Nästa artikel
Renault: Räckvidd på 100 mil är onödigt och ineffektivt
Nyheter

Renault: Räckvidd på 100 mil är onödigt och ineffektivt

Publicerad 25 februari 2020
"Vi kommer inte delta i batterikapprustningen", säger Renaults elbilschef.

Renault har gjort precis tvärt om jämfört med många konkurrenter. Elbilen Zoe lanserades för flera år sedan och först nu kommer flera laddhybridmodeller, bland annat Megane och suven Captur.

Nu lanseras dessutom en eldriven version av småbilen Twingo – som dock inte ska säljas i Sverige – och Renaults lågprissyskon Dacia ska lansera en billig elbil. I en intervju med tyska elbilssajten Edison förklarar Renaults elbilschef Emmanuel Bouvier att 2020 blir genombrottsåret för elbilarna på bred front.

– Absolut. De senaste två åren har vi redan sett ökad efterfrågan på elbilar. Bara det senaste året har försäljningen i Europa ökat med 75 procent. Vi har nu nått en punkt där många av de hinder som stoppade försäljningen tidigare har försvunnit, säger han och nämner bland annat räckviddsångest som i allt större utsträckning försvinner när räckvidden i nya elbilar blir allt längre, och även att laddstolparna blir allt synligare för bilisterna vilket ökar förtroendet för att elbilarna går att ladda längs vägen.

Hittills har Renault alltså koncentrerat sig på småbilen Zoe när det gäller eldrift, och den större modellen Fluence har inte sålts i Europa på många år. Emmanuel Bouvier ger dock en tydlig hint om att Renault ska lansera större elbilar framöver.

En trend som Renault däremot inte tänker hoppa på är konkurrenternas tävling om att bygga större och tyngre batterier för att få ännu längre räckvidd.

– Nej, vi kommer inte delta i den kapprustningen. Om vi erbjuder större batterier är det inte av prestigeskäl. Vi ska ha ett rimligt erbjudande i varje segment för att möta kundernas efterfrågan. En räckvidd på 35 mil är mer än tillräckligt för de flesta elbilsköparna som väljer en bil i B-segmentet. I C-segmentet där bilarna har mer utrymme och används mer för längre resor ska räckvidden vara på 40–50 mil. Men absolut inte på 100 mil. Det skulle vara ineffektivt, inte bara när det gäller kostnad utan också på grund av resursslöseriet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-25 10:42
Klarsynt

Ja, som om inte resursslöseriet (till exempel de enorma utsläpp av växthusgaser som sker när man i t ex Kina gör batterier med 75% kol-el) räckte så är dessa giga-klumpar oerhört dyra. Alla väntar på Jesus-batteriet, men det kommer inte.

#2 • Uppdaterat: 2020-02-25 10:56
Olle_45

Givetvis kräver man en LCA (Life Cycle Assessment) vid bilköp.
Där kan man se att ett elbilsbatteri på 75kWh kan idag, i bästa fall släppa ut ca 500kg CO2 vid tillverkningen.
I framtiden jobbar man på att batterifabriker ska ta CO2 från luften och göra grafit som batterier till stor del består av.
Alltså måste vi bygga massor av batterifabriker för att sänka CO2 halten i luften.

Gör man motsvarande LCA för en smutsig fossilbil så släpper den ut ca 5kg CO2 per mil, om man räknar från utvinning av oljan till skrotning av fossilbilen.
Alltså, redan vid ca 100 mils körning så har den smutsiga fossilbilen släppt ut mera CO2 är en bra elbil.

#3 • Uppdaterat: 2020-02-25 11:01
Gunnar Lindberg

Jag vill ha plats i bilen för ett extra batteri som man hyr vid långa turer.

#4 • Uppdaterat: 2020-02-25 11:07
mso 1000

Tycker 50 mil är bra och okey för en aktiv familjebil för en aktiv familj.
Stadsbilar eller en andrabil är 20-25 mil ok.

Men man måste beakta svensk vinter.

#5 • Uppdaterat: 2020-02-25 16:02
Styggavargen

En förnuftigt uttalande, att bygga allt för tunga bilar kommer inte att betala sig. Vikten är i allra högsta grad relevant för hur lång räckvidd bilen får. Kan nu biltillverkare nykra till och slopa SUV karosseri också blir det ännu bättre (och längre räckvidd till lägre vikt och resurser).

#6 • Uppdaterat: 2020-02-25 16:50
Raphael

Gunnar L, Fiat arbetar på en sådan lösning där bottenplattan har löstagbara batterimoduler. Idén är att man säljer bilen i ett grundutförande, sen kan man montera in extra batterimoduler för att öka räckvidden. Detta blir ett verkstadsjobb, det är lite mer komplicerat än att byta däck. :) De har visat upp ett koncept med detta. När det hamnar i produktion vet vi inte.

#7 • Uppdaterat: 2020-02-25 18:21
JorgenE

och just p.g.a detta är och kommer en elbil aldrig bli aktuell för mig och många andra. Oavsett hur maskrosfascisterna försöker tvinga en.

#8 • Uppdaterat: 2020-02-25 19:24
Nalle

Ingen räckviddsångest när man har en sån här på släpet! https://www.maskinklippet.se/elverk/elverk-mdg5000cle-3-3-fas-diesel?gclid=EAIaIQobChMIhdPEwqnt5wIVCuaaCh0PKgAYEAQYBCABEgJbffD_BwE

#9 • Uppdaterat: 2020-02-25 19:51
Lasse L-on

Det borde vara lag på att det ska vara enkelt att ansluta extrabatteri när det behövs eller om man fått slut på batteriet motsvarande soppatorsk på en fossilbil.
Jag håller med Renaultchefen om att det är inte så klokt med enormt stora batterier på mindre bilar som går mest i stadstrafik och närområdet.

#a • Uppdaterat: 2020-02-26 08:08
bgl

@Nalle: det blir långa laddstopp med en effekt på knappt 6kW.
Å andra sidan möjliggör det en framfart på max 50km/h v id laddning under körning om nu bilens elektronik tillåter detta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.