Bild
Nästa artikel

Nu ska det byggas fler vätgasmackar

Nyheter

På två år placeras åtta nya tankstationer för vätgas på olika orter i Sverige. Det betyder att det kommer att finnas 14 ställen att tanka på 2020.

Bygget av nya vätgasmackar finansieras av EU-projektet Nordic Hydrogen Corridor. Det är inte bestämt var de nya tankstationerna ska placeras, utan Sveriges kommuner kan ansöka om att få en station till sin ort. Hittills har 32 städer anmält sitt intresse, enligt intresseorganisationen Vätgas Sverige.

Till sommaren kommer urvalet att vara klart och etableringsorterna presenteras. Kriterierna är att det ska finnas lokalt engagemang i förnybar energi på orten, samt att stationerna ska placeras längs rutter som sammanbinder de nordiska huvudstäderna Köpenhamn, Oslo och Stockholm.

Idag finns fyra stationer där man kan tanka vätgas i Sverige: Arlanda, Göteborg, Mariestad och Sandviken. 2018 planeras ytterligare två stationer som ska ligga i Umeå och Stockholm. Med de åtta nya stationerna kommer Sverige ha minst 14 vätgastankstationer år 2020.

Diskutera: Tror du att intresset för vätgasdrivna bilar kommer att öka om antalet tankstationer blir fler?
 

Kommentarer

#1
2018-01-03 14:13

Jag är lite svalt avvaktande, men det är klart att rent infrastrukturmässigt passar det in på vår struktur av bensinstationer i landet. Vi måste också ställa oss in på att det inte finns något enskilt bränsle som löser den gordiska knuten att ersätta bensin/diesel, vi måste säkert ha flera olika drivkällor som tillsammans löser ersättningen. Så varför inte även vätgas.
Men det som jag egentligen funderar över är prisstrukturen på de olika fordonen som vi skall köpa, kommer prissättningen skilja sig beroende på om jag köper volvo med el, laddhybrid, bensin, diesel eller vätgas. Då blir det väl plånboken som styr i slutänden vilket "bränsle" jag kör på.

#2
2018-01-03 16:04

Jag hörde att en tankning i Mariestad kostar 2500:-!
Men det gör inte så mycket, den enda bil som tankar där har man inte hittat något sätt att ta betalt för än.
Och det är ju riktigt att bygga ut tankställen för vätgas, med de åtta nya stationerna finns ju betydligt fler tankställen än bilar!

#3
2018-01-03 16:29

Nu är du taskig Nisse!
Det har registrerats 6st Mirai och 8st IX35FCEV under 2017
Sedan tidigare fanns 3st Mirai och 16st IX35, från 2016
Det blir 33st om jag räknar rätt. Kan ha funnits någon som smygit ut under 2015 eller tidigare, men då är den inte med i min matematik.

#4
2018-01-03 17:18

Självklart är det bra med tankställen där fler än en bil kan tanka. När Miljöpartiet vill subventionera ett tankställe per bil är man ju helt fel ute. Idag tar det några minuter att tanka vare sig det handlar om bensin, diesel eller etanol. Det tycker jag är OK. Den som satsar på eldrift får vänta betydligt längre tid. Dessutom så fort de stannar, finns det nåt uttag? Så visst vätgasmackar låter bra.

#5
2018-01-03 17:58

Eu projekt..
Tja kan man betala för kamelcenter i göteborg så.
Vätgasmackar är spännande i sig,helst i områden med många pyromanintresserade.
Höga tryck och slangar,det är grejer det med.

#6
2018-01-03 18:56

Detta är en blåsning, ta reda på hur vätgas framställs och ta en funderare på varför dom hellre bygger vätgas mackar än att bygga El-mackar

#7
2018-01-03 20:57

Självklart! Det är ju en förutsättning att kunna tanka. Borde finnas ett tankställe i varje kommun i Sverige det borde vara ett mål. Om försäljningen av bränslecell bilar ska ta fart och farliga utsläppen ska minska någon gång, är inte det ett viktigt mål?

#8
2018-01-03 20:49

Det lär i alla fall inte uppstå någon köbildning på vätgasmacken.

#9
2018-01-03 20:51

Här håller jag med dig Shogun. Alldeles oavsett vad politikerna väljer att vi skall satsa på så måste det göras ordentligt och på lång sikt - och allra helst på global nivå. Först då kan det utvecklas fungerande substitut till fossildrift.

MVH AL

#10
2018-01-03 23:43

Ser fram emot detta. Min nästa bil jag köper skall vara en vätgasdriven. Ingen ide att byta innan det är möjligt.

#11
2018-01-04 01:29

Förstår inte vinsten med elbilar och elhybrider. Att tillverka ett batteri på 100 kWh producerar lika mycket som en liten bensinbil efter 175 000 km x 100 gram per km = 17 500 kg CO2. Dessutom skall en ny bil tillverkas och elen produceras, båda förorsakar CO2 utsläpp. Dessutom skall bilen åka omkring med tunga batterier. En vätgasbil är dessutom billigare att tillverka och därmed överlägsen en elbil eller elhybrid.

#12
2018-01-04 07:50

Hur är det med vätgastilverkng idag, har vi någon sådan i större skala i Sverige?
Sedan är det ju självklart att det blir svårt att öka försäljningen av vätgasbilar så länge som vi inte kan tanka dem på vettigt sätt.

#13
2018-01-04 09:45

En fråga är om vätgas är så miljövänligt? Läste att 95% av all vätgas kommer från naturgas. dvs. ett fossilt bränsle.

#14
2018-01-04 09:51

@LennartJ: Naturgas är till absolut största delen metangas vilket även biogas är och om vätgasen görs av biogas så är det miljövänligt.

#15
2018-01-04 10:32

Med tanke på den begränsade tillgången till biogas i vårt land så ställer jag mig starkt tvivlande till att denna form av gas är utgångspunkt vid tillverkningen av vätgas. Den är nog snarare idag till stor del av fossilt ursprung.

#16
2018-01-04 10:41

@Mr.Wheeler, du kan framställa vätgas ur vatten+el (solel) lokalt. Enbart ett konstaterande hur det ser ut idag.
Dock är jag lite tveksam, biogas har inte varit den framgång den borde ha haft. Var tidigare inne på gas-bil, men avsaknaden av stationer där jag befinner mig delar av året, blev det en Laddhybrid istället. Dessutom, även om det fanns en gas-mack, så var den ibland tom. Enligt syskon som tidigare hade gasbil.

#17
2018-01-04 10:49

Knallgas vid 700 bars tryck och dessutom långa vägtransporter på tankbil,låter detta vettigt?
Dessutom levererar varje tankbil vätgas för ett fåtal tankningar.
Idioti.

#18
2018-01-04 14:03

Håller med Reinhard. Detta i mina ögon är bara dumt val av bränsle som ska fortsätta gynna dom stora oljebolagen, och alla kommer att bli pushade till att gå i fällan.

#19
2018-01-04 14:07

Hela tanken att att använda vätgas som fordonsbränsle är ren och skär idioti - av flera anledningar. Bortsett från den uppenbara att det är ett problem att hantera explosiv gas vid 700 bars tryck är den huvudsakliga invändningen att det är ett gigantiskt slöseri med energi. Om vätgas framställs med hjälp av el ska den först framställas (vanligen via elektrolys av vatten), därefter komprimeras (vilket kräver energi och dessutom genererar värme vilket måste hanteras), därefter transporteras och till sist vid användningen i bränslecellen dekomprimeras (vilket leder till nedkylning och kräver uppvärmning). Hela denna energicykel har en verkningsgrad från eluttag till bilens hjul på omkring 25% - i linje med dagens fossilmotorer.
Jämför detta med att använda elenergin till att istället ladda en batteribil - då blir systemverkningsgraden omkring 90%, snacka om slöseri att gå omvägen via vätgas!
Vidare är en vätgasdriven bränslecellsbil helt enkelt en elbil som förutom elmotor och batteri (ett sånt måste också finnas) släpar omkring på en mycket komplicerad apparatur som kräver service ungefär som dagens fossilbilar, något en elmotor inte alls behöver.
Sist och slutligen - att vi idag tvingas åka till en station för att tanka våra bilar är ju inte någon fördel utan bara något vi vant oss vid eftersom vi varit tvungna. Att istället alltid kunna koppla in bilen i ett eluttag hemma på kvällen och ha en fullt laddad bil följande morgon är såklart många gånger bekvämare och sparar enorma mängder tid.
Som synes är vätgasbilen alltså bara en sämre lösning som inte har någon framtid om man tänker efter!

#20
2018-01-04 15:12

Hej StefL,

Jag undrar var du får siffran systemverkningsgrad för en elbil på 90% ifrån. Om vi t.ex. tar ett vindkraftverk som källa för vår elenergi så så säger Betz lag att verkningsgraden hos ett vindkraftverk aldrig kan överstiga 59%. Kärnkraftverk har en verkningsgrad på ca. 35%. Vattenkraftverk kan dock uppnå omkring 90% verkningsgrad, men transporten av elen med transformering upp och ned i spänning lär orsaka ytterligare förluster.

#21
2018-01-04 19:43

Jadu StefL,fakta är nog inget som biter på folk som bestämt sej för att vätgas är bra.
Vätgasdetektorer....bara det borde väl ge en varning för tekniken.
Och gaskopplingar med dessa tryck,det händer att dessa strular med,men vet man inte detta eller aldrig använt så ska man nog testa innan man tycker.
Swag..ok,uppfattar man detta så kan man få yttra sej.

#22
2018-01-04 21:07

Styrman,
Du måste jämföra efter kraftverket för att se skillnad mellan elbilar och vätgas.

#23
2018-01-04 22:50

Om vi jämför efter kraftverket så jämför vi ju äpplen och päron om man ska använda StefL’s modell.

Han tar ju med produktionen av vätgasen i sin ” kalkyl”. Blir det inte en mer relevant jämförelse om man tar med produltionen av elen till elbilen?

Jag kom på att jag ju också glömde att även ta med co2 utsläpp vid t.ex. utvinning av kärnbränsle.

#24
2018-01-05 08:30

Du behöver grundenergi för att börja producera vätgas. Den genereras nånstans också innan man börjar själva elektrolysen så förlusten i kraftverket har du med där också. Du kan ju inte inleda med förlusterna vid elektrolysen.

#25
2018-01-05 18:10

Både vätgasen och elen är ju i detta fall bränsle. Om man tar med produktionen av bränslet i ena kalkylen bör det även vara med i den andra.

Och ja, energin som behövs för att framställa vätgasen bör även också räknas in.

#26
2018-01-07 11:57

När fordonet är ”tankat” och klart, och sedan vid användning, vad är motorns verkningsgrad? Det är det som är diskussionen och intresssant.

#27
2018-01-08 09:10

Jag tror vätgas på sikt blir bra. Man får ge det lite tid. Hybrider för 20 årsen var ju inte heller tipp top för den stora massan förr. Sen tänker jag att världen med så många människor och alla länder som inte har samma infrastruktur som tex Sverige så tror jag att detta kan vara ett ytterligare komplement.

#28
2018-01-08 11:28

Styrman Jansson - i mitt exempel skrev jag om du tittar noga att förutsättningen är att vätgasen framställs genom elektrolys, dvs genom att man använder el för att spjälka vatten till vätgas och syrgas. Så det "system" jag jämför mellan vätgas och el är från startpunkten eluttag till bilens hjul.
Du har helt rätt i att i ett kraftverk har man också en verkningsgrad från energikälla (vind, vatten eller kärnenergi t.ex.) till den utgående kabeln. Men det påverkar inte skillnaden i effektivitet mellan vätgas och batteribil om man använder samma startpunkt för jämförelsen.
Jag känner inte till vilka alternativ som finns för att framställa vätgas och vilken energi de kräver - men problemet med många andra källor till vätgas är att då är den ofta framställd från naturgas och därmed inte en fossilfri energikälla. Dessvärre tror jag inte heller de drar mindre energi för att framställa själva vätgasen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.