Bild
Nästa artikel

Opel Corsa på bantningskur

Nyheter

Ingenjörerna har gjort allt för att minimera bilringarna. Vågen visar nu under ett ton.

I år kommer Opel att presentera sjätte generationen av småbilen Corsa. Inför premiären delar de med sig av väl avvägda informationsportioner. Tidigare har vi fått veta att nya Corsa kommer att släppas som elbil och att den kommer att utrustas med Opels adaptiva stålkastarteknologi Intellilux LED Matrix.

Nu berättar biltillverkaren att de gjort en grundlig genomgång för att se vilka viktbesparande åtgärder de kan genomföra, för att sänka förbrukningen. Bland annat kommer motorerna att vara av aluminium och fram- och bakaxlar har optimerats för att göra bilen lättare. Sätena har satts på strikt diet och den förbättringen ska ha skalat av 10 kilo på vågen.


Sammanlagt så väger femdörrarsversionen nu 980 kilo, en besparing på 108 kilo jämfört med föregående generation. Nya Corsa kommer med sina 4,06 meter att vara ungefär lika lång som utgående generation. 

Diskutera: Vad tycker du om Opel Corsa?

 

Kommentarer

#1
2019-04-16 13:20

Det är bra fast jag ogillar ljudet av "optimering" ty det enda det egentligen betyder är att något har gjorts tunnare och mindre hållbart, misstänker jag. Och sedan kommer ju inte Corsa att väga under tonnet längre när de trycker i en sisådär 500 kilo miljövidrigt blodsbatteri.

.

#2
2019-04-16 13:55

Vi vet vad du tycker om elbilar vid det här laget så du behöver inte upprepa din åsikt in absurdum. Och själv antar jag att du älskar den sagolikt miljövänliga verksamhet som kallas oljeutvinning... Eller har du helt enkelt investerat hela ditt surt förvärvade sparkapital i ryska oljeaktier och försöker hindra det från att gå upp i rök?

Några 500 kg kommer heller knappast ett batteri i en Corsa att väga då det lär räcka med ett batteri i storleksordningen 50-60 kWh som mest. Inte ens Teslas största batteri - fn 100 kWh - väger mer än cirka 400 kg om jag är rätt underrättad...

#3
2019-04-16 14:14

e-Corsa får samma drivlina som Peugeot e-208, samma 50 kWh batteri och motor.

I övrigt kan sägas att en lättare Corsa är utmärkt. Det är inte hållbart att bilarna blir tyngre och tyngre, större och större. Högre vikt innebär mer energiåtgång. Vi behöver snåla på resurserna.

#4
2019-04-16 15:10

@StefL

Som vanligt är du helt felunderrättad.

.

#5
2019-04-16 18:09

Det är väl inte så mycket Opels ingenjörer som har vart i farten som att de har fått en Fransk plattform som är mycket lättare än den gamla? Knappast så att de uppfunnit en helt ny plattform enbart för Corsan? Lite att jämföra äpplen och päron.
Sen lär det ju inte vara helt utan eftergifter. Höghållfast stål väger. Minskning av material tas någonstans ifrån. Isolering, materialval i inredning, lacktjocklekar, vax och underredesbehandling, bärande elements tjocklek osv, osv.

#6
2019-04-16 19:19

Va? De jobbar hårt med en liten Corsa när de samtidigt släpper ut SUV modeller som väger X antal hundra kilo mer.. snacka om att sila mygg och svälja kameler! Många andra märken borde sätta mer fokus på att få ned vikten på bilarna, speciellt SUV modellerna. Löjligt tungt när bilar börja väga upp mot 2 ton eller mer.

#7
2019-04-16 22:02

Corsan har den franska CMP/EMP1 plattformen som är 40 kg lättare än föregångaren PF1, ändå är den mer vridstyv, modulär och har högre säkerhetsnivå samtidigt som den släpper igenom mindre vägbuller på grund av ny isolering. Ni kanske minns att PSA gjorde ett stort nummer av att EMP2 var lättare än föregångaren när den landerades i C4 Picasso II, Peugeot 308 II och 3008 II. Well, CMP är en mindre version av EMP2. Genom materialval som magnesium och aluminium så lyckas man göra plattformen lättare samtidigt som den är starkare.

Opel/GM har haft alldeles för tunga plattformar vilket drog upp förbrukning och utsläpp.

Övrigt som sänker vikten är övergången till franska motorer, de väger mindre än de tyska för de är gjorda i aluminium. Man har även använt aluminium i fronten, vilket också sänker vikten ytterligare.

Så det är flera åtgärder tillsammans som sänker vikten.

Viktminskningen sker alltså inte genom att minska material, inredning, isolering etc. Utan genom att använda mer aluminium. Andra och lättare material än tidigare, som dock är dyrare. Men genom att man delar plattform och motorer med andra PSA bilar så sänker man produktionskostnaderna.

Plattformen CMP finns redan ute i DS3 Crossback, och journalister har verkligen berömt den plattformen. Och den större EMP2 har ju också fått utmärkt betyg, framförallt för mycket säkra vägegenskaper. CMP är i princip en nerskalad EMP2.

#8
2019-04-16 22:09

Vargen, PSAs SUV:ar väger mindre än flera av konkurrenterna pga att de har en lätt och stark plattform tack vare kombinationen aluminium och magnesium.

T ex Opel Grandland X på EMP2 plattform har tjänstevikten 1350 kg med minsta motorn, det är 140 kg lättare än den lättaste versionen av VW Tiguan som väger in på 1490 kg.

#9
2019-04-16 22:11

Genom att PSAs plattformar kör med 4-hjulsdrift genom dubbla elmotorer, så behöver de inte en kardantunnel som annars skulle innebära extra material och vikt. Det är en anledning till att PSAs SUVar är lättare än många konkurrenter.

#10
2019-04-16 22:44

Bortsett från siffror och fakta är alla de där påståendena bara reklamsnack som det saknas bevis för.

"Viktminskningen sker alltså inte genom att minska material, inredning, isolering etc. Utan genom att använda mer aluminium. Andra och lättare material än tidigare, som dock är dyrare"

För dessa ord finns det inga bevis.

#11
2019-04-17 08:08

Bra jobbat, med låg vikt bli bilen roligare att köra, samtidigt som däckslitage, bromsslitage, förbrukning och resursåtgång vid produktionen minskar. Strukturoptimering handlar ju om att ha rätt hållfasthet av material och rätt mängd material på rätt plats. Det behöver inte bli några upplevda kompromisser för föraren, snarare tvärt om, om det är gjort bra.

#12
2019-04-17 10:33

Jag kan inte se någon nackdel med att bilarna blir lättare, förutom att de förstås förlorar mer mot 2-tonsbilarna vid en krock.
Och som vanligt så ifrågasätter Niklas allt som PSA gör, men utan att själv kunna backa upp sina misstankar och påståenden.

#13
2019-04-17 11:41

Visst kan man det eftersom PSA helt misslyckats med att påvisa motsatsen någon enda gång, det är ganska konsekventa resultat.

Om det vore så fantastiskt som entusiasterna hela tiden hävdar vore det naturligtvis enkelt att visa på faktiska bevis för den utomordentliga styrkan i konstruktionen och den enastående höga kvaliten.

Att hänvisa till trolleri utan något fysiskt som backar upp det är luft.

Om ett företag som har - en enda prioritet - och en enda målsättning - att tillverka så enkla och billiga produkter som möjligt, presenterar en produkt som ser väldigt enkel och lite påkostad ut, då är det rimligt att anta att den också är just så enkel som den ser ut att vara, helt enkelt för att inget pekar på motsatsen.

Om man hävdar att man kan få tegelstenar att flyta på vatten räcker det inte med att påstå det, man måste lyckas göra det trovärdigt också.

#14
2019-04-17 16:19

"Att hänvisa till trolleri utan något fysiskt som backar upp det är luft."
Exakt, var har du dina fysiska bevis för dina påståenden? Annars kan de ju uppfattas som...trollande...

#15
2019-04-17 19:31

Tja du kan väl gå utanför dörren och kasta en blick på bilen som står där, där har du bevis att sätta tänderna i...

#16
2019-04-18 21:47

StefL #2
Klarsynt har fel, fast åt fel håll.
625kg väger batteriet i den populära P100D, bara att läsa innantill
https://iaspub.epa.gov/otaqpub/display_file.jsp?docid=39828&flag=1
Bara 480kg i 3LR

#17
2019-04-19 15:49

Om man har lite konstruktionskunskap så vet man att det är möjligt att konstruera bildelar med något tunnare godstjocklek och ändå behålla och förbättra styvhet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.