Bild
Nästa artikel

Här är nya Opel Insignia

Nyheter

Opel visar sedanversionen Grand Sport av sitt flaggskepp. Bilen har bantat bort 175 kilo.


 

Ökat axelavstånd med 92 millimeter och 175 kilo lättare. Nya Opel Insignia är omgjord i grunden och Opel menar att det har lett till rymligare interiör och bättre aerodynamik. I bagageutrymmet på Grand Sport får det plats 490 liter. Utseendemässigt har designavdelningen tagit en del av sin inspiration från Monza Concept som visades 2013.

Opel har strösslat med tekniskt godis i Insignia. Till exempel matrixstrålkastarna Intelliux Led med ett helljus som ska nå 400 meter, head-up display, 360-graderskamera, adaptiv farthållare med autobroms, avåkningsvarnare och varning för korsande trafik vid backning. Insignia har också en popup-motorhuv, som höjer sig vid krock med fotgängare.
 

Infotainmentsystemet har stöd för Android Auto och Apple CarPlay tack vare senaste generationerna av Opel OnStar och IntelliLink. Funktionerna styrs via pekskärm och Opel har rensat upp i knappklustret på mittkonsolen. Mobiler kan laddas trådlöst.

En ny åttväxlad automatlåda har utvecklats till Insignia. FlexRide-chassit anpassar stötdämpare, styrning, gasrespons och växlingspunkter och finns i lägena ”Standard”, ”Sport”, eller ”Tour”.

Vi Bilägare har redan tagit en första provtur i Opel Insignia och fått prova två av motoralternativen. Läs om det här.

Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia Grand Sport?

Kommentarer

#1
2016-12-07 10:06

Här finns en hel del tyckande samt ytterligare info om bilen: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/insign...

#2
2016-12-07 11:04

En snygg bil helt klart.Klassen är dock ett getingbo med flera fina designade bilar som VW Passat, Mazda 6, Toyota Avensis, Ford Mondeo, Renault Talisman (säljes dock ej i Sverige), därtill en premiumklass ovan med Audi A4, MB C-Klass och BMW 3 Serie. Lätt blir det inte att sälja Opel Insignia i detta segment, därtill måste kvaliteten vara på topp dessutom.

#3
2016-12-07 11:21

Mats, Talisman säljs i Sverige...

#4
2016-12-07 11:23

En snygg bil, Opel är på rätt väg. Vad jag ser på bild så ser det lovande ut.

#5
2016-12-07 11:30

Oberoende av bilmärke tycks bilens grundprofil, vad gäller större sedaner, vara stöpta i samma form, knappt ingen (?), vågar sticka ut!

#6
2016-12-07 12:07

Snygg!

#7
2016-12-07 12:29

Riktigt snygg som halvkombi! Men enligt filmen sitter man lågt och det ser ut som man får huka sig rejält för att inte slå i skallen när man kliver i och ur... Återstår att se hur den är i verkligheten. Hoppas det kraftiga vecket på bakdörren inte innebär att den kommer att bli sönderblästrad inom kort... Jag ska absolut titta närmare på denna när den kommer hit! Länge sen Opel hade en så snygg modell.

#8
2016-12-07 13:23

Rutger Jönåker - Om du tänker på när Mark Adams tar sig i och ur, kom ihåg att han är en bra bit över medellängd.
Han nämner det själv när han sitter i baksätet, att han är 1,94m och ändå har generöst med utrymme.

#9
2016-12-07 15:36

Highlander, det är en sak att sitta i bilen och en annan att ta sig i och ur. Det var vad jag reagerade på när jag försökte komma in i Astra, huvudet tog i! Man bör vara som Skalman och dra in huvudet i skalet, men Astra är inte ensam modell, jag har problem med många nya bilar.
Hur Insignia är vet jag inte, men jag tvivlar på att det är ett bekvämt insteg.

#10
2016-12-07 15:39

Och de flesta knappar är borta på mittkonsolen på denna generation, vilken lycka för många motorjournalister..........nu kan man säga att de lyssnat på kritiken "Vi" gav........

#11
2016-12-07 16:29

Saabnisse, det är en viss skillnad att ta sig i och ur en bil om man är 1,94m eller om man är av medellängd.
Så att Mark Adams får dra in huvudet är en sak. Inte alls samma som att alla andra får göra det.
Sen kommer självfallet en sedan med coupé-linjer att få en annan höjd i insteget än t.ex. motsvarande kombi.

#13
2016-12-07 16:44

Gillar den interiöra designen på de nya opel-bilarna, bra att man likt Ford har rensat bort en massa knappar på mittkonsolen. På tidigare Opel-bilar hittade man ingenting på mittkonsolen. Skulle kunna tänka mig en Insignia kombi men precis som Minimats nämner så är konkurrensen tuff i klassen.

#14
2016-12-07 18:01

Om konkurrensen är tuff beror ju helt på vad man söker...
En del kanske går bort av olika orsaker och då blir det inte så tufft.

Vad som förvånade mest var att få vet att nyckellöst system är standard på samtliga modeller, jag är inte överdrivet lycklig över det, men det är väl en psykologisk sak för att sälja in lyxbilskänslan redan på nyckelnivå även i enklast version.

Den har också elvärmd vindruta, akustikrutor och mycket troligt autobroms för gående.

Har fått fram lite nya bilder från andra källor, Australien t.ex. som visar lite ej synligt tidigare.
Blir bara bättre.

#15
2016-12-07 18:01

Vilken väg blev det? Bygger nya Insignia på PSA:s EMP2 platform eller är det andra vägen, den nästa 508:an bygger på Opels platform?

#16
2016-12-07 18:20

Enligt vad som beslutades för flera år sedan och väl fortfarande gäller, så ställde man in alla från början planerade samarbeten då det visade sig att det blev för stora krockar med den interna tekniken, GM la om sina planer och lät Opel ta mer ansvar för Buick och Holden också och därmed föll de större bilarna bort.
Så det blev bara de båda CUV bilarna Cross och Grandland.
Peugeot planerar någon förändring, så en likadan bil som nuvarande ska det visst inte bli eftersom den säljer för lite.

#17
2016-12-07 18:15

Det ser riktigt bra ut, som en korsning mellan passat och nån Kia-modell och nån Volvo och även moderna skodas, men vart tog Opel vägen?

#18
2016-12-07 18:32

Det är Opel till 90 % lite smärre nyheter, annars är det traditioner så långt ögat når.
Fast det är självklart att det ser man ju inte om man inte råkar var Opelexpert och kan varenda linje och detalj.
Bakdörren och "rutan" eller "panelen" bakom hittar man som princip på Rekord E 78-86 och på Omega 87-94, en uppskattad dörr som gav bra insteg till baksätet på Omega och Rekord.

I det här utförandet signalerar det även en sportig "Senator", den kunde ha sett ut så här i dag om den fortsatt att tillverkas.
Insignia är ett namn men modellen som sådan representerar något mer - för Opel.

T.ex...

#19
2016-12-07 19:16

Oavsett, med vettig drivlina så ser detta ut som något jag kommer att titta närmare på när den kommer, även om jag aldrig varit Opelfantast... När fan blir gammal blir han religiös sägs det ;-)

#20
2016-12-07 19:29

Den ser verkligen fin ut, kvalitén är jag inte orolig för den brukar Opel ha. Men jag hoppas den får ett ärligt och rättvist bemötande av Svenska motorjournalister och inte utdömd pg a att det är en Opel. I Övriga Europa kommer den säkert att sälja bra.

#21
2016-12-07 20:18

Insomnia... Ser ut som en Kia eller Hyundai.

#22
2016-12-07 20:59

Robban:
Bara kombin finns i Sverige av modellen Renault Talisman. Kanske inte så konstigt i kombi landet Sverige. Annars tycker jag att sedan modellen av Renault Talisman är riktigt snygg.

Hoppas Opel får någon trevlig motor till nya Opel Insignia som jag kommer att provköra.

#25
2016-12-07 21:21

Riktigt snygg och halvkombin är snäppet snyggare än kombin, men denna kombi var riktigt lyckad och är inte ofta det händer... Får se, kanske blir en Opel Insignia HB med någon trevlig motor

#26
2016-12-07 21:31

Är det en riktigt sedan eller halvkombi??

#27
2016-12-07 22:29

Ser inte alls oäven ut. Betydligt snyggare än föregångaren. Linjerna är renare. Till och med det trendigt böjda pressvecket på sidan är snyggare än tidigare (och inte alls sådär ditslängt på måfå som hos Mercedes).
Interiören är rejält uppstädad och riktigt elegant. Borta är knapphysterin - men jag hoppas att de behållit knappar för ofta använda funktioner så att man inte, som numera hos Volvo, måste in i menyer och grotta.

Det är alltid kul att höra tillverkare själva beskriva den nya modellen, höra hur de lyckas tolka in både det ena och det andra i linjerna.
Minns när Saab tillverkade den första 900 baserad på Opelchassi. Kilformen liknades vid ett kattdjur på språng. Andra skulle kanske mera associerat till en kåt katta med rumpan i vädret.

VW-koncernen med framförallt VW-modellerna har återgått nästan till 60-talets räta linjer.
Volvo har hittat en bra balans med rena linjer utan extra veck och krumbukter, något som engelsmännen annars brukar vara bra på.
Övriga håller fortfarande på med tillkrånglade detaljer.

#28
2016-12-08 02:42

Volvo S90 framtill. Med Tors hammare och allt! VW CC baktill. Mer premium interiört - precis som alla de andra. Rätt prissatt kan den vara intressant. Kommer nog att förbli ett udda val i Sverige i alla fall. Sedan är jag inte så förtjust i att bilarna ständigt sväller på alla ledder. Vem behöver en nästan fem meter lång sedan eller kombi?

#29
2016-12-08 13:22

Jag är liksom Audi 60 L inte heller så förtjust i att bilarna ständigt sväller på alla ledder. Nog är det väl lite sjukt att Ascona och Vectras efterträdare, Insignia nu ska mäta ca4,90 i längd. Samtidigt som modellen under, Kadetts efterträdare Astra, mäter in på 4,37 som halvkombi. Känns som det fattas en mellanklassmodell mellan dessa båda... Den ena är för liten och den andra är för stor. Hur tänkte man här? Men Opel är ju långt ifrån ensamma om att ha skapat detta glapp i modellprogrammet...

#30
2016-12-08 21:12

Oj, oj, här har Opel verkligen lyckats! Designen är ljusår snyggare än förra Insignia. Gillar även uppstädningen av knappar och annat.
Jag skulle vilja påstå att den här Opeln är betydligt intressantare än årets upphaussade Volvosläpp V90.
Min första bil var en Opel så det kan mycket väl bli märkescomeback framöver...

Audi: Nej, du får nog kolla noggrannare. Det är inget som antyder om Tors hammare på Opel, däremot finns det flera tillverkare som kör led-linje i över- eller underkant i olika varianter.

#31
2016-12-13 20:38

Jaha, så var det med det alltså, OPEL har åter lyckats helt otroligt bra igen
Jag är själv inne på min 2,a Insignia och kommer absolut att byta till den 3,e när det bli dags.
Jag har tidigare kört SAAB och gick länge och kollade på Insignian som jag stortrivs med.
Nu kan AUDI, BMW, VOLVO med fler bli mer oroliga än tidigare.
OPEL är också den bil som köper och har i sina bilar till stor del höghållsfast material till krockskydd etc från SSAB. Svensk stål.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.