Bild
Nästa artikel
Vi Bilägare har provkört en kraftigt maskerad förseriemodell av Opels största bil, Insignia.

Nya Opel Insignia – vi tar en första provtur

Provkörning

Opel säger sig ha lyssnat på kritiken. Nya Insignia ska vara smartare förpackad och kraftigt viktbantad. Vi har redan tagit en första provtur.

Bilarna är kraftigt maskerade men under kamouflaget döljer sig nästa generation av Opels största modell. Nya Insignia premiärvisas först på bilmässan i Genève i mars och kommer gissningsvis till Sverige framåt sommaren. Vi har dock blivit inbjudna att köra några av de förseriebilar som Opels ingenjörer finslipar inför lanseringen.
 
Nuvarande Insignia är en stor bil men den nya blir ännu större. Längden växer med 55 millimeter till totalt 4 898 millimeter och axelavståndet blir 92 millimeter längre, vilket märks tydligt i kupén. Det känns luftigare än tidigare och benutrymmet i baksätet är nästan i taxiklass. Vi Bilägares utsände, som mäter 187 centimeter i strumplästen, har dock takkänning med huvudet där bak.

20162610140721.jpg?itok=5muoR9wl
 
Det här gäller sedanmodellen (Grand Sport), kombin (Sports Tourer) som lär bli mest populär i Sverige blir ännu lite större och får bättre takhöjd i baksätet.
 
Första intrycket är att bilen är bättre förpackad än tidigare. Föregångaren var sällsynt dåligt utrymmesutnyttjad, att bilen var stor på utsidan märktes inte inuti, och vi minns den 31 centimeter tjocka kombibakluckan som knyckte en god portion av lastutrymmet.

Vi provar två av motoralternativen.
 
Bensinmotorn på 1,5 liter är i själva verket samma maskin som sitter i Astra men levereras här i ett utförande med större cylindervolym och 165 hästkrafter. Det är en mjukgående och flexbil motor som driver stora Insignia med bravur, åtminstone när bilen är olastad och med bara en passagerare. Den nya manuella sexväxlade lådan är smidig men den ovanligt höga mittkonsolen gör spakandet lite avigt.
 

Under huven på toppmodellen sitter en bensinare på två liter som ger 250 hästar och hela 400 Newtonmeter. Karaktären är nästan dieselkraftig. Motorn kombineras med den nya åttastegade automatlådan som skickar i växlarna föredömligt mjukt men inte särskilt snabbt och distinkt. Komfort är tydligt prioriterat.

20162610142030.jpg?itok=6-v4GSbN
 
Körkänslan skiljer sig jämfört med föregångaren. Bilen känns lättare att manövrera och lättare är den också. Upp till 175 kilo har Opel bantat bort utan att använda dyra lättviktsmaterial som aluminium. Föraren sitter också tre centimeter lägre och körningen känns överlag mer engagerande i den nya generationen.
 
Bland nyheterna
finns också ett nytt system för fyrhjulsdrivning och LED-strålkastare som automatiskt släcker delar av ljusbilden för att inte blända mötande trafik. Lyktorna finns redan till Astra men antalet lysdiodsmoduler har ökat från 16 till 32.
 
Vad vi förstår kommer inte någon laddhybrid eller eldriven version av Insignia. Opel satsar på elbilen Ampera-e och låter bli att elektrifiera övriga modeller, åtminstone för tillfället.
 
Av den korta provkörningen att döma har Opel tagit till sig kritiken mot förra Insignia. Hur långt det räcker får ett kommande jämförelsetest mot till exempel Skoda Superb avgöra.
 
Diskutera: Vad har du för förväntningar på nya Insignia?

Kommentarer

#1
2016-10-26 19:23

Förra generationen var tung, törstig och otroligt opraktisk. Dieselmotorn lät som ett tröskverk. Bilen gick endast bra i högre hastigheter på motorvägen. Hoppas de gjort allt till det bättre.

#2
2016-10-26 20:00

Du lyser med din okunskap "Stygga vargen". 0,39 l/mil i landsvägsfart är inte törstigt för en 2 litets diesel. Eller 0,66 genom Tyskland med takbox och 4 vuxna med bagage. Har gjort samma resa under samma betingelser med en ny Passat -diesel. Då låg snittet på 0,78 -bara som exempel. Och vaddå opraktisk? Har förvisso en kombi, men folk som åker med där bak brukar berömma komforten, däribland utrymmet. Kritisera gärna men försök att vara saklig.

#3
2016-10-26 20:21

Trodde först att det var en Audi jag såg på bilden!

#4
2016-10-26 20:48

Ja Styggavargen, din okunskap lyser igenom som Dsign skriver. Efter 13000 mil så är min kommentar, tung kanske, men det är ju en fullvuxen bil.
Törstig, aldrig i livet. Sommardäck medel 0,56l/mil. Vinterdäck,0,64 l/mil. Vid pump!
Opraktisk. Nä inte tycker jag det, vad du nu menar med det.
"Bilen gick endast bra i högre hastigheter på motorvägen."? Har du körkort och använder rätt växel i lägre hastigheter? Eller är du bara en Opelhatare i största allmänhet?

#5
2016-10-26 21:48

Någon ljuger här, hur skall ni ha det? 0,39 eller 0,64? Min mor har en och den ligger nästan aldrig under 0,65 liter/mil. Tung, känner ni inte hur jobbig bilen är att köra...? Osmidig och bagageutrymmet är litet för den storleken på bil. Jag har både hyrt och kört den förra generationen Insignia väldigt många gånger... Så visst vet jag vad jag talar om. Ni borde istället köra en Octavia, så kanske era ögon öppnas!?. Inte ens komforten i förra Insignia var bra, skålade stolar... inte direkt sköna. Bilen är dessutom svår att ta sig in och ur, inte alls som en Octavia. De gånger jag kör morsan till Kastrup har jag faktiskt stoppat in golfklubbor och resväskor i min egen bil, de rymdes inte om man samtidigt skall sitta 3 personer i bilen. Haha, säger bara en sak... Skodan är fasen så mycket mer bil än den där Insignian. Jag avskyr den, hoppas de lyckas bättre denna gången.

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/35-Opel/1117-Insignia.html?pow...

Kolla uppe i högra hörnet vad snittet ligger på, nästan 0,7 liter/mil. Så jag är nästan 100% säker på att den ligger någonstans 0,6-0,7 lite beroende på hur man kör den. Hatar inte Opel, men tyvärr lyckas de inte göra bilar som är roliga att köra. Astra var jag länge sugen på att köpa, men den har ingen passande motor. Nya Astran skall jag prova, den verkar betydligt bättre.

Så sluta upp med påhoppen och skriv vad som faktiskt är sant. Man kommer längst med sanningen!

#6
2016-10-26 21:52

Vargen har säkert kört den äldre Insignian, före 2014, den uppfattade jag också som tung. Jag hade en årsmod 2010 med 220 hk bensinare. Den gick fint men var lite otymplig i låga farter i stan. Landsväg var den fantastik skön. Från årsmod 2014 blev de något bättre, fick också en ny diesel på 140 hk som många biltestare och tidningar gillade stark, i några tidningar utnämndes den till bästa diesel. Det kanske vargen har missat.

#7
2016-10-26 21:57

Fast nu är det väl den nya Insignian det handlar om....

#8
2016-10-26 22:04

"0,39 l/mil i landsvägsfart" för en relativt stor och tung bil - njaaa, högst tveksam till sanningshalten i detta påstående såvida inte landsvägsfarten är 70 km/t en varm och vindstilla sommardag...:) De som uppger högre förbrukning gissar jag ligger närmare sanningen.

#9
2016-10-26 22:09

De som har 140 hk diesel kan ju uppge sitt värde, den går faktiskt billigt. Men jag sticker inte under stol med förbrukningen på den som jag hade , 220 hk bensinare. Den gick på 0,91 vid pump.
Peter E, du har rätt den nya Insignian skall bli intressant att se. Hoppas de har fått till bakdelen bättre på sedanmodellen på den nya.

#10
2016-10-26 22:13

Min Insignia är tyst, snål, bekväm, snabb, ekonomisk. Stolarna är i världsklass. Bilen är ett nöje att köra. En riktigt bra långfärdsbil. Fantastisk motor. Efter att ha kört 9000 mil är jag mycket nöjd. Hoppas Opel lyckas lika bra med nya modellen! Styggavargen, Skoda Octavia är en fin bil men den hör till C-segmentet och bör väl jämföras med Astra, Golf m fl.

#11
2016-10-27 07:09

Låt mig förtydliga mitt påstående om 0,39 l/mil då jag inte är trodd. Många i min bekantskapskrets skröt om hur snåla deras bilar var. På frågan om körsätt blev svaret "som vanligt, efter hastighetsbegränsningarna". Ska väl erkänna att jag har svårt med de nya hastighetsbegränsningarna, särskilt 80 då. Så jag ville testa min egen förbrukning under samma betingelser. Man kanske kan kalla det "gubbkörning".
Sträckan var 4 mil landsväg med allt från 40 till 80 i hastighetsbegränsning. Färddatorn började på en hög förbrukning då bilen var kall vid start. Jag körde 5-10 km/tim fortare än stipulerad hastighetsbegränsning, mätarfart. Under resan tickade färddatorns snittförbrukning hela tiden neråt och vid resans slut visade den 0,39 l/mil. Vem vet, den kanske hade fortsatt neråt en bit till om jag fortsatt.
Detta är säkert inget unikt, men ville bara ta död på påståendet att Insignia är törstig för det är om något direkt osant. Men sanningen klingar inte väl i allas öron. I alla fall inte med 2-liters eco-flex dieseln. Hur bilen i övrigt upplevs är ju upp till betraktaren, själv är jag nöjd. Ha det bra alla bilentusiaster, vilken bil/märke ni än hatar eller älskar.

#12
2016-10-27 09:19

Jämför bilden jag lade in på forom på Holden Commodore som lanseras 2018. Den bilen påstås vara specialgjord för australiska förhållanden.

#13
2016-10-27 11:06

Dsign - m a o så var det inte en ärlig uppgift utan en tagen ur en väldigt speciell situation - ungefär som jag spekulerade i. Så Ja - du är inte trodd i den bemärkelsen att 0,39 l/mil inte är typiskt för den bil du har.

#14
2016-10-27 11:24

Pi..jo, det är en ärlig uppgift, tagen ur de omständigheter som folk kör mest. Inte en speciell situation. Skall jag jämföra min förbrukning med mina bekantas bör väl ändå förutsättningarna vara lika. Du har liksom bommat poängen, eller medvetet valt att inte förstå.

#15
2016-10-27 14:01

"m a o så var det inte en ärlig uppgift utan en tagen ur en väldigt speciell situation - ungefär som jag spekulerade i. Så Ja - du är inte trodd i den bemärkelsen att 0,39 l/mil inte är typiskt för den bil du har."

Men vad hände nu här?
Vilket märkligt sätt att uttrycka sig på.
Först sägs det att det inte var ärligt och om det inte är ärligt måste det vara en lögn, men vid närmare granskning visar det sig ju var sant så det är därmed ett fult påhopp att kalla någon lögnare när man kan se att det inte är så.

Och vad som är en "speciell situation" vem är det som bestämmer vad det är?
Det förefaller vara en svepande åsikt vad var och en själv behagar tycka utifrån sin personliga "normalitet".

Och vidare har det i den text som skapade denna våldsamma upprördhet inte sagts ett ord om någon "typisk förbrukning", det kan mycket väl vara en typisk förbrukning eller inte men det hävdades inte att det var det, att då hitta på att det skulle ha hävdats och komma med en sådan anklagelse är fult.

" 0,39 l/mil i landsvägsfart är inte törstigt för en 2 litets diesel. Eller 0,66 genom Tyskland med takbox och 4 vuxna med bagage. Har gjort samma resa under samma betingelser med en ny Passat -diesel. Då låg snittet på 0,78 -bara som exempel."

Att sedan vissa är sämre förare som inte klarar att få sina bilar att dra rimliga mängder bränsle bör ju inte legitimera att de i sin frustration får komma med hätska utfall mot andra som kan det.

#16
2016-10-27 15:30

Förbrukning är beroende på karosstyp, motor, växellåda och drivning vilket också ger vikt och luftmotstånd, om man exempelvis jämför en bil som har maximalt ogynnsam kombination med en annan som har maximalt gynnsam kombination, kan en betydande skillnad uppmätas men då måste man ställa frågan vad man prioriterar, är förbrukning det viktigaste eller inte?
Rimligen väljer man bil utifrån vad man själv finner viktigast och det är ofta inte samma saker.

Just Insignia har ju visat sig ha vissa versioner som har kapacitet att dra väldigt lite, om det är det man finner viktigt och vill prioritera, men att spara pengar kanske inte alla finner vara det viktigaste i livet...

Från Full Tank Challenge 2014
Så kunde man läsa följande i rapporten vid ett tillfälle:

"Man kommer snabbt in i en landsvägslunk kring 90 km/h och fokuserar på att planera sin körning noga, att alltid vara medveten om var nästa avfart och korsning och omkörning kommer. Mjuk gasfot, snabba uppväxlingar och en jämn fart. Utnyttja farten maximalt, motorbromsa och ha alltid motorn avslagen vid stillestånd.

Opelns förbrukning sjunker stadigt. Från en start strax under halvlitern kryper den förbi 3,8 l/100 km … 3,5 … 3,2 … Med en snittfart på 83 km/h dippar till slut min snittförbrukning ner under den magiska trelitersgränsen. 0,29 liter per mil!"
- Och det gäller då ändå inte den snålaste modellen CC, kombi Kupen med Cw på 0.25, utan den törstigare Sport Tourer med Cw-talet 0.28.

#17
2016-10-27 18:09

Jag har redan sett den från sidan utan maskering, råkade komma in på en privat länk som av misstag gav mig tillgång till en kort glimt innan allt raderades.

#18
2016-10-27 18:39

"Styggavargen 2016-10-26 21:48
Någon ljuger här, hur skall ni ha det? 0,39 eller 0,64? Min mor har en och den ligger nästan aldrig under 0,65 liter/mil. Tung, känner ni inte hur jobbig bilen är att köra...? "
Vad är det din mor har Styggavargen? 220hk bensinare eller en 160hk diesel. Det vore ju klädsamt om du talade om det. Jag tror nog att vi, utom Optimus, talar om 2,0 liters dieseln och då har man garanterat 0,56 l/mil sommartid, 0,64 l/mil vintertid vid pump med manuell växellåda om man lär sig att växla korrekt med det smala spannet mellan 1400-3000 varv. Det är det inte alla som klarar för dom är "bortskämda" med bensinaren som man kan köra på 5:an mellan 50 km/t - 150 km/t. Däremot så kan jag hålla med om att till 160 hk dieseln så passar en automatlåda bäst. Den passar liksom hand i handsken med den motorn. Då är den INTE jobbig att köra ens för en Skoda Oktavia förare.

#19
2016-10-27 19:27

" Osmidig och bagageutrymmet är litet för den storleken på bil. Jag har både hyrt och kört den förra generationen Insignia väldigt många gånger... Så visst vet jag vad jag talar om. Ni borde istället köra en Octavia, så kanske era ögon öppnas!?. Inte ens komforten i förra Insignia var bra, skålade stolar... inte direkt sköna. Bilen är dessutom svår att ta sig in och ur, inte alls som en Octavia" : skriver Styggavargen.
Kritiken av bagagerummet kan jag delvis hålla med om. Men till 2 personer duger det gott om man inte är så dum att man spelar golf och åker mer än 3 personer i bilen.
Visst har du kört Insignian sååå många gånger och vet vad du talar om. Typ 13000 mil som jag och du har fortfarande inte kommit under 0,65 l/mil. Hur kör du egentligen?
Skålade stolar som inte var direkt sköna. Hmm är det Recarostolar i morsans Insignia? För annars har Insignians stolar fått mycket beröm i tester och av mig de bästa stolarna kanske endast slagna av Volvos stolar.
Du jämför med en Skoda Octavia och tycker vad du tycker, för du avskyr ju Insignian. Det säger mer om dig än vad jag tycker om dina åsikter.

#20
2016-10-27 19:47

Bilen jag talar om är en Sports Tourer, 160 HK ecoflex framhjulsdriven. Den väger ca 1800 kg och på transportstyrelsen anges blandad förbrukning på 0,51 liter/mil. Bilen har aldrig ens varit i närheten av denna siffra, oftast mellan 0,6 - 0,7 liter/mil beroende på årstid. Bilen är tung och osmidig, stolar och baksätet ganska obekvämt. Bagageluckan är som ett "bogvisir", otroligt tung och tjock och stjäl utrymme. Bilen är av årsmodell 2009, bara så att vi jämför samma saker. Hela bilen känns oharmonisk, och den enda gången jag tycker bilen går bra är när man kör i ca 140 km/h. Utväxlingen är knepig också, kör du i 110 km/h så går den knappt att lägga i 6:ans växel, varvtalet blir lite väl lågt och den går inte "helt rent" på det låga varvtalet. Trots stor motor, så känns den väldigt seg vid acceleration. Men visst, jag är nöjd så länge ni är nöjda med valet av er Opel. Jag skulle aldrig köpt en Insignia av de skälen jag nyss radat upp, och jag hoppas verkligen att de får till en bättre generation denna gången. Positivt om de lyckas banta ner den minst 200 kg, det skulle nog göra underverk i sammanhanget.

#21
2016-10-27 19:54

Dsign, jag säger inte att din förbrukning kan vara så låg, men antagligen kör du i lägre hastigheter (90 km/h eller lägre). Fartvinden gör mycket när du kommer upp i fart.

80 km/h = 22 m/s (Halv storm)
100 km/h = 28 m/s (Svår storm)
120 km/h = 33 m/s (Orkan)

Som du ser, när du kommer upp i motorvägsfart så ligger du på Orkan nivå på vinden som vill bryta ner din bil i beståndsdelar :-)

Så det är således stor skillnad i förbrukning när du kör i 80 km/h eller när du kör 120 km/h. Inte omöjligt att det handlar om 0,2-0,3 liter/mil i skillnad.

#22
2016-10-27 20:13

Om folk undrar vart körkänslan tagit vägen?, så är det väldigt enkelt!. Idag är bilar som "kassaskåp med fyra hjul", tunga och osmidiga och tröga att ratta runt. Man tvingas "fejka" hur mycket det drar, för att sminka till sanningen att det inte går att köra nästan en 2 ton tung bil på de låga nivåerna som anges. Ingen verkar kritisk till hur det ser ut, man blundar och försöker intala sig att det blivit bättre. Många saker har säkert blivit bättre men på bekostnad av det jag talar om. Därför njuter jag när jag hoppar in i min Skoda, som endast har 140 Hkr som känns som över 200...

#23
2016-10-27 20:44

Precis den bilen har jag Styggavargen. Opel Insignia Sportstourer 160 hk Ecoflex, 2009 årsmodell. Den väger inte ca 1800 kg utan exakt 1730 , inte 0,51 l/mil utan 0,53 l/mil blandad körning, enligt regbeviset. Återigen så kör jag på 0,56 l/mil sommartid och 0,64 l/mil på vintern, utan problem vid pump. Då tillhör jag dessutom de som ligger 10-20 km/t över hastighetsgränserna på landsväg utanför tätbebyggt område.
Har alltid förut haft bensinare, men nu lärt mig att köra diesel med dess fel och brister. Själv kör jag enkelt på 6:an ifrån 90 km/t om det inte är väldigt stora uppförsbackar. Men då har jag lärt mig att trampa ned kopplingen och lägga i 5:an för då slutar dieselmotorn morra eftersom varven understiger 1400 varv. Det är just det jag menar med att en diesel passar bättre med automatlåda , åtminstone för dom som har svårt att köra emot motorns varvtal.
Stolarna är perfekta vid långkörningar som jag sysslar med allt som oftast, uppemot 50- 100 mil. Kanske Volvos stolar och gamla Saabs kan konkurrera. Men att jämföra Insignian emot Oktavian, hmm , nää! Inte en chans.

#24
2016-10-27 20:47

"Fartvinden gör mycket när du kommer upp i fart.

80 km/h = 22 m/s (Halv storm)
100 km/h = 28 m/s (Svår storm)
120 km/h = 33 m/s (Orkan)

Som du ser, när du kommer upp i motorvägsfart så ligger du på Orkan nivå på vinden som vill bryta ner din bil i beståndsdelar :-)

Så det är således stor skillnad i förbrukning när du kör i 80 km/h eller när du kör 120 km/h. Inte omöjligt att det handlar om 0,2-0,3 liter/mil i skillnad."
I detta ger jag dig helt rätt Styggavargen!!!

#26
2016-10-27 21:03

Jag tror att nya Opel Insignia kan bli en skönhet.
En tidning som har sett Sports tourern http://teknikensvarld.se/nya-opel-insignia-sports-tourer-forsta-bilderna...
Detta är en kusin. http://www.autobild.de/artikel/chevrolet-malibu-2016-fahrbericht-5701901...

nu ska vi nog hålla oss till sanningar.
Årsmodell 2009 gjordes i följande motorer.
bensin :1.8 i 140 Hk 1.6 T 180 Hk 2.0 T 220 hk
Diesel 2.0 CDti 130hk 2.0 Cdti 160 Hk.

så jag undrar vilken modell ni pratar om har 1.8 i 140 eller 1.6 T 180 . jag vet inte vilken motor 1.6 160 hk är.

Det stora felet med bagageutrymmet är inte storleken på luckan utan utformningen av tacket sluttande vid sidorna. Bagageluckan går ända ifrån bakre kofångaren och ger en riktig snygg avslutning av bilen.
Jag tror om alla som har en kombi av något märke går ut och mäter ifrån bakre kofångaren och luckans inner kant får ungefär samma mått som Insignians baklucka

#27
2016-10-28 12:23

Det känns faktiskt inte som orkan när man ligger med hojen i 120km/h, men visst blåser det.

#28
2016-10-28 12:27

Vi pratar om 2.0 motorn med 160 Hk och diesel. Jag vet inte varför många jagar upp sig, vi är nog överens om den gamla versionen var törstig och tung. Jag vill inte ens jämföra med Octavian, olika storleksklass. Kan inte säga att jag älskar Opel, men är otroligt nöjd men min nuvarande Octavia.

#29
2016-10-28 14:00

I den här diskussionen håller jag med Styggavargen till 100%. Visserligen begränsas min erfarenhet av Insignia till en veckas körning i Skottland och England 2012 på både kurviga småvägar och transportsträckor på motorväg. Det stod visserligen Vauxhall på bilen , men det gör det på ön för att britterna skall tro att det är en engelsk bil. Det var en kombikupe, alltså inte en kombi. Vi var fyra vuxna med bagage och hade beställt en Ford Mondeo combi, men vi fick nöja oss med denna. Alla Styggavargens beskrivningar av körintrycken stämmer, och den var trång i baksätet och passagerarna klagade hela tiden på sikten och takutrymmet. Bakåtsikten för föraren var också minimal. Minimalt och svårlastat var även bagageutrymmet. Allt detta var förstås en eftergift till designen. Vi förvånades alla över att denna bil blivit vald till årets bil ett par år tidigare. Skulle aldrig satsa mina egna surt förvärvade slantar på en sån bil. Får hoppas att Opel tagit lärdom och kommer med nåt radikalt bättre nu.

#30
2016-10-28 15:13

Nå men om ni förvånas av utnämningen till årets bil så visar det bara att ni saknar kunskap om varför den utnämndes, det var inte för utrymmet i baksätet på kombikupen - om ni nu var övertygade om att det var det absolut enda skälet...

Man måste nog ha mer att klaga på än utrymmen för att kunna motivera en så total utdömning och absolut sågning jäms med sulorna, en bil består faktiskt av mer än en behållare för förvaring av mänsklig last.
Det finns tre karossversioner, av mycket just orsaken att man kan välja utifrån behov, så därmed är kritiken överdriven, det vore en helt annan sak om denna kombikupe vore den ENDA modellen, då vore det så illa som här sägs, men det är inte så.
Att sedan någon fått en olämplig hyrbil i förhållande till sina behov...
Jag skulle inte haft något att klaga på eftersom jag skulle ha varit ensam i den bilen.
Alla har inte samma behov.

#31
2016-10-28 16:54

Nya Opel Insignia ska väl närmast jämföras med Ford Mondeo och VW Passat inte Škoda Octavia.

#32
2016-10-28 17:21

Att man inte får den bil eller biltyp som man valt hos en researrangör eller uthyrare är knappast något som bilen kan lastas för. Ilskan ska där tas ut på något/någon annan än själva bilen .

"Minimalt och svårlastat var även bagageutrymmet"
Den meningen får mig dock att tvivla på hela historien. Insignia kombikupé lastar 530 liter.

En kombikupé har också den fördelen att det blir lättlastat genom att man enkelt kommer åt
hela lasten då bakrutan följer med upp, till skillnad mot en sedan där öppningen på vissa
bilar närmast kan liknas vid ett brevinkast. ( Gamla Volvo S60 t.ex. )

Beroende på hur bakluckan/bakdelen på bilen är gjord så är oftast en kombikupé
att föredra även framför en kombi om man enkelt vill komma åt hela lasten.

#33
2016-10-28 17:32

"Nya Opel Insignia ska väl närmast jämföras med Ford Mondeo och VW Passat inte Škoda Octavia"

Opel har själva sagt att utrymmesmässigt så ska nya Insignia vara i klass med Skoda Superb, så att blanda in Octavia blir lite galet i det hänseendet.

#34
2016-10-28 18:11

"Vi pratar om 2.0 motorn med 160 Hk och diesel. Jag vet inte varför många jagar upp sig, vi är nog överens om den gamla versionen var törstig och tung."
Nää! Vi är inte överens om att den är törstig. En diesel som väger 1730 kg och som kan köras på 0,56 l/mil blandad körning på sommaren och dito 0,64 l/mil på vintern, obs vid pump av mig, är inte törstig. Jämför med en motsvarande bensinare i samma storleks och viktklass. Då snackar vi inte Skoda Oktavia som är en stor småbil typ. Ta istället fram siffror på en ej manipulerad Skoda Superb i verklig körning vid pump. Det vore hedersamt.

#35
2016-10-28 20:41

N-iklas, och Highlander. Jag har hyrt bil många gånger och vet att man ofta får en "motsvarande" bil, men i det här fallet var det en kombi vi ville ha oavsett märke . Nåväl, beträffande årets bilutmärkelsen så var det just den bil jag beskrev som fick utmärkelsen. Kombin kom först något år senare. Vad som var nydanande och motiverade utmärkelsen kanske N-iklas kan berätta. Tyvärr kantas årets bil utmärkelsen av ett antal "stolpskott" genom åren och att ge den till en bil som p.g.a. sin dumma design var trång på insidan och stor på utsidan kan mycket väl ifrågasättas. Möjligt att kombin är så mycket bättre, men den har jag inte provat.

#36
2016-10-29 00:08

107Carlsson, du behöver nog inte försöka övertyga dem. Jag känner igen problemen som du snackar om. Kanske alla här inte pratar om samma bil!? Men den Insignia som jag både hyrt och lånat av morsan har haft de problem som jag beskrivit här. Kanske svårare att vara objektiv när man äger bilen? Nog snackat om den förra generationen. Får de ner vikten kommer bilen att bli körglad igen, förbrukning minskar och lyckas de bara med designen så kanske den till och med blir praktisk och populär!?

#37
2016-10-29 11:28

Styggavargen -tack för lektionen i 'fartvindens påverkan på ett fordons förbrukning". Detta var en fullständig nyhet för mig. Allvarligt, det var nog första gången jag blivit idiotförklarad offentligt. Ja, över huvudtaget faktiskt. Här passerade självgodheten alla gränser. Hoppas det var tillfälligt.

#38
2016-10-29 13:12

Tycker man luftmotstånd är viktigt borde man väl se positivt på Insignia kombikupe som har Cw 0.25 mot Octavias 0.29 i bästa fall, luftmotståndet är inte riktigt lika stor skillnad som i Cw eftersom Octavia är betydligt lägre och smalare, men Insignia har trots det lägre luftmotstånd.
Kombimodellerna har förhållandet 0.30 Octavia i bästa fall, 0.31 annars, Insignia 0.28.

#39
2016-10-29 13:25

Design, teknik, utrustning och kvalitet till lågt pris och att det var vad man ansåg vara en revolutionerande bil för Opel, är vad som nämns som motivering till årets bil.

En design, teknik och utrustning som endast dyrare s.k. ”premiumbilar” tidigare hade erbjudit, vilket inte stämmer då en hel del fanns redan på Vectra, men då var det ingen som brydde sig, det var ju ”bara” en Vectra…
Detta var anledningen till att Insignia blev årets bil.

Det kritikerna uteslutande fokuserat på under åren nämns inte med ett enda ord i sammanhanget med utnämningen till årets bil.
Uppenbarligen ansåg de som röstade fram den som vinnare att det positiva var så betydelsefullt att det uppvägde vad de tydligen upplevde som mindre viktiga svagheter.

En lista på exakt vad det var för teknik, utrustning, design och kvalitet man avsåg skulle bli rätt lång…
Det mesta finns det anledning att tro är okänt till följd av att man aldrig funnit något intresse för att ta reda på det.
Där finns märkliga ting som t.ex. att tanklocksluckan är tillverkad med hjälp av nanoteknologi...

#40
2016-10-29 13:48

Om nu Insignia "är världens bästa" bil som du vill det att framstå N-iklas, varför är den otroligt ovanlig!? Säger inte att Octavia är världens bästa bil, men den är otroligt komplett och billig att äga, praktisk och drar lite bränsle. Man kan inte jämföra bilarna rakt av, olika storleksklass. Men Opel i Sverige har uppenbarligen inte lyckats med sitt uppdrag att sälja sina bilar, undrar varför? Jag har sneglat på Astra ett antal gånger, men blivit besviken på hur dåliga motorer och hur trött bilarna är. I vissa fall har de överdrivit, bilarna blir som sportbilar med mycket högre förbrukning.

#41
2016-10-29 13:52

För att beröra vad detta borde handla om den ny modellen så…
Av döma av 14 olika kommentarer från 14 olika som kört den nya bilen tyder allt på en identisk upprepning av Astra.
Framgången kommer att bli precis den samma.

Kanske?
Förmodligen finns det inget kanske.
Grundmodellen 1.5 väger någonstans 1400-1450 kg, 0-100 på 8.5 sek. enligt verklig provkörning av journalist.
Större än Passat men väger mindre, för att ta ett exempel.

Fyrhjulsdriften är från samma tillverkare GKN och typ som Ford Focus RS

Jag har sett den utan maskering, jag tror en del blir förvånade både på utsidan och insidan men det är knappast någon ide att berätta hur den ser ut eftersom ingen skulle tro på det.

Och jämförelse med Superb?
En slags limousin mot en 4-d Coupe?
Det låter som en rätt haltande jämförelse.
Ta in en Audi A5 i stället - den jämförelsen kan också komma att överraska.

#42
2016-10-29 14:37

Tja som jag sagt många gånger är orsaken till mager försäljning att bilarna numera efter 2009 varit uttalat "speciella", i utformning både på utsidan och insidan och det begränsar alltid försäljningen eftersom man då oundvikligen vänder sig till en begränsad grupp, typ Alfa Romeo, Citroen eller Saab för att ta några pedagogiskt övertydliga exempel.

Det är ingen tillfällighet att storsäljare vanligen är tråkiga och karaktärslösa bilar, utslätade och befriade från allt ovanligt och speciellt för att störa och provocera så få som möjligt.

Man kunde trots detta ha sålt betydligt bättre ändå därför att i praktiken är dessa Opel inte så märkvärdiga och konstiga som tydligen många får intryck av vid första påseende, det är en synvilla, men då hade det krävts en pedagogisk marknadsföring där man tydligt talat om vad det var man höll på med, vad som var syfte och mening med det hela och tydligt talat om vad dessa bilar hade att erbjuda.

DETTA har man inte gjort, utan bara slängt ut bilarna på golvet inför en förundrad och frågande människomassa som fått försöka begripa vad man hade framför sig bäst de nu kunnat, medan man suttit med armarna i kors och inte lyft ett finger för att informera sina tänkbara kunder om vad man hade att erbjuda, självklart blir resultatet därefter.

Kritiken mot Insignia kombi har ju varit massiv under alla år och det beror ju uteslutande på att man låtit människor tro att det var en helt vanlig kombi avsedd att vara en helt vanlig kombi och konkurrera på lika villkor med andra kombibilar - dravel, det har aldrig varit frågan om något sådant, det har varit en helt egen typ av bil - men har man talat om det så att det budskapet gått fram? - Inte... tacka sjutton för att människor blir missnöjda när de tror att bilen är något den inte är...

Sedan förstärks den negativa trenden av att det finns en otroligt stark tro på att en bil som säljer dåligt ÄR OCH MÅSTE VARA OTROLIGT DÅLIG...
Man har då en allt för hög tro på att marknaden fungerar på rätt sätt och på att alla människor är kunniga och insatta och fattar alla sina beslut på rätt fakta.

Och när väl en ide om att något är skit har etablerats har det ingen betydelse om det är sant eller falskt, försäljningen kommer att rasa oavsett hur verkligheten ser ut.

För att bryta det krävs det att man gör något som får uppmärksamhet som t.ex. nya Astra, endast då kan man få människor att lyssna.

#43
2016-10-29 15:33

"Om nu Insignia "är världens bästa" bil som du vill det att framstå N-iklas, varför är den otroligt ovanlig!" : skriver Styggavargen.
Om du behagar lyfta blicken ifrån ankdammen Sverige så skall du få se att Insignian är vanlig i Tyskland och Vauxhall varianten i Storbrittanien. Ja du behöver bara åka över sundet till Danmark så ökar antalet på vägarna genast . I Sverige, volvolandet, så är det ju bara en Opel i ögonen på sådana som du. Själv tycker jag det är ganska gött och slippa åka runt i en dussinbil utan att kunna få åka runt i en bra byggd bil som passar mina behov, med bra stolar och låg förbrukning av diesel. I alla fall för en bil som inte är undermotoriserad och 7 år gammal. Det enda jag saknar är automatlådan för den hade passat som en smäck till bilen.

#44
2016-10-29 15:46

Vid närmare tanke apropå tidigare Astra så är det så att där är det en fråga om vad man själv upplever som det viktigaste.
Någon kan ju t.ex. tycka att motorn inte är bra, har det varit den vanligt förekommande 1.6 så är det knappast underligt för det är helt enkelt inget man ska överväga, 115 hk i den bilen är ett skämt.
Och den bullriga dieseln 1.7 är knappast bättre val.

Men om det är en 1.4 Turbo så är det en annan sak, för även om den varit något långsammare än den eviga jämförelsen Golf så har den kompenserat detta med att erbjuda oklanderlig kvalitet, det finns inte någon rapport om något fel på denna motor överhuvudtaget, för sin tid då motorn kom fantastiskt rena avgaser och en energieffektivitet som legat bara snäppet under en dieselmotor, helt enkelt en av de bästa motorerna på marknaden.

Om man inte vet om detta utan bara kör bilen så kanske man inte blir så hemskt imponerad, men vet man hur bra motorn är så får man en annan typ av helhetsupplevelse.

Sedan är standardbilen, alltså utan FlexRide, inte uttalat rolig att köra, den är lite märkligt trög i styrningen men det är då inte "rolighet bakom ratten" som modellen erbjuder.
Inte heller märkvärdigt låg förbrukning även om 1.4 T inte är dålig på den punkten.

Nej Astra utmärks av säkerhet, både att krocka med, bli påkörd i och aktivt, för det sävliga uppträdandet på vägen är säkert, du behöver inte vara rädd för att krock av misstag i Astra för den sticker inte i väg på egen hand bara för att du är ouppmärksam och den faktiska förmågan att hålla sig kvar på vägen är utmärkt.

Design, personligt utseende på utsidan och insidan, lyxig utrustning, egensinniga och småroliga detaljer, allmänt mycket bra kvalitet och en oerhört påkostad kaross och chassi med kvalitativt gedigna detaljer, det är därför den är tung.

Det är orsaken att välj "gamla" Astra - superlåg förbrukning, giftigt alerta köregenskaper eller formidabelt stora utrymmen är det inte.
Det är en fråga om vad man själv uppskattar mest.
Känner man inte att en välbyggd och välgjord bil är det viktigaste, så gör man inte.

#45
2016-10-30 14:10

Det vore roligt om de kan släppa Sports tourer samtidigt som Grand Sport men det är väl tyvärr att hoppas förmycket. Det är ju bara skalet som skiljer allt annat är ju testat och klart. Här förstår jag inte Opels tänk men det är väl bara vi i Sverige som vill ha kombi.

#46
2016-10-30 17:29

Enligt vad som sagts är den visst populärast i Tyskland också, jag misstänker att orsaken till att man drar ut på presentationerna är att om man visar båda vid samma tillfälle blir det bara en premiär och ett tillfälle med mycket uppmärksamhet medan det blir två om man delar på det, en fråga om vad som ger max uppmärksamhet och publicitet.

Man planerar för övrigt en massiv PR kampanj med nya originella ideer under nästa år.

#47
2016-10-30 18:10

Kunde ju alltid nämna att den får eluppvärmd vindruta och som tillval dubbellaminerade rutor för ökad ljudisolering, en sådan vindruta finns reda som tillval på Astra.

#48
2016-10-30 19:05

Undrar om det dyker upp någon Country Tourer och isåfall när. Det vore även roligt om det kommer en Astra Country tourer.

#49
2016-10-30 20:31

Utvändigt ser den faktiskt ganska bra ut. Formspråket är liknande nya Astrans vilket inte alls är dumt. Tycker dock att interiören på bild inte ser alls spännande ut.

#50
2016-10-31 12:44

Enligt flera uppgifter kommer en ny Country Tourer, den har sålt ganska bra och blivit oväntat populär i Sverige och sedan också en lyx SUV baserad på samma bottenplatta, teknik och drivning, en ytterligare toppmodell som man säger, som går under namnet "projekt Monza".

Insignia får en autobroms som tar hänsyn till gående, man har också utvecklat en som bromsar och automatiskt väjer undan för hindret, om den kommer på Insignia eller på "Monza" återstår att se.

Jag har lagt en en serie bilder på inredningen i forumdelen under rubriken "Bilder Insignia 2017.

#51
2016-11-01 13:35

Skall de bygga en SUV med namnet "Monza", som var en ikon på sin tid? Har de ätit för mycket brysselkål nere på Opel kontoret i Tyskland?

#52
2016-11-01 21:03

Förstår inte problemet att de återupptar ett gångbart klassiskt namn.
Opel strävar ju efter att alla bilmodeller ska sluta på bokstaven a

#53
2016-11-02 15:55

För Styggavargen är det mesta ett problem när det gäller Opel, BlueberryDox.

#54
2016-11-03 21:34

Opel bygger väldigt bra bilar med hög kvalité så den här är säkert inget undantag. Blir den lika bra som den förra modellen är det en jäkligt bra bil. Men den får nog svårt att övertyga i Sverige där Kinabilar har helt plötsligt blivit bland det bästa man kan köpa....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.