Bild
Nästa artikel
Volvos minsting XC40 utrustas med sladd.

Volvo bekräftar: XC40 blir laddbar

Nyheter

I slutet av detta år är det tillverkningsstart för XC40 som plug-in hybrid.

 

Vi Bilägare har fått veta att en laddbar version av småsuven XC40 är på gång. Den utrustas med drivlinan T5 Twin Engine som består av en trecylindrig bensinmotor som får elektrisk hjälp. Produktionsstart är förlagd till tredje kvartalet 2018 vid fabriken i Belgiska Gent.

Ytterligare detaljer om motorprestanda och vad bilen kommer att kosta offentliggörs i nära anslutning till att bilen börjar byggas. Volvo hälsar också att man håller på att utveckla 48V mildhybridsystem och helt eldrivna bilar baserade på CMA- och SPA-plattformarna.

Diskutera: Tror du att Volvo XC40 som laddhybrid blir en försäljningsframgång?     

Kommentarer

#1
2018-01-09 16:36

Om priset är rätt och konceptet rätt och då kommer det att bli en framgång.
Det skall bli roligt att se lösningen och testa.
Antar att nåt år till då är fler på banan.

#3
2018-01-09 16:12

Vi får hoppas att Volvo sansar sig genom att inte prissätta sig ur marknaden!

#4
2018-01-09 16:42

Sent om sider skall syndaren vakna, det var på tiden Volvo. Kläm fram den hel-elektriska när ni ändå är på gång.

#5
2018-01-09 17:01

Med tanke på de redan offentliggjorda priserna på nya XC40 så skall vi nog inte hoppas på nåt speciellt attraktivt pris för oss privatköpare...

#6
2018-01-09 17:16

Rätt pris och rätt utrustning kommer det att bli en framgång.

#7
2018-01-09 17:18

Ca 450 000 kr skulle jag tippa på..

#8
2018-01-09 17:36

Det är en rimlig gissning HT19.

#9
2018-01-09 18:54

Blir betydligt dyrare än Niron som presenteras i detta utskick. Dessutom är Volvon betydligt trängre utrymmesmässigt. Har nu en Niro hybrid och den är betydligt generösare utrymmesmässigt än Volvon. Volvon lär väl också bli 100 tusen kronor dyrare vilket gör att Niron känns som ett bättre alternativ

#10
2018-01-09 19:04

En XC40 T5TE Momentum kommer kosta 394 000kr är min gissning.
90 seriens påslag för laddhybrid är 150kkr
XC 60's påslag är 100kkr och att Volvo skulle lägga på mer hos 40 serien känns vansinnigt.
Extrakostnaden hos 40 serien bör hamna mellan 50-100kkr.
Som sagt, skjuter från höften här och gissar.

#11
2018-01-09 19:21

Xc40 T5an kostar väl 416 900kr?
My bad det var awd

#12
2018-01-09 19:31

MR COLT tror du har rätt. Det är nog många som tröttnar på Volvo om den nu hamnar fel i pris

#13
2018-01-09 19:31

@Mr Colt: låter som en rimlig kalkyl! Den kommande T3 skall väl kosta från c:a 300 kr, och med ditt gissade påslag landar laddhybriden på knappt 400 kkr. Hur mycket kan subventionen (bonus) tänkas bli efter 1:a juli? 30 kkr?

#14
2018-01-09 22:11

Tror på HT19's gissning - alltså runt 450.000 kr före subventioner. Mycket pengar för en relativt liten bil.

#15
2018-01-09 23:30

XC40 är inte bara liten, utan tung och klumpig också. Nä jag tror Volvo spårat ur, och folk lämnar märket.

#16
2018-01-10 00:01

Ha ha Vargen. Du måste lära dig att släppa på ideologin och fantasierna och hålla dig till verkligheten. Volvo slog detta året försäljningsrekord, med 570 000 bilar. Lönsamheten närmar sig branschens bästa.

Så vi skall nog vara tacksamma över det modellprogram som har utvecklats, helt rakt mot miljöfanatikernas vanföreställningar. Både komfortabelt och säkert- dessutom snålt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6854815

MVH AL

#17
2018-01-10 00:52

AL
Endast tack vare tjänstebilsförmånen. Ändrade regler kommer definitivt sänka Volvo.

#18
2018-01-10 02:07

Axa. Nu säljer Volvo bilar på fler marknader än ankdammen Sverige. Och det går ju bra.

Däremot kan jag hålla med om att både regeringen och mp gör sitt allra yttersta för att föra en tillväxtfientlig politik. Allra helst vill ju mp stoppa alla former av transporter och konsumtion ö.h.t.

Men detta kommer att misslyckas när de åker ur Riksdagen år 2018. Vi skall nog alla vara glada för det. Volvo och transportnäringen står nämligen fortfarande för en betydande del av både inkomster som förädling samt FoU i Sverige. Kort och gott; utan transportsektorn skulle Sverige rulla mycket trögare.

MVH AL

#19
2018-01-10 09:08

AL
Nu ska vi inte grotta ner oss i politik men sist läste jag att vi har fortsatt god tillväxt och det finns alarmerande rapporter om att annat 2018. Regeringen har trots allt gjort ett hyfsat jobb och i nuläget så ser jag inga regeringsalternativ.

Vad gäller Volvo så är Sverige fortfarande den större marknaden och kraftigt minskad försäljning här kommer drabba Volvo.

#20
2018-01-10 09:08

Har lite svårt för de som nedvärderar vårt land och vår marknad a'la A.L's uttryck "ankdammen Sverige". Vi lever trots allt i detta land och våra bedömningar grundar sig till stor del på möjligheterna att köpa bilar i just vårt land och inte i andra länder så för Sverige tror jag att Axa'a inlägg #17 är väldigt relevant. Och A.L och en hel del andra här drar ju nytta av "ankdammens" gynnsamma tjänstebilsreglemente så jag tycker inte att man borde vara så nedvärderande avseende sitt hemland. Att Volvo varit med och styrt vårt tjänstebils-reglemente är väl helt uppenbart och skulle detta förändras radikalt till förmån för lite mindre och billigare bilar så skulle nog inte Volvo vara lika dominanta på vår marknad. Och att vara relativt stora på sin hemmamarknad är nog inte helt oväsentligt trots allt...

#21
2018-01-10 10:55

Axa. Om man med tillväxt avser skulder så håller jag med dig om att utvecklingen varit god under många år och ökningen tycks fortsätta även under 2018. Den är till och med näst högst i den industrialiserade delen av världen. Att som politiker acceptera den typen av destruktiv utveckling, trots mängder av alarmerande rapporter från både inhemska som utländska bedömare och institut (Riksbanken, Finansinspektionen, OECD, EU osv) är inget annat än ett grovt tjänstefel. Det vet Magdalena Andersson mycket väl om, men hon har blundat för problemet eftersom hon är beroende av de pengar som svenskarna lånar upp och sätter sprätt på via konsumtionen.

Övriga delar av BNP;n däremot har utvecklats svagt (sedan 2008). Slår man det per capita är det frågan om negativa tal. Samtidigt har skulderna dubblerats och vuxit snabbare än både inkomster och tillgångar.

Det enda som hittills är positivt är dock att exporten just nu återhämtar sig. Det kan måhända vara en tillfällig hjälp i det oundvikliga stålbad som väntar svenskarna.

Vad gäller tjänstebilsystem så har Volvo ett visst inflytande, även om det inte är närheten av vad japanska, franska och tyska tillverkare har på sina politiker. Betänk alltså vad som ligger i pipe.

MVH AL

#22
2018-01-10 11:51

AL
Jag antar att du själv tycker det är tröttsamt med okunniga människor. Gå in på riksgälden.se så ser du att statsskulden har minskat sedan 2015. Men jag antar att du även kommer ha svar på det....
#faktaresistens

#23
2018-01-10 12:49

Axa. ja det kan vara tröttsamt med okunnighet, i alla fall om man blundar och vägrar ta till sig elementär information. I det här fallet har Axa alltså inte förstått innebörden i resonmanget eller skillnaden mellan statens utgifter och samhällets totala ekonomi samt dess risker. Statsskulden utgör bara en del av svenskarnas skulder och är bara en dimension i resonemanget. Men som ett förtydligande; Statens budget gynnas av den inhemska lånedrivna konsumtionen (det man brukar kalla för skulddriven tillväxt - en realitet i svensk ekonomi) och det är också därför som politikerna underlåtit att bromsa skuldberget.

Lästips är Riksbankens finansiella stabilitetsrapporter där man kan studera hur skulderna vuxit snabbare än både inkomster och tillgångar allt sedan 2000-talet. Välj sifferunderlag och index 2.2-2.5 som behandlar prisutvecklingen och skulder i Sverige sedan 2005.

http://www.riksbank.se/sv/Finansiell-stabilitet/Finansiell-stabilitetsra...

MVH AL

#24
2018-01-10 12:49

A.L, jag tror Volvo får det svårare nu när prislappen dippar uppåt ytterligare ett snäpp. Tjänstebilsmarknaden har varit en stor del i försäljningen här i Sverige.

#25
2018-01-10 12:53

Vargen. Tjänstebilsmarknaden är viktig både för Volvo som flertalet prestigebilstillverkare. Det som hittills varit en miss är att Volvo inte kunnat erbjuda en vettig laddhybrid mot den breda tjänstebilsmassan. Det kommer dock snart ändras i takt med att (b.la) nya V60 lanseras.

MVH AL

#26
2018-01-10 12:55

Visst minskar statsskulden men den är fortfarande omkring 1 274 296 000 000 SEK och det är ingen liten skuld.

#27
2018-01-10 13:31

AL
Sorry, men du trollar. Är det bara du själv som tar dig på allvar?
Naturligtvis tar du med hushållens privata skulder i diskussionen.... haha. Tramsgubbe...

#28
2018-01-10 14:41

Ja Axa. Det är väl självklart att jag inkluderar hela ekonomin i en diskussion där vi pratar om att staten drar nytta av att svensken lånar? Det framgick tydligt i mitt första inlägg #21 och jag förtydligade ytterligare i #23 - (då Axas försök att raljera uppenbarligen grundade sig i att han inte kände till ämnet eller helt sonika missförstod kontexten rejält).

Så för att runda av föreläsningen för denna gång;-); Lånefesten som politikerna vägrat att göra något åt - trots mängder av påpekanden och rekommendationer - är det som har drivit huvuddelen av förändringarna i svensk ekonomi allt sedan 2008. Axa må tycka att det är vettigt att vi har världens nästa högsta skuldandel. Själv är jag inte lika positiv.

MVH AL

#29
2018-01-10 16:34

Statsskulden har bevisligen minskat. Att det privata skuldberget ökat beror naturligtvis på ränteläget – och det ska vi nog inte helt skylla på sittande regering.
Vi ska nog försöka att undvika politiska debatter överhuvudtaget. Här avhandlar vi frågor om bilar.

#30
2018-01-10 16:36

Jag tycker att XC40 har en sällsynt ful sidolinje. XC60 är betydligt aptitligare och mer lagom beträffande utrymmen, men den är ju ännu mer ohemult dyrare.

#31
2018-01-10 16:49

Roy. Det är politikerna som har valt att låta skulderna skena. Både förra som nuvarande regeringen har ignorerat alla varningar och synpunkter - just eftersom det är lättare att låta det vara och sätta sprätt på pengarna än att fatta obekväma beslut (minskade räntesubventioner, hårdare amorteringskrav osv)

Och nej, detta är inget forum för politisk diskussion. Dock hamnade vi i ämnet i samband med att Axa påstod att vi har en god ekonomisk tillväxt (en skulddriven sådan). Det har vi nämligen egentligen inte haft om vi samtidigt beaktar att skulderna och befolkningen har ökat.

MVH AL

#32
2018-01-10 16:50

Har tidigare respekterat A.L men tyvärr för dig - den tiden är förbi. Numera driver du allt in absurdum för att försöka "vinna" diskussioner. Lite mera ödmjukhet och acceptans av andras åsikter skulle inte skada för att försöka återvinna en del av det förtroende du en gång i tiden haft. Bara som ett tips...
Och som en början på en stramare politik, om nu detta skall diskuteras, så kan man ju strama åt tjänstefordons-reglementet ordentligt så lockas inte folk att köpa onödigt dyra bilar.

#33
2018-01-10 16:54

Det är tråkigt att läsa Pi. Jag respekterar alltid vad folk tycker och säger - så även du - men är också av den där uppfattningen att rätt skall vara rätt. Att den svenska ekonomin är uppblåst är inget jag hittat på själv utan ett välkänt faktum från flertalet oberoende bedömare världen över. Svenska politiker har dock vägrat ta i frågan, och det vittnar som jag ser det om hur kortsiktigt och ansvarslöst som de agerar - oavsett partifärg.

MVH AL

#34
2018-01-10 16:58

Angående tjänstebilar och deras regelverk så förstår jag inte riktigt hur Pi tänker. På vilket sätt skulle en sådan åtgärd bromsa skuldsättningen och obalanser på fastighetsmarknaden?

Som jag ser det är tjänstebilssektorn på tok för hårt reglerad, i alla fall om man jämför med andra länder. Tjänstebil är en del av lönen, glöm inte det.

MVH AL

#35
2018-01-10 17:53

AL
Jag argumenterar egentligen mot ditt ursprungliga inlägg #18 med ditt utspel om regeringen så kallade tillväxtfientliga politik.
Fakta är att tillväxten har varit god senaste åren oavsett bakomliggande faktorer. Vad gäller bostadsmarknaden och bostadsbelåning så har den drivits på av låga räntor och bostadsbrist. Även om hushållen dragit sig för belåning för bostadsbyte så hade förmodligen isåfall regering drivit på marknaden genom subventioner och på så sätt hade tillväxt ändå skett.

Jag kan hålla med om att hushållen belåning är för stor men å andra sidan finns det fortfarande god tillväxt och statsskulden har minskat.

Och för att anknyta till Volvo. Regeringens politik är anledningen till Volvos satsning på el. Naturligtvis. Om regeringen för en något hårdare miljöpolitik kommer det naturligtvis drabba Volvo. Jag välkomnar en hårdare krav på tjänstebilarnas utsläpp och är tror inte det kommer påverka tillväxten mer än temporärt.

#36
2018-01-10 19:40

Åter A.L så svänger du runt frågor så att de skall passa din agenda. Har vi tidigare primärt i denna tråd diskuterat fastighetsmarknaden ? Så har i alla fall inte jag uppfattat det. Däremot så skall väl bilar för det mesta finansieras på nåt sätt och dyra bilar innebär då rimligen högre belopp som skall finansieras via en bank eller nåt annat finansiellt institut - även för företagsbilar skulle jag tro.
Jag anser fortfarande att det relativt frikostiga tjänstebilsreglementet i Sverige driver upp storlek, vikt, pris och utsläppsnivåer . Tänk bara i den banan att vi inte hade några tjänstebilar/förmånsbilar - tror du då verkligen att alla dessa som köper bilar för 7,5 BB eller t o m mera verkligen skulle välja att köpa motsvarande bilar för egna, skattade pengar ? Jag tror det inte och då skulle det visa sig att nåt reellt behov av dessa större bilar till stor del inte fanns utan var konstruerat eftersom kostnadsökningen jfr t ex en bil i Golfklassen är såpass liten för tjänstebilisten. Nu är jag inte så påläst men det har skrivits om att man i t ex Danmark inte har lika förmånligt tjänstebilsreglemente - och det är trots allt ett grannland. Men rätta mig gärna om jag har fel i den frågan.

#37
2018-01-10 22:40

Misstänker att det är en extrem press på varumärket Volvo inom Geely att börja leverera volym, Geely slog ju rekord med 1,2 milj bilar. De skulle ju tillverka 800 000 bilar om något år så nu är antagligen desperationen stor att dra ur så mycket man orkar ur respektive plattform. Detta sker på bekostnad av kvalitet och leveranstider. Att Volvo dessutom är sena med laddhybridtekniken och autonom körning gör inte situationen lättare för ledningen. Betänker man att Volvo tillverkar mindre än 10 % av den volym som varumärket Volkswagen och en tredjedel mot den volym som BMW tillverkar så blir man lite fundersam över hur lönsamheten kan öka så snabbt, med tanke på volymfördelarna tyskarna har. För Sverige är Volvogruppen viktig så det är bara att hoppas att när skiftet från den traditionella motor/drivlina till nya bränslen, att det blir något kvar i landet.

#39
2018-01-11 15:15

Nu vet jag inte riktigt hur Axa definierar "att tillväxten har varit god" (#35). En snabb titt i Världsbankens databas ger mig en real BNP per capita för år 2016 på 51947 dollar vilket skall jämföras med år 2014, 59180 dollar, 2013: 60283 och 2012, 57134 dollar. I min värld är det inte den ökning som politikerna försöker kommunicera ut till allmänheten - även om huvuddelen av skillnaderna mellan regeringens värdend och Världsbankens beror på helt andra (delvis obskyra) saker än regeringens politik. Vad man kan notera, är att beräkningarna innehåller brister - eftersom regeringen väljer att exkludera c:a 150 000 migranter (som dock konsumerar och bidrar till konsumtionen). Hade man lyft in även denna grupp - vilket förstås är det korrekta då de bidrar till den inhemska konsumtionen som utgör en del av BNP-identiteten - blir det frågan om minustal. Detta har också påpekats, bland annat från svenskt näringsliv, men som vanligt bemöter inte politiker saker som strider mot deras taktik och ideologi. De är ju politiker, inte sakkunniga.

Vad gäller Axas synpunkter om Volvos konkurrenskraft och möjligheter att sälja bilar så kvarstår att Volvo tillhör den näring i Sverige som står för både (förhållandevis) stor innovationskraft, som sysselsättning. Förädlingsgraden är relativt hög - i alla fall i jämförelse med andra sektorer. Per anställd brukar det gå ungefär 4-5 andra tjänster i kringliggande verksamheter, och Volvo har många anställda. När Axa då sitter och i det närmaste aplåderar över att Volvo skall sälja färre bilar så biter han den hand som föder honom. I min värld är det både ansvarlöst och okunnigt. Den största exportframgången någonsin i svensk industrihistoria är f.ö XC90! En härlig bil - och uppenbarligen provocerande för miljöfantaikerna som ju inte tycker det är bra med konsumtion, forskning eller nya produkter ö.h.t. :-). Det är därför som de också kommer försvinna iväg i valet år 2018. Folk är trötta på fanatismen.

Nej, Volvo har inte låtit den svenska regeringen påverka produktutformningen. Volvo säljer bilar på fler marknader än den svenska, så det är summan av samtliga marknader som bildar den färdiga produkten (kontra utvecklingskostnaden). Hög generell efterfrågan på eldrift är alltså det som Volvo har att rätta sig efter, vad miljöpartiet sedan tycker i frågan är sekundärt.

MVH AL

#40
2018-01-11 15:29

Pi. Kontexten av det resonemang som fördes rörde huvuvida vi haft en tillväxt i Sverige eller inte, och vad den beror på. Som jag redan visat via Riksbankens rapport är det fastigheterna som drivit svensk ekonomi allt sedan finanskrisen. Vi lånar helt enkelt som aldrig förr, och detta kapital driver ekonomin. Varför vi lånar hänger ihop med fastighetssektorns obalanser - f.ö konstruerade av Socialdemokraterna. När Pi då gav sig in i diskussionen utgick jag från att han önskade fortsätta på inslaget spår, men kanske att jag misstog mig.

Angående tjänstebilarna är det förstås helt riktigt att de kostar pengar. Företagen lägger ut pengar på att köpa bilar till sina anställda. Löntagarna tycker tydligen att det är ett bra sätt att lösa sina transporter på och väljer alltså att avstå en del av sin lön för att få en förmånsbil. Alternativet - med en högre lön - ger givetvis en viss vinst genom att löntagaren kan välja en alternativ konsumtion istället - på ungefär motsvarande sätt som att högre skatter också medför förluster genom minskad matchning. Och utifrån det perspektivet har jag inga direkta invändingar mot Pi;s resnomenag. Dock är det inget som säger att löntagarna väljer andra bilar för den sakens skull. De flesta tjänstebilar används ju dagligen, och behöver uppfylla krav på både komfort som säkerhet. I annat fall riskerar vi att tappa i produktivitet och nytta. Notera särskilt säkerhetsargumentet som en viktig beståndsdel. Med en mindre fordonsflotta kommer trafikdödligheten ofrånkomligen att öka i Sverige.

Danmarks system för förmånsbilar känner jag inte till. Det enda jag vet är att det är få länder som har en sådan snäv gräns som 7,5 pbb med avsikt på skattesatser. Personligen tycker jag den gränsen är högst märklig, då den inte fyller någon annan funktion än att driva in skattepengar.

MVH AL

#41
2018-01-11 19:00

AL
Jag undrar vem som drivs av fanatism när man försvarar Volvo som Sveriges industriunderverk?
Det finns många stora industriföretag i Sverige där Volvo bidrar till en liten del. Vad gäller min övertygelse om att Volvo kommer sälja färre bilar i framtiden så är den inte förenad med något lyckorus, vilket AL tycks tro. Och om Volvo av någon anledning skulle gå i graven kommer Sverige ändå överleva och ha tillväxt, det har vi sett sedan andra större företag lagt ner verksamhet.

Som vanligt är AL faktaresistent om det inte passar hans verklighetsbild. Vad gäller tillväxt så kan man läsa på riksgälden och SCB hur det går för Sverige. Även ekonomifakta.se ger en bra bild.

#42
2018-01-12 00:15

Axa. Det är just läsa som jag har gjort, men jag väljer att se på ekonomin utifrån ett ekonomiskt perspektiv istället för ett politiskt. Där ligger nog skillnaden mellan oss.

Skulderna slår alla rekord, den reala (relevanta) tillväxten per capita är svag och till och med negativ. Dock har BNP-gapet tagit sig upp mot positiva nivåer och det är alltid något. Dock kan tilläggas att egenskaperna i mätningen gör att osäkerheterna är stora, i alla fall på kort sikt. Jag skall inte tråka ut Axa om varför det blir så då det är en ganska komplicerad statistisk metoddiskussion som ligger en bit från biltillverkning.

Angående Volvo och industrin sysselsätter man tiotusentals människor. Biltillverkning är fortfarande den gren som står för betydande inkomster både till landet som till kringliggande sektorer. Investeringarna från transportnäringen är högst I hela ekonomin och förädlingen näst högst. Slår man ihop all bilproduktion i världen omsätter den lika mycket pengar som Brasiliens samlade bnp.

Ja, det är därför som världens regeringar gör det mesta för att försvara sin industri. Att Axa och miljöpartiet inte tycker det är vettigt må vara hänt. Men det kan ändå vara på sin plats att de då samtidigt förklarar vilka välfärdsförluster som de tycker att samhällsmedborgarna skall acceptera.

Ja Volvo är viktigt för Sverige, oavsett vi pratar bilar, anläggningsmaskiner eller lastvagnar.

Vad som händer när verksamheter avvecklas är ett annat resonemang.

MVH AL

#43
2018-01-12 00:31

AL
När vi diskuterar Volvo så antar jag att det är bildelen det handlar om.
Enligt denna lista
https://www.va.se/nyheter/2016/11/29/det-har-ar-sveriges-500-storsta-for...
så ligger Volvo Cars på 6:e plats. Omsättningen eller anställda är inte i närheten av de övriga på top-10. Att Volvo även sysselsätter underleverantörer i betydande mängd kan jag hålla med om. Men du överdriver betydelsen då även andra företag har sina underleverantörer.
Haha, och vem är det som brukar anklaga Toyota-ägarna för att vara fanatiska?

#44
2018-01-12 01:04

Xc40 är ingen småbil utan en SUV i mellanklassen med sina 4,43 meter i längd. Sverige är ingen stor marknad för Volvo, i praktiken är Kina Volvos hemmamarknad idag. Svenska regeringen har lagt fram ett bra förslag på bonus mal system, jag välkomnar det. De är inte emot transporter, men de är för mindre miljöbelastande transporter. Att låta tillväxten vara viktigare än klimat- och miljöhänsyn menar jag är vansinnigt. Det behövs ett nytt tänkande och räknesätt på tillvöxt här kan jag rekommendera djupdykning i Anders Wijkman som har många tankar om detta.

#45
2018-01-12 09:46

Axa. Volvo är en del av fordonsklustret. Detta svara tillsammans för mer än 1/10 av exporten och nära 1/5 av investeringarna i FoU. I pengar räknat rör det sig om nära 200 miljarder räknat på årsbasis. Fordonsindustrin har en direkt påverkan på den svenska ekonomin, faktiskt en starkare sådan än hos många andra branscher och länder.

Att sitta och raljera över sådana värden är det i stort sett just bara fanatiker som gör. Alternativt är man bara okunnig eller ansvarslös.

MVH AL

#46
2018-01-13 15:10

Octavia väger 295 kg/meter, en XC40 väger 420 kg/meter..... var det du tyckte det var konstigt Styrman_jansson? Ja, även jag tycker det är lite väl mycket för en "småbil". I viktskillnad mellan en Octaiva och XC40, är det 40%... det är inte lite det!! Sedan undrar man varför bränsleförbrukningssiffrorna inte stämmer med uppgivna, snacka om naivitet på hög nivå. Men många SUV's väger mellan 20-40% mer än en vanlig personbil i samma storleksklass, så även det är egentligen inte konstigt. Det roligaste är nog att man kan köra 4 SUVs på samma utsläppsnivå som 5 vanliga personbilar, smaka på den. Även där, väldigt konstigt att utsläppen inte minskar!???

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.