Bild
Nästa artikel
Vinnaren i Årets Bil 2017: Peugeot 3008.

Peugeot 3008 Årets Bil 2017

Nyheter

Den franska crossovern tog hem titeln.

Årets Bil 2017 heter Peugeot 3008. Detta tillkännagavs på en ceremoni under bilsalongen i Genève. Vinnaren röstades fram av en jury bestående av 58 motorjournalister från 22 europeiska länder. Vi Bilägare representerades av Tommy Wahlström.

3008 segrade med 319 poäng. På andra plats kom Alfa Romeo Giulia med 296 poäng och på bronsplats parkerade Mercedes E-klass med 197 poäng. Volvo S90/V90 slutade på fjärde plats med 172 poäng och efter följde Citroën C3 (166 p), Toyota C-HR (165 p) och Nissan Micra (135 p).

Tommy Wahlström om vinnaren Peugeot 3008:

– Det har ju blivit en säljsuccé i Europa, så den har något som tilltalar folk. Dels är det designen, den ser tuff och annorlunda ut. Sedan säljs den till ett ganska rimligt pris och har praktiska fördelar, bland annat ett stort och fint bagageutrymme, säger Tommy Wahlström och fortsätter:
 
– Men det var inte min favorit. Jag röstade på Volvo S90/V90. Jag tycker att Volvos säkerhetssystem, miljöambitioner och design är värt mer än den fjärdeplats som man nu fick i årets omröstning.

Peugeot 3008 höjde sig från flexbil till en bil med suv-ambitioner när den nya generationen presenterades i maj i fjol. Bilen är en del av Vi Bilägares långteststall för detta år.
 
Diskutera: Vad tycker du om Årets Bil 2017?
 

Poäng Årets Bil 2017

1. Peugeot 3008, 319 poäng
2. Alfa Romeo Giulia, 296 poäng
3. Mercedes E-klass, 197 poäng
4. Volvo S90/V90, 172 poäng
5. Citroën C3, 166 poäng
6. Toyota C-HR, 165 poäng
7. Nissan Micra, 135 poäng

Kommentarer

#1
2017-03-06 15:34

Jag höll på Alfa, Peugeot först på nästa plats.

#2
2017-03-06 15:38

Jag trodde faktiskt detta, därför att 3008:an har blivit enormt hyllad av europeisk journalister från norr till söder, öst och väst. Så detta var fullständigt väntat. Peugeot erbjuder uppenbart en attraktiv kombination av design, utrymmen, låg förbrukning och en innovativ interiör som ger en egen körupplevelse.

#3
2017-03-06 15:40

Duktigt av PSA att skapa rubriker i hela Europa två gånger samma dag.

#4
2017-03-06 15:54

Jag kommer aldrig att köpa en bil, där man måste ändra värme och ventilation på en tryckskärm!

#5
2017-03-06 17:15

Faktiskt ett inte alltför tokigt val!

#6
2017-03-06 17:23

Roligt för Peugeot, det är ju en trevlig bil så valet är inte inte allt för dumt.
40-talisten@ Snart kommer du inte kunna köpa någon ny bil, får nog hålla dig till 40-talet kanske på bilfronten.

#7
2017-03-06 17:59

Men Peugeote-Pär skall det vara pekskärm så skall den vara röststyrd för annars är det ju sämre en knappar och vred.

#8
2017-03-06 18:37

Vi talar om en bil med klimatkontroll, den sköter sig själv. Automatik kallas det. Klimatautomatik. Finns ingen anledning att sitta och pilla på den och ändra temperaturer och så. Och behöver man manuellt trycka igång defroster för framrutan så finns det som en separat knapp nedanför skärmen. Även bakrutan och elspeglarna har fysiska knappar. Jag har svårt att se detta som ett riktigt problem.

#9
2017-03-06 19:32

Nja - jag vill ha en temperatur-inställning och hustrun en annan och eftersom hennes ord är min lag så måste jag ändra när hon åker med...:) Så helt oväsentligt är det inte att kunna göra det enkelt. Sen kanske det inte är nån "utslagsfråga" om man är nöjd med allt annat men det är i alla fall en sak att ta hänsyn till.

#10
2017-03-06 19:38

Pi, men det är ju inget problem för bilen har olika inställningar för olika sidor. Om hon åker med dig så kan hon ha den inställning hon önskar och du kan ha den inställning du önskar. Samtidigt. Och skulle hon ta plats vid ratten så kan hon ändra innan hon åker iväg.

#11
2017-03-06 19:41

Förmodligen är det här det vettigaste valet som årets bil, en bil som passar många.
Jag håller med när det gäller automatisk klimatkontroll, den rör man inte särskilt ofta om den är välkonstruerad, men jag har faktiskt kört bilar med ACC som krävt handpåläggning och då är det inte kul om det måste ske genom att bläddra och fingra på en pekskärm.
Men som christer är inne på så är det alltid bättre med fysiska knappar och vred än en pekskärm.

#12
2017-03-06 19:59

Tråkigt att en SUV ska behöva vinna denna titel! Tacka vet jag MPV (för de som behöver plats för 5-7 personer). Det finns dock inget direkt nytänk i någon av finalbilarna, så då kan det kanske kvitta...
Grattis Peugeot får man kanske säga då...!

#13
2017-03-06 20:05

När det gäller systemkameror är ofta instegs-modeller menystyrda medan proffsmodeller har knappar för allt.

#14
2017-03-06 20:22

Opel har blivit uppköpt av en vinnare...

#15
2017-03-06 20:59

Partikel, väldigt dålig jämförelse...

#16
2017-03-06 21:13

Grattis! Dock vet jag inte om det är en bil för mig.
Lite franska knepigheter, var sitter knappen för sätesvärmen? Inte bra till tycker jag. Dedikerade vred och knappar är alltid bättre, för vad händer den dagen skärmen lägger av? Visst kan man ha en hel del funktioner via skärm men jag anser att vissa funktioner ska vara knapp eller vred. Snart har man väl ratten via skärm eller? Haha.

#17
2017-03-06 21:28

Jag skulle inte vara orolig för skärmen. Det är lång hållbarhet på skärmar idag de håller många år. Min platt TV har hållit över 15 år inga problem.. samna grundteknik.

#18
2017-03-06 21:47

Raphael
Du kan inte jämföra med en platttv. Platttvn står skyddad i en bostad med jämn värme. Du sitter väl inte och petar på skärmen dagarna i ända. Men visst håller pekskärmar bra men vred och knapp bättre och lättare att byta.

#19
2017-03-06 22:16

Jag kan ju säga att instrumenten visas på en skärm, som på allt fler bilar. Är man orolig för att skärmen slocknar så blir det allt färre bilar att köpa idag.

#20
2017-03-06 22:17

Flygplan använder skärmar sedan många år... :)

#21
2017-03-06 22:59

Vad pratar ni om för nyheter? Automatisk klimatkontroll... Är det en nyhet? Det har jag haft i över 15 år, separat inställning för passagerare i över 10 år. Pekskärm, också det i över 10 år. I min nya, kan jag även sköta laddning, AC:n mm via app i mobilen. Det enda jag behöver peta på skärmen under färd, det är att svara i telefon (handsfree) eller byta kanal på radion.

#22
2017-03-06 23:20

Varför ska man peta på skärmen för svara i telefon eller byta kanal på radion? Det sköts ju av kontroller på ratten..

#23
2017-03-06 23:44

Raphael
Jag har inget emot pekskärm men tycker att vissa funktioner bör ha knapp eller vred.
Vad gäller flygplan så tänk ett varv till kring ifall piloter använder knappar, vred eller spak.

#24
2017-03-07 01:48

Mercedes E-klass slår Volvo V90. Ja säljer man bilar med manuell växellåda i den prisklassen 2017 så får Volvo se sig slagen. Det är så långt ifrån innovativt man kan komma.

#25
2017-03-07 02:02

Kommer den att sälja i 300 exemplar i Sverige? Det här var sextonde gången ett franskt bilmärke vann. Sverige kommer aldrig att vinna "Årets Bil". Varför drar sig inte de svenska motorjournalisterna ur tävlingen i protest?

#26
2017-03-07 06:44

Tristaste startfältet på länge - inga bilar med verkligt nyskapande teknik eller karossformer. Bara plåt bucklad på något annorlunda sätt.

#27
2017-03-07 07:13

Roligt för Peugeot att 3008 vann men personligen är det en bil jag inte skulle titta två gånger efter. Tråkig bil var ordet.

#28
2017-03-07 08:01

Fossilierna sista dans..... Dags för lite framtidsvisioner, bilar som visar vägen framåt.

#29
2017-03-07 08:03

Hacken: har du ens kört den?

#30
2017-03-07 08:05

Inte sjutton trycker man väl på skärmar eller knappar för att svara i telefon i bilen? Man svarar att man vill svara när bilen frågar om det.

#31
2017-03-07 08:06

Säkert en OK bil men min första provsittning gav inga outplånliga intryck. Skall kolla den igen för att se om jag missade nåt och inte minst provköra men spontant känns den som övriga SUV-liknande bilar i klassen. Och jag föredrar helt klart riktiga knappar för att sköta bl a klimatanläggningen men gissningsvis får vi säkert vänja oss vid detta upplägg för det är ju en billigare lösning för tillverkaren och man jagar ju alltid kronor och ören.

#32
2017-03-07 08:09

Apropå telefoner i bil... Blir fortfarande förvånad över att förare av ovanligt många s k premium-bilar av senare årsmodeller sitter med luren i örat när dom kör bil. Har dessa dyra bilar inte ens en inbyggd handsfree eller är förarna så otekniska att dom inte klarar av att koppla sin mobil till bilens system ?

#33
2017-03-07 08:18

Hultarn, hur den är att köra vet jag inte men jag har inte heller lust att prova den för jag gillar inte designen och den faller bort som ett köp för mig. Provar hellre de bilar jag är intresserad av.

#34
2017-03-07 08:32

Pi, märkligt att det sitter förare med luren i ena handen. Jag har haft handsfree sedan 1989, och då menar jag äkta handsfree. Svarar dock enbart när trafiken tillåter.

#35
2017-03-07 08:42

Handsfree har även billigare Peugeot och Citroën så om premiumbilar inte har det blir jag väldigt förvånad... Det går ju via Bluetooth. Man gör en parkoppling en gång och sen minns systemet det. Ljudet går ut i stereons högtalare och mikrofonen sitter uppe i A-stolpen vid förarsidan.

#36
2017-03-07 08:54

När det gäller frågan om försäljning, så är 3008:an den mest sålda Peugeot i Sverige just nu. Och detta trots att fabriken har 4 månader leveranstid på grund av att de inte hinner med tillverka i den takt som beställningarna kommer in. Jämfört med förra generationens försäljning samma tid förra året så har försäljningen ökat med 431 procent.

#37
2017-03-07 11:33

Var och tittade på denna igår och jag kan förstå att den säljer bra, snygg utanpå och invändigt och det till ett rimligt pris.

Är inte särskilt förtjust i Peugeots lösning med instrumenten ovanför ratten men på 3008 passar det in på nåt vis.

#38
2017-03-07 12:27

Ang. handsfree så ingår det som standard nästan i alla nya bilar. Anledningen att inte använda den kan ex vara att man lånat bilen (så enkelt är det inte att ställa in) eller att man inte vill att alla passagerare ska var inbjudna i samtalet.

#39
2017-03-07 19:10

PSA har otur (nå, även andra tillverkare fick samma problem) med branden som hände hos en underleverantör, ni har säkert hört om saken (för en månad sen?)?

#40
2017-03-08 09:58

Det var en brand hos leverantören av material till inredningen, det orsakade ett tillfälligt stopp på leveranserna. Nu är allt igång igen, men det som hänt för Peugeots del att de på grund av detta valt att senarelägga produktionsstarten för Peugeot 5008 med några veckor för att kunna skruva upp produktionen för 3008 så att leveranserna av den inte försenas.

#41
2017-03-08 12:02

Men drar denna så lite som påstås? Drog inte 3008 ca 0,1 liter/mil mer än 308: an? (Ca 20% mer). Vad löser 3008 som inte 308 klarar av??

#42
2017-03-08 17:54

Jämfört med 308 så har 3008 större kupéutrymmen och högre takhöjd internt. Förändringar i stolar och baksäte ger högre sittkomfort. Både bak och fram upplevs den som rymligare och ännu mer komfortabel. Interiören ger en ännu högre kvalitetskänsla. Den har högre markfrigång så den klarar dåliga och ojömna vägar bättre och den finns med GripControl av senaste generation - en form av elektronisk diff (ej tillgänglig på 308). Adaptiv farthållare ihopbyggd med autobromsen av nyare generation än 308:an men räkna med att 308:an får de systemen till hösten. Det är klart att en högre kaross innebär högre förbrukning i farter över 100 km/h men i lägre farter är skillnaden försumbar.
Men visst handlar mycket om utseende och image, absolut.

#43
2017-07-28 09:18

Jag har en fråga som kanske är lite utanför ämnet här. Jag har en 3008årsmodell 2017, jag undrar vilken GPS app är bäst för min bil?