Bild
Nästa artikel

Opel Insignia Sports Tourer officiell

Nyheter

Opel har offentliggjort nya Insignia i kombiutförande.

Bagageutrymmet i nya versionen av Insignia Sports Tourer har växt med jämfört med föregångaren. Opel säger att det får plats 100 liter extra med sätena nerfällda, då den totala volymen uppgår till 1640 liter. Det finns inte någon information om hur mycket som ryms med sätena uppe. Bakluckan kan öppnas och stängas med en fotrörelse under den. Tillval är att få sätet delbart enligt 40/20/40 och det kan fällas med en knapp på bakluckan. Man kan också köpa till sidoskenor, avdelande nät och fästmöjligheter för att maximera lastsäkerheten.

Precis som i sedanversionen som presenterades i december har Insignia Sports Tourer matrixstrålkastarna Intelliux LED med en extra fjärrljusfunktion som sträcker ut helljuset upp till 400 meter. Andra förarstödsystem är 360-graders kamera, head-up display, adaptiv farthållare, filhållningsassistent och varning för korsande trafik vid begränsad bakåtsikt.

Beroende på drivlina och utförande blir den nya bilen upp till 200 kilo lättare än föregångaren. Det ska finnas såväl turboladdade bensin- som dieselmotorer och möjlighet till fyrhjulsdrift samt Opels nyutvecklade åttastegade automatlåda.  

Bilen visas upp på Genèves bilmässa i början på mars. Uppgifter om priser och när Insignia Sports Torer kommer till Sverige är ännu inte officiella.

Klicka på bildspelet för att se fler bilder.

Vi Bilägare har redan tagit en första provtur i Opel Insignia och fått prova två av motoralternativen. Läs om det här.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia Sports Tourer?

 

Kommentarer

#1
2017-02-06 10:58

Tycker bilen är snygg och intressant på många vis. Men den känns lite identitetslös för mig.

Men det kanske blir annorlunda när man ser den i verkligheten?

MVH AL

#2
2017-02-06 11:06

Tjusig å elegant!

#3
2017-02-06 11:46

Är nog så att Opel inte riktigt hittat sitt "signum" för märket så det är lite svårt att utifrån en snabb blick avgöra vilket märke det är. Annars ser den ju proper och trevlig ut men det gör ju också konkurrenterna i klassen.

#4
2017-02-06 12:04

Snygg, lite lik Mazda 6 i mina ögon. Skönt med bilar som inte bara består av raka streck, likt några andra tyskar.

#5
2017-02-06 12:12

Roligare än Passat iaf

#6
2017-02-06 12:48

Det är mer krävande att se på en bil som är ny än att se på en bil som är gammal och välkänd.
Vissa bilmärken gör ju inga nya bilar utan bara varianter på de gamla så det kräver ingenting från betraktaren för att känna igen dem.

En ny bil man inte sett tidigare kräver lite mer intresse än en slö blick för att man ska se vad som finns att se.
Jag kan känna igen den bland alla andra bilar på en kilometers håll, eftersom jag studerat hur den ser ut... gör man inte det så...

Och för övrigt lägg ner Mazda 6, efter en månads arbete med Mazda 6 kan jag garantera att likheten är MAX 5 %, den som tycker det har tydligen ingen aning om hur Mazda 6 ser ut.
Mazda har ett helt annat utseende med avgörande skillnader.

#7
2017-02-06 14:14

Är den billigare än konkurrenterna så visst.

#8
2017-02-06 15:04

Det är svårt att komma ifrån denna evigt upprepade åsikt att en Opel alltid måste vara billigare och samtidigt erbjuda något unikt som ingen i hela världen har annars är den helt ointressant skräp, medan vem som helst annan som är inte är billigare än andra och inte erbjuder något unikt alltid är mer attraktiv.
En sådan orättvisa är svår att acceptera.

#9
2017-02-06 15:15

Jag associerar Opel mest med 1950-talet. Kadett, Rekord och Kapitän. Det var väl då Opel hade sin storhetstid.

#10
2017-02-06 16:00

Jovars, den ser både trevlig och elegant ut - dock lider Insignia av sk. V90-komplex och följden blir att bilen blir stor som en lastpråm.

#11
2017-02-06 16:02

Tycker Opel har hämtat sig efter några sunkiga år. Förra Insignian var första steget och denna tar ytterligare ett kliv uppåt. Kan mycket väl tänka mig en i garaget. Ser sober ut. En tråkig "inne" pryl är 'designade' bakljus. Dessa plastmonster som skall sticka ut som en förlängning av en tänk karrosslinje ser bara abnorma ut. Vet inte vilka som började men de är vanliga på asiat bilar. Bilen hade klarat sig utan denna, i mina ögon, onödiga design.. Men det är trendigt. Opel har väl alltid sen 70 talet hatt lite svårt att hitta sin design identitet. Har hoppat på trender när dom är på väg ut. I denna har man flikat in lite bakåtblickar till gamla modeller, men det ser bara inbitna Opel frälsta, tyvärr. Hoppas iaf att det går bra för dom
Jag villoxå tacka Opel för att man åter fört in hastighetsmätaren i centrum där den hör hemma. Eloge. Snygg inredning är det iaf!

#12
2017-02-06 16:41

Behåller nog Omegan från 1996 ännu ett tag. Men nästa gång blir det nog en Sports Tourer....

#13
2017-02-06 16:45

En väldigt elegant och välutrustad bil men som tyvärr ser ut som Mazda, Honda,Toyota, Hyundai.
Karossens alla linjer och veck tilltalar inte riktigt mina sinnen utan att jag kommer in på tankar om affärsknep där man brer på lite av varje för att så att säga vara på det säkra typ en Buffè.
Det märks tyvärr fortsatt att Opel tillhör GM.

#14
2017-02-06 17:01

"men som tyvärr ser ut som Mazda, Honda,Toyota, Hyundai."
Nej det gör den inte, det är fullkomligt fel.

DÄREMOT om man skriver "JAG UPPLEVER" då blir det en annan sak, för då öppnar man upp för möjligheten att man kan ha fel och det kan ju många ha om de inser sin egen begränsning.

#15
2017-02-06 17:42

"N-iklas
2017-02-06 17:01

"men som tyvärr ser ut som Mazda, Honda,Toyota, Hyundai."
Nej det gör den inte, det är fullkomligt fel.

DÄREMOT om man skriver "JAG UPPLEVER" då blir det en annan sak, för då öppnar man upp för möjligheten att man kan ha fel och det kan ju många ha om de inser sin egen begränsning."

-Tycker nog att N-iklas är farligt nära att stiga över gränsen från entusiast till fanatiker när han hela tiden rättar vad andra tycker om Opel när inte det överensstämmer med hans egen åsikt, men det han är ju iofs inte ensam om på detta forum... ;-)

Själv tycker jag att nya Insignia är riktigt snygg men visst hittar man designelement från flera andra tillverkare, precis som med i stort sett alla andra märken på marknaden då de flesta inte vågar avvika från de gällande designtrenderna.

De som dock vågar bryta mot gängse normer typ Nissan Juke, Fiat Multipla och Pontiac Aztec för att nämna några förlöjligas istället, det kan kosta att vara annorlunda och sticka ut så biltillverkarna följer hellre med strömmen.

#16
2017-02-06 17:49

Snygg bil - och ser extremt lika ut som en Mazda 6. Inget fel i det.

I övrigt är väl #15 ganska träffsäker.

#17
2017-02-06 17:56

Något måste ju gått otroligt fel med Opel eftersom man halverat sina marknadsandelar på huvudmarknaderna. Är det bara så enkelt att köparna inte blivit korrekt informerade om produkternas osannolika förträfflighet, eller kan det finnas andra faktorer som påverkar?

Jag håller en ganska rejäl slant på att det finns betydligt mer än dålig marknadskommunikation som föklarar tappet- och förlusterna. Men vad vet jag; jag ser tydligen inte skogen för alla träden;)

MVH AL

#18
2017-02-06 18:02

Som redan sagts - Opel har ingen riktig egen identitet utan plockar lite här och var för varje ny modell. Likheten vid en snabb blick med Mazda 6 är det ju många som sett, förutom N-iklas, och det är väl inget fel men för att Opel skall ta steget till det dom en gång varit så måste man nog se över sin design och hitta en grund som håller i längden och som identifierar bilen som en Opel - även för oss som inte är "Opel-entusiaster".

#19
2017-02-06 18:11

Tvärt emot AL, så tycker jag att Opel (bortser från en och annan fanatism här på sidan - som f.ö. är ganska vanlig) gör ganska trevliga produkter. Finessrika och smart förpackade. Se bara på nya Astra - en helt OK bil i det segmentet.

Varför man misslyckas? Ingen aning, faktiskt. Men för oss läsare här, så kommer ju "överdriven entusiasm" att verka i precis motsatt riktning mot vad som önskas. Nu är vi ju inte så värst många, så det kanske man kan bortse från.....

#20
2017-02-06 18:45

A.L 2017-02-06 17:56
Något måste ju gått otroligt fel med Opel eftersom man halverat sina marknadsandelar på huvudmarknaderna.
Har dom verkligen det A.L ? I Europa??

#21
2017-02-06 18:47

Fantastisk snygg bil och håller den samma kvalité som övriga Oplar så kommer det att bli succé, inte i Sverige förstås.

#22
2017-02-06 18:57

Fast jag sa inte att produkterna är sämre än något annat Audi. Även jag gillar i alla fall de nya varianterna. Men något är det som gått snett, och det är knappast bara informationsmissar som ligger bakom. GM är ju inte direkt kända för att förvalta sina investeringar väl. Det tror jag är en av orsakerna. MVH AL

#23
2017-02-06 18:54

Christer; År 1993 hade Opel 12,5% av EU/EFTA-marknaden mot 6,5% år 2016.

MVH AL

#24
2017-02-06 19:04

Till N-iklas; Har du kunskap om vilket fyrhjulsdriftssystem som kommer hitta in i nya Insignia? Blir det Haldex fem och om ja, har man gjort några modifieringar så att bakhjulen kopplas in snabbare (liknande Audi och BMW gjort)? MVH AL

#25
2017-02-06 19:06

Hoppas de förpackat den bättre än förra modellen.

Varför ha Opel sådana problem med sina kromlister runt fönstren? Opel Adam ser ut som suffletten på en barnvagn, Astra också katastrof och så nu detta. Försöker vara originella men det blir bara pannkaka av det hela.

#26
2017-02-06 19:16

Haldex har valts bort till förmån för ett GKN system med torque vectoring.

#27
2017-02-06 19:16

1640 liter med nedfällt baksäte......10 mer än Astra på en bil som är 4986 mm lång....duktigt.. :-)

#28
2017-02-06 20:09

Stora Oplar har historiskt alltid haft svårt att sälja. Ja, möjligen bortsett från Kapitän då... Återstår att se om Insignia kan vända på den trenden... Personligen saknar jag mellanklassbilarna i sortimentet hos såväl Opel som en massa andra tillverkare. Man har en Golfklassbil och en bil i V90-storlek... Tveksam om det är rätt väg att gå. Men önskar Opel lycka till!

#29
2017-02-06 22:10

Peter E: Och 114 liter mer än Volvo V90, som rymmer 1526 liter, om man räknar med utrymmet under lastgolvet.

#30
2017-02-07 00:12

Ja GKN men det finns endast beskrivning på engelska vad det innebär och kritikerna är många, man säger allmänt att det är billig skit som passar en sån skitbil som Opel så marknaden har sin åsikt klar.
Som vanligt.

"The all-new Opel Insignia Grand Sport, arriving in the market early this year, will be available with a torque vectoring all-wheel drive system. The new Opel Insignia uses a GKN Twinster all-wheel drive system with a rear drive module that uses a twin clutch system without differential. The two clutches distribute torque between the front and rear axle and between the two rear wheels.

Torque vectoring provides intelligent control of the vehicle dynamics by sending precise amounts of torque to individual wheels; by over-speeding the outside wheel in a corner, torque vectoring can induce a yaw-moment, helping steer the vehicle. Conventional torque vectoring systems use a set of planetary gears either side of the differential to achieve only very low levels of over-speeding. Other systems use braking to achieve a similar effect—but waste energy and slow the vehicle in the process.

The Insignia’s all-wheel drive system can apply torque to one or both of the rear wheels independently, enabling torque vectoring capability across the car’s full performance range. The system reacts to the driving environment and driver intention by automatically modulating the clutches when torque is required on one or both sides.

When cornering, higher torque is sent to the outside rear wheel, inducing rotation around the vertical axis (yaw)—the Insignia turns in with more precision, responding more spontaneously to inputs from the driver.

Torque vectoring also contributes to safety by controlling the distribution of torque according to changes in throttle position, steering angle and road surface, thus damping the amount of yaw. This intelligent use of torque distribution—also known as “yaw damping”—results in neutral vehicle behaviour, making the car more stable and steerable for the driver.

New Insignia drivers can choose the amount of yaw damping to suit their driving style by selecting the appropriate driving mode: from high yaw damping in “Tour” to low in “Sport”, for sportier vehicle behavior.

Twinster can also make all-wheel drive more fuel-efficient. The clutches on the rear drive unit not only transfer torque; they also can disconnect it.

Twinster was first introduced and proven on the Range Rover Evoque. GKN is now also working on Twinster applications for vehicles with eDrive and rear-wheel drive."

Duger det på en Range Rover så borde det fungera men andra vet förstås bättre.

#31
2017-02-07 00:15

Ni uppträder verkligen på ett olämpligt sätt eftersom ni anklagar mig för massor av saker när det jag redovisar endast är ett vetenskapligt faktum som jag kommit fram till efter två månaders arbete med att mäta upp och analysera varenda millimeter på dessa bilar, varenda vinkel, yta, linje, varenda ljusbrytning - allt.

Följande har granskats: Alfa Romeo Giulia.
Audi A5.
BMW 3-4 GT och 5 - som 2018 förmodligen blir 6 GT, Grand Turisimo.
BMW 6 Gran Coupe.
Ford Mondeo-Fusion.
Hyundai Genesis G80.
i40.
Sonata.
Jaguar XE.
XF.
Kia Optima.
Stinger.
Mazda 6 Kombi Coupe 2008
6 2013.
Mercedes CLA.
Nissan Maxima.
Renault Talisman.
Tesla S.
Toyota Camry 2018.
Passat CC
4-d sedan
Volvo S90.

Ni däremot kan inte redovisa någonting annat än er känslomässiga upplevelse, som ni tror på så hårt att den som inte tycker som ni genast förklaras sinnessjuk.
Och detta ert agerande anser ni var utmärkt och beundransvärt?

#32
2017-02-07 01:30

Hej N-iklas, vet du om Camry kommer säljas i Sverige?
Fast Opel är ju bara bäst..
Har en Opel Omega kombi 1996 som har rena papper hos besiktningen varje år.
Lite rost i bakre skärmkanter är allt jag kan klaga på...

#33
2017-02-07 08:34

Ögat är ett ganska dåligt mätverktyg och att mått inte är samma innebär inte att ögat ändå ser likheter. Att folk ser likheter mellan Insignias front med den på Mazda 6 är inte konstigare än när folk ser Jesus ansikte i rostat bröd utan att ens ha träffat Jesus.

#34
2017-02-07 08:35

Så det är ett vetenskapligt faktum att Insignia är den vackraste bilen i sin klass, och den som inte spenderat de senaste två månaderna med ingående studier av modellen ifråga får inte ha en avvikande åsikt eftersom denne då saknar grundläggande kunskaper i ämnet, om jag förstått saken rätt?

Kanske det, kanske om jag tillbringar våren att med lupp granska min Polo in i minsta detalj så kommer jag att se den som skapelsens krona.

Kanske om jag bara tillräckligt ingående studerar telefonkatalogen så framstår den till slut som stor litteratur, kanske det ja.

Kanske detta åskådningssätt är en slags variant av Stockholmssyndromet?

#35
2017-02-07 08:47

Sa verkligen N-icklas att Insignia är vackraste bilen i sin klass Prestigelös?

#36
2017-02-07 09:57

Det gjorde han nog inte, Christer. Även om han antagligen har den åsikten. Men det som är lite märkligt är hans alltmera fördömande ton mot de som inte tycker lika som honom. Sen är det lite svårt att förstå att nån kan sitta och jämföra mått på olika bilar under 2 månaders tid... Om han "mätt upp" som han säger så borde det ju innebära att han haft tillgång till samtliga dessa modeller vilket jag är en aning skeptisk till... Sådana påståenden ökar inte direkt trovärdigheten - i så fall får han nog konkret berätta hur han fått tillgång till alla dessa bilar för att kunna göra dessa oerhört noggranna mätningar och bedömningar - om man nu skall tro hans uttalanden.

#37
2017-02-07 10:03

Niklas
Att du har mätt och granskat i månader innebär inte att du har rätt. Vad man tycker om design är ytterst subjektivt. Dock, om det är 7 av 10 som tycker att Insignian är lik en Trabant så ligger det nog nånting i det oavsett vad de "vetenskapliga mätningarna" säger.

#38
2017-02-07 10:36

christer_1

Nä det har du rätt i att han inte gjorde, men det står där att läsa mellan raderna...

Och jag är nog benägen att hålla med, en synnerligen lyckad modell även med mina lekmannamässiga åsikter mätt.

Tycker dock det är synd att någon med ett sådant enormt stort kunnande om Opel inte kan ta att det finns de som inte instämmer i dennes åsikter.
Till syvende o sist så är inte hans åsikt allenarådande.

Där någonstans passerar man gränsen från att vara en brinnande entusiast till att bli fanatisk...

#39
2017-02-07 10:59

En sak reflekterar i alla fall jag över (via bilderna) och det är att bilen försöker skapa en helt annan premiumkänsla än tidigare versioner. Opel försöker alltså gå från Toyota, Mazda, Hyundai/Kia upp till Volvo och Volkswagen ( nu skrev jag upp, vänd på det om så önskas). Jag tror att det hänger ihop med att Opel förlorat så mycket mark till koreanerna, att man helt enkelt måste diversifiera sig mot en mer köpstark målgrupp. Hyundai har alltså tvingat Opel att byta både klass och skola;)Dock kan påpekas att även PSA försöker göra denna resa - med varierande framgång - så det skall bli spännande att se om Opel lyckas bättre. Stategiskt är det nog en av få vägar fram för att överleva på marknaden (andra alternativ är annars att strukturera om bolaget till en komponenttillverkare - som PSA borde ha gjort). MVH AL

#40
2017-02-07 11:05

Tack för informationen N-iklas. Det tycker jag var en bra prioritering eftersom Haldex av senare snitt är lite väl understyrt för min smak - framförallt när man behöver bakhjulen;). Så Opels lösning känns bättre. Men man måste nog prova först. Alla lösningar passar inte på alla körstilar och tekniker. MVH AL

#41
2017-02-07 12:09

Fast "premium" som begrepp borde ju innebära något extra och om alltfler märken anser sig vara och sniffa på "premium" så blir ju dessa många märken ändå den "normala" klassen för man kan anta att befintliga premium-märken inte släpper taget utan tar i ännu mera för att bevaka sina positioner. Skall "premium" vara nåt värt så måste det ju också vara lite "extra" och inte en uppsnyggad Opel eller annat märke som förknippats med "standard-bilar".

#42
2017-02-07 13:10

Presigelös skrev: "christer_1 Nä det har du rätt i att han inte gjorde, men det står där att läsa mellan raderna... "

Jag tycker bara att det var olikt dig att "göra en Vidstige" och klistra på andra dina åsikter.

#43
2017-02-07 13:19

Sant christer_1
Man ska inte klistra på andra åsikter de inte har.

Nu betvivlar jag att N-iklas inte tycker att den är vackrast, men ber om ursäkt om jag trampade honom på tårna om så inte är fallet.

#44
2017-02-07 14:53

Nej tyvärr ser det ut som nya Camry inte kommer till Europa så långt informationen säger nu och det är synd för den har ett mycket intressant utseende.

"Vackrast"... ??? Hm, Jag har funderat mycket över det, men jag har en motvilja mot att använda ordet "vacker" eftersom det kräver ett så oerhört djupt begrundande och det kräver dessutom att det finns en gemensam uppfattning om vad som är vackert, vilket i sin tur kräver en i princip fundamental omvandling av såväl samhället som mänskligheten för att en sådan gemensam uppfattning om vad som är vackert ska kunna etableras - varför jag vanligen väljer att behålla sådant för mig själv.

OCH istället talar om andra saker som harmoni, geometri, principer, mönster, enskilda delars samverkan för att skapa helheter o.s.v. och att allt detta tillsammans kan skapa en känslomässig upplevelse som kan upplevas som exempelvis "vackert", men det är tyvärr något som inte är en självklarhet då allt detta kan vara fulländat perfekt och någon trots det kan tycka att det ser illa ut.
OCH då är man inne på andra områden och andra frågor om hur och varför nu detta kan komma sig.

Själv tänker jag på orden "skulptur" och "konst" och "underbar" inte på ordet "vackert"...
Och jag anser att jag har rätt att tycka vad jag vill privat utan att någon lägger sig i det.

Vill ni se ett exempel på en annan bil jag tycker har ett snarlikt som Insignia - låt oss då använda ordet "vackert" utseende så titta på nya BMW 5-serie, de med svarta lister och M paket är inte så snygga, men den klassiska med krom i mörk färg, jag anser att detta kan vara en av de mest attraktiva BMW någonsin, sedan 80-talets 6 CSi och den enda jag faktiskt tycker om både på utsidan och insidan.
Kromade vinkelhaken vid dimljuset är lite för "kantig" i känslan och den är lite mer "packad" och "plottrig" i inredningen och inte lika ren och harmonisk i inredningen som Insignia, men ändå...

I övrigt funderar jag på att starta en sak i forumet om detta för allt vad som behöver förklaras passar inte in här med den grötiga text som dessa rutor numera har.

Det är faktiskt inte så underligt som det ser ut, det finns enkla förklaringar till allt och det kommer att visa sig att vi faktiskt inte talar om samma sak - vilket - till allmän häpnad - innebär att det inte föreligger något hinder för er att "tycka" vad helst ni känner för och jag kan lika envist påpeka att ni inte beskriver vekligheten utan att det behöver leda till någon konflikt eftersom BÅDA synpunkterna faktiskt kan samexistera...

Ni har antagit att vi talar om samma sak - men så är det inte och det borde förändra hela frågan - hoppas kan man ju.

#45
2017-02-07 16:15

Jag tycker att detta är den mest spännande produkten från OPEL på mannaminne! Jag har aldrig varit ett fan av Opel, men detta är något annat... Vad den liknar spelar mig ingen roll, den ser bra ut, både invändigt och utvändigt. Om verkligheten, om inte överträffar, så i alla fall möter dikten här så kan detta vara en kandidat vid bilbyte framöver!!

#46
2017-02-07 16:53

Nog syns det att det är en Opel!
Den enda konkurrenten som påminner om denna skulle väl vara Mazda, då.

Jag kan tycka att d kunde gå ifrån de överdrivna vecken längs sidan och den bakersta stolpen (d-stolpen) har snygg utformning men kunde varit smalare, mindre skygglapp.
Interiören är riktigt tilltalande och ser genomtänkt ut.

Astran har ju fått mycket, välförtjänt beröm, även om Vi Bilägares långtest avslöjade några onödiga kvalitetsbrister, som mattorna och vägbullret.
Den här är inte bara rymligare, utan ger ett ännu bättre intryck.

Jag märker på en del av kommentarerna att gamla rykten lever kvar..

#47
2017-02-07 21:38

Liknar Mazda 6.
Opel var trevligare när vi skrev Ascona, Manta, Commodore, Rekord, och Kadett.

#48
2017-02-07 22:18

Som flera redan noterar. Väldigt förväxlingsbar med Mazdan.
Opel tycks sedan länge tappat greppet om något eget, man tycks hänga på, följa upp och kommer alldeles för sent med sitt nytt.

#49
2017-02-07 22:58

Man ska nog inte dömma ut varken Opel eller nya Insignia på förhand..........

#50
2017-02-08 00:56

Niklas
Sluta vara pompös kring saker du tycker är "vackert". Du skriver att något kan vara fulländat och att någon kan tycka då annorlunda är helt främmande för dig.
Det finns ingen universell definition av skönhet och vackert. Inte heller att detta något kan sägas vara fulländat. Trams. Det är subjektivt.
Någon tycker Mozart är vackert och fulländat medan någon annan tycker Rammstein är det.
Så hur mycket du än skärskådat nya Opel och hur mycket harmoni du finner i linjerna så är det din subjektiva uppfattning av helheten. Och det är ok att du tycker så men du kan inte förvänta dig att hela världen ska tycka bilen är fulländad och köa efter det "vackra". Blir lite av hybris...

#51
2017-02-08 07:55

Uppfriskande att man faktiskt ser stor skillnad på gamla Insignian och nya. Att det faktiskt ser ut som en helt ny bil. Invändigt och utvändigt.
Det är inte alla märken som kan skryta med det......

#52
2017-02-08 10:09

N-iklas har fortfarande undvikit att svara på min högst konkreta fråga i inlägg #36 så frågan är hur mycket sanning det ligger bakom hans påstådda 2-månaders "mätningar och analyser av varenda millimeter" av alla dessa bilmodeller.
Därmed inget fel på nya Insignia - den ser helt klart proper ut.

#53
2017-02-08 11:52

Axa och Pi dumheter ni har som vanligt inte läst eller förstått vad jag skrivit.
Det axa säger här är ju exakt det jag skrev senast och nu påstår han att jag skrivit raka motsatsen.
Det är nog någon som låter sitt djupa ogillande förblinda synen.

Sedan är det så att jag är väl medveten om hur löjlig hela denna frågeställning är som ni och många andra kör med hela tiden, varför jag inte har en tanke på att ha någon brådska med att tillfredsställa era önskningar.

Jag tjatar inte strunt hela tiden i miljoner meningslösa inlägg som vissa andra.

Jag håller just på att fundera på hur jag ska pedagogiskt få er att förstå något som ni inte har minsta önskan att vilja förstå.

Med en så motsträvig publik är det helt meningslöst att presentera det ni vill ha, ni skulle inte ändra er ett dugg ändå, det krävs något annat.

Faktum är att ni vill ha mer material endast för att få nöjet att kunna avfärda det och på så sätt stärka era argument - jo jo man har ju varit med förr...
Men så roligt ska det nog inte bli.

Jag måste först skapa en situation med liknelser och exempel som förtydligar vad ni pysslar med när ni envisas med att hävda sådant som inte är sant endast därför att ni upplever att det är sant.

Dessutom är detta en fråga för forum och där kommer jag att starta en specialgrej för detta när tiden är mogen.
Tålamod.

#54
2017-02-08 16:44

M a o N-iklas - du har inte gjort det du påstår vilket inte heller är förvånande för i vart fall en privatperson skulle nog inte få tillgång till alla dessa bilar för att göra den minutiösa uppmätning som du påstår dig ha gjort. Tack för förtydligandet - nu vet vi.

#55
2017-02-08 17:44

Tack Pi, för att du fick fram detta otroligt viktiga konstaterande. Så du fick rätt.

#56
2017-02-08 18:49

Inget viktigt i sig hixx men när man hela tiden vill framställa sig som lite duktigare än oss andra och att han går vetenskapligt tillväga i sina analyser så skulle det ju vara intressant att veta hur han gjorde för att få tillgång till alla dessa bilmodeller, varav vissa nya eller mycket ovanliga, under den tid det tog att göra dessa ytterst noggranna mätningar som han påstått sig gjort under 2 månaders tid. Är dom verkligen gjorda så är det bara att buga och bocka och då får han gärna berätta mera om hur han gick tillväga. I annat fall så får var och en dra sina egna slutsatser.

#57
2017-02-08 19:01

Jag är väldigt mycket duktigare ja, det är därför jag inte faller i era fällor.
Ni får inte en bokstav fören ni är mogna för att ta till er information, vilket ni med er aggressiva och negativa inställning inte är.

#58
2017-02-08 19:10

Alltså N-iklas. Det där var väl en ovanligt tråkig kommentar. Pi vill ju bara ha svar på en enkel fråga hur du gått till väga för att samla in data och på vilket sätt den bearbetats. Det tycker jag vore kul att få veta också. MVH AL

#59
2017-02-08 19:23

Niklas
Du behöver inte bli stött för att du inte får igenom ditt budskap.
Jag får dock uppfattningen av att du inte bara tycker att de nya Opelmodellerna är "fulländade harmoniskt", vilket jag inte har några synpunkter på, smaken är som baken Du verkar vara av uppfattningen att bilens design och linjer du granskat är "harmoniskt rätt" och därför ser du ner lite på de som inte tycker som du när det gäller designen. De har ju inte alls lagt ner lika mycket tid som dig att hitta "harmonin" och då kan de inte ha "rätt".
Eller? Det var den uppfattningen jag fick iallafall.
Med det sagt så har är jag inte negativ till Opels nya design. Tycker den är betydligt bättre än förra modellen. Är den harmonisk och "fulländad". Nej det tycker jag inte.

#60
2017-02-08 19:24

Själv tycker jag nog att N-iklas #57 var en rätt kul kommentar;-)

Det hela bottnar i att N-iklas anser att vi ljuger när vi påstår att Insignia liknar Mazda 6. Det är ännu roligare.

#61
2017-02-08 19:31

Niklas ang kommentar #57
Haha, japp där trampa du i julgransbelysning.
Du är alltså i själva verket helt självutnämnd Opelexpert, främst genom att suttit granskat nya modellers linjer och harmoni, på Google? Och naturligtvis har denna Google-Opel-granskande gett dig vida överlägsna insikter om design och harmonisk linjer?

Du vet att Kadett från 1989 kanske inte upplevs lika "fulländad" i sin design idag som den gjorde som ny....

#62
2017-02-08 20:45

N-iklas, jag har stor respekt för din kunskap om Opel, men inte alltid din attityd när du i princip idiotförklarar oss för att vi inte ser det du ser, den enda rena läran. Jag tar gärna till mig information från de som är sakkunniga, även från dig, men de som försöker att pracka på mig den rätta läran tar jag avstånd från.
Jag uppskattar inte heller om jehovas eller Livets ord skall försöka få mig på rätt väg utan att jag bett om det, då blir jag förbannad istället.
Alla har rätt till sin egen tro eller åsikt, men att aktivt försöka pracka på någon annan vad som är rätt eller fel blir bara tramsigt tycker jag. Att berätta om sina egna erfarenheter och kunskaper är en annan sak, bara man låter mottagaren själv få bestämma var man vill tro om det utan att bli förminskad och det gäller ju självklart åt båda håll!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.