Bild
Nästa artikel
De stora luftintagen i fronten på Toyota Mirai tjänar sitt syfte. God kylning krävs för att hålla bränslecellstacken lagom sval.

Provkörning: Toyota Mirai (2015)

Provkörning

Här är Toyotas första serieproducerade bränslecellsbil. Prismässigt ligger Mirai nästan i nivå med elbilen Tesla Model S men prestanda är beskedligare. Att fylla vätgas tar bara några minuter och ger upp till 50 mils räckvidd.

Det här med bränsleceller och vätgas är inget nytt. Bränsleceller producerade elkraften i Apollokapslarna för 50 år sedan och Toyota har vid det här laget utvecklat vätgasdrivna bilar i över 20 år.

Såhär fungerar det. Mirai är i grunden en elbil som lagrar energin i form av vätgas i en trycktank istället för i ett batteri. Vätgasen omvandlas till elektricitet samt vattenånga genom en kemisk reaktion med luftens syre i en grupp bränsleceller (kallad stack). Gastankarna rymmer cirka fem kilo vätgas, tillräckligt för ge energi till cirka 50 mils körning i verklig trafik. Toyota Mirai släpper i sig själv inte ut några avgaser. Den totala miljönyttan avgörs av hur vätgasen har producerats. Sker det genom elektrolys från vatten med hjälp av el från förnybara energikällor blir det inga utsläpp alls.
 
Men nog pratat, nu kliver vi in i framtiden. Som gammal Priuschaufför finner jag mig väl tillrätta i förarmiljön. Instrumenten är koncentrerade kring instrumentpanelens mitt, strax under vindrutan. Man behöver inte flytta blicken långt för att se hur fort man kör men visst känns det lite avigt i början.

Att starta en bränslecellbil var förr en ganska tålamods-krävande process. Från att man tryckte på starknappen till dess bränslecellerna levererade tillräckligt med energi för att driva bilen dröjde det ofta upp mot en halv minut. I de senare bränslecellbilarna har därför vätgastekniken kompletterats med ett mindre batteri som kan ta hand om strömförsörjningen direkt från start och även fungera som buffert och snabbt ge extra kraft under det att bränslecellen drar igång elproduktionen. Mirais  batteri liknar det som tidigare använts i Prius men är hämtat från hybridversionen av Toyota Camry (som inte säljs i Sverige). 

När jag trycker på startknappen i Mirai tar det bara några sekunder innan bilen är redo att rulla iväg.
 
Toyota Mirai är extremt komfortabel.
Drivlinan är ytterst lågmäld i de flesta fall. Endast vid kraftig acceleration hör man hur kompressorn varvar upp för att trycka in mer luft i bränslecellerna men vägljud och vindbrus verkar vara mycket väl dämpat.

Prismässigt ligger Mirai nära elbilen Tesla Model S men körupplevelsen är en helt annan. Tesla känns i mångt och mycket som en sportbil. Mirai upplevs tung och mjuk med kraftig understyrning och all vägkänsla bortfiltrerad från föraren. Det här är helt klart en glidare, en personlighet många säkert uppskattar mer än extrema prestanda.

Framsätena är stora och komfortabla. Baksätet är inte fullt lika övertygande med begränsningar i såväl benutrymme som takhöjd. Bara två sittplatser i baksätet begränsar användningsområdet. Baksätet är inte heller fällbart så det gäller att man nöjer sig med det ordinarie bagageutrymmet på 361 liter för att bli lycklig i en Mirai. Snålt för att vara en så stor bil. 
 
När det gäller säkerheten har Toyota tagit i allt de kan. Autobroms är standard och trycktankarna för vätgas byggda i ett kolfiber/glasfiber/plast-kompositmaterial som klarar det mesta, inklusive att bli skjutna på med handeldvapen, utan att gå sönder.

Toyota säger att den största risken för att det ska hända något med vätgasen är vid tankning, eftersom det då är människor inblandade. För att förebygga att någon till exempel skulle köra iväg från pumpen med gashandtaget fortfarande kopplat till bilen, har man byggt in ett säkerhetssystem som förhindrar att bilen startar när tanklocket är öppet.

”Mirai” är ett japanskt ord som betyder ”framtid” och kanske blir den här bilen en föregångare för bränslecellsbilarna på samma sätt som Prius blev det för hybriderna. Ska det här bli en succé krävs dock mer än att bilen fungerar bra.

Vi behöver också ett nät av vätgasmackar. Såhär långt finns det bara tre sådana i landet.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Mirai?

Toyota Mirai

Pris, från kr: Cirka 750 000.
Modell: 4-sitsig, 4 dörrars sedan.
Säljstart: Hösten 2016.
Mått, cm: L 489/B 182/H 153.
Drivlina: Elmotor max effekt 113 kW/154 hk. Max vridmoment 335 Nm. Bränslecellstack med 370 individuella celler. Max effekt 114 kW/155 hk. Nickel-metall hydrid batteri på 244 V. Kapacitet 6,5 Ah.
Gastankar: Två trycktankar i kompositmaterial som rymmer cirka 5 kg vätgas under 700 bars tryck.
Tjänstevikt: 1 850 kg
Prestanda: Toppfart 178 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,6 s.
Deklarerad förbrukning: 0,76 kg vätgas/100 km (i NEDC).
CO2-utsläpp: 0 g/km.
Konkurrenter: Hyundai IX35 FCEV, Tesla Model S.

Plus: Tyst, bekväm, utsläppsfri.
Minus: Bara fyra sittplatser, litet bagageutrymme, hittills bara tre vätgasmackar i Sverige.
 
Vad nytt? Toyotas första serieproducerade bränslecellbil.
För vem? I dag: extrema miljöentu-siaster – i framtiden: väldigt många!

Kommentarer

#1
2015-12-05 10:27

Det stora problemet med Toyota, som alltid är att de är antitesen till ha-begär.
De kan inte designa bilar för fem öre. Mirai är fulare än stryk.
Inredningen är ett jätteplotter av linjer och material. Ingen känsla what-so-ever.

#2
2015-12-05 10:57

Tekniken med bränsleceller är intressant för övrigt finns det ingenting med denna bilen som tilltalar mig.

#3
2015-12-05 11:09

Lite svårt att förstå att en bil för dom pengar lanseras som en vanlig Toyota. I Lexus-skrud hade det varit mer logiskt. Å andra sidan, vill man att myndigheter och större företag ska gå in och köpa en dyr vätgasbil så kanske det ändå är rätt tänkt, dom vill ju inte alltid skylta med överdriven lyx och när skattebetalarnas pengar är inblandade.

Lite otur samtidigt att den lanseras när oljan ligger i botten prismässigt. Vill till att man verkligen vill ha en grön profil och att länder inför kraftiga subventioner om det ska satsas på denna teknik nu. Förvisso är det ju nu närmast domedagsretorik från alla klimatfanatiker vad gäller CO2 så kanske kan tajmingen ändå vara bra.

#4
2015-12-05 12:38

Det här blir jättebra: När Musk har anammat tekniken och själv bygger ut ett nät av mackar och gör själva bilen rolig och funktionell =)

.

#5
2015-12-05 12:51

Det här tycker jag är synnerligen intressant! Inom några år lär tekniken ha vidareutvecklats och kommi ner i pris. Då kommer allt fler välja denna lösning. Det som sedan återstår är infrastrukturen. Det måste fram tankställen och där måste politikerna våga fatta långsiktigt rationella beslut, helst utan alltför stor påverkan från oljelobbyn.

MVH AL

#6
2015-12-05 13:41

Vätgasinfrastruktur för bilar kommer vi aldrig att få i sverige, snabbtankad hjälper då föga.
Iofs intressant o spännande stolleprojekt.
Bilen var det ja,ful som stryk.

#7
2015-12-05 14:06

Toyotas lyxigare bilar heter Lexus i USA och Europa men med Toyotanamnet som i Japan och några andra länder med något annorlunda utseende. Lexus kommer kanske som vätgasbil 2017 läser man här.
http://www.autoblog.com/2015/01/04/lexus-ls-hydrogen-fuel-cell-rumor/
Batteriet i vätgasbilen utnyttjas även som lagring av energi när man gör en fartminskning precis som i laddhybrider och vanliga hybridbilar.
http://www.pocket-lint.com/review/135764-lexus-lf-fc-future-fuel-cell-co...

#8
2015-12-05 14:10

Vätgas är framtiden, det har jag sagt i många år nu. Elbilar hoppar jag över. Bensin eller diesel i väntan på vätgasen.

#9
2015-12-05 14:29

PREVIA, en Lexus LS med vätgas tycker jag är rätt tänk och att det kan bli en succé! Kanske då äntligen också en möjlighet för Lexus att öka rejält i Europa, då man ju skjutit sig själva i foten genom att vägra diesel.

#10
2015-12-05 14:34

ENTJ1, man köper lika lite Mirai för att den är vacker som att man köper Prius för att den är vacker. Då har du missat hela poängen.

#11
2015-12-05 14:54

Prius är ett under av skönhet jämfört med denna.

#12
2015-12-05 15:49

Den är nästan lika ful som prius..

#13
2015-12-05 16:19

Otroligt läcker och med teknik andra bara kan drömma om! Ren elbil, typ Tesla är dock bättre.

#14
2015-12-05 16:35

Vidstige,du missade att jag menade att vätgas är dödsdömt för personbilar,inte primärt pga fulheten på bilen.

#15
2015-12-05 16:52

Bilen är tekniskt intressant. Men varför en sådan gräslig design? Varför kunde man inte förpackat den bättre. För 750 000 vill man nog ha något som ser snyggt ut på garageuppfarten. Denna modell skulle jag gömma undan i garaget, trots att den som sagt egentligen borde kunna vara ett "skrytobjekt" av rang. En mycket krokad och obegriplig prioritering av Toyota.

MVH AL

#19
2015-12-05 19:59

Vätgasdrivna bilar har ju funnits i snart hundra år, men då var det med konventionella motorer och en stor gasballong på taket.
Men GM presenterade ju sin vätgasdrivna bränslecellbil "Electrovan" 1966, men då var det infrastrukturen som satte punkt.
Är infrastrukturen mycket bättre idag, nästan femtio år senare?

#20
2015-12-05 20:04

Redigerat//Deeds

#21
2015-12-05 20:40

Bilen är ju ful, men det är ju nog mer intressant att diskutera tekniken än utseendet i detta fall. Jag är oftast imponerad av Toyota som biltillverkare, men än så länge är jag försiktigt skeptiskt till satsningen på bränslecellstekniken. Ser större sannolikhet i att elbilarna blir framtidens melodi.

#22
2015-12-05 21:05

Fulsnygg fenor och uppkäftig knick underbar :-)

#23
2015-12-05 21:32

Det är "farligt" att tillverka och sälja en alltför folklig vätgasbil - dels kan man förmodligen inte tillverka tillräckliga volymer av bilarna samt att man i princip skulle konkurrera ut sina egna bensindriva hybrid-modeller.
Nej, Mirai är inte vacker någonstans, men det behöver inte ingenjörskonst vara heller...

#24
2015-12-05 21:50

Där har du fel Grosser, ingenjörskonst kan var väldigt vacker.
Se bara Gustave Eiffels torn och de broar som Isambard Kingdom Brunel skapade.
Men när det gäller designen av Mirai har säkert inte ingenjörer varit inblandade, där är det nog några övertygande marknadsnissar som styrt formgivarna!
Och som du skriver och som skrivits tidigare får den inte vara för snygg, det är bättre att den ser förskräcklig ut då kommer den att väcka en massa diskussioner och det har ju visat sig här, eller hur?

#25
2015-12-05 22:08

Brut - hur vågar du påstå att "driftsäkerheten är outstanding" för en bil med såpass ny teknik ? Bränsleceller är väl kanske inte det som historiskt stått för nåt som håller i all oändlighet - utan snarare tvärtom.
Sen glöms ofta den obefintliga infrastrukturen och den är nog både komplicerad att bygga upp och att sen distribuera gasen till dessa anläggningar - och lagra den... Men jag kan förstå om petroleumindustrin applåderar detta så att man kan få nån användning för sina fossila bränslen även fortsättningsvis...

#26
2015-12-05 22:09

@saabnisse: Så sant, finns många exempel på vackra lösningar och byggnader - men det jag säger är lite som Opels gamla ordspråk "skönheten kommer inifrån". Och i Mirais fall är den jäkligt kamouflerad.

#27
2015-12-05 22:10

ENTJ1
"Vidstige,du missade att jag menade att vätgas är dödsdömt för personbilar,inte primärt pga fulheten på bilen"
Ok men jag tror du har helt fel där!

#28
2015-12-05 22:12

Grosser, :oD

#29
2015-12-05 23:45

Nu är det inte bara personbilar som kommer att köras på vätgas utan även truckar börjar nu köra på vätgas. http://transportnytt.se/nyhetsarkiv/item/1333-nya-macken-oppnar-goteborg...
Så nu kan även Svenska Sandvik räkna sig till extrema miljöentusiaster ( enligt ViBilägares synsätt) när man provat Vätgasdrivna truckar truckar från Toyota.
Sandvik är en verkstadskoncern inom metallbearbetning,
materialteknik, gruv- och anläggningsindustri.

#30
2015-12-06 01:38

Marknaden är inte redo eftersom det inte finns tillgång till vätgas och utan bilar som drivs med vätgas finns inget behov av att bygga ut vätgastillgången, sedan är det frågan vilken energi som skall användas vid tillverkning av vätgas.

Opel har utvecklat bränslecellteknik sedan 1997 med den första rullande bilen 1998 och den första seriösa prototypen Zafira Hydrogen 1 presenterad Geneve 2000.

I tävlingen"Michelin Challenge Bibendum 2001" för alternativa drivkällor i Kalifornien med deltagare från nästan alla europeiska, amerikanska och japanska tillverkare var Zafira HydroGen 1 den enda bränslecelldrivna bilen som lyckades genomföra körsträckan på 35 mil från Los Angeles till Las Vegas. Längs vägen måste deltagarna övervinna en höjdskillnad på 1350 meter och en temperatur på 32 ° C I olika enskilda tester på California Speedway presterade HydroGen 1 väl i utsläpp, buller och undanmanöverprov.
För en framgångsrik integrering av bränslecellsystem i fordonet tilldelades den vätgasdrivna Zafira "Bibendum Design Award".

Den första helt funktionella bränslecellbilen där de flesta svagheterna tagits bort var Hydrogen 3 även den från 2001, räckvidd 40 mil, max effekt 129 kw, vikt 1590 kg och tanken placerad under baksätet utan att inkräkta på några utrymmen.

1999 slöts ett samarbetsavtal med Toyota för att bredda utvecklingen och försöka skapa en marknad, sedan med Suzuki och nyligen med Honda som avser att resultera i de första tillverkade bilarna 2020.
Utöver det har avtal slutits med en rad andra företag vars uppgift är att utveckla den s.k. "infrastrukturen" produktion, lagring och distribution av vätgas, detta har visat sig vara den mest krävande delen.

Tekniken har alltså inte utvecklats så dramatiskt prestandamässigt sedan 2001, Mirai är tex. betydligt tyngre än Zafiran och det räcker inte med en fungerande bil, det krävs mer.

#31
2015-12-06 09:48

Bilen är en trafikfara, det finns risk att bilister i mötande fordon hastigt måste leta fram en spypåse.

#32
2015-12-06 16:55

Previa - Sandvik är betydligt mycket mera involverade i vätgas/bränslecellstekniken än vad som framgår där... Däremot är inte detta nåt försvar för tekniken som sådan vilken jag personligen tycker har alltför mångga svagheter - men därom är säkert åsikterna olika.

#34
2015-12-06 17:50

En vätgasbil behöver mycket syre och det är därför dom stora luftintagen fram finns, dvs "gälarna". Verkar vara det folk stör sig mest på när det gäller utseendet. Frågan är ju då om en vätgasbil kan få se annorlunda än en konventionell bil, folk tycks inte acceptera det.

Mycket av design tycks handla om att göra karosser som om det var plats för en stor bensinmotor typ V8. Även nya Volvo S90 har ju tänkt på det, en stor motorhuv, trots att man stoppar in enbart fyrcylindriga motorer.

Tesla Model S, ser ut som en konventionell bil, den hyllas förstås. När Nissan Leaf dyker upp är det däremot mera tyst.

#35
2015-12-06 18:15

Jag gillat tekniken, men hur går det efter några mils körning på vintern så gällarna är fulla med snö och slask?

#36
2015-12-06 18:42

Konstigt då att Honda inte behöver dessa abnorma gälar. Men Honda har ju jobbat med vätgas betydligt längre än Toyota.

http://www.idg.se/2.1085/1.640944/honda-vatgasbil

#37
2015-12-06 21:03

En intressant film om produktion av Mirai, eller för den delen om man vill grotta ner sig i japansk bilbyggarteknik.
https://www.youtube.com/watch?v=oOUjqxec4bA

#38
2015-12-06 23:04

Grosser, förstår att bilen blir dyr, extremt mycket manuella moment och lång tid att bygga (inga robotar). Drivlinan var inte heller att leka med utrymmesmässigt även om det var smart förpackat.

#39
2015-12-07 08:19

Kommer nog bli en eftertraktad samlarbil om några år. Dyr och extremt ful borgar för att inte många exemplar blir sålda!!

#41
2015-12-07 16:16

Ingen större risk att man kommer över en Mirai som nu har en tre års väntelista för bilköparna då bara tretusen kan tillverkas per år med nuvarande teknik.

#42
2015-12-07 16:45

Det finns väl i alla fall en vätgasdriven bil som ser rätt normal ut nämligen Hyundai ix35/Tucson. Den har ju dessutom funnits i serieproduktion ett tag.
När det gäller hur snabbt man kan tanka, jämfört med t ex en Tesla, så slår jag vad om att att de allra flesta i detta land tankar en Tesla mycket snabbare - inte minst de ute på landsbygden som liksom många andra kan tanka en Tesla vid stugknuten...:) Även om det ibland kan ta rätt lång tid att tanka en elbil "full" så går det i hela landet men en vätgasdriven bil lär det ta låååång tid innan ägaren vågar sig på nån längre utflykt.
Som sagt - många har klagat på räckvidden på elbilarna men vad skall man då säga om bilar med detta bränsle.
Förutsättningarna var ju helt annorlunda när Prius introducerades för den använde ju vanlig bensin som bränsle och trots detta har det tagit rätt lång tid innan HSD-konceptet uppnått några märkbara marknadsandelar. Idag tycker jag personligen att det är en bra drivlina som dessutom inte är mycket dyrbarare än konventionella drivlinor men även denna försiktiga förändring har som sagt tagit sin tid.

#43
2015-12-07 20:54

Jag måste nog rätta mig om "gälarna". Har kollat på filmen om tillverkning och gälarna är bara delvis ett luftintag. Så det är helt klart mycket visuellt, att man vill signalera att bilen "går på luft". Kanske en bra idé men som fungerar sämre i praktiken. I alla fall svår att vänja sig vid även om man förvisso lyckats med att göra en design som sticker ut. Kanske fanns en vilja också att skilja ut den mer från Prius.

Skulle inte förvåna mig om det kommer nån eftermarknads-kit som döljer gälarna så att bilen ser mer normal ut. Tekniken är det i alla fall inget fel på och bilen är smart förpackad.

Har kollat på lite fler tester på youtube av bilen och blir alltmer övertygad om att detta är framtidens melodi. Även ur underhållssynpunkt finns klara fördelar jämfört med konventionella bilar. Motorn är lagom stark och man har ju ingen växling, så det är ständigt driv och snabb gasrespons hela tiden. Alla som kört den intygar att den går tyst och är trevlig att köra.

#44
2015-12-07 21:47

Jag tycker att N-iklas sammanfattar den här biltypen väldigt bra på de första raderna i #30!

#45
2015-12-07 22:00

Sverige ligger som vanligt lite efter övriga världen när det gäller ny teknik så det kommer ta en tid innan vi har lika många ställen att fylla våra vätgasbilar som Japan som har 40 vätgasmackar och planerar för att bygga 2000 till. Men även i övriga Europa byggs det fler tankställen för att fylla vätgas vilket EU bestämt, ni vet EU som bestämmer allt vi gör numera vilket de flesta av oss själva valt.

#46
2015-12-07 22:14

Tja PREVIA - annars brukar väl svenskarna ofta anses som "early adopters" när det gäller ny teknik. Men att köpa bilar som inte går att tanka på mer än 2-3 ställen inom vårt avlånga land har ju inget med fientlighet mot ny teknik att göra utan speglar ju bara sunt förnuft hos bilköparna.
Så jag håller med saabnisse i hans senaste inlägg.

#47
2015-12-07 22:30

Lilla fattiga Estland har på bara något år byggt ut sitt laddningsnät så att det inte är längre än fem mil mellan laddplatserna vilket gör att även med elbilar som har kortast körsträcka innan man behöver ladda bilen inte behöver känna oro över att inte komma fram till laddmöjlighet innan batteriet är urladdat.
http://teslaclubsweden.se/nationell-snabbladdarnat/
Det är inte bilägarna som ser till att tankställen eller laddplatser kommer till utan framsynta politiker som i Estland vilket gör det möjligt att köpa fordon med senaste tekniken även i vårt land. Biltillverkare som säljer vätgasbilar låter de länder där man har möjlighet att tanka vätgas få störst tilldelning av deras tillverkade bilar vilket gör att vi får fortsätta att åka med förra århundradets teknik några år till.

#48
2015-12-07 22:53

PREVIA - håller absolut med om att vi borde ha ett mera utbyggt laddningsnät för elbilar. Men "lilla Estland" kanske har lättare att täcka hela landet just p g a att landets yta är ca: 1/10 av Sveriges. Sen kan ju väldigt många sköta den vardagliga laddningen hemma under natten men det är just för att kunna åka längre under kort tid som flera snabbladdningsmöjligheter behövs. Och dessa lär vara ofantligt mycket enklare/billigare att bygga upp än vätgastankställen. Men under senaste åren har ju vi i Sverige lagt över alltmera ansvar för infrastruktur och annat på den privata sektorn så det kanske är orsaken...

#49
2015-12-07 23:23

Såg en Vätgasbil för första gången redan 1986, en Saab 900 konverterad till vanlig gas-drift därefter anpassad till vätgas med en stor tung tank i ferri-titan (om jag minns rätt) för vätgasen. Det var WELGAS projektet i Härnösand där man med ett vindkraftverk skulle tillverka el för ett småhus samt via elektrolys producera vätgas till både bilen och huset (har för mig att t.ex. spisen och varmvattnet gick på vätgas) för att demonstrera hur man i liten skala med modern energisnål teknik skulle kunna klara sig både mer självständigt och mer miljövänligt.

Saaben hade nog mest gått till och från mässor där den redan då utförde tricket att fylla upp ett dricksglas med vatten från avgasröret för besökande att provsmaka. När vi var där från skolan hade den bara gått typ 100 mil. Säkerhetsmässigt angav man att även den tidens vätgastank skulle klara allt, t.o.m. en beskjutning.

Det var ett intressant projekt att besöka, att det skulle ta nästan 30 år innan de första kommersiella vätgasmodellerna skulle dyka upp kunde man inte ana då men bättre sent än aldrig...

Har sett både Hyundai's och Toyota's vätgasbilar på bilmässan i Geneve' för 67 k euro vardera (varför skulle de vara dyrare i Sverige?) Honda har länge visat upp sina vätgasprototyper och utvecklingen av bränsleceller för mer effekt och kompaktare lösningar för varje ny generation, Honda angav att de skulle ha en modell på marknaden till 2016. Även Audi har visat upp vätgas koncept att kombinera med vindkraftsparker.

Läste tidigare att det skulle finnas fysiska begränsningar till varför man inte skulle kunna bygga en bränslecellsstack på mer än 136 kW vilket verkar stämma med dagens modeller men kommer inte ihåg anledningarna. Om det stämmer kan det förklara skillnaden i karaktär mellan Toyota'n och Teslan när det gäller prestanda.

Ok, det finns bara tre tankställen i Sverige än så länge så dessa bilar lämpar sig mer för företag/kommuner som kör mer lokalt, men vägen till vätgas som drivmedel kanske är närmare än så. Läste om tidigare försök i Malmö att blanda in/dryga ut biogas med vätgas - hytan tror jag det kallades - till antingen 8% eller typ 25% vätgasinblandning. Om vi vill gå mot vätgas som drivmedel kan det vara ett steg framåt.

Om 5 kg vätgas kostar ca 450 kr motsvarar det ~90 kr/kg. Med 50 mils räckvidd motsvarar det ~9 kr/mil, och här har vi ytterligare en skillnad jämfört med elbilen, kan undra varför det är så mycket dyrare. Ytterligare en fundering är hur service behovet/kostnaden är jämfört med bensin eller el.

#50
2015-12-07 23:50

Men Sverige har 23 ggr större bruttonationalprodukt än Estland, men vi kan trösta oss med att Estland fått Svenska laddare i alla fall!
http://www.laddaelbilen.se/2013/07/26/abb-har-60-70--av-chademo-marknade...
Som jämförelse så har Japan fått 1716 charemo laddare, ett land som är något större än Norge totalt men där bara 30 % av landets yta är beboelig runt kusterna. Mycket dyrt att framställa vätgas gör skillnaden jämfört med ren elbil. Här något om vätgasbilar hos Toyota.
http://www.toyota-global.com/innovation/environmental_technology/fuelcel...

#51
2015-12-08 12:27

S-klasse - tycker inte att det rent logiskt är så svårt att förstå att vätgas-drift är betydligt dyrare än att driva elbilen med lagrad elektricitet istället... Att omforma energi flera gånger måste ju rimligen bli ineffektivare = dyrare. Sen har vi fortfarande inget svar på hur långlivade bränslecellerna är i dagens läge. För att inte tala om problematiken runt tillverkningen, distributionen och lagringen av vätgasen.

#52
2015-12-08 14:12

Här står det en del om varför vätgasbilar inte kommit i produktion tidigare.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/bransleceller/article3784806...
Toyota tror att bränslecellsbilar fortare kommer att bli lönsamma än elbilar. Elbilstillverkarna har ännu inte kunnat visa att det går att tillverka elbilar som ger något överskott än, men det kommer kanske.

#53
2015-12-08 17:10

Fast hur lönsam biltillverkningen är för tillverkarna är väl egentligen inte vårt problem - som konsumenter. Visst - företagen måste helt klart gå runt men bara för att de tror att vätgasbilar snabbare blir lönsammare för dem innebär ju inte det att dom snabbare blir lönsamma även för oss konsumenter...

#54
2015-12-08 22:28

Vilken fantastisk bil, den ser otroligt snygg och spännande ut, snyggaste bilen Toyota gjort sedan prius generation 1! Härligt också att man har valt komfort före nåt hemskt fånig sport. Framtiden ser verkligen ljus ut för Toyota

#55
2015-12-08 22:31

Man har gjort en teoretisk beräkning på motsvarande 5000 mils livslängd på bränslecellerna.
Det är möjligt att det inte stämmer i praktiken, men att det skulle skilja speciellt mycket på de här tidiga modellerna är knappast troligt.
Det kommer nog att dröja 20-30 år innan bränslecellbilar är något som blir vanligt och de kommer kanske inte alls att matas med vätgas!

När det gäller Toyota och Lexus har jag sedan länge gett dem rådet att kontakta de italienska mästarna för att få hjälp med formgivningen.
Men tyvärr bryr de sig inte om mina råd och ett av resultaten när de försöker själva ser vi ju här.
Tyvärr!

#56
2015-12-08 23:17

Ganska tung bil. Nästan 1900 kg o då får man inte ens fyrhjulsdrift. Undra vad det är som väger?

#57
2015-12-09 11:42

Powercell som gör bränsleceller för diesel säger att bränsleceller kommer att kosta hälften så mycket som motsvarande batteri från Teslas nya megafabrik för batterier. Toyota påstår att bränslecellsbilar inte kommer att kosta mer än vanliga bilar gör när större serietillverkning av bilarna startar.
Gastankarna väger 95 kg enligt uppgift och bilen är ungefär 200 kg tyngre än motsvarande vanlig bil. Bränslecellerna som powecell gör håller 10 000 timmar säger man.

#58
2015-12-09 12:28

Detta är framtiden! Premium!

#59
2015-12-09 12:39

Ja, tänk att utvecklingen av bränsleceller gått framåt sedan mitten på 1900talet.........det är 2015 nu! Framtiden är här.........!

#60
2015-12-09 17:37

Jo, visst är utvecklingen spännande Shogun! Och det är inte "Worfsprung durch teknik" eller hur det stavas som leder den.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.