Bild
Nästa artikel

Saab 9-3 Aero Sedan 2014 – rapport från provkörningen

Direktrapport

Saab 9-3 är fortfarande en bra bil. Det säger Vi Bilägares testförare efter några mil bakom ratten i Nevs nytillverkade 9-3:a.

Fabriken i Trollhättan hade stått stilla i två och ett halvt år när nya ägaren Nevs återupptog tillverkningen av Saab 9-3 i slutet av förra året.

Nu är Vi Bilägares Calle Carlquist en av de första journalisterna som får köra 2014 års upplaga av 9-3:an, en modell som ursprungligen lanserades 2002.

– Jag är utanför Grästorp, på väg mot Lidköping, i Saabs hemtrakter och kör Nevs nya Saab 9-3. Just den här bilen är automatväxlad och den kostar 10 000 kronor utöver grundpriset som är 279 000 kronor, säger Calle Carlquist.

Vad är första intrycket?
– Det är en bil som har några år på nacken, men körupplevelsen är fullt modern, det är inget snack om den saken. Nevs har plockat delar från olika tidigare Saabar och pusslat ihop ett nytt chassi av gamla komponenter. Tanken är att bilen ska kännas sportig men ändå bekväm och det tycker jag att man har lyckats med.

Några andra nyheter?
– Den andra stora nyheten, förutom chassimodifieringen, är helt nya framstolar. De är konstruerade för att bättre skydda kvinnor mot whiplashskador. Bristfälligt skydd för kvinnor har många andra stolar fått kritik för, men de här stolarna ska vara bra även för dem. Dessutom är stolarna snygga.

Positiva första intryck med andra ord?
– Absolut, men man ska minnas att det saknas en del av den senaste tekniken, den har till exempel inte autobroms. Men det är en bra bil, den känns inte pensionsfärdig.

Om man beställer en 9-3:a, när levereras den?
– Om man beställer i dag får man bilen i slutet av april, säger Calle Carlquist.

Missa inte hela provkörningen av Saab 9-3 i Vi Bilägare nummer 4/2014 som utkommer 11 mars. Prenumeranter får tidningen tidigare än så och till lägre pris.

Diskutera: Vad tycker du om nygamla Saab 9-3?

Kommentarer

#1
2014-02-24 14:51

Calle kan väl inte vara köpt av NEVS han brukar alltid vara objektiv.
Går det verkligen inte att modifiera elektroniken och få till ett autobromssystem.
Snopet för många kritiker att chassit har blivit så bra, det hade de väl inte väntat sig.

#2
2014-02-24 14:57

Trist bara att det inte finns någon återförsäljare...

#4
2014-02-24 15:58

Stenåldersbil med gammal teknik, Calle verkar köpt...:)

#5
2014-02-24 16:49

@Simon no1
Hellre en något gammal (beprövad, säker, med körglädje försedd) Saab som inte behöver återkallas varannan månad (som Toyota).
- Än en tråkig alldaglig Riskokare, (utan någon personlighet) från Japan. ;-)

@leifer
Tja, den finns ju bara med bensinmotor dessvärre (1.9 liters dieseln var ju snål)...

Bränsleförbrukning:
M6 / A6
Landsväg, liter/100 km
5,2 / 6,0
Blandad körning, liter/100 km
7,4 / 8,5

#6
2014-02-24 16:58

Toyota har har väl inte mycket nytt sedan 2002 Simon?
.
Jag tycker det, inte bara är roligt utan också fantastiskt att det produceras nya och förbättrade Saabar igen ..

#7
2014-02-24 17:06

Min salige far var fantastisk på att hylla det märke han för tillfället behagade åka i. Varenda bil han köpte blev plötsligt världens bästa och snyggaste bil, detta blev extra komiskt när han köpte en Fiat Ritmo.

Lite så upplever jag numera att leifer beter sig. I år efter år körde han omkring i sin 940 och bränsleförbrukning var det minsta han brydde sig om. Under en period hade han t.o.m en signatur som sa att de som kör törstiga bilar har ett rent skattesamvete.

Sedan köper karln av oklar anledning en Prius och vips blir snubben en miljökämpe av stora mått. Nu är det bara och enbart bränsleförbrukning som räknas.

Men kom ihåg att en gång i tiden var Fiat Ritmo världens bästa och snyggaste bil, det har min far sagt. ;)

#8
2014-02-24 17:19

Nu är Prius dock inget under av bränslesnålhet. Den drivs dessutom av fossilt bränsle och giftiga batterier .... därmed inte heller vår tids största hit inom miljötänk. Inte ens närproducerad heller.
Och i övrigt är hammarlack direkt skadligt för allt levande på vår planet.
;o)

#9
2014-02-24 17:22

Denna bil är en nytillverkad begagnad bil. :) Som begagnad är den helt ok, men som ny är modellen till åldern kommen och priset är för högt.

#10
2014-02-24 17:31

@Simon no1 Äh, var tyst om du inte vet något, du kör själv Toyota, behöver jag säga något mer?

#11
2014-02-24 17:31

Detta är en bil för SAAB entusiaster som inte behöver tänka ekonomiskt vid köp av bil. Vi andra väljer ett annat bilmärke som har bättre andrahandsvärde och bättre tillgång till reservdelar och service. Det finns många fina bilar i samma prisläge t ex Opel Insignia, Peugeot 508, Passat CC, Volvo S60

#12
2014-02-24 17:31

Det är väl egentligen inget större fel på 9-3, men.. det är heller ingen större fördel med den. Den är ju över 10 år gammal numera, medan konkurrenterna har nyare versioner i samma klass med bättre urval av motorer och utrustning.

Därför är det tyvärr svårt att motivera priset.

#13
2014-02-24 17:40

Ja, priset är tyvärr lite saftigt.
De borde anlitat hantverkare i stället för billbyggare .. rot-avdraget borde kunnat få ner priset 100 lakan ..

#15
2014-02-24 18:50

Herregud!! Den tillverkas i begränsad upplaga! Jag tror inte kunderna som köper dessa bilar gör det för att spara bensin!

#16
2014-02-24 19:10

Vem vill ha en bil med autobroms är min undran? Varför är det ett säljargument? Fantastiskt att man forfarande kan köpa en bil utan diodlampor runt om. Vill gärna se den förste som ska byta ut dessa när garantin gott ut.
Priset? Dyrt? Nej knappast. Den kostade mer när den såldes av SAAB.
Kan nog bli ett bra köp då tillgången på service och reservdelar är lika god som för en Volvo till skillnad mot VW och Audi m fl.

#17
2014-02-24 19:34

Det är märkligt vad många som kan något om den här bilen.
Själv ser jag den som en fågel Fenix och tycker att det vore trevligt att jämföra med Saab 9-3 som jag kört mycket.
När det gäller service och reservdelar behöver man ju absolut inte oroa sig, där är ju tillgången helt riktigt betydligt bättre än på många av konkurrenterna.
Helt klart är ju grunden tio år, men det delar den ju med många andra bilar, men den har ju utvecklats genom åren och det här är ju inte riktigt den 9-3 som tillverkades vid Saabs kk.
Jag tycker att det skulle vara trevligt att provköra den och jag vill absolut inte döma ut den innan jag vet vad jag talar om.

#19
2014-02-24 19:58

leifer, du behöver inte fixera dig vid bränsleförbrukning i var och varannan tråd.
Naturligtvis är det inte det som spekulanter på den här bilen bekymrar sig över.
Der här är en bil man köper för att den är speciell, det sista arvet efter Saab innan det kommer något helt nytt.
Jag är övertygad om att de som köper den här vet vad de vill ha och de behöver knappast några råd från de som alltid vet bäst och som därför givetvis också kör de bilar som de anser vara mest bränsleeffektiva.
Den här bilen är speciell.
Det är bara att acceptera!

#20
2014-02-24 20:23

Jag tror inte att någon som köpt en Aero satt bränsleförbrukningen som främsta kriterie.

Det är en annorlunda bil jämfört med Prius t.ex

#21
2014-02-24 20:25

Måste nog hålla med saabnisse - den som köper en bil bedömer nog vilka egenskaper som känns viktiga för honom/henne och alla tycker nog inte att just bränsleförbrukningen tillhör den kategorin.

#23
2014-02-24 20:48

Vet lägger 300.000 på en gammal bil? Du kommer hem med din nya bil och alla tror att du köpt en gammal, roligt värre...Inte är det många som vänder på skallen då!!

#24
2014-02-24 20:59

Alla kanske inte köper bil för att impa på grannen?

#25
2014-02-24 21:18

ja, varför släpper man inte en Biopower. den enda motorn hittills i historien som utnyttjar etanolens fördelar... och detta för mer än tio årsedan och fortfarande ”modern".

#26
2014-02-24 21:30

Naturligtvis går det att köra den här på etanol, liksom i princip alla andra bensinbilar.

#27
2014-02-24 21:52

...men får man de 30hk extra som i Biopowern?

#28
2014-02-24 22:01

Det borde nog någon av alla gamla Saabtrimmare kunna svara på.
T. ex. Maptun eller BSR.

#29
2014-02-24 22:06

klart att man kan höja turbotrycket VÄSENTLIGT högre om man kör med högoktanigt bränsle. Gränsen sätts nog av material och temperatur.

#30
2014-02-24 22:41

Visst är det underbart att man inte ens behöver nämna Toyota utan att det ska skrivas om dom till och med i en Saabtråd, tänk att en del verkar helt besatta av att dra in Toyota i varenda tråd ?????

Mycket märkligt !

#31
2014-02-24 23:04

Hur står sig "nya" Saab 9-3 i förhållande till Toyota Avensis?

#32
2014-02-24 23:06

Hoppas att man gjort något åt chassit.
Har en 9-3 ttid combi 10.
Och största felet är bakfjädringen som är på tok för svag.SAAB skriver att maxlast i bagageutrymmet är 80kg. 80kg i en kombi är inget annat än löjligt.
lägger man sedan in 140kg i baksätet vilket motsvarar två vuxna. Slår dragkroken i farthindren trots att man smyger över. Kopplar du sedan på ett släp...

@Erik N
Jag vet inte vilken 1,9 diesel du tänker på men ttid:n är inte snål .
Landsvägskörning i laglig fart ger i praktiken strax över 0,65 med farthållare.
Hakar du på ett släp som är smalare och lägre än bilen som är lastat med 1000kg sticker förbrukningen till 0,9 (80km/h med farthållare)
Om du sedan inte kollar med färddatorn, utan körd sträcka mot tankade litrar blir förhållandet tråkigare.
Kan inte säga om det beror på färddatorn eller det är dieselvärmaren. Däremot ökar inte förbrukningen till mer än 1,5 om man riktigt hårdkör.

Sedan är obefintligt drag under 2000 varv och en alldeles för hög utväxling
ingen ultimat kombination, speciellt inte för kopplingen vid start och backning med släp. ttid:s motorkaraktär påminner om 99:ans turbo.
Kul vid bus, jobbigt i vardagen. Tips automat.

De som köper en News SAAB är riktiga SAAB entusiaster som lätt kan
ta vissa av bilens egenskaper, som andra inte skulle klara av.

#33
2014-02-24 23:22

@Peugeote-Pär
Ja, Fransk skulle jag aldrig våga köpa i dessa tider!!!
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140222/debatt-psa-far-nya-pengar-raddning-eller-dodskyss

@PNI
Läs "texten - provkörningen" ovan så får du svar på din chassi-fråga...

#34
2014-02-24 23:41

Som saabnisse säger så är det inga större problem att öka på effekt och vrid i den där spisen...

Med lite handpåläggning i mjukvaran så levererar den motorn strax över 300 hk på bensin och 270 på E85 (spridarna begränsar) och drygt 450 Nm.... Visst det är ingen XWD i denna, men den blir riktigt rolig att ratta runt.

Det moraliska i detta och rent praktiskt vad gäller garantier är ju upp till var och en, men motorn är absolut inget som går av för hackor.

#35
2014-02-25 00:47

@Leifer:
Jag tycker också att Saab borde kunnat sälja Biopower dvs etanolmotorn också men nu är det dom det är. Jag tycker att Saaben verkar fräck och önskar alla Saab köparna och NEVS all lycka till och glöm inte att komplettera rostskyddet!

- Lycka till och grattis!

#36
2014-02-25 06:12

Att köpa en Saab, det är som att handla på antikrundan och hoppas på att man inte har fått svarte Petter.

#37
2014-02-25 07:50

Vilket tjafs om bränsleförbrukningen! Det viktiga är: Hur många mugghållare har den?

#38
2014-02-25 07:56

@Paddan 21
Vet inte vad du syftar på!?

Här finns ALLA reservdelar till: "Saab"-Saab, "GM"-Saab & "Nevs"-Saab
http://orio.com/sv/

#39
2014-02-25 08:29

Erik N
Jag syftar på andrahandsvärdet som kan bli riktigt dåligt om man köper en gammal bil och betalar detsamma som för en ny. Snart kommer ju en el Saab och då kanske värdet på denna sjunker som en sten, med tanke på bensinpriset och kanske en framtida straffbeskattning på törstiga bilar.

#40
2014-02-25 08:49

@Paddan 21
Kan ju bli en samlarbil också!?
Eftersom de bara kommer att bygga 2000 ex. av den (med bensinmotor).

Men jag som är helnöjd med min 9-5 SC BioPower (6000 mil, 2008).
Kommer dock att vänta in ersättaren som bygger på Phoenix-plattformen...

#41
2014-02-25 09:46

ViB: Inga bilder??? :(
Trevligt med bild på motorjournalisten. Men hade hellre sett bilder på bilen...

#42
2014-02-25 13:15

Jag tror att största problemet för NEVS att sälja 9-3 i Sverige, förutom bristen på återförsäljare, är att man har valt att inte tillverka kombimodellen. Det verkar som att nästan ingen köper sedanmodeller längre i Sverige. Det är kombibilar med dieselmotorer som gäller och därmed är ¨nya¨ 9-3 stendöd.
I Kina är den säkert säljbar.

#43
2014-02-25 14:42

Min bil drar 0.87 på riktigt och jag skulle inte tacka nej till en ny Saab som drar 1.0.

Men så kör jag inte heller prius till vardags, jag byter inte heller bil vart 3e år och jag server och tar hand om mina saker.. Undrar vad som är miljövänligt egentligen?

#44
2014-02-25 14:59

Bild? Alla vet väl hur en Saab 9-3 ser ut eller? :)

#45
2014-02-25 20:27

Peter, du har naturligtvis rätt, Saabs ägare har ju konsekvent missat att det är just kombibilar som eftertraktats och det misstaget verkar ha gått i arv till Nevs.
Nu är det ju inte så enkelt att det just är misstag som styr att sedanmodellen släpps, det finns kanske annat i bakgrunden och just kinamarknaden är väl det som man tänker närmast på.

#46
2014-02-25 20:39

Om man får drömma lite så hade den gärna fått ha en något restylad bakdel med mer distinkta linjer. Då hade den i mina ögon sett fullt modern ut med den här uppdaterade fronten som kom sista åren, 08 eller 09.

#47
2014-02-26 16:47

Fan, Jes, du har dina poänger. Rotavdrag... :-)

Vad hjälper det att bilen är komfortabel och har utmärkta vägegenskaper när den är så gammal att den till och med har sikt.