Bild
Nästa artikel
Billigaste varianten av Volvo XC40 är trecylindriga bensinaren T3 med framhjulsdrift och manuell växellåda, som i utrustningsnivån Bas kostar 293.900 kronor.

Nu blir Volvo XC40 billigare

Nyheter

Mindre motorer och lägre utrustningsnivå pressar ner prislappen.

För den som tycker att priset på Volvos småsuv – som i runda slängar startat på 400.000 kronor – har varit för dyrt kommer här några humanare alternativ. I samband med att Volvo lanserar modellår 2019 tillkommer mindre motorer, manuella växellådor och möjlighet till enbart framhjulsdrift.

De tre nya motoralternativen är bensinarna T3 och T4, samt dieseln D3. Trecylindriga bensinaren T3 blir den första XC40:n under 300.000 kronor. En trecylindrig XC40 T3 med framhjulsdrift och manuell växellåda kostar från 293.900 kronor. Billigaste dieselvarianten är framhjulsdrivna D3 med manuell växellåda, där priset börjar på 309.900 kronor.

Utrustningsnivåerna Momentum och R-Design får sällskap av Bas och Inscription och rangordnat från lägsta till högsta pris är ordningen Bas, Momentum, Inscription och R-Design. På Inscription-nivå går det att välja på fyra nya färger: Pine Grey, Denim Blue, Maple Brown och Luminous Sand. Interiört blir det fler klädslar att välja på, textil och textil-vinyl. Du kan se alla priser och provbygga bilen på Volvos hemsida.

Som Vi Bilägare tidigare rapporterat är det också en laddhybridversion på gång. Det blir då bensinmotorn T3 i kombination med batteridrift och den rullas ut någon gång under senhösten.  

Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC40?
 

Nya motoralternativ Volvo XC40
  • D3 FWD manuell och automat växellåda
  • D3 AWD manuell och automat växellåda
  • T3 FWD manuell växellåda
  • T4 FWD automat växellåda
  • T4 AWD automat växellåda

Kommentarer

#1
2018-01-29 12:28

Mja.. "pressat pris" är väl till att ta i. Fortfarande 300.000 (och uppåt)

#2
2018-01-29 12:33

Kommer att sälja bra oavsett pris. Står det Volvo på bilen och det är en suv så står folk på kö för att köpa.

#3
2018-01-29 12:37

Den XC40 som visas på bilden ser rejält mkt tråkigare ut än alla andra pressbilder man sett.
Intressant vad lite fälgar, färg och lackade detaljer kan göra för en bils utseende.

#4
2018-01-29 12:55

Man kan nog köpa 3 Dusters till samma pris efter prut,och även få 12 vinterhjul i köpet.
Lånekranen är avgörande.

#5
2018-01-29 13:09

En tråkig bil blev just tråkigare än en Hyundai Tucson.

Tror däremot den kommer bli populär som privatleasing, men om någon köparna skall köpa för egna pengar, så tror jag många vänder blicken åt annat håll. 300k för en naken xc40 är dyrt.

#6
2018-01-29 13:55

Jorå, den kommer väl sälja ännu bättre till folk som nöjer sig med basic Volvo.
Dock tycker jag det finns roligare alternativ i klassen för 300 lax. Hm, Ateca, Karoq, Subaru, Kodiaq(?), T-roc, Tiguan, Q2, Q3, etc.

#7
2018-01-29 13:59

En påver bil kan också vara vacker i betraktarens åsyn! Bra Volvo!

#8
2018-01-29 14:39

Det är visserligen fint att Volvo kapar sina priser men det kan inte bara ske genom att man skalar av de en mängd nödvändig utrustning eftersom då tappar man ju intresse för vagnen iallafall. Vagnen måste ha en rimlig utrustning till ett rimligt pris. OM Volvo skulle våga behålla utrustningen som den hade i 400 000 kr utförandet men justera ned priset ca 50 000 kr skulle de komma rätt på marknaden och finna många nöjda kunder. Ett sänkt bruttopris med 50 000 kr kostar Volvo i realiteten 25 000 kr eftersom marginalerna på utrustningen är generellt sett väldigt höga.

#10
2018-01-29 15:26

Abonnemang är bara ett nytt namn på konceptet privatleasing, dvs man hyr bilen istället för att äga den.

#11
2018-01-29 15:33

Karoq kostar från 215000,Volvon är rejält överprisad.
Dessutom är bensinarn i Skodan erkänt snål.

#12
2018-01-29 15:39

Erkänt snål? Hur mycket i förbrukning pratar vi då (blandad körning)? Förbrukningen står oftast i relation till vikt och aerodynamik, eftersom verkningsgraden är ungefär densamma på två olika bensin motorer.

#13
2018-01-29 15:45

Tycker 0,52 för blandad körning på en bil som Karoq med Automatlåda faktiskt är riktigt snålt för en bensinare.

#14
2018-01-29 16:10

Jaha, de mätningar jag sett låg uppåt 0,8 liter/mil?? Om det är så lågt drar den mindre än min Octavia ifrån 2013.

#15
2018-01-29 16:36

På en hög suv med liten turboladdad bensinmotor lär nog förbrukningen i realiteten hamna betydligt högre än 0,52. Vill tro att den större 1,5 l motorn tar mindre soppa IRL.

#16
2018-01-29 16:44

" För den som tycker att priset på Volvos småsuv – som i runda slängar startat på 400.000 kronor har varit för dyrt ....".

Ja, det är åtminstone 100.000 kr för högt. Det är ju en bil i Golf-klass. Typiskt Volvo att försöka sälja in en mindre bil i en storleksklass högre. Jämför med tillvägagångssättet med gamla V50/S40.

#17
2018-01-29 16:48

Ser fram emot de laddbara varianterna. Hoppas de hamnar rätt i pris.

#18
2018-01-29 16:52

Billigt billigt, i alla fall om man jämför med Bmw, Audi och MB.

Alla drömmer ju inte om en Duster...

#19
2018-01-29 17:20

Stilrenare och mer tilltalande i min smak än dom överarbetade toppversionerna. Tycks dessutom vara försedd med en förnuftigare hjuldimension. 16 tum? I denna prisklass tittar jag dock på något tyskt.

#20
2018-01-29 17:30

Det är nog fel att jämföra Volvo med Skoda och ännu mer fel med Duster!
Volvo vill väl hellre bli jämställd med de tre tyskarna även om jantelagen här i Sverige inte tillåter det.
De som anser den för dyr kanske istället ska välja Lynk & Co och jämföra med Skoda & Co!

#21
2018-01-29 17:40

Mindre dyr vore bättre rubrik...

#22
2018-01-29 17:46

Är lite skeptisk efter dagens titt.
Utrymmet i framstolarna var väl som förväntat, djupet i baksätet över förväntan så även lastutrymmet.
Men bredden bak kändes obefintlig.
Dock jämför jag med V90 men även XC60 som känns som en halv bil till.
Kanske ändrar mig till nästa måndag, då det blir provkörning!!

#23
2018-01-29 17:57

Saabnisse
Jag skulle vilja säga att XC40 hamnar i gränslandet mellan tyskarna och tex Skoda. Men jag undrar på vilka punkter Volvon skulle vara bättre än tex Skoda?
Det lär väl framtida jämförande tester kanske utvisa.

#24
2018-01-29 18:35

Peugeot 3008 är nog ett bättre val om man nu behöver en SUV. Visst är det bra på flera sätt med en högre bil, men terräng attributen när man till 99% kör i urban miljö känns lite löjligt. Jag skulle vilja ha något mitt i mellan en SUV och en vanlig kombi. Mindre markfrigång ger dessutom en trevligare bil att köra.

#25
2018-01-29 18:35

Peugeot 3008 är nog ett bättre val om man nu behöver en SUV. Visst är det bra på flera sätt med en högre bil, men terräng attributen när man till 99% kör i urban miljö känns lite löjligt. Jag skulle vilja ha något mitt i mellan en SUV och en vanlig kombi. Mindre markfrigång ger dessutom en trevligare bil att köra.

#26
1
2018-01-29 18:39

Undrar just om den någonsin kommer ner i sin rätta värde.

#27
2018-01-29 18:49

Med ett pris på strax under 300 000 kr så hamnar den som en Ford Kuga. Ford Kuga ligger storleksmässigt precis mittemellan XC40 och XC60 men är faktiskt billigare än XC40 - Kuga kostar från 222 500 kr i sitt billigaste utförande med bensinmotor och manuell växellåda, just nu kampanjpris endast 204 900 kr. Versionen Titanium med kombinationen dieselmotor och automatlåda ligger på 275 900 kr - kampanjpris 244 900 kr. Då framhjulsdriven. Adderar vi fyrhjulsdrivning så hamnar vi spå strax över 290 000 kr med manuell låda, men då är det en kraftfullare dieselmotor än den framhjulsdrivna. Automatlåda har ett tillägg på 10 000 - 15 000 kr. Ordinarie priser. Nu är Kuga visserligen en äldre modell, den ansiktslyftes härområdet, men ändå... Kugan är ju egentligen en XC60 konkurrent.

Så prismässigt så ligger även basmodellen på XC40 väldigt högt. Volvo kör vidare med sin strategi som lanserades med 760-serien, dvs släpp den dyra versionen först för att skapa image och uppmärksamhet, sen släpp de billigare sen och hoppas på att de dyrare versionernas status ska "sköna över" på de billigare. Vi får väl se vad som händer, men jag tror få privatkunder kommer att nappa på XC40 för den är för dyr och i prisklassen runt 300 000 kr finns det flera starka konkurrenter.

#28
2018-01-29 20:09

Det enda jag skulle vara intresserad av - under förutsättning att den blir rejält billigare - är den med T3-motor, utr. nivå Bas o manuell vx-låda, kompletterat med metallic- lack o Xenon-ljus (om den inte har ledljus).

#29
2018-01-29 20:34

Karoq är jämförbar,med både större bagage och även vettigare takhöjd för baksätespassagerare.

#30
2018-01-29 20:38

Det känns som att det råder viss förvirring bland kommentarerna angående vilka konkurrenterna till xc40 är. Men det är kanske så det blir när man håller på att positionera om ett varumärke.

#31
2018-01-29 20:44

Provade att bygga en Ateca.
150 hk bensin med AWD och DSG samt lull-lull som digital instrumentbräda, elektrisk dragkrok, bensinvärmare och lite annan teknik för 310’.
Hm...

#32
2018-01-29 20:44

Klabbe
Vad menar du?

#33
2018-01-29 20:59

K_Klabbe, basmodellen av XC40 konkurrerar väl med alla SUV:ar i klassen runt 300 000 kr och där kan vi konstatera att den som vill ha en Volvo får betala dyrt för det jämfört med konkurrenterna. En "naken" eller basutrustad Volvo - eller en konkurrent med mer utrustning, större motor, större utrymmen... för samma pengar.

#34
2018-01-29 21:41

Vill man köpa en ful, dyr och en bil med fler fel på än snittet, ja då är valet givet = XC40. Som Raphael skriver så är det priset som bestämmer vem som blir konkurrent eller inte. Skoda är en Volvo konkurrent så även VW T-Roc eller Toyota, Kia. Att tyska premiummärken som Audi, BMW och Mercedes är direkta konkurrenter är nog en svensk hemvävd önskedröm. Tror att rörligheten från premiummärkena ner till Volvo är begränsad.

#35
2018-01-29 22:03

Jag tror faktiskt att Lynk kan vara farlig för XC40, alltså ta marknadsandelar. Lynk ska ju vara "ungt och hippt" för "den uppkopplade generationen", därav följer att om unga vuxna ska köpa och köra Lynk - då blir det ju de äldre som ska köpa och köra Volvo. Och för äldre så tror jag XC40 är fel i designen, det är ju en väldigt synlig design så att säga, den sticker ut även fast den har flera designelement som finns hos andra (C-fönstrets sväng på sidorna t ex, finns hos redan alltför många... ). I början kommer XC40 sälja bra, det tror jag, men när Lynk kommer så tror jag Volvo får problem genom intern konkurrens.

#36
2018-01-30 07:53

Många säger den är dyr och jämför med Peugeot och olika VW-märken (som i sig har stor spridning). Många säger också att Volvo inte riktigt når upp till Mercedes/BMW, iaf i status. Den är ju dyrare än den första gruppen men inte dyrare än den andra. Har inte kört xc40, men man får väl hoppas för Volvos skull att den iaf är lika bra som de lika dyra tyskarna, som Volvo vill positionera sig mot.

#37
2018-01-30 07:59

Måste nog säga att man inte riktigt har förstått om man jämför med en golf för att de har samma innerutrymmen(?). Det är ju ett extremt rationellt sätt att köpa bil som nog inte är så vanligt. "Ologiska" bilar bygger nog mycket på känslan de lyckas förmedla, återstår att se om denna Volvo lyckas med det.

#38
2018-01-30 08:02

Jag gillar inte diesel, men en sådan här hög och tung bil lär får det svårt att köra på motorvägen eller på vägar där farten hamnar på 100 km/h eller mer om den körs på bensin. Luftmotstånd gör att bensin motorn får jobba tyngre och förbrukningen lär sticka iväg rejält. Här i Skåne blåser det mycket, och dessa dagar kan min bil få ca 0,1-0,15 liter / mil i högre förbrukning. Vågar inte tänka på hur denna bil presterar sådana dagar. Lär bli många besvikna kunder som sitter där med en bensinare som drar hutlöst mycket drivmedel.

#39
2018-01-30 08:25

Klabbe
Om man vill jämföra innerutrymmen mellan bilar i småbilsklassen så är väl klassledare Golf bra referens. När det handlar om bilar i småbilsklassen och storleken ovan så spelar innerutymmena väldigt stor roll. Det handlar om att maximera och optimera innerutymmen utifrån ett litet skal. Olika tillverkare är olika duktiga på att göra det. Volvo är inte särskilt duktiga enligt mig.

#40
2018-01-30 08:56

Absolut, men vad jag menar är att det inte är innerutrymnena allena som avgör om en bil är prisvärd.
Sen är det nog mer en modellfråga än en tillverkarfråga. De flesta har nog modeller som är både bra och dåliga på den fronten.

#41
2018-01-30 09:14

J.L. i fallet XC-modeller är Volvo med och krigar om premiumkunderna på riktigt. Både Audi och BMW ser Volvo som ett stort hot mot både lönsamhet som försäljning. Den utgående XC60 var också den modell som sålde bäst i klassen i EU och EFTA- mer än både Audi Q5 som BMW X3. I fallet XC90 var den förra modellen Sveriges största exportvara någonsin.

XC40 skulle också lanserats tidigare, om inte Ford satt stopp. Hade Volvo presenterat den för några år sedan är det inte osannolikt att man ägt även den mindre premium-SUVklassen (som idag BMW har med sin X1).

Varje gång Volvo visar en ny bilmodell finns det en skara som tycker den är för dyr. Det sade man med 850, det sades med XC90 och så även XC60. Trots detta påstådda felaktiga pris har dessa modeller blivit stora succéer - märkligt nog;-).

Ett pris sätter man inte på måfå, utan kalkylerars fram genom kundefterfrågan. MiniSUV efterfrågas nu som aldrig förr. Därför kan Volvo hålla uppe priserna på modellen i större grad än vad man kan på en sedanbil. XC40:s pris är alltså beräknat givet den produktionsvolym som man tänker tillverka och var konkurrenterna ligger med sina alternativ. Och de är inte billigare.

MVH AL

#42
2018-01-30 09:28

Volvo är och ska vara ett dyrt märke, så länge de säljer bra och tjänar pengar, precis som andra "premium" märken i topp. Det handlar inte om värde för pengarna. Jämför med märkesjeans för SEK 2000:- jämfört med de som jag har köpt från Lidl för SEK 129:- som är precis lika bra sett till funktion, passform och design. Det handlar om en kundkategori som ska ha ett märke och modell med viss status. Har inget med transportbehov att göra.

#43
2018-01-30 09:42

Gemene man kan inte avgöra om den XC40 de ser i trafiken kostar 400 tkr eller 300 tkr.

#44
2018-01-30 10:05

Man kan knappast kalla XC40 för en mini-SUV den är för stor för det, den är visserligen mindre än XC60 men om vi tittar på mellanklass-SUV:en Ford Kuga så är XC40 bara lite mindre än den. Jag menar, XC40 är inte precis en konkurrent till Nissan Juke, Fiat Panda Cross eller för den delen Jeep Renegade, där har vi de riktiga mini-SUV:arna. Storleksmässigt så ligger XC40 närmast Jeep Compass. Compass ligger runt 300 - 350 000 kr som 4wd med automat, beroende på bensin/diesel och utrustningsnivå. Talar vi varumärken så är ju Jeep ett starkare varumärke inom SUV, med mer terrängstatus än Volvo och med mer brukskaraktär.

#45
2018-01-30 10:31

Nej ok Raphael, rätt skall givetvis vara rätt. Om man ser till att det finns mindre högbyggda småbilar att tillgå så är inte XC40 en miniSUV. Dock är de få i premiumklassen. Volvo hamnar därför bredvid BMW X1, MB GLA och Audi Q3 och i det som kallas för premium compact SUV segment. Jag håller med om att det är skillnad på mini och compact och korrigerar därför mini till compact istället.

Jeep hör inte riktigt hemma i det segmentet. Jeep säljer på andra saker än elegans och teknisk förfining.

MVH AL

#46
2018-01-30 11:12

Svenne60
Hm, ganska dålig jämförelse med jeans. Det finns en hel del obskyra jeansmärken från Japan som knäcker så kallade ”kvalitetsjeans” från tex Acne, Tiger, etc i kvalitet. Alltså, jeans som ger samma funktion men håller bättre och billigare.

Vad gäller Volvos prissättning så är det så klart upp till dem själva att sätta pris som dem vill. Uppenbarligen säljer dem...i Sverige.
Men jämfört med andra SUV runt 300’ har jag svårt att se vad som skulle motivera ett köp av XC40 förutom en fanatism för Volvo.

#47
2018-01-30 11:13

Dubbelpost

#48
2018-01-30 11:49

Axa. Som vi redan har avhandlar vid tidigare tillfällen är XC60 ledande i sitt segment. Den säljer som smör i EU och EFTA - faktiskt bättre än Audi och BMW (vilket är första gången någonsin för.Volvo). Volvo har också slagit försäljningsrekord och lönsamheten är på väg mot branschens bästa - stick i stäv med belackarnas farhågor. Det visar om något att strategin varit rätt.

XC40 hade samma potential men är för sent ute. Annars hade den kunnat göra samma resa som XC60 -vilket även Axa hade tjänat på.

MVH AL

#49
2018-01-30 12:25

AL, det är helt korrekt att Jeep inte säljer på förfining och finess utan på bruksighet. Det gjorde Volvo också en gång i tiden. Varken 240/260, 740/760 eller 850 kunde sägas vara särskilt förfinade eller eleganta jämfört med flera av sina samtida konkurrenter. De sålde på funktion och på säkerhet, på bruksighet. På att vara funktionella familjebilar. Saab hade mer teknisk förfining än Volvo, idag finns inte Saab mer. Vad man än tycker om Volvos strategi så har Volvo kraftigt förändrat målgrupp och stil på sina produkter, det är det som gör att jag anser att Volvo i praktiken har brutit med sitt förflutna och gjort en restart - en ominstallation med nytt operativsystem. Det har varit lyckosamt på flera marknader men samtidigt också blivit mindre "svenskt", jag menar teknisk förfinining är inte direkt vad man förknippar Sverige med. Sverige förknippas med enkelhet, funktion, renhet. Användbarheten i centrum, ergonomi och funktion, praktikalitet. Inte flärd, finess, elegans eller ens lyx. Egentligen så har ju italienarna alla förutsättningar för att skapa eleganta, finessfyllda och förfinade bilar i premiumsegmentet, men dessvärre så har det varumärke som är som bäst lämpat för detta - Lancia - vanskötts.

#50
2018-01-30 12:45

AL
Nu tänkte jag mer på försäljningen generellt. Volvo kommer ingen i närheten av de stora trots framgångar med XC60.

Jag ver inte riktigt vad du menar att jag skulle tjäna på...vad? Jag arbetar i en bransch som inte är beroende av Volvo...

#51
2018-01-30 13:11

Totalt säljer väl Volvo bara lite drygt en fjärdedel av vad t.ex. BMW gör. Men inom enstaka segment kan man ju såklart vara större, som med XC60. Hur det går för XC40 vs BMW X1/GLA/Q3 kan ju bara tiden utvisa.

Men jag hävdar nog fortfarande att många missat poängen här i kommentarerna. Ingen köper en Mercedes/BMW eller i detta fallet en Volvo för att den är prisvärd. Det är helt enkelt något man "vill ha" eller unnar sig eftersom man har råd. Då är det liksom ingen mening att ta upp argument som innerutrymmen för pengarna. Men frågan är ju om Volvo kommer lyckas positionera varumärket för att sälja lite finare bilar till lite högre priser.

Som kommentar till Raphael, Volvo 850 t.ex. var kanske ingen "förfinad" modell med dagens mått. Men en BMW 5-serie från tidigt 90-tal var det knappast heller. Körglad och fina motorer javisst. Men långt ifrån lyxig och bekväm som BMW idag.

#52
2018-01-30 13:59

Raphael. I fallet 850 var det där den stora verkliga förändringen och resan mot det tyska prestigesegmentet påbörjades. Den tekniska nivån var hög (förhållandevis) och prestandan i paritet med de tyska bilarna. Priset justerades också upp till den nivå som man försökte nå genom att fusksminka upp 900 och 700-serien till "tysk" nivå. Det senare misslyckades och jag skriver inte ut vem det var som orsakade det.;-). Men hade så inte skett skulle Volvo nått till prestigesegmentet för femton eller tjugo år sedan.

Det som alltid har varit Volvos framgång är säkerheten. Därefter kommer design och miljö. Det säljer man på idag och det sålde man på också med 900-serien. Det som skiljer är mest hur det förpackats, den tekniska komplexiteten och prestandan. Tyska bilar är tekniktunga och det var först med 800-serien som Volvo kunde matcha det på riktigt (och inte bara i reklambroschyrerna) Där är skillnaden och förklaringen till att Volvo klättrat på statusstegen.

MVH AL

#53
2018-01-30 13:46

Klabbe
Å andra sidan, finns det någon bil som är prisvärd? Förutom Duster...

Men även om man ”vill ha” eller vill unna sig en tysk eller Volvo menar du att allt annat är ointressant förutom märket? Vad är det gör att man vill unna sig en Q3 istället för XC40? Kanske innerutrymmen? Kanske motorn? Kanske interiör? Kanske design?
Som sagt, även om man köper en premiumbil så tar man ju inte vilken modell som helst på måfå bara för att man vill unna sig...

#54
2018-01-30 13:48

Axa. Nej Volvo kommer inte nå till BMW:s eller Audis volymer inom överskådlig tid. Det har man inte rätt förutsättningar för.

Angående att Axa är beroende av vår fordonsindustri är det inget han är ensam om. Det är vi alla, både på direkt som indirekt nivå.

MVH AL

#55
2018-01-30 13:49

AL
Att fokus på säkerhet har bidragit till framgångar håller jag med om. Men design och miljö?!? Det är väl först nu på senare år som de har kommit ifatt på designsidan. Och snåla motorer är inte Volvo kända för.

#56
2018-01-30 13:54

AL
Haha, ja det kan du ju intala dig om. Men skulle Volvo gå dåligt skulle jag förmodligen ha mer att göra. :-)

Det finns många stora företag som lagts ner eller flyttat utomlands. Sverige går inte under utan Volvo. Möjligen en kortare ekonomisk regression under ett par år.

#57
2018-01-30 15:13

A.L #41
"XC90, Sveriges största exportvara någonsin." Ett väldigt diffust påstående. I antal, vikt eller påverkan BNP?

#58
2018-01-30 15:18

Axa,

Det är ju såklart inte orelevant hur stora innerutrymmena är, men att jämföra med betydligt billigare bilar och säga att man inte förstår hur någon kan köpa den dyra trånga blir ju fel. Kanske jag kom lite snett i mitt resonemang, men jag tänker mig att desto dyrare bil desto mer hänger det på faktorer som inte går att kvantifiera i siffror. T.ex. kvalitetskänsla i kupen och image.

#59
2018-01-30 15:41

Nä, en Volvo köper man nog inte för att man skall ha en praktisk bil med bra utrymmen. Man köper nog av status, eller av säkerhetsskäl. Men det börjar nästan bli lite bissart med bilar i denna storlek som lastar som en Golf, och väger som en lätt lastbil.

#60
2018-01-30 16:55

Klabbe
Ok. Men även om man går på kvalitetskänsla eller image så undrar jag hur man jämför med övriga statusmärken? Jag antar att det är helt och hållet personliga preferenser och subjektiva val.

#61
2018-01-30 17:26

Axa. Designen och miljöargumentet har funnits med allt sedan 80-talet. Fråga mig inte hur det gick till;-).

Vad gäller fordonsklustret står det för en så storsdag del av både sysselsättning, exportvärdr och investeringar att förändringar inom denna sektor snabbt påverkar realekonomin. Det syns i varenda konjunkturförändring.

Hur saker sedan förändras över tid är en annan diskussion, där det finns andra variabler som också har en direkt som indirekt påverkan (tillväxtekonomin har vi inte plats att diskutera här).

MVH AL

#62
2018-01-30 17:38

Lasse J. Mellan år 2004 och 2006 (vill jag minnas) såldes det XC90 för c:a 40 miljarder per år på exportmarknaderna. Det är mer än både Scanias lastbilar, mobiltelefoner eller läkemedel och också den största enskilda exportframgången någonsin (räknat på ett år) i svensk industrihistoria.

Vi skall vara glada över att denna satsning blev av. Över att PAG och Reitzle fick klartecken och att vi lyckades lösa de problem som trots allt fanns. Annars skulle Volvo inte existera som en av världens lönsammare bilproducenter idag.

Att miljöfanatikerna inte jublar må sedan vara hänt. De har ju ö.h.t aldrig producerat något av värde, eller försett människan med en enda innovation.

MVH AL

#63
2018-01-30 18:11

A.L
För något år sedan var den största intäktskällan till landets ekonomi export av landbaserade fordon. Dock var importen av samma gods endast något mindre så den positiva effekten på BNP reducerades. Kanske något förvånande genereras stora exportintäkter är "Tjänster", ett omfattande begrepp. Ditt påstående "någonsin" angående XC90 får därför tas med en nypa salt. Historiskt sett är den av dig hänvisade exportframgången rätt marginell sett till landets ekonomi om man jämför med 16- och 1700-talens export av järn- och kopparprodukter, 18- och 1900-talens trävaru- och malmexport.

#64
2018-01-30 18:18

Att folk som tar hänsyn till miljön är innovationsfattiga är väl köttbergets största missuppfattning.

#65
2018-01-30 18:25

Lasse J. Det är inte mina uppgifter.

https://www.svd.se/volvo-duett-fanns-i-16-ar#sida-5

MVH AL

#66
2018-01-30 18:53

Lasse J. Om vi sedan diskuterar fordonsklustrets ekonomiska påverkan på landet så handlar det inte bara om exportvärde utan även om investeringar och FoU som skapar välstånd och innovationskraft inom flera segment.

Så utan fordonsindustrin stannar bokstavligt talat Sverige, trots tjänstesektorns utveckling.

MVH AL

#67
2018-01-30 18:58

Jag tror att Volvo XC40 måste inte bara få ett lägre pris utan i det lägre priset måste köparen också få en schysst utrustningsnivå annars riskerar XC40 att floppa.

#68
2018-01-30 20:15

AL
Haha, tillåt mig skratta men när det gäller lyckade prognoser och ekonomer så är sambandet obefintligt.
Sverige har krisat förr ekonomiskt men inte stannat...

#69
2018-01-30 20:43

Axa. Nej visst handlar det om vad man tycker är vettigt och inte.

Själv håller jag mig rätt mycket för skratt när jag ser svenskarnas skulder och jag är långt ifrån ensam om det.

Dock tycks nu exporten kunna rädda oss från den värsta kraschen. Den export som en del tycker är oviktig;-).

MVH AL

#70
2018-01-30 20:44

A.L
#62, 65, 66.
Vilka är nu "miljöfanatikerna som aldrig producerat något av värde...." Kan vi få några exempel?
" .....Inte mina uppgifter". Jaha, men kan du övertygande verifiera innehållet i budskapet innan du sprider det vidare?
"Utan Volvo stannar Sverige, i evighet, amen!" En väl odlad myt. Om detta vore en sanning skulle vi fortfarande stå och hamra stångjärn på dom Uppländska bruken och produktionen av ånglok skulle blomstra. Saudiarabien skulle stadigt fortsätta pumpa upp olja istället för att storsatsa på alternativ som sol- och förnybar energi. Ingenting är statiskt och har man inte förmåga till anpassning, slås man ut.

#71
2018-01-30 20:52

Lasse J. Du menar den där trevliga energin som genererar flera ton radioaktivt avfall?

Jo det är ju verkligen vettigt!

Men jag har inget emot innovation. Jag är ju trots allt civilingenjör. Men den skall vara vettig och inte bygga på fundamentalism utan på säkra samband.

Det har jag hittills inte sett särskilt många från miljöfanatikerna

MVH AL

#72
2018-01-30 21:11

A.L
Radioaktivt avfall??? Miljöfanatiker???

#73
2018-01-30 21:22

Lasse J. Ja radioaktivt avfall. Det är vad din rena vindkraft och kära elbilar lämnar efter sig - bland annat.

MVH AL

#74
2018-01-30 21:31

Kan du utveckla-klargöra lite?

#75
2018-01-30 21:33

AL
Låter mer som illusioner. Som sagt det finns andra stora företag som flyttat utomlands eller lagt ner. Samhällen och nationen har överlevt.

2016 exporterade Sverige fordon för väg för ca 155 miljarder kronor. Dock var totala exporten på på 1910 miljarder kronor. Som exempel var exporten av data och teletjänster i paritet med fordon för väg.

Apropå perspektiv...

#76
2018-01-30 21:45

Lasse J
Jag gissar på att AL menar det radioaktiva avfall som kommer av framtagandet av neodym som finns i bland annat generatorer och motorer. Det AL glömmer är att neodymet finns i svenska bilar och de generatorer som använda av industrin.

#77
2018-01-30 21:59

Axa.
Du har nog rätt. Annars vore det en rätt pigg ide. Vindkraft- radioaktivt avfall. Man skulle hoppa jämfota av glädje i vissa suspekta diktaturer.

#78
2018-01-30 22:13

Någon som vet varför S/V90 T4/T5 inte erbjuds med AWD så som XC40 gör?

#79
2018-01-30 23:31

Antagligen har det med förbrukning att göra. Bensin motor i en tung bil med fyrhjulsdrift är nog inte direkt optimalt. I USA hade jag kunnat tro det, men inte på den Europeiska marknaden.

#80
2018-01-30 23:45

V90cc kan man få med T5 AWD, märkligt att man inte kan få det i en vanlig V90. Kan tänka mig att 250hk och 350nm på bara framhjulen kommer leda till reaktioner i ratt/framvagn under gaspådrag. Inget man vill känna i en såpass dyr bil.

#81
2018-01-31 00:05

Över hälften av neodym-användningen går till vanliga datorer och olika elmotorer. Talar vi vindkraft så står den för 1% av världens användning av neodym. Talar vi gröna tekniker, mer än vindkraft, kommer vi upp i 5%. 95% av världens användning av neodym går alltså till annat än vindkraft.

#82
2018-01-31 00:11

Volvo fick rykte om sig vara miljöbil pga att de var tidigt ute med katalysatorrening. Men de har aldrig varit bland de bästa eller främsta på marknaden när det gäller låg förbrukning eller låga utsläpp.

#83
2018-01-31 11:41

Axa: Fordonsindustrin och dess leverantörer står för ungefär 12% av varuexporten, eller till ett värde av 180 miljarder svenska kronor. I den svenska industrin - som står för c:a 20% av vårt lands totala förädlingsvärde - är fordonsklustret den största faktorn. Därutöver sysselsätter den minst en kvarts miljon människor. Vilka spridningseffekter som man når och summan beror helt på vilka antaganden man matar in det som kallas för sysselsättningsmultiplikatorn. En del har nyttjat en faktor fem, och når då nära 600 000 sysselsatta, andra är mer försiktiga och använder en faktor två, med resultatet en kvarts miljon sysselsatta. Industrin är kunskapsintesiv, vilket betyder att den också investerar stora summor i FoU som ger postiva effekter på andra samhällsområden.

En annan inte helt oviktig faktor är att fordonsindustrin adresserar hela kedjan, från "ax till limpa", d.v.s både forskning, utveckling, inköp och produktion. Faktorer som även har säkerhetspolitisk och samhällsekonomisk betydelse.Just detta senare har alltid varit ett starkt argument i andra länder, när deras fordonskluster ber staten om nya pengar.

Så visst är Axa beroende av de värden som denna industri genererar. Det bekostar både hans sjukvård, hans barns skolgång (och framförallt tillgång till verklig kunskap) samt hans föräldrars åldringsvård (om de är i behov av sådan).

Nej, jag tycker inte att det är rationellt att såga av den gren som man sitter på.

MVH AL

#84
2018-01-31 11:45

Jag är övertygad om att vi går mot ett tjänstesamhälle och att industrisamhället är på väg att dö. Helt enkelt beroende på att miljö och klimatet kräver den förändringen. Vi behöver mer av återvinning och ombyggnad av existerande produkter framför nyproduktion. Därmed behöver vi också minska beroendet av Volvo, för att kunna skapa en hållbar utveckling som fungerar även ekonomiskt. Göra ett ekonomiskt skifte.

#85
2018-01-31 11:46

Nya Jaguar E-Pace kommer att kosta från 330 000 kr och ligger i samma storleksklass som XC40. När valet står mellan en Volvo eller en Jaguar, vilket väljer man? A.L kommer att ta Volvon, det har jag redan förstått, men andra då?

#86
2018-01-31 11:52

Raphael: Det är inte användningen idag som är ett argument, utan morgondagens. År 2050 väntas elbilarna stå för 50% av den totala efterfrågan av en metall som är lika giftig i utvinningen som uran. Vi ser en liknande utveckling i fallet vindkraftverk. Per ton som produceras skapas det exakt lika mycket radioaktivt avfall. Hela arealer blir obeboliga Men återvinning säger några då? Nej, det räcker inte på långa vägar till för att möta efterfrågan - i alla fall inte med dagens metoder.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652614003837?via%...

#87
2018-01-31 11:58

Raphael: Ja dit är vi nog på väg - även om de flesta faktiskt flyttar hem sin produktion idag. Men det finns studier som visar att andelen sålda fordon varje år kommer mer än halveras - och att det privata bilägandet kommer att ersättas av stora automatiserade bilpooler där man beställer sin transport via sin smartphone. När bilarna inte transporterar folk kommer de då att åka till lämplig station och ladda sig själva. Men detta ligger i alla fall 20-30 år fram i tiden. Fram tills dess lär inte påstådda miljöförtjänster kunna bekosta mjölken eller barnens utbildning.

MVH AL

#88
2018-01-31 12:17

AL
Är du anställd av Volvo?
Visst, fordonsindustrin exporterar en hel del och sysselsätter många. Men det gör även andra delar av industrin samt tjänstesektorn.
Som sagt, betydande industri har fallit tidigare...
Sedan vet jag inte vad du menar med att jag sågar av den gren jag sitter på? Vet du ens vad jag sysselsätter mig med och vilken gren jag sitter på?
Har jag påstått att jag ser en fördel i att Volvo läggs ner?
Det enda jag hävdar är att du överskattar betydelsen av. Volvo. Men som vanligt vrider du andras argument ur sammanhang, ungefär som när du slänger ute dig om miljöfanatism.

#89
2018-01-31 21:47

Raphael

Beror väl på, om design och körglädje är det enda som räknas så är Jaguaren ett givet val. Volvon är nog bättre på allt annat. Jag själv hade nog valt Jaguaren.

#90
2018-02-01 03:15

Jag är inte övertygad om att Volvo skulle vara bättre på allt annat som inte är design eller körglädje. Jaguaren har fått goda omdömen för sin komfort och förfining, av flera motorjournalister. Rullar tyst och bra, 65 profil standard vilket gör gott för komforten och ändå håller spåret bra.
Rymlig för sin storlek. Fullutrustad säkerhetsmässigt. Beprövat chassi (samma som Range Rover Evoque). Helt Ok motorer.

#91
2018-02-27 10:20

Framhjulsdriven SUV? Har aldrig fattat poängen med detta.

#92
2018-02-27 10:24

Ser inte direkt tilltalande ut i detta utförande i mina ögon som skulle göra att jag överväger ett köp även om priset är lägre.

#93
2018-02-27 10:34

Håller med dig Shogun, det finns andra mer "fräcka" SUV. Lite synd, känns som om Volvo fokuserar endast på tjänstebilsmarknaden, om vi nu för tiden kallar det för folkbilssegmentet. Tror att det egentliga folkbilssegmentet har lagts beslag på av div japaner/koreaner samt VW.

#94
2018-02-28 17:14

Min uppfattning är att man får lite bil för de pengar som XC40:an kostar.

#95
2018-02-28 17:25

Storleksmässigt räcker den nog för de flesta för den förvånade mig med riktigt OK plats även i baksäte och bagage men för det priset känns det ändå som att man får för "lite" bil för pengarna. Vi får väl se om ett år eller nåt sånt när det börjar komma erbjudanden - då kanske priset är mera överkomligt med rimlig utrustning och motorisering.

#96
2018-02-28 17:31

Antingen vill jag lägga en rejäl slant på en bil med en drivlina som står sig i den omställning som ligger framför oss eller så en liten summa som kan avskrivas om bilen blir värdelös. Förmodligen sitter jag dock stilla i båten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.