakta är Swemba att du inte har ett skit att visa upp i siffror, det har jag som kommer från tillverkarna, vilket är det mest troliga att de stämmer, om de inte har fuskat med det också vad gäller utsläpp som mycket annat vad gäller diesel. Hybrider har officiella siffror som har lägre utsläpp av co2 än diesel, som tillverkarna är skyldiga att uppge enligt lagkrav. Det är det vi har att rätta oss efter, vore det så att diesel hade lägre utsläpp än de uppger så skulle de inte vara sena att använda det i reklamen, men så är inte fallet. Siffrorna som finns visar att hybrider har lägre co2 utsläpp, detta är fakta och de enda siffror som finns att visa upp. Det du snackar om är bara önsketänkande från din sida för att du är en dieselnörd och insnöad på detta bränsle av någon outgrundlig anledning. Fånigt är när man inte kan visa upp något men ändå hävda att man har rätt. Det är rätt fånigt. Men vi ser ju vad som händer med diesel runt om i Europa och städer, ingen rök utan eld. Synda att man inte satsade på hybrider istället så hade man inte haft de problem man har nu om man ställt om tidigare bort från diesel, men sent ska syndarna vakna. Hybrider kommer att sälja bra nu framöver ett tag tills rena elbilar blir mer konkurrens kraftiga, lägre pris, bättre räckvidd. Toyota gnuggar nu händerna.......

#68
2018-04-12 23:07

Shogun, snälla ...

#69
2018-04-13 05:22

Shogun har fortfarande inte läst vad Naturvårdsverket skriver i sin rapport och inte bränsleproducenterna heller. Siffror är nämligen precis vad som finns, men som Shogun uppenbarligen förnekar.

Men vem är förvånad över det? Verkligheten gäller bara när den passar in på agendan.

Inte utan att man undrar över hur många köpare som Toyota förlorat genom åren till följd av sådana här trådar...

MVH AL

#70
2018-04-13 00:13

Direkt från rapporten;

"Huvudsakliga faktorer som påverkar utsläppen är det totala trafikarbetet, bränsletyperna som används och fordonens energieffektivitet. Ökningen av biodrivmedel och mer energieffektivare fordon har gjort att utsläppen minskat men samtidigt har denna minskning dämpats av en ökning i trafikarbetet."

Ja, det är biobränslen som är anledningen. Det syns måhända inte i de deklarerade siffrorna från tillverkarna (av skäl som vi inte förklarar eftersom det blir för svårt för vissa att förstå) men det är och förblir förklaringen till att utsläppen av växthusgaserna blir rakt igenom mycket lägre med diesel än vilken Toyota-hybrid som helst.

Öppna ögonen och tvätta öronen nu. Det här är fakta som 99,99% av populationen förstår.

Eller ännu enklare. Av de nära 5 miljarder mil som dieselbilarna kör detta år så består 50% av biobränsle som alltså inte bidrar med CO2. Med en bensinhybrid skulle dessa 50% istället få läggas ovanpå förbrukningen, och Sverige skulle åter få en av världens törstigaste bilparker.

MVH AL

#71
2018-04-13 01:49

Undrar hur många kunder Volvo förlorat med en sådan värdelös konsult de har när de läser sådana här trådar, (du kastade första stenen AL i ditt förra inlägg ovan, Deeds) Inte undra på att kvaliten varierar numera.....Volvo ska sluta utveckla dieselmotorer.....säger det något? De satsar på hybrider och elektrifiering, säger det något? Hybrider har lägre deklarerade utsläpp, säger det något? Det pratas om att diesel ska förbjudas både här och där säger det något?

Man har kommit med mild hybrider från tyska biltillverkare, varför då om det är så värdelöst med hybrider överhuvudtaget, men man nöjer sig med en sämre/enklare version av hybrid, varför inte löpa linan ut och erbjuda en fullhybrid med lägre utsläpp? Är det inte bara att fortsätta med diesel som vanligt, det är ju så fantastiskt och med låga utsläpp. Så såg vi längre upp här i tråden att de slog sig för bröstet och sa att hybrid är värdelöst och kan inte konkurrera med diesels utsläpp, naturligtvis utan att ha kollat vad en hybrid från främst Toyota verkligen släpper ut i en jämförelse av deklarerade utsläpp. Jag undrar vad som kommer här näst med fusk av dieselmotorers utsläpp, varför fuskar man med en så förnämlig konstruktion? Tänk om man satsat tidigare på hybrider vilken ren luft vi haft i europeiska städer då. Nu är det ohållbart med så mycket dieselbilar på ett och samma ställe.

Detta förstår de flesta vad det lutar åt.

#72
2018-04-13 05:50

Fortfarande inte läst på Shogun?

Det är ju det enda folk försöker få dig att göra.

Varje liter diesel som säljs innehåller stora mängder biobränsle. Det har gjort att koldioxidutsläppen från bilarna har sjunkit trots att vi kör mer. Det är vad som står i Naturvårdsverkets rapport.

Med en 50%-ig inblandning kan man halvera alla deklarerade siffror av CO2 samtidigt som motorprestandan blir överlägsen. Det är detta faktum som en enig forskarkår också påpekar.

Vad gäller förbud mot diesel är det fortfarande ingen som har argumenterat för det. Och i Sverige har vi bättre luftkvalitet än på mycket länge trots att trafikarbetet med diesel numera är i majoritet och dessutom har ökat med 67% på bara några år (vilket denna artikel egentligen handlar om). Hade den ökningen istället skett med en bensinhybrid skulle utsläppen (av växthusgaser) varit högre än idag.

Läs på nu.

MVH AL

#73
2018-04-13 21:35

AL.

Läs på själv, det behöver du. Jag är tämligt påläst om mycket, men behöver inte skryta om det......

#74
2018-04-13 22:00

Shogun. Tydligen inte inom luftföroreningar dock - som är trådens ämne.

Så jag återupprepar. Läs på och återkom.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.