Bild
Nästa artikel
Testpersonerna i studien verkar föredra ljud av förbränningsmotorer på elbilar framför toner. Men detta kan vara en vanesak, enligt forskningsledaren.

Så här kan nya elbilarna låta

Nyheter

Snart blir det lag på att det måste byggas in varningsljud i elbilar. Nu kan du lyssna på hur ljuden låter.

EU har bestämt att nya elbilar från och med 2019 måste ge ifrån sig ett slags varningsljud i lägre hastigheter mellan noll och 20 kilometer i timmen. Detta för att göra personer utanför fordonet medvetna om att det är i närheten och på så vis undvika olyckor. I Sverige inleddes för drygt två år sedan ett forskningsprojekt med syfte att ta fram ett passande ljud för framtida elbilar. I år avslutas projektet och nu får vi för första gången höra hur varningsljuden kan komma att låta.

Om du klickar på ljudfilerna kan du höra de olika exemplen. Först kommer två tonala ljud och sedan två ljud som efterliknar en förbränningsmotor. I samtliga exempel står lyssnaren vid en väg och hör ljudet på en elbil som närmar sig och saktar in, för att sedan köra iväg.

Hittills har tester i studio genomförts vid Scania i Södertälje. Ett 40-tal personer fick lyssna och tycka till kring hur ljuden låter och om det påverkade deras lust att köpa en renodlad elbil.

Enligt forskningsledare Johan Fagerlönn kan ett feldesignat ljud innebära en mer negativ upplevelse av själva fordonet. Det är med andra ord viktigt att varningsljudet tilltalar lyssnaren.

– Vi ser även en viss tendens att personer föredrar ljud som påminner lite om förbränningsmotorer. Det är dock svårt veta om det beror på att vi helt enkelt är vana vid dessa ljud. Om 20-30 år kanske vi bara hör förbränningsmotorer på veteranbilsträffarna, säger Johan Fagerlönn.

Nästa steg i projektet blir att testpersoner får höra ljuden när de spelas upp från en verklig bil i utemiljö på en provbana hos Volvo Cars. Till hösten ska testandet vara klart och utmynna i forskningspublikationer och rekommendationer om vad fordonstillverkarna ska använda sig av för ljud i sina framtida elbilar.

Företaget som leder testandet heter RISE Interactive och forskningen finansieras till stor del av Energimyndigheten. Deltagande aktörer inom fordonsindustrin är förutom Volvo Cars och Scania även Nevs.
 
Diskutera: Vad tycker du om ljudexemplen?
 

Kommentarer

#1
2017-03-31 14:34

Ålderdomligt jidder... låt folk via sin "app" ladda ned valfritt ljud istället -typ ringsignalerna i mobilen.

#2
2017-03-31 14:55

Lite spåvagnsklockor hade ju varit snyggt ;)

#3
2017-03-31 15:11

Varför måste det låta? Lär mobilzombies att vistas i trafiken och vrida på huvudet. Kan vara bra nackträning. Det jag skulle önska vore en svagare tuta, typ pingeling, för att uppmärksamma folk i närheten. Vanlig tuta skrämmer bara. Idé: om hastigheten är under 20 km/h, blir det pingeling. Över blir det vanlig tuta.

#4
2017-03-31 15:15

Vid ett tillfälle visste jag inte vad jag skulle göra. Skulle köra in i garaget, och på en stege mitt i porten stod en man och bytte lampa. Han hörde inte att jag kom. Tuta, då hade han säkert trillat ned. En liten pingelig-tuta hade varit bra.

#5
2017-03-31 15:38

Det mesta som låter är ju däckljud så det är trams att det behövs något extra ljud.

Spanarn.

#6
2017-03-31 15:47

De som har svårt att släppa förbränningsmotorn får inte glömma att kryssa för tillvalet" Falskt avgasrör med rökgenerator" när de köper sin första elbil.

#7
2017-03-31 15:53

Gillar första ljudet bäst, låter lite futuristiskt.
Att försöka efterlikna en förbränningsmotor ljudmässigt är dömt att misslyckas.

#8
2017-03-31 15:53

Ett tillval som får elmotorn att låta som en klassisk 16-cylindrig racerbil vore trevligt.

https://youtu.be/VKXgqZr8-5k?t=14

#9
2017-03-31 16:13

Någon som kommer ihåg TV-serien Månbas Alpha? Var det inte så där deras tunnelbana på månbasen lät?

#10
2017-03-31 17:05

Ja men seriöst... så måste en bil höras. Det är svårt redan idag inklusive min egen bil, framifrån, det enda man hör är däckknastret och det är inte bra om man har ryggen till.

#11
2017-03-31 17:28

Det här är ju faktiskt dumt på riktigt. Autobroms funktion arbetar utmärkt i denna hastighet. Befria staden från ljud och använd teknik på rätt sätt.

#12
2017-03-31 18:02

Det är ju bra med motorljud så att man vet när det dags att växla...

#13
2017-03-31 18:25

Angående signalhorn, Ampera hade två, också en låg dämpad ton för att uppmärksamma omgivningen.

#14
2017-03-31 20:40

Cykler kan utrustas med tvättklämma

#15
2017-03-31 21:45

Det behövs väl inget ljud, om personen som ska varnas är döv, spelar det ingen roll om det är en stenkross som kommer.
Det är ju alltid förarens skyldighet att se till att ingen olycka sker, skulle någon ouppmärksam figur springa ut framför fordonet så blir det ändå föraren som fälls.

#16
2017-03-31 22:24

Sånt utomordentligt trams. De flesta nyare bilar med förbränningsmotor hör man inte heller när de kommer smygande. Ska de också belastas med någon form av fåntrattsljud? Det man hör mest är ofta däckljud (särskilt från dubbdäck) och liknande och även elbilar har däck.
Om folk inte ser sig för får de skylla sig själva. Ingen har tvingat någon att vara idiot.

#17
2017-04-01 10:30

Ljudet av hästhovar mot gatsten låter trevligt och borde vara ett valbart varningsljud. Kanske kunde man få välja mellan ljud från olika ekipage, t.ex. tvåspann, fyrspann och sexspann; lite grand beroende på bilens motorstyrka och exklusivitet.

#18
2017-04-01 11:21

Ytterligare ett idiotiskt EU direktiv.

#19
2017-04-01 12:01

Såhär blir det när politiker skall försöka vara duktiga och så blir det bara trams av det.

#20
2017-04-01 12:09

När bilen introduceras var varje bil tvungen att ha en person med flagga gående framför. För att varna. Det kan ju vara en lösning på problemet. Hux flux har alla med obefintlig eller låg utbildning möjlighet till jobb, att gå med varningsflagga framför varje elbil. För det är ju numera modernt att försöka uppfinna "enkla arbeten".
Blir det inget av med detta så måste i rättvisans namn alla elcyklar, elrullatorer, elmopeder, elrullskridskor, seqway osv utrustas med varningsljud. England kommer slippa detta idiotiska påfund eftersom de lämnar EU. Grattis alla engelsmän!
Fast det bästa vore om alla EU- politiker förseddes med dumstrut och koskälla för att varna allmänheten om vad det är för person.

#21
2017-04-01 12:43

Leif L. EU är förmodligen sist ut med detta. Redan lag i USA, Japan & Kina. Men ofantligt dumt.

#22
2017-04-01 15:05

Det ska låta som en bil i annalkande så man förstår faran. Ett lagom högt dieselknatter skulle fungera.

#23
2017-04-01 19:09

Det var det dummaste jag hört på länge

#24
2017-04-01 21:18

Hur många fotgängare har Tesla, Nissan Leaf, Opel Ampera etc kört över? Jag skulle vilja ha en fartygstuta eller tågtuta monterad, som jag trycker av i närheten av dessa blinda mobilmarodörer...

#25
2017-04-02 07:32

Sällan kommentarerna är så enstämmiga!
Här kommer tre till:
Alla elfordon kan ju inte tvingas ha samma ljud, leder i så fall till en gemensam ljudmatta där inte riktningen till något fordon kan uppfattas. Dessutom kan det medföra interferens mellan fordonens ljud.
Är det meningen att ljudet ska tränga igenom hörlurarna som allt fler går med? Inte bara ungdomar som går med proppar i öronen utan numera också äldre med naturligt försämrad hörsel och därför automatiskt högre ljud i propparna.
Sist och kanske viktigast, det finns redan sedan längre bilar vars motorljud är lägre än däcksljudet! Jag har lång körerfarenhet av amerikanska pickupper med bensinv8. Den förnyade v8 som Chevrolet kom med för ca 17 år sen är oväntat lågmäld vid tätortshastighet. Kan inte ens räkna till hur många gånger som fotgängare gått ut framför bilen på stadsgator utan att uppfatta den kommande bilen. För rätt många år sen korsade utan att se sig för ett kommunalråd med vidhängande riksdagsledamothustru, ivrigt samtalande, gatan just framför mig och långt från övergångsställe. Då skulle man haft en dashcam för dokumentationen av de två fågelholkar som vände sig mot bilen när jag stannade på endast en meters avstånd!

#26
2017-04-02 07:33

Läge för att hackas så att egna ljud kan läggas in istället :)
Fast ärligt talat onödigt med ljud. En så bullerfri gatumiljö som möjligt bör eftersträvas.

#27
2017-04-02 08:22

På bilar idag hörs inte motorn mycket, det är mest däck/vägljud som hörs, även utanför bilen.

#28
2017-04-02 18:00

Ser i kommentarerna att Ampera tydligen har två nivåer på signalhornet. Jag tror att någon äldre Peugeot också hade det. DET är riktigt smart! Det händer ju att man bara vill uppmärksamma någon på sin närvaro. Ett svagt, behagligt ljud och en stark flertonssignal, tack!
Som flera är inne på så hörs en framrullande bil knappt alls oavsett drivmetod. Grusknastret hörs nog mer än en cykel på smala däck.
Det finns förvisso gående som anser att cyklister ska använda sin ringklocka, men det kanske vore bättre att påminna dessa gående om att de faktiskt är trafikanter. Om jag säger att endast en procent av alla gående vrider på huvudet innan de plötsligt korsar vägbanan, så överdriver jag faktiskt inte.
Att tillföra extra oljud i vår redan så bullriga miljö är inte alls bra.

OM nu extra ljud ändå måste finnas, så ska de standardiseras. Vi identifierar fordon genom ljudbilden. En personbil låter annorlunda än en lastbil som låter annorlunda än en cyklist - i den mån de hörs alls.

Kan tillägga att jag inte kan höra ljudfilen oavsett om jag använder Microsoft Edge (motsvarar IE) eller Chrome.

#29
2017-04-03 16:51

Renault Zoe har redan denna "finess" - helt OK, fungerar upp till 30 kmh.

#30
2017-04-03 16:52

På tal om signalhorn, min Citroën CX har signalhorn med två signalnivåer, ett för stadstrafik och ett för landsväg. :)

#31
2017-04-04 10:03

Håller med Roy i det mesta i det inlägg han skrivit ovan - utom att det inte är några bekymmer för mig att lyssna på ljudfilen i Chrome...:)
Beträffande Zoe's "oljud" under 30 km/t så trodde jag först att det var nåt fel på bilen - typ nåt skrapljud - innan jag fick klart för mig vad det var.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.