Nästa artikel
Nu kommer Renault Megane som laddhybrid
Nyheter

Nu kommer Renault Megane som laddhybrid

Publicerad 3 februari 2020 (uppdaterad 3 februari 2020)
Ny utmanare till Kias laddmodeller på ingång.

Renault släpper en liten designuppdatering av kompaktmodellen Megane. Bland annat får bilen ett nytt och modernare infotainmentsystem med större pekskärm och bättre förarstödssystem som kan ta över körningen själv i vissa situationer.

Men den största nyheten har inte med utseendet att göra, utan att modellen nu kommer som laddhybrid. Det är en viktig nyhet när marknaden för laddbara bilar nu ökar snabbt i Sverige. Kia har exempelvis lanserat en laddhybridversion av storsäljaren Ceed, och där blir Renaults laddhybrid en viktig utmanare.

Renault Megane E-Tech, som modellen heter, får en 1,6-liters bensinmotor plus eldrift på totalt 160 hästkrafter. Det finns inte så många tekniska specifikationer ännu men räckviddssiffran enligt WLTP-körcykeln ska ligga på upp till fem mil (eller 6,5 mil vid stadskörning).

Först kommer Renault Megane E-Tech som kombi och det lär passa svenska köpare utmärkt. En halvkombiversion ska följa senare.

Renault ska lansera fler laddhybrider framöver. Bland annat finns suven Captur som laddhybrid med elräckvidd på 6,5 mil.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-03 13:06
L. Mäkinen

Man blir nästan lite kär när man ser intaget i höger bakskärm.

#2 • Uppdaterat: 2020-02-03 14:06
mso 1000

Måste det inte vara bättre på vänster framskärm❓

#3 • Uppdaterat: 2020-02-03 14:42
pinjong

Var sitter bensintanklocket?

Edit: Det verkar finnas rakt över på vänstersidan.

#4 • Uppdaterat: 2020-02-03 15:03
L. Mäkinen

De flesta laddstolparna står inte ute i vägen utan oftare på trottoaren. Dessutom skulle man slippa parkera åt fel håll för att sladden ska räcka.

#5 • Uppdaterat: 2020-02-03 15:32
mso 1000

Jag tänkte kanske höger framskärm vilket borde vara bäst.
Bodde på Kungsholmen i helgen och många 45 graders parkeringar såg vi där och det blir helt galet fel att backa in bilen med trafiken åt fel håll.
Ändå såg jag många som gjort det.
Är det kort kabel så att den inte når till bakskärmen eller varför ❓

#6 • Uppdaterat: 2020-02-03 16:26
Raphael

Men det finns flera stationer där man måste backa in, om det inte är laddning i nosen. Är ju rätt vanligt att se elbilar med rumpan mot stationen.

#7 • Uppdaterat: 2020-02-03 17:59
glimma-48

Min uppfattning är att motsvarande Captur kommer att sälja bättre speciellt nu när bl.a. bagageutrymmet blivit större. Bättre komfort är också ett plus.

#8 • Uppdaterat: 2020-02-03 18:03
Grosser

Hade föredragit ladduttaget på vänster bakskärm, men man kan inte få allt. Kul att det kommer fler sladdisar på marknaden. Kanske till rimligt pris med.

#9 • Uppdaterat: 2020-02-03 18:03
Optimus

Nu är jag inte någon större vän av franska bilar, men måste säga att jag gillar Reanults formgivning på denna Megane. Riktigt snygg bil. Spännande när de lanserar priset, kanske en bil för folket. Inte dessa tokpriser över 400.000kr som en del andraladdhybrider kostar.

#a • Uppdaterat: 2020-02-03 19:28
Pi

OM jag skulle köpa nån form av elbil så skulle jag absolut, som Grosser, vilja ha ladduttaget på vänster bakskärm eller i vart fall på vänster sida. Med våra vänsterstyrda bilar så kör man ju ofta in i garaget med högersidan rätt tajt mot högra väggen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.